Høyttalere Stereoanlegget låter tammere enn før

X

X186841

Gjest
Roald: Framgangen kommer den dagen du er fullt klar over hvor du har vært, hvor du selv står, hvor du vil og hvordan du kommer deg videre. For så seinere å ta deg dit, via det åpne sinnet og din tilegnede selvinnsikt/erfaringer.. Musikken skal ta mennesket med på en reise ut av sitt jordiske skall. Men vi har alle forskjellige "fenghetter", de starter rakettene..Så er resten av reisen- og målet- opp til deg. Next Level- ekte framgang- er når anlegget ditt er så bra at du er INNE I- musikken og ikke tenker tall, vinkler og matematikk. Musikken bare ER:cool:
"Når han har fått alle sine får ut, går han foran dem, og fårene følger ham, fordi de kjenner hans røst."
 

Nikko1966

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2018
Innlegg
56
Antall liker
15
Har opplevd det samme som du, tror selv det er strømrelatert. Mye lysforurensing i disse tider. Påstår ingenting, en antakelse.

Per Morten
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Har opplevd det samme som du, tror selv det er strømrelatert. Mye lysforurensing i disse tider. Påstår ingenting, en antakelse.

Per Morten
Jeg legger sjelden merke til slike ting som jeg har opplevd nå, når "fulle" folk finner feil på anlegget mitt så da er det på tide å finne frem lupen for videre sjekk. :)
 

Nikko1966

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2018
Innlegg
56
Antall liker
15
De fleste har vel begynt å ta bort div julelys etc. som forurenser el nettet.. Merket at bassen ble tammere i eget anlegg.
 

Nikko1966

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2018
Innlegg
56
Antall liker
15
I mitt første innlegg henviser jeg til mitt eget anlegg, hva jeg tror det er som forårsaker tammere lyd, ikke ditt.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Kjøp en UMIK (1000-lapp) først som sist og last ned REW gratis.
Rimelig lett å sette seg inn i. Hvis mot formodning ikke, si hvor du bor og spør om noen kan komme over å hjelpe til å ta noen målinger. Da får du ihvertfall noen svar, om ikke alle.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Kanskje du skulle koke kaffe og invitere noen hjem, som kan bidra til å løse problemet.
Tror man lett blir svimmel av denne måten?

De kunne muligens ta med seg en forsterker og/eller et par små høytalere for å sjekke ut litt?
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.375
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Da bør mine gjester gjøre det samme, er noe rart med lyden her og det er det ikke noen tvil om. :)
Gå deg en lang tur og senk skuldrene. Tenn på noen telys og sett deg ned og kos deg. Kan jo være at høytalerne dine er blitt innspilt.

Roar
Hvis dette er ferdig innspillt så låter det virkelig dårlig, hehe. ??????
Roald: Framgangen kommer den dagen du er fullt klar over hvor du har vært, hvor du selv står, hvor du vil og hvordan du kommer deg videre. For så seinere å ta deg dit, via det åpne sinnet og din tilegnede selvinnsikt/erfaringer.. Musikken skal ta mennesket med på en reise ut av sitt jordiske skall. Men vi har alle forskjellige "fenghetter", de starter rakettene..Så er resten av reisen- og målet- opp til deg. Next Level- ekte framgang- er når anlegget ditt er så bra at du er INNE I- musikken og ikke tenker tall, vinkler og matematikk. Musikken bare ER:cool:
"Når han har fått alle sine får ut, går han foran dem, og fårene følger ham, fordi de kjenner hans røst."
:)

O
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Du sier at du har byttet kabel(er).
Har selv erfart at en ny,brukt kabel har ødelagt lyden.Det låt tamt og dødt.
En vask med deoxsit gjorde underverker på den Cardas kabelen.
Skjønner godt at tidligere eier solgt den og helt sikkert fikk en stor forbedring med den nye.
Rengjør plugger og kontakter en gang i året.
Ellers vil jeg tro at lytteropplevelser av og til blir feiltolket.
Dersom det er blitt volum endringer,og en må skru volumpotmeter opp tyder det mer på mindre støy
som resulterer i økt dynamikk.
Spiller en musikk fra f.eks Reference Recordings,Audioquest etc,som har gode innspillinger
med lite støy og stor dynamikk skrues vanligvis volum opp..det kan oppfattes som tamt og dødt,
men er det ikke.
Slik funker det med strømmen og nettstøy også.
Lite støy i område supraharmoniske (3kHz-150kHz),
ispedd litt økning av harmoniske i det lavere området (3-5-7 harmoniske)
gir mindre støy og økt dynamikk fra elektronikken,oftest sen kveld/natt og helger.
Da kan volumpotmeteret ofte skrues opp noen hakk.
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.375
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Roger Waters: Oberon 7 kan biampes om jeg husker, så den effektforsterkeren bør du få inn så fort som råd hvis du ønsker å beholde Daliene. Sett den til å drive basseksjonen, mens den integrerte tar toppen. Vil du ha Marantzen til å låte Roksan, bruk intern dac. Enda bedre, hent inn CD-spilleren samtidig.. Syr sammen totalen bedre. Vil du videre derfra, hent inn et Kudos Super 10-par...
Han skriver da ikke at han vil bytte hele oppsettet sitt. Du liker å bruke andre sine penger du,Bjørn! Han trenger hjelp med det han har,ikke bytte til Bladelius eller høyttalere.

O
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Roald: Framgangen kommer den dagen du er fullt klar over hvor du har vært, hvor du selv står, hvor du vil og hvordan du kommer deg videre. For så seinere å ta deg dit, via det åpne sinnet og din tilegnede selvinnsikt/erfaringer.. Musikken skal ta mennesket med på en reise ut av sitt jordiske skall. Men vi har alle forskjellige "fenghetter", de starter rakettene..Så er resten av reisen- og målet- opp til deg. Next Level- ekte framgang- er når anlegget ditt er så bra at du er INNE I- musikken og ikke tenker tall, vinkler og matematikk. Musikken bare ER:cool:
"Når han har fått alle sine får ut, går han foran dem, og fårene følger ham, fordi de kjenner hans røst."
:)

O
Det er nesten noe religøst Maxwellaktig over enkelte innlegg her (og der;))
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Roald: Framgangen kommer den dagen du er fullt klar over hvor du har vært, hvor du selv står, hvor du vil og hvordan du kommer deg videre. For så seinere å ta deg dit, via det åpne sinnet og din tilegnede selvinnsikt/erfaringer.. Musikken skal ta mennesket med på en reise ut av sitt jordiske skall. Men vi har alle forskjellige "fenghetter", de starter rakettene..Så er resten av reisen- og målet- opp til deg. Next Level- ekte framgang- er når anlegget ditt er så bra at du er INNE I- musikken og ikke tenker tall, vinkler og matematikk. Musikken bare ER:cool:
"Når han har fått alle sine får ut, går han foran dem, og fårene følger ham, fordi de kjenner hans røst."
:)

O
Det er nesten noe religøst Maxwellaktig over enkelte innlegg her (og der;))
Ja det er vist enkelte som nesten daglig tar for mye Møllers tran....
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Hør på disse rådene fra Fosse, så sparer du penger og oppnår bedre lyd.
Det er ingenting å si på hverken Marantz digitalavspillere eller Roksan forsterkere. Jeg kjenner ikke høyttaleren din, men har hørt gode Dali før. I hjemmekinoen min benytter jeg Roksan-k2 effektforsterker til å drive mine Harbeth C7ES3 fronter - aktivt delt i Denon receiveren ved 80 Hz mot to 12» subwoofere (BK Electronic XXLS400DF), det låter naturlig og rocker og trøkker mer enn nok på 35 kvm med et herlig skyv nedover. Har ikke hverken akustikkbehandling eller dsp (utover deling) i dette oppsettet, men har akustikkbehandlet musikklyttestua.

Så finn ut om det er noe teknisk galt, lytt deretter gjerne hos og med andre (for referanse) og få noen til å lytte hos og med deg. Deretter er det trolig plassering av ht og lytteposisjon, deretter evt litt jobbing med akustikk (se egen tråd om REW), og til slutt kan du vurdere om du har riktige høyttalere for ditt lytterom og din smak.

Lykke til!



God bedre, dette er ikke et enkelt sted å være fersk.

Det viktigste er å finne ut om det er faktisk feil på en komponent, det vil si å kartlegge om noe et ødelagt. Om noe er ødelagt må det fikses.

Dersom ikke noe er ødelagt må det sjekkes om noe er koblet om, endret eller flyttet på. Men om trådeier var edru hele tiden så har han vel oversikt? Med mindre vaskehjelpen roter med stereoen (slikt er det viktig å slå hardt ned på).

Undervurder ikke effekten av at noen har påvist manglende kvaliteter ved stereoanlegget. Det er lett å få tåkesyn om man har betalt dyrt.
Jeg har vært borti anlegget selv og sjekket alt jeg kan sjekke, men skal teste litt hardere i helga og se om jeg kan få en bedre plassering på det. Hvor langt har du høyttalerne dine fra bakvegg. Ellers skal all julepynt vekk til helga også, vekk med nissedemoner og det som er. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Roald: Framgangen kommer den dagen du er fullt klar over hvor du har vært, hvor du selv står, hvor du vil og hvordan du kommer deg videre. For så seinere å ta deg dit, via det åpne sinnet og din tilegnede selvinnsikt/erfaringer.. Musikken skal ta mennesket med på en reise ut av sitt jordiske skall. Men vi har alle forskjellige "fenghetter", de starter rakettene..Så er resten av reisen- og målet- opp til deg. Next Level- ekte framgang- er når anlegget ditt er så bra at du er INNE I- musikken og ikke tenker tall, vinkler og matematikk. Musikken bare ER:cool:
"Når han har fått alle sine får ut, går han foran dem, og fårene følger ham, fordi de kjenner hans røst."
:)

O
Det er nesten noe religøst Maxwellaktig over enkelte innlegg her (og der;))
Ja, det er gøy med allusjonar
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kanskje du skulle koke kaffe og invitere noen hjem, som kan bidra til å løse problemet.
Tror man lett blir svimmel av denne måten?

De kunne muligens ta med seg en forsterker og/eller et par små høytalere for å sjekke ut litt?
Beste tips hittil.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Roald: Framgangen kommer den dagen du er fullt klar over hvor du har vært, hvor du selv står, hvor du vil og hvordan du kommer deg videre. For så seinere å ta deg dit, via det åpne sinnet og din tilegnede selvinnsikt/erfaringer.. Musikken skal ta mennesket med på en reise ut av sitt jordiske skall. Men vi har alle forskjellige "fenghetter", de starter rakettene..Så er resten av reisen- og målet- opp til deg. Next Level- ekte framgang- er når anlegget ditt er så bra at du er INNE I- musikken og ikke tenker tall, vinkler og matematikk. Musikken bare ER:cool:
"Når han har fått alle sine får ut, går han foran dem, og fårene følger ham, fordi de kjenner hans røst."
:)

O
Det er nesten noe religøst Maxwellaktig over enkelte innlegg her (og der;))
Tanken slo meg og. Hehe
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.388
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Eneste jeg kan komme på som ikke er nevnt er å sjekke om noen har puttet ”nissevatt" inn i bassportene og sjekke innstillingene på utgangene via BluOs på Noden. Mener jeg ivertfall kan gå inn på Vaulten å justere lydutgangene!
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Kjøp en UMIK (1000-lapp) først som sist og last ned REW gratis.
Rimelig lett å sette seg inn i. Hvis mot formodning ikke, si hvor du bor og spør om noen kan komme over å hjelpe til å ta noen målinger. Da får du ihvertfall noen svar, om ikke alle.
Det med målinger er ikke meg kjent i hvertfall, men jeg skal se hva som skjer etter jeg får vekk julestasjet her og se om det blir noen endring. Kanskje jeg får tilbake noe av det jeg hadde før alt ble "dårlig". :D
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Eneste jeg kan komme på som ikke er nevnt er å sjekke om noen har puttet ”nissevatt" inn i bassportene og sjekke innstillingene på utgangene via BluOs på Noden. Mener jeg ivertfall kan gå inn på Vaulten å justere lydutgangene!
Jeg har satt lyden til fast volum og ikke gjort så mye mer der, satser på det ikke er så mye annet å sette opp lyd for der. :D
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Du sier at du har byttet kabel(er).
Har selv erfart at en ny,brukt kabel har ødelagt lyden.Det låt tamt og dødt.
En vask med deoxsit gjorde underverker på den Cardas kabelen.
Skjønner godt at tidligere eier solgt den og helt sikkert fikk en stor forbedring med den nye.
Rengjør plugger og kontakter en gang i året.
Ellers vil jeg tro at lytteropplevelser av og til blir feiltolket.
Dersom det er blitt volum endringer,og en må skru volumpotmeter opp tyder det mer på mindre støy
som resulterer i økt dynamikk.
Spiller en musikk fra f.eks Reference Recordings,Audioquest etc,som har gode innspillinger
med lite støy og stor dynamikk skrues vanligvis volum opp..det kan oppfattes som tamt og dødt,
men er det ikke.
Slik funker det med strømmen og nettstøy også.
Lite støy i område supraharmoniske (3kHz-150kHz),
ispedd litt økning av harmoniske i det lavere området (3-5-7 harmoniske)
gir mindre støy og økt dynamikk fra elektronikken,oftest sen kveld/natt og helger.
Da kan volumpotmeteret ofte skrues opp noen hakk.
Hvor kjøpte du denne sprayen som du brukte på kablene dine? :)

Finnes vel overallt, men har du link til riktig variant? :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Roger Waters: Deox-It er en amerikansk spray, hovedsaklig for innvendig rengjøring av elektronikk. Vil du rense bøssinger o.l , se gjerne etter Audioquest UltraConnect...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jeg synes han viser selvinnsikt og i tillegg har han baller nok til å innrømme at hans anlegg ikke yter best på alle parametere, det er slik man får fremgang :)
He he , jeg lar meg ikke forvirre av musikk sjeleliv emosjoner og sånt fjas ;)
Skal det bli bedre lyd hos meg meg er veien dit ganske klar.
1 bedre høyttalere .
2. Bedre ører
3. Annen bopel og rom , men det vil kreve en annen familie.
4. Mye alkohol

Punkt 3 er uaktuelt og punkt 2 umulig. Og punkt 1 har jeg ikke råd til nå , dessuten vil det mest sannsynlig kreve ny forsterker også . Så da gjenstår kun høyttalerplasseing , lytteposisjon og DSP.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg synes han viser selvinnsikt og i tillegg har han baller nok til å innrømme at hans anlegg ikke yter best på alle parametere, det er slik man får fremgang :)
He he , jeg lar meg ikke forvirre av musikk sjeleliv emosjoner og sånt fjas ;)
Skal det bli bedre lyd hos meg meg er veien dit ganske klar.
1 bedre høyttalere .
2. Bedre ører
3. Annen bopel og rom , men det vil kreve en annen familie.
4. Mye alkohol

Punkt 3 er uaktuelt og punkt 2 umulig. Og punkt 1 har jeg ikke råd til nå , dessuten vil det mest sannsynlig kreve ny forsterker også . Så da gjenstår kun høyttalerplasseing , lytteposisjon og DSP.
Hva med punkt 4? :D
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Da spør jeg: Hva annet enn sjelen er det som gjør at mennesket lar seg påvike såpass av musikk? Absolutt intet Dette går på hjernens belønningssystem, det...Hva er forresten sjelen? Enkelt sagt, en kombinasjon av våre valg, forutsetninger, mannerisms og de elektriske impulser som styrer det skall som kroppen utgjør.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jeg synes han viser selvinnsikt og i tillegg har han baller nok til å innrømme at hans anlegg ikke yter best på alle parametere, det er slik man får fremgang :)
He he , jeg lar meg ikke forvirre av musikk sjeleliv emosjoner og sånt fjas ;)
Skal det bli bedre lyd hos meg meg er veien dit ganske klar.
1 bedre høyttalere .
2. Bedre ører
3. Annen bopel og rom , men det vil kreve en annen familie.
4. Mye alkohol

Punkt 3 er uaktuelt og punkt 2 umulig. Og punkt 1 har jeg ikke råd til nå , dessuten vil det mest sannsynlig kreve ny forsterker også . Så da gjenstår kun høyttalerplasseing , lytteposisjon og DSP.
Hva med punkt 4? :D
Pga asatalatgammagtosv
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Eneste jeg kan komme på som ikke er nevnt er å sjekke om noen har puttet ”nissevatt" inn i bassportene og sjekke innstillingene på utgangene via BluOs på Noden. Mener jeg ivertfall kan gå inn på Vaulten å justere lydutgangene!
Kanskje trådstarteren finner denne?
A9C97765-48F1-4E2F-8D59-20CCF4BDA87C.jpg


Mer seriøst: Jeg ville lånt en forsterker og prøvd denne. Evt kjøpt en på Elkjøp og returnert innenfor åpent kjøp etter test.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Høre jo mystisk ut. Det sagt: Feedback fra andre som er på besøk (med litt skravling og godt humør) kan fort sette nye tanker i hjernebarken som er vant til å lytte uforstyrret og i enerom. Og omvendt selvsagt: Er man på besøk, forventer man gjerne noe som ligner live-nivå og trøkk før man er fornøyd og trekker seg tilbake til eget anlegg og dets unoter - i enerom. Jeg ville ikke utelatt muligheten for at hjernen spiller et lite puss her.

Et annet moment er musikkvalget. Jeg trodde jeg hadde ålreit med trøkk og driv, men da en besøkende satte på en ganske så komprimert Foo-Fighters plate, låt det bare flatt og dølt. Satte på Rage Against Machine, og da begynnte den beøkende å nikke igjen.
 
Sist redigert:

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Roger Waters: Oberon 7 kan biampes om jeg husker, så den effektforsterkeren bør du få inn så fort som råd hvis du ønsker å beholde Daliene. Sett den til å drive basseksjonen, mens den integrerte tar toppen. Vil du ha Marantzen til å låte Roksan, bruk intern dac. Enda bedre, hent inn CD-spilleren samtidig.. Syr sammen totalen bedre. Vil du videre derfra, hent inn et Kudos Super 10-par...
Nå vet jeg ikke brukstid på høyttalerne i denne casen, men kan trådstarter plutselig fått en dårlig match ved å spille inn høyttalerne?-
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Roger Waters: Oberon 7 kan biampes om jeg husker, så den effektforsterkeren bør du få inn så fort som råd hvis du ønsker å beholde Daliene. Sett den til å drive basseksjonen, mens den integrerte tar toppen. Vil du ha Marantzen til å låte Roksan, bruk intern dac. Enda bedre, hent inn CD-spilleren samtidig.. Syr sammen totalen bedre. Vil du videre derfra, hent inn et Kudos Super 10-par...
Nå vet jeg ikke brukstid på høyttalerne i denne casen, men kan trådstarter plutselig fått en dårlig match ved å spille inn høyttalerne?-
Nei det tviler jeg veldig på :)

mvh
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Nå skriver forsåvidt trådstarter at han har prøvd et par andre Oberon 7 høyttalere med samme resultat. Da er det kanskje ikke høyttalerne. Men jeg nevner det likevel: Har opplevd flere ganger at skruene på basselementene har blitt løse over tid. Tar et lite minutt å gå over og etterstramme. Kanskje verdt å prøve?
 
H

Hifibasillen

Gjest
Kan ha løsnet over tid ja men antar da ved ekstreme lydtrykk med mye vandring på driverne, aldri opplevd dette selv med Klipsch men ja kan forekomme bare veldig merkelig om dette skulle vært årsaken 🤔
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Hei og godt nytt år folkens. :)

Jeg har et oppsett med Roksan Kandy K3 med Dali Oberon 7 høyttalere, kilden er en Bluesound Nodei 2i med Tidal Hifi og Spotify som musikktjenester. Her har jeg virkelig testet basstung musikk som virkelig skal trøkke. Dette er høyttalere som skal virkelig levere men jeg føler trøkket forsvinner helt her. Kabler har jeg sjekket også, de er riktig på pluss og minussiden. Jeg har sjekka dem for feil, dvs tatt ut alle elementer og testa dem og de høres bra ut. Kunne ikke se noe uvanlig på delefilteret heller, er det noen som har ideer hva jeg kan se etter?
Jeg klarer ikke å se for meg at forsterkeren din skulle vært for svak. Den leverer i 150 W i 8 ohm, og det skulle gi mer enn nok effekt. Roksan er jo kjent for å lage kvalitetsforsterkere med dynamikk og rytme, så det høres merkelig ut. Høyttalerne dine er ikke de mest lettdrevne, men heller ikke spesielt vanskelige. Jeg ser de har 88,5 db følsomhet og 6 ohm. Dette er helt normalt, men mindre impedanskurven dropper langt under 4 ohm i mellombassfrekvensen. Det har jeg egentlig vanskelig for å tro.

For min egen del har jeg 120 watt på 4 ohms høyttalere med to 7 tommere, altså ikke ulikt dine spesifikasjoner. Hos meg er det ikke noe problem med verken volum eller trøkk, bortsett fra på dårlige innspiller. Veldig mye rock og pop låter rett og slett flatt og kjedelig, og jeg har derfor nesten sluttet å høre på det. Forsøk deg med noen plater med gode innspiller, f.eks noe jazzmusikk.

Har du forsøkt høytterne i andre rom med andre forsterkere? Ta de med til en leverandør og koble de opp der for å høre om alt er som de skal, er det det, så vet du et de er i orden. Test forstkereren din på andre høyttalere også, låter de dårlig, må de rett og slett ha en feil som må repareres. Hvis begge komponenter fungerer så kan du i hvertfall eliminere at problemet ligger der.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Jeg har sett JBL-høyttalere der mange av festeskruene til basselementene var falt ut og lå bak fronttrekket!
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Hvordan er spenningen i veggen hos deg?
Heisann

Det er ikke noe i veien med den av det jeg har merket, har ikke forstyrrelser på noen elementer i heimen her altså. Det skal gå sin gang for å si det sånn, men man vet jo aldri før man har målt opp med en elektriker. Har ingen ulyder på noe så er det er vel trygt enn så lenge. :)
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Nå skriver forsåvidt trådstarter at han har prøvd et par andre Oberon 7 høyttalere med samme resultat. Da er det kanskje ikke høyttalerne. Men jeg nevner det likevel: Har opplevd flere ganger at skruene på basselementene har blitt løse over tid. Tar et lite minutt å gå over og etterstramme. Kanskje verdt å prøve?
Heisann, jeg har demontert alle elementer og skrudd de tilbake igjen så de skal ha god nok stramming, har dobbeltsjekket de og det var det første jeg gjorde også. De sitter som dem skal i hvertfall. :)
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Kan ha løsnet over tid ja men antar da ved ekstreme lydtrykk med mye vandring på driverne, aldri opplevd dette selv med Klipsch men ja kan forekomme bare veldig merkelig om dette skulle vært årsaken ??????
Hei hei

Disse sitter godt og dobbeltsjekket med drill og bits så dem går ingen steder. :)
 
Topp Bunn