Steven Wilson, Porcupine Tree osv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Inne på noe der....
    Men det skal vel koste å være blod fan.
    Skal ikke nevne medlemmer eller artister.:ROFLMAO:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Gode ører virker være mer viktig enn verktøyene brukt. I denne reklamevideoen for hodetelefoner prater han litt om arbeidsmetodene han benytter ved remiksing. Leste forresten over på dgmlive.com at alle master tapene for tidlige King Crimson studio album var rotet bort av Virgin. Virker være rimelig god grunn for at hele katalogen nå er signet SW og Robert Fripp.

    I dette intervjuet virker SW nesten bitter på sin "misslykkede" karriere.

    I denne vidoen med Alan Parson snakker de litt om oss audiofile ;) Det kommer også fram at vinylsamlingen ikke lenger er i bruk :cry: Samt komprimering på master bus er fy om det kan høres.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Gratis levering på døra med Bring (UPS) kan fort bli vanedannende. Med i esken fra iMusic som kun inneholdt musikk med tema fra denne tråden fant jeg flere studio album på vinyl, inkl. første Blackfiled plata. Men kona fikk det for seg at hun skal pakke dem som julegave. Får bare håpe det er meg hun tenker gi gaven til ;)

    Men inntil da har jeg nok å kose meg med. Alle disse er live album og inneholder 2x CD + 1 BD/DVD konsertvideo.
    Nå må jeg bare finne ut om BD spilleren ble gitt bort eller havnet i kjelleren når TV benken sist ble ryddet.
    1666260434719.png

    1666260490546.png


    Edit: Lagt ved Loudgain sin rapport. Litt skuffende er det tilsammen 5 spor som behøver hjelp for å ikke klippe.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.553
    Antall liker
    3.082
    Sted
    Oslo

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Deilig hvordan denne fasinasjonen med Porcupine Tree og SW utviklet seg for meg. Hvor jeg ikke bare fant flere intressante SW prosjekter.

    Spesielt merkelig ble det hvordan Gavin Harrison ledet meg til King Krimson som ledet meg til O.R.k. og Tuner. Men også til ELP. Verken King Krimson og ELP trigget interessen min da de hadde sine glansdager og jeg egentlig kjøpte mye mer musikk enn i dag. Men det kan det se ut som jeg er kommet full sirkel og er blitt mer åpen for det mer progresive i denne sjangeren. I den anledningen bydde Sorte Fredann på for meg spennende vinlyboks med 5 ELP konserter https://imusic.no/music/4050538604856/emerson-lake-palmer-2021-out-of-this-world-live-1970-1997-lp

    Blir spennede å høre hvor SW vil ta oss på neste album nå når han lover være eksperimentell.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    😂 "Bill Bruford couldn't keep time even if his life depended on it. And that's what makes him great."
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.513
    Antall liker
    4.273
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Bra det snart er jul. En fin anledning til å gi bort div remix av Steven Wilson før de støver bort.
    Forresten: Bikkja skal få et eksemplar. Hun liker ting som blir kastet i luften.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Bra det snart er jul. En fin anledning til å gi bort div remix av Steven Wilson før de støver bort.
    Forresten: Bikkja skal få et eksemplar. Hun liker ting som blir kastet i luften.
    Noen spesielle titler som ikke har innfridd?
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.513
    Antall liker
    4.273
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Er det noe poeng med innleggene dine?

    Noe du ikke liker med Steven Wilson remixer?
    Poenget er at jeg ikke liker remix'en til Steven Wilson på spesielt de 2 ovennevnte albumene. Jeg liker den originale mixen bedre på begge disse. Særlig på Aqualong har han etter min mening latt gitaren dominere altfor mye i lydbildet. Jeg synes det er ødeleggende for helheten i lydbildet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Poenget er at jeg ikke liker remix'en til Steven Wilson på spesielt de 2 ovennevnte albumene. Jeg liker den originale mixen bedre på begge disse. Særlig på Aqualong har han etter min mening latt gitaren dominere altfor mye i lydbildet. Jeg synes det er ødeleggende for helheten i lydbildet.
    Takker for en bedre forklaring :)

    Selv foretrekker jeg SW mixene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Steven Wilsons remixer er som regel ganske like originalene - han går for klarhet & detaljer - som kanskje i gamle dager ble lidende pga analoge begrensinger.

    På en måte positivt - men mixene den gangen var også ganske begrenset frekvensmessig pga av vinyl som hovedmedie osv.

    Selv hadde jeg foretrukket at han glemte den gamle "sounden" og laget den best lydende remixen han kunne - med full dynamisk trykk fra multitracksene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg lytter på alt! :cool: Som regel har SW med en "flat original stereo mix" fra utgivelsesåret - jeg tar gjerne en sammenligningsrunde med direkte switching i foobar for å lytte etter forskjeller i forhold til den nye stereomixen.

    Så er det som regel masse bonuslåter, konsertvideoer osv med i disse suverene deluxe utgavene - av gamle album.

    Når det gjelder surround er Steven Wilson mesteren!

    Venter spent på neste klassiker han tar en runde med.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.094
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Poenget er at jeg ikke liker remix'en til Steven Wilson på spesielt de 2 ovennevnte albumene. Jeg liker den originale mixen bedre på begge disse. Særlig på Aqualong har han etter min mening latt gitaren dominere altfor mye i lydbildet. Jeg synes det er ødeleggende for helheten i lydbildet.
    Jeg syntes det var svært så interessant å første gang få høre Aqualung med bass:).
    Og, jada - har originalpressing på vinyl og tidlig CD utgivelse også, men min mening er at Wilson gjorde en skapelig jobb med den.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lytter på alt! :cool: Som regel har SW med en "flat original stereo mix" fra utgivelsesåret - jeg tar gjerne en sammenligningsrunde med direkte switching i foobar for å lytte etter forskjeller i forhold til den nye stereomixen.

    Så er det som regel masse bonuslåter, konsertvideoer osv med i disse suverene deluxe utgavene - av gamle album.

    Når det gjelder surround er Steven Wilson mesteren!

    Venter spent på neste klassiker han tar en runde med.
    Synd vi ikke får høre Atmos miksen han gjorde for GNR. :rolleyes:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Deluxe utgave av Deadwing er på gang - slippes 3 mars 2023.



    A 3CD/Blu-Ray deluxe hardback book edition of Porcupine Tree’s classic 2005 release, Deadwing.

    Released on Transmission, this is the most complete collection of the album and related material to date.

    The CDs include a 2018 remaster of the album by Steven Wilson, b-sides, additional tracks, and over 70 minutes of Deadwing demos (offering a rare insight into the creative process for the album).

    The blu-ray features a new 'making of' documentary (Never Stop the Car On A Drive in the Dark), the ‘Lazarus’ promo video, Deadwing remastered in 96/24 LPCM stereo, B-sides in 96/24 LPCM stereo, Deadwing album with 4 bonus tracks in 5.1 surround sound mix by Elliot Scheiner and Steven Wilson, and 77 minute Rockpalast, Germany broadcast from 2005.

    The 108-page book contains an in-depth history of the band by Stephen Humphries plus rare photographs taken from Lasse Hoile and the band's personal archives.

    Initial copies from Burning Shed will include an exclusive 260x180mm art print.

    Hadde vel håpet på en nye Atmos mix for denne, men skal ha den allikevel - en ny stereomix settes pris på (håper den er bra) - den gamle var for komprimert.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Så deler av et podcastinterju med Richard Barbieri hvor det fremkom at det kommer utgivelser fra siste turneen til PT. Tok ikke notis av hvilken konsert som ble filmet, men vi fortod at markedet skal melkes med ulike medie utgivelser ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Så deler av et podcastinterju med Richard Barbieri hvor det fremkom at det kommer utgivelser fra siste turneen til PT. Tok ikke notis av hvilken konsert som ble filmet, men vi fortod at markedet skal melkes med ulike medie utgivelser ;)
    Setter pris på melkingen deres! :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Husker ikke om denne lenken er delt tidligere? PDF versjon av
    Steven Wilson complete discography by Uwe Haberle
    1671208774818.png

    Forword by SW
    I remain immensely grateful to Uwe for putting this detailed discography together, as it hopefully
    answers most of the questions I get asked about my back catalogue. I've made a lot of records, and
    perhaps too many that aren't very good, but my philosophy has always been to learn from your
    mistakes and often I can't really judge the quality of something or where it fits into my catalogue
    until it's been released into the world.
    Edit: ADVARSEL: PDF boken har dirkte lenker til Discorg hvor man finner flere av raritetene for salg.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    SW har lånt navnet sitt til en kommende kompilering som ser spennende ut.
    Progressive Sounds In UK Alternative Music 1979-89
    1672769690617.png


    iMusic tenker 2.263,- skal være nok til å dekke alle kostnader for dette prosjektet som gir en snittpris på 323,- pr album som får oss til å tenke at her får man 180 eller 200 gram plast. Men slik er det ikke. Produktbeskrivelse lister 140 gram vinyl.

    Platekompaniet får den også, men tror ikke de planlegger å selge mange av dem da de har priset samme vinylboks nesten 1.800,- høyere etter storslagen rabatt på 200,-. Hvor snittpris pr plate da blir 578,- Til sammenligning koster hele CD-boks versjonen 467,- hos iMusic.
    Man tenker at dette må være feilprising, men vi ser Big Dipper priser boksen til omtrent det samme med 3.999,-

    Vilket får en til å tenke på slike artikler:
    The value of vinyl box sets
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spennende boks, mye bra musikk her.

    Men er det noe skjulte kostnader på imusic? Både Big Dipper og Platekompaniet ligger ganske likt i pris.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Hva er poenget med den utgivelsen? Er det sanger som Wilson liker og har plukket ut pluss noen som han har mikset?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Spennende boks, mye bra musikk her.

    Men er det noe skjulte kostnader på imusic? Både Big Dipper og Platekompaniet ligger ganske likt i pris.
    Bestiller man for 2.000,- fra iMusic leverer Bring gratis på døra her i Vestland. Prisene er inklusiv mva. Bare pass på at man viser norske versjon med priser i NOK.


    Hva er poenget med den utgivelsen? Er det sanger som Wilson liker og har plukket ut pluss noen som han har mikset?
    Jeg tror det er så kynisk ja. Kan bli en bra spilleliste fra en strømmetjeneste om man ikke vil ha den på vinyl ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det ser ut som en del av disse nyere anti-loudness remasterne kom ut i denne Porcupine Tree boxen:




    Som ble sluppet i 2020.

    Noen som har den?

    Kanskje noe man skulle hatt... :D

    Her er Steven med en unboxing video fra november i fjor:


    Siden denne boxen med den første halvparten av PT album kom ut i 2020 - hva med den andre halvparten? Er det kanskje en box med de på gang?

    Fikk endelig ut fingern og handlet boxen - tok sin tid, har siklet leeenge 😄



    Deluxe limited edition 13 CD box set chronicling the evolution of Porcupine Tree, bringing together all of the band's recordings issued by the Delerium label between 1992-97.

    The period is documented visually though a 140-page book with rare photographs and other archive material, plus biographical liner notes by Stephen Humphries (adapted from his sleeve notes for the Delerium Years vinyl box sets), and replicas of the full width original artwork for Signify and an October 1995 tour poster.

    The 13 CDs - packaged in digi-sleeves - are presented in a heavyweight lift-off lid box designed by long-term collaborator Carl Glover.

    Including the 5 full length albums officially released on Delerium in their most recently remastered form:

    • On the Sunday of Life...
    • Up the Downstair
    • The Sky Moves Sideways (2CD)
    • Signify
    • Coma Divine (2CD)

    Plus..

    • Voyage 34: The Complete Trip (with the original full-length version of Phase IV)
    • The Staircase Infinities mini-album (remastered)
    • Metanoia (remastered) (studio improvisations recorded 1995-96)

    and 2 releases originally created for subscribers to the PT information service Transmission (both remastered for this set):

    • Transmission IV (all 40 minutes of an unedited Moonloop)
    • Insignificance (a selection of Signify demos, including tracks not recorded for the final album)

    Finally a newly compiled and mastered 9 track disc called The Sound Of No One Listening rounds up stray single and compilation tracks, including 2 demo versions of the song Disappear (which were previously only available on a bonus 7 inch with the first vinyl edition of Coma Divine).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan låter det? Har hatt to slike "bilde-plater" begge ble levert tilbake på grunn av dårlig lydkvalitet.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.233
    Antall liker
    9.040
    Alltid lurt å kjøpe bokser mens de er der, de har en tendens til å forsvinne.


    IMG_3806.JPG
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er ikke vinyl - 3cder og en blu ray.

    Holder på å rippe nå - men tror det låter ganske så bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn