Steven Wilson, Porcupine Tree osv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hørt det siste albumet til SW med Atmos, så sliter jeg med å kjøpe lpen... Kan noen overbevise meg...
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Sliter litt med å komme inn i plata. Den virker sprikende og litt ufokusert ved første lytt. Og noen stor lyriker var vel aldri den godeste Steven. Men lydmessig holder den i hvert fall mål. Dynamikken er på hele 15 LUFS (Loudness Units relative to Full Scale). Det er sjelden vare i dag. Det vanlige er 9-10 og noen i ekstreme tilfeller er det så lavt som 3. Likevel synes jeg lyden, ekstremt dynamisk som den er, er litt fjern og ullen. Men som alltid med SW, man må gi ham tid.
    IMG_0047.jpeg
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Men lydmessig holder den i hvert fall mål. Dynamikken er på hele 15 LUFS (Loudness Units relative to Full Scale).
    LUFS er ikke noen god måte å beskrive Dynamikk på, det har lite å gjøre med det. Mer med hvilken level musikken ligger på.

    DR sammen med rms er veldig mye bedre for å se hvor dynamisk musikken er. Albumet har DR 10 og har bra nivå - i stereo. Surroundversjonene ligger på DR 13, litt lavere i nivå og er perfekte.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Etter å ha hørt det siste albumet til SW med Atmos, så sliter jeg med å kjøpe lpen... Kan noen overbevise meg...
    Jeg er som regel interessert å å ha favoritter på vinyl - kan noen ganger være litt å hente i lydkvalitet i forhold til overkomprimerte versjoner digitalt.

    Det er noen få album av SW/PT som er litt for komprimerte for meg i stereo digitalt - men der kan jeg heller velge å høre på en mer dynamisk versjon i multikanal i stedet. Han har også fikset noen album - nyversjoner av In Absentia (2020) & Deadwing (2023) har bedre stereoversjoner enn originalutgivelsene.

    Har faktisk ingen vinyler av SW/PT. Så ingen hjelp fra meg 😁
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    SW har jo også i "diskusjon" med Alan Parsjon beklaget seg over å få arbeidet sitt ødelagt av mastering studio. Jeg har noen CD med arbeidet hans er mastret slik at det er over 0 dBFS.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    LUFS er ikke noen god måte å beskrive Dynamikk på, det har lite å gjøre med det. Mer med hvilken level musikken ligger på.

    DR sammen med rms er veldig mye bedre for å se hvor dynamisk musikken er. Albumet har DR 10 og har bra nivå - i stereo. Surroundversjonene ligger på DR 13, litt lavere i nivå og er perfekte.
    Takk for oppklaringen, MrSpock. Det betyr altså at Roon bruker feil verdi for å beskrive dynamikk? Det står vitterlig "dynamisk" i feltet, og der er verdien som sagt 15. Uansett er det lett å høre at det her er uvanlig (for rock/pop-innspillinger) stor avstand mellom laveste og høyeste nivå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Noe om at den digitale deluxe versjonen kun er mulig å kjøpe frem til i morgen:

    THE HARMONY CODEX DELUXE DIGITAL
    €6.29
    Available exclusively from this store for one week only until Friday October 6th.

    Exclusive to this deluxe digital download:

    The Harmony Codex Audio Play
    2 Bonus Tracks
    Digital Bookle

    Får med et par alternative versjoner og litt lesing av SW.

     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Det er deilig å ta feil...noen ganger! Hadde ikke helt trua på denne skiva og köpte den vel for å holde katalogen oppdatert..mtp hans siste soloer som ikke har imponert ...desto bedre å få det beste på lenge fra fyren og låta "rock bottom" er jo nesten verdt den i seg selv :cool:

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er 10 år siden The Raven that Refused to Sing kom ut.

    I den anledning har de pusset opp videoen til Drive Home.


    This year marks the tenth anniversary of my third album The Raven that Refused to Sing. Back then I was remixing the classic seventies music of progressive rock bands King Crimson, Yes, Gentle Giant, and Jethro Tull on an almost daily basis, so my head being full of their music the album became a sort of homage to that style and era. A somewhat nostalgic trip then, but one I’m still very proud of. The album was recorded mostly live in the studio at East West in Los Angeles with my amazing band at the time; Adam Holzman, Nick Beggs, Guthrie Govan, Theo Travis and Marco Minneman, and engineered by the legendary Alan Parsons, who gave it a really golden sound.

    The second song on the album Drive Home was based on an original story and characters created by artist Hajo Mueller, later adapted for a beautiful animated video by Jess Cope, which in turn was developed into the computer game The Last Day of June (released by 505 games). The song features a remarkable first take guitar solo by Guthrie.

    A new collaboration with Jess for my forthcoming album The Harmony Codex is in the works, which I can’t wait to share with you! In the meantime enjoy a new improved version of the original Drive Home video, expertly remastered and visually improved for its tenth anniversary by colourist Mozart Gabriel.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har fått the harmony codex på blu-ray? Jeg har ikke fått den ennå...
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.484
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har fått the harmony codex på blu-ray? Jeg har ikke fått den ennå...
    Fikk den før helga fra Platekompaniet. Nå venter jeg på Rickard Wright sin Wet Dream som er på vei fra Burning Shed, en av høstens mange SW remikser. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Fikk min på release dato fra platekompaniet. Bestilte vel en drøy uke før.
    Jeg var innom Platekompaniet på release datoen og da hadde de bare BluRay inne. Den ble raskt utsolgt og resten var forsinket. Lurer på om det har vært problemer med produksjonskapasiteten et sted....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Setlist:

    CLOSURE/CONTINUATION LIVE INCLUDES LIVE RECORDINGS OF MUCH OF THEIR 2022 REUNION ALBUM (INCLUDING THE SINGLES HARRIDANAND OF THE NEW DAY) AS WELL AS CLASSIC TRACKS LIKE TRAINS, FEAR OF A BLANK PLANET AND ANESTHETIZE.

    BLACKEST EYES
    HARRIDAN
    OF THE NEW DAY
    RATS RETURN
    EVEN LESS
    DROWN WITH ME
    DIGNITY
    THE SOUND OF MUZAK
    LAST CHANCE TO EVACUATE PLANET EARTH BEFORE IT IS RECYCLED
    CHIMERA'S WRECK
    FEAR OF A BLANK PLANET
    BUYING NEW SOUL
    WALK THE PLANK
    SENTIMENTAL
    HERD CULLING
    ANESTHETIZE
    I DRIVE THE HEARSE
    SLEEP TOGETHER
    COLLAPSE THE LIGHT INTO EARTH
    HALO
    TRAINS
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.484
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Lyttet til den på Apple Music, bra lyd men litt tam Atmos mix til SW å være. Håper resten er bedre, bestilte DVD/Blu-ray utgaven, CD-er har jeg ikke bruk for. ;)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.484
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Bra jeg bestilte i går. ;) Var noe av de det samme med siste solo SW, spes ed utsolgt nesten med en gang, og den var heller ikke utgitt i det hel tatt i USA i følge QQ. Vil ikke SW tjene penger?:confused:
     
    M

    musicus

    Gjest
    Noen SW & Co bestillinger på inngående...co prosjektene hans er noen ganger like..om ikke mer, interessante enn hans egne solo greier (med unntak av den siste) :cool:



    no-man (Steven Wilson & Tim Bowness) min favoritt av duoen...



    no-man



    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Steven Wilson har sluppet Economies of Scale (Manic Street Preachers Remix):


    Denne versjonen var bare tilgjengelig på Deluxe utgivelsen - som ikke var så enkel å få tak i.

    Spennende med Stevens sammarbeid med Manic Street Preachers - jeg er stor fan av MSP. Dessverre er store deler av katalogen deres ødelagt av The Loudness War. Hadde gjerne sett Steven gå løs på album av de - enten Remixer eller Atmos. Man kan håpe :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ikke lenge til Live blu rayen kommer - min ble sendt fra Burning Shed i forrige uke. Gleder meg :)

    Ny video fra konserten på Youtube


    Music video by Porcupine Tree performing I Drive the Hearse (CLOSURE/CONTINUATION.LIVE - Official Video)

    Tar med Fear of a Blank Planet også:

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.484
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Min er også på vei fra UK fra en selger på Amazon, lytter på Atmos miksen på Apple Music mens jeg venter :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn