Har nå endelig hørt Klipsch RP 250F. Hørte dem på en Yamaha A-S 801. Det var virkelig noe annet enn Dali zensor 5 AX. Noen her inne sa at en aldri vil oppnå ordentlig trøkk med en høytaler med såpass små elementer. Selvsagt vil det ikke bli det samme som en høytaler med 8" basselementer f.eks, men jeg vil alikevel si at kraften var imponerende. Denne hadde en heeelt annen spillestil. En kunne høre bassen godt og også kjenne den litt i magen. Jeg prøvde også 260F og den hadde selvsagt enda litt mer kraft i bassen. Heftig punch i trommene. Begge høytalerne var veldig "live" Følte en var på metalkonsert og sto nær scenen. Bass og mellomtone ga en herlig energisk følelse. Men så var det toppen da... Når tonekontrollene sto innstilt på flat følte jeg at den skrek veldig og at det skar i ørene når volumet var høyt. (Egentlig synes jeg ikke volumet trengte å være så ekstremt høyt heller før det ble litt for skarpt) Når jeg regulerte treble og bass følte jeg at det hjalp litt, men var fortsatt litt mer skingrende og pipende enn det jeg likte... Følte meg faktisk litt sliten etter å ha hørt på dem lenge... Lengtet litt tilbake til Dalienes behagelige, luftige diskant når det skrek som verst... Vet mange bruker Yamaha surroundreceiver med Klipsch, men den jeg prøvde hadde en nokså lik lydsignatur med Klipsch... Kunne godt tenkt meg å hørt disse på en forsterker av et annet merke, for jeg merket at det var mye jeg likte med disse høytalerene. Men det hadde de ikke desverre... Uvisst om en annen, noe varmere forsterker ville kunne temme disse villdyrene eller om det alltid ville blitt for skarpt for mine øre...
Har også tidligere prøvd Monitor audio Bronze 6 og Silver 6. Med Harmon Kardon (mener det var 3770 forsterker) hørtes lyden metallisk ut på Bronze 6. Byttet til Marantz (tror det var PM6006) og siden en Hegel H80 og lyden ble bedre med begge disse forsterkerne, men syntes fortsatt at det var noe metallisk over den... Godt mulig at disse hadde for lite kraft. Det gjaldt ikke Harmon kardon med sine 120, så denne forsterkeren var nok bare av dårligere kvalitet. Bronse 6 var en del tøffere enn Dali zensor 5 AX (kanskje ikke så rart, ettersom denne jo var en del større) Hadde bra punch i trommene og føltes som nokså energiske og kjappe høytalere. Silver 6 er mindre, men lyden føltes renere. Større elementer enn Klipsch 250F med sine 6" elementer, men 250F hadde alikevel mer punch i bassen og hørtes større ut enn denne... Var riktig nok ikke samme sted jeg hørte disse som Klipsch, så kan ha noe med det å gjøre også... Prøvde ikke Harmon kardon med Silver 6. Følte ikke det hadde noe for seg å høre mer på den Harmon kardon forsterkeren... Gode høytalere, men er usikker på om jeg likte dem godt nok til den (for meg) litt vel høye prisen...
Begynner å bli usikker på om jeg i det hele tatt finner meg nye høytalere, for jeg er visst mye mer kresen enn jeg trodde og nå begynner det å minske på høytalere å velge blant i prisklassen...