Forsterkere Stereoforsterker eller surroundforsterker?

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Antall liker
37
Jeg merker at jeg begynner å helle litt mot surroundreceiver. Mesteparten av musikken jeg spiller streamer jeg og jeg har ikke CD spiller, men en Blu-ray spiller som også brukes til å spille CDer. Jeg har den nye Apple TV og den har ikke optisk utgang. Er selvsagt praktisk å ha mulighet til å koble den til receiveren. Noen få stereoreceivere har Air play (f.eks Yamaha RN-602, som også har en del andre praktiske funksjoner) Den virker på mange måter som et av de beste stereoalternativene til mitt bruk. Marantz SR5011 ser fristende ut. Har fått skryt for å være god på musikk, men koster jo desverre en del. Det som gjør meg usikker er jo alle inngangene som jeg ikke er sikker på om jeg hadde fått brukt. Jeg er fan av film i surround. Synes det gir en bedre følelse enn film i stereo (spesielt på enkelte filmgenre), men er litt usikker på hvor godt tilpasset stuen min er til dette...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke velg det hvis du bare skal bruke to kanaler, hvis du har planer om å oppgradere med flere kanaler er det greit. Det finnes da fine stereoforsterkere med innebygget DAC i alle prisklasser fra under 3000 og oppover. Yamaha ville jeg selv ha sett på, men flere andre har det samme. Jeg har liten tro på at to kanaler i en relativt rimelig kringlydreceiver takler presset når musikken blir kompleks (type stort orkester) og volumet dertil høyt.

Fikk en vekker om hvor galt det går når kilden ikke er hundre prosent da jeg lyttet til orkestermusikk i 320 kbps oppløsning tidligere i kveld, og når et kommer til å takle såpass kompleks musikk så vises også svakheten til forsterkere. Det er når det røyner du får lyst til å skifte ut til noe bedre. Sats så mye du har råd til på enten en tokanals forsterker med innebygget DAC, eller gjem en DAC i ei hylle under forsterkeren. Ser ikke helt problemet med at det skulle være noe dårlig utvalg for de som ønsker to kanaler og DAC, hverken innebygget eller ekstern. Jeg ser heller ikke problemet med å ha en bitteliten ekstern DAC tilkoblet, det trenger jo ikke være full size med rackmontering og håndtak.

Det har vært en lang debatt, og jeg orker ikke å sette meg inn i den igjen, men det å tro at man får samme spissytelse i et produkt med fem eller flere kanaler og hauger med DSP og FM pluss titt og datt som en enkel stereoforsterker til samme pris er litt folie. There is no such thing as a free lunch. Det er feil å gå i den retningen hvis ikke flere kanaler er på gang.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Skjønner heller ikke hva man trenger utover dette av innganger, det med tanke på at stereoforsterkere skal ha for få innganger. Ok, jeg ser poenget i USB i tillegg, men det kan løses på andre måter. Dette er Yamaha A-S301, den minste i serien.

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Antall liker
37
Om jeg skal ha stereo vil jeg ha integrert forsterker. Jeg vil foretrekke en med innebygd DAC, rett og slett fordi det virker enklest og ser ut til å vær det rimeligste alternativet. Det er helt klart en fordel om den har utgang til subwoofer, slik at jeg har mulighet til å legge til det ved behov.

Jeg har lett mye rundt på nettet etter stereoforsterkere som møter disse kriteriene, men det er ikke så mange å velge mellom i riktig prisklasse. Yamaha er de jeg har funnet med best tilkoblingsmuligheter og mest kraft til en rimelig penge. Skulle ønske jeg hadde mulighet for demo med en av Yamaha modellene jeg har sett på. Vil en av de bedre Yamaha AV receiverne kunne gi et visst inntrykk av hvordan yamahas stereomodeller lyder sammen med utvalgte høytalere? Tenker at lydsignaturen muligens vil vær noe av det samme, selv om stereomodellene er bedre... Kunne fått demo med en av dem, siden de ikke har demoutgaver av stereoforsterkerne...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt noen kringlydforsterkere, og de har ikke imponert med utover å gjengi lyden noenlunde balansert. Men det er så mange andre disipliner utover det tonale, perspektiv og tegning av rom for eksempel. Og måten det tegnes på, ikke bare rommet som tegnes. Hørte en diger kringlydforsterker forleden dag som imponerte med det ene paret høyttalere, men når det ble koblet over til mer krevende hørtes det ut som om det gikk galt, for jeg kan ikke annet enn å tilskrive noe av problemene i lyden til en forsterker som ikke klarte lasten skikkelig.

Er absolutt av den oppfatning at hvis ikke surround er planlagt i framtiden så er det et feilspor. Det er bedre å enten fire på kravene om en boks hvis det er den rimeligste løsningen å bruke to bokser, eller å fire litt på prisen og kjøpe noe litt dyrere. Uansett så vil du få mye igjen for å gå tokanals, og sålenge det finnes alternativer som oppfyller alle dine krav så ser jeg ikke problemet. Du trenger altså USB forstår jeg, ikke bare optisk og coax? Er det da prisen som gjør at A-S8000 ikke blir valgt? Den har jo absolutt alt. Det finnes neppe noen kringlydforsterker som har noe i nærheten av de kreftene den disker opp med til priser langt over det den koster.

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Antall liker
37
Det jeg mente var at butikken ikke har stereoforsterkerne til demo. De kan riktignok bestille inn til meg, men da får jeg ikke mulighet til å høre den før kjøp... Det går an å få en demo med en Yamaha AV receiver sammen med valgte høytalere, noe som muligens kan gi et visst inntrykk av hvilken lydsignatur en kan forvente fra Yamaha generelt? Ikke vet jeg... Kanskje har det ikke så mye for seg å prøve en AV receiver for å få et inntrykk av hvordan en stereoforsterker av samme merke ville lyde...

Det var hdmi jeg først og fremst tenkte på. Det finner man ikke på stereoforsterkerne. Men det er noe en kan klare seg uten om en har andre digitale tilkoblinger.

Lurer litt på hva det er som gjør 801 såpass mye dyrere enn 701... De har like mye krefter. Har forstått at DACen er bedre, men er det den alene som drar prisen såpass mye opp eller er det en del andre kvalitetsmessige forskjeller også?

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis du liker lyden i Yamahas kringlydforsterkere så kan du trygt gå ut fra at du liker den fra stereoforsterkerne deres også. De gir nok bare mer av alle de gode egenskapene. Hvis du skal la lyden begrenses av å ikke ta en sjanse så ender du opp med middelmådighet. Noen sjanser må man kunne ta, og hvis man har hørt deres kringlyd og liker den så er det ikke store sjansen å ta heller. :)

Dessuten, store sjansen er det ikke å ta. Kjøp fra nettbutikk, for eksempel Mala. De har fin returpolitikk.

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Antall liker
37
Har nå endelig hørt Klipsch RP 250F. Hørte dem på en Yamaha A-S 801. Det var virkelig noe annet enn Dali zensor 5 AX. Noen her inne sa at en aldri vil oppnå ordentlig trøkk med en høytaler med såpass små elementer. Selvsagt vil det ikke bli det samme som en høytaler med 8" basselementer f.eks, men jeg vil alikevel si at kraften var imponerende. Denne hadde en heeelt annen spillestil. En kunne høre bassen godt og også kjenne den litt i magen. Jeg prøvde også 260F og den hadde selvsagt enda litt mer kraft i bassen. Heftig punch i trommene. Begge høytalerne var veldig "live" Følte en var på metalkonsert og sto nær scenen. Bass og mellomtone ga en herlig energisk følelse. Men så var det toppen da... Når tonekontrollene sto innstilt på flat følte jeg at den skrek veldig og at det skar i ørene når volumet var høyt. (Egentlig synes jeg ikke volumet trengte å være så ekstremt høyt heller før det ble litt for skarpt) Når jeg regulerte treble og bass følte jeg at det hjalp litt, men var fortsatt litt mer skingrende og pipende enn det jeg likte... Følte meg faktisk litt sliten etter å ha hørt på dem lenge... Lengtet litt tilbake til Dalienes behagelige, luftige diskant når det skrek som verst... Vet mange bruker Yamaha surroundreceiver med Klipsch, men den jeg prøvde hadde en nokså lik lydsignatur med Klipsch... Kunne godt tenkt meg å hørt disse på en forsterker av et annet merke, for jeg merket at det var mye jeg likte med disse høytalerene. Men det hadde de ikke desverre... Uvisst om en annen, noe varmere forsterker ville kunne temme disse villdyrene eller om det alltid ville blitt for skarpt for mine øre...

Har også tidligere prøvd Monitor audio Bronze 6 og Silver 6. Med Harmon Kardon (mener det var 3770 forsterker) hørtes lyden metallisk ut på Bronze 6. Byttet til Marantz (tror det var PM6006) og siden en Hegel H80 og lyden ble bedre med begge disse forsterkerne, men syntes fortsatt at det var noe metallisk over den... Godt mulig at disse hadde for lite kraft. Det gjaldt ikke Harmon kardon med sine 120, så denne forsterkeren var nok bare av dårligere kvalitet. Bronse 6 var en del tøffere enn Dali zensor 5 AX (kanskje ikke så rart, ettersom denne jo var en del større) Hadde bra punch i trommene og føltes som nokså energiske og kjappe høytalere. Silver 6 er mindre, men lyden føltes renere. Større elementer enn Klipsch 250F med sine 6" elementer, men 250F hadde alikevel mer punch i bassen og hørtes større ut enn denne... Var riktig nok ikke samme sted jeg hørte disse som Klipsch, så kan ha noe med det å gjøre også... Prøvde ikke Harmon kardon med Silver 6. Følte ikke det hadde noe for seg å høre mer på den Harmon kardon forsterkeren... Gode høytalere, men er usikker på om jeg likte dem godt nok til den (for meg) litt vel høye prisen...

Begynner å bli usikker på om jeg i det hele tatt finner meg nye høytalere, for jeg er visst mye mer kresen enn jeg trodde og nå begynner det å minske på høytalere å velge blant i prisklassen... :p

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg synes du viser gode evner til å lytte og til å kjenne igjen hva du liker og ikke liker hos høyttalere, egentlig. Det er egentlig bare å fortsette å høre på ting til du finner noe du liker. Men er som sagt intenting i veien for å bestille ting fra nettbutikker, prøve det ut, og sende tilbake.

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Antall liker
37
Jeg har ikke gitt opp endå :) Tenker jeg tester ut litt av utvalget i de fysiske butikkene først og om jeg ikke finner drømmehøytalerne der får jeg heller bestille fra en nettbutikk med god returordning.

Neste til test er System audio, så sant de har dem inne.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hvis du bor i Oslo, kan det også være en ide å gå innom Prolyd. De har et eget rom hvor du kan sammenlikne høyttalere direkte med hverandre i en A/B-test. Kan uansett være interessant, selv om du ikke kjøper noe der.
http://m.prolyd.no/info/om-oss/article_47795.art

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.013
Torget vurderinger
1
Det er nok nevnt før, men om du liker noen høyttalere så er det bare litt tuning som skal til for å få de slik du vil ha de. Den enkleste oppskriften er å finne seg en god pre også supplere med en effekt-forsterker for å farge lyden dit du vil. Kanskje en nøytral pre også en effekt som farger litt, så er du nok i boks dit du vil. Om man vil ha en effekt som leverer mer enn nok så kan man se imot PA-forsterker som er ganske nøytrale av seg, men de er normalt ikke så pene å ha i stuen og de har en vifte som lager litt lyd som kan merkes når man ikke spiller musikk. Man får mange forsterkere som er integrerte med utgang til effekt-forsterker også, så kan man drive toppen med den integrerte og bassene med en effekt-forsterker da de fleste høyttalere idag støtter bi-amping. Da kan man velge en integrert som roer toppen, og en effekt-forsterker som har bedre trykk på bassene. Man kan også tune litt med kabler for å roe toppen litt.

Topp Bunn