Høyttalere Stereoanlegget låter tammere enn før

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Hvis alt annet skulle feile, så kan det godt hende at du rett og slett bare erfarte at de små elementene rett og slett ikke har kapasitet til å spille på et anstendig lydnivå med energi og punch, og at denne erfaringen på fest har satt seg i ryggmargen?

Har opplevd akkurat det der med flere anledninger selv :)

Forhåpentligvis er det bare dårlig kontakt med høyttalerkablene, så sjekk der først. Og sjekk at basselementer spiller under musikk, kan hende delefilteret har tatt turen.
Jepp, min første tanke var korrosjon og dårlig kontakt. Man kan starte med litt rensing.
Rensing er også en ide, må sjekke ut delefilter her også. Har sett på dem og de var uten skader slik jeg så det, merkelig nok!
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
prøv å justere tillbake ,har du flyttet høytalerne eller rom ? har du presettinger på ampen ? Sett inn din beste CD plate og sjekk om det er bedre
Jeg skal teste litt og det er ikke noen presets på ampen, plain stereo uten noen form for innstillinger etc. Ganske rett frem plug n play. :)

Det er merkelig det der, er det noen måte å måle fase på da? :)
du kan i alle fall sjekke fasen på høytalerne ,Ett 1,5 v batteri trenger du . hvis du gjør det ved forsterker enden skal membran BARE svinge ut når du har plussen til pluss på batteriet og minus til minus , du får samtidig ett blopp av bassen og ett tikk som svar fra diskanten ,Da vet du at elementene er med , test begge høytalerne

En annen ting om allt er rett i batteri testen kan du og prøve å snu fasen motsatt på begge høytalerne , fordi det kan sje at enn eller annen komponent snur fasen , allt i fra dac til amplifiers og noen stream kilder ,,,,,, kan lyde bedre med snudd fase eller invertert fase som det heter på fagspråket
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Er kanskje nevnt her allerede, men dette høres ut som fase, altså at noen har byttet om på +/- på en eller begge høyttalere. Kanskje vært nappet ut av damen eller deg, med støvsuger eller under vask og tilkoplet igjen uten tanke på fase?
Da forsvinner bassen, og lydbildet blir platt og merkelig.

Eller om du har en stue som meg, hvor all bass forsvinner fra lytteposisjon; gå en runde rundt i stua og lytt. Jeg har all bassen nede i et hjørne. Der står godstolen og lyden er kraftfull.

Du kan jo også prøve å flytte anlegget til et mindre og godt dempet rom for å teste lyden der, for å se om du får tilbake «trøkket».

Edit: Harepusen postet allerede, mens jeg selv skrev dette med fase. Lar det stå:)
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
prøv å justere tillbake ,har du flyttet høytalerne eller rom ? har du presettinger på ampen ? Sett inn din beste CD plate og sjekk om det er bedre
Jeg skal teste litt og det er ikke noen presets på ampen, plain stereo uten noen form for innstillinger etc. Ganske rett frem plug n play. :)

Det er merkelig det der, er det noen måte å måle fase på da? :)
du kan i alle fall sjekke fasen på høytalerne ,Ett 1,5 v batteri trenger du . hvis du gjør det ved forsterker enden skal membran BARE svinge ut når du har plussen til pluss på batteriet og minus til minus , du får samtidig ett blopp av bassen og ett tikk som svar fra diskanten ,Da vet du at elementene er med , test begge høytalerne

En annen ting om allt er rett i batteri testen kan du og prøve å snu fasen motsatt på begge høytalerne , fordi det kan sje at enn eller annen komponent snur fasen , allt i fra dac til amplifiers og noen stream kilder ,,,,,, kan lyde bedre med snudd fase eller invertert fase som det heter på fagspråket
Dvs bare å ta ut høyttalerkabelene på forsterkeren og ta batteri til testing på dem? :)
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Er kanskje nevnt her allerede, men dette høres ut som fase, altså at noen har byttet om på +/- på en eller begge høyttalere. Kanskje vært nappet ut av damen eller deg, med støvsuger eller under vask og tilkoplet igjen uten tanke på fase?
Da forsvinner bassen, og lydbildet blir platt og merkelig.

Eller om du har en stue som meg, hvor all bass forsvinner fra lytteposisjon; gå en runde rundt i stua og lytt. Jeg har all bassen nede i et hjørne. Der står godstolen og lyden er kraftfull.

Du kan jo også prøve å flytte anlegget til et mindre og godt dempet rom for å teste lyden der, for å se om du får tilbake «trøkket».

Edit: Harepusen postet allerede, mens jeg selv skrev dette med fase. Lar det stå:)
Jeg byttet kabler i dag for å dobbeltsjekke, men skal også ta en batteritest på dette fenomenet også. :)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Juletre og mye julepynt forandrer akustikken mye hos meg.
Det samme med "julestrømmen".
Mange "nye" laster..LED lys etc. rundt omkring.
Dette forandrer støy resonansene.Få laster gir kraftige få resonanser.(=Negativt)
Med mange nye laster i juletiden oppstår det flere resonanser,
men flere laster demper også de kraftige resonansene.(=Positivt)
Resultat;en må gjerne opp med volumpotmeter,
egentlig en positiv effekt dersom en tolker årsak/virkning "rett".
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
En annen ting som kan ha hendt er at spolene på bassene (eller en av dem) er delvis brent og kortsluttet. Som regel vil man da få skraping når du beveger på dem, men det er ikke helt sikkert. Dette er ikke så enkelt å verifisere, men en måling av resistansen med multimeter kan gi en pekepinn.
Du kan jo se om begge bassene beveger seg likt når du spiller en basstone. Det finnes bass testtoner du kan streame. F.eks "bass tone white noise"
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
Hei og godt nytt år folkens. :)

Jeg har et oppsett med Roksan Kandy K3 med Dali Oberon 7 høyttalere, kilden er en Bluesound Nodei 2i med Tidal Hifi og Spotify som musikktjenester. Her har jeg virkelig testet basstung musikk som virkelig skal trøkke. Dette er høyttalere som skal virkelig levere men jeg føler trøkket forsvinner helt her. Kabler har jeg sjekket også, de er riktig på pluss og minussiden. Jeg har sjekka dem for feil, dvs tatt ut alle elementer og testa dem og de høres bra ut. Kunne ikke se noe uvanlig på delefilteret heller, er det noen som har ideer hva jeg kan se etter?
Sjekk øra dine. ;D

Roar
Da bør mine gjester gjøre det samme, er noe rart med lyden her og det er det ikke noen tvil om. :)
Gå deg en lang tur og senk skuldrene. Tenn på noen telys og sett deg ned og kos deg. Kan jo være at høytalerne dine er blitt innspilt.

Roar
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Roger Waters: Hvor lenge har du spilt på Oberon 7? K3 er en relativt kapabel og svært musikalsk forsterker, men noe liten til noe så stort. O7 er ikke veldig lettdreven heller. Den har SEKS ohms impedans, relativt lav følsomhet- godt under 90dB, der burde det vært minst 92. Og det første som da forsvinner, kontra en "lettdreven åtter", feks av type Spendor/Kudos/Harbeth, er nettopp trøkk, dynamikk og letthet. Det hjelper ikke at høyttalerne har totalt fire sjutommere heller:( Atomkraftverksmateriale..En Bladelius Tyr III ville takla den. Se på forsyninga, så skjønner du hvorfor. Småsignaldelen er også noe mer raffinert der.

Sjekkliste:

-Feilmatch? Det finnes bedre match til Roksan enn Dali. Hadde du derimot hatt AUDIOLAB- eller Bladelius- på Dali...Det er noe HELT annet. Feilmatch i kilder.
-Du har spilt for høyt- eventuelt for høyt for tidlig- Resultatet er delvis sprenging
-Plassering, avkobling og akustiske forhold. Herunder hevinger, kanselleringer, refleksjoner+++.
-Fase/motfase
-Produksjonsfeil
-For liten forsterker.
-Støy fra- og til komponenter.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Poenget er vel at det spilte bra før. Hva er feil?
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Kanskje det er AMS måleren som påvirker strømmen din eller hørselen din ?
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Jeg skal teste en annen forsterker i løpet av kveldinga, en annen ting jeg la merke til at elementene hadde en annen bevegelse enn normalt. Virker som de beveget seg litt ukontrollert om jeg kan si det sånn.
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Kanskje det er AMS måleren som påvirker strømmen din eller hørselen din ?
Den står i andre etg og har ikke vært no problem før, dette har skjedd i tidsrommet julaften til nyttår.
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Hei og godt nytt år folkens. :)

Jeg har et oppsett med Roksan Kandy K3 med Dali Oberon 7 høyttalere, kilden er en Bluesound Nodei 2i med Tidal Hifi og Spotify som musikktjenester. Her har jeg virkelig testet basstung musikk som virkelig skal trøkke. Dette er høyttalere som skal virkelig levere men jeg føler trøkket forsvinner helt her. Kabler har jeg sjekket også, de er riktig på pluss og minussiden. Jeg har sjekka dem for feil, dvs tatt ut alle elementer og testa dem og de høres bra ut. Kunne ikke se noe uvanlig på delefilteret heller, er det noen som har ideer hva jeg kan se etter?
Sjekk øra dine. ;D

Roar
Da bør mine gjester gjøre det samme, er noe rart med lyden her og det er det ikke noen tvil om. :)
Gå deg en lang tur og senk skuldrene. Tenn på noen telys og sett deg ned og kos deg. Kan jo være at høytalerne dine er blitt innspilt.

Roar
Hvis dette er ferdig innspillt så låter det virkelig dårlig, hehe. 😛
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
Da bør mine gjester gjøre det samme, er noe rart med lyden her og det er det ikke noen tvil om. :)
Gå deg en lang tur og senk skuldrene. Tenn på noen telys og sett deg ned og kos deg. Kan jo være at høytalerne dine er blitt innspilt.

Roar
Hvis dette er ferdig innspillt så låter det virkelig dårlig, hehe. ??????
Ta det med ro det årner seg skal du se. Synd du ikke har en Sugden 21al klasse A. :confused:

Roar
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bånnulka: Den er IALLEFALL for liten dertil...Med en Harbeth/Spendor, derimot, spiller A21 omtrent magisk.

Roger Waters: Isoler problemet. Har du en annen, mer lettdreven høyttaler å prøve på K3? Blir det bedre da , er det nok enten feilmatch eller delvis sprenging. Virker iallefall som om Oberon gir K3 solide pusteproblemer, med en eller annen skade på Dali som resultat.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Kan det ha med at pluggen er snudd i veggkontakten i jula ? Noen forsterkere er sensitive for dette og har med trafoviklingenes samspill med resten av ampen.
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Kan det ha med at pluggen er snudd i veggkontakten i jula ? Noen forsterkere er sensitive for dette og har med trafoviklingenes samspill med resten av ampen.
Det er ingen kabler som er rørt heller, har forsket litt her og skal i gang med å prøve mer i morgen tenkte jeg. Er jeg gal eller er det noe som har gått meg forbi nå, det er bekreftet at høyttalere og sånn er friske ut fra testing. Kildene mine er neste steg og har gjort noen små endringer, se om det blir andre boller fremover.
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Da bør mine gjester gjøre det samme, er noe rart med lyden her og det er det ikke noen tvil om. :)
Gå deg en lang tur og senk skuldrene. Tenn på noen telys og sett deg ned og kos deg. Kan jo være at høytalerne dine er blitt innspilt.

Roar
Hvis dette er ferdig innspillt så låter det virkelig dårlig, hehe. ������
Ta det med ro det årner seg skal du se. Synd du ikke har en Sugden 21al klasse A. :confused:

Roar
Det er mye man skulle hatt men denne hobbyen koster desverre litt, da må man prøve å forske med det man har i første omgang. :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Kan det ha med at pluggen er snudd i veggkontakten i jula ? Noen forsterkere er sensitive for dette og har med trafoviklingenes samspill med resten av ampen.
Det er ingen kabler som er rørt heller, har forsket litt her og skal i gang med å prøve mer i morgen tenkte jeg. Er jeg gal eller er det noe som har gått meg forbi nå, det er bekreftet at høyttalere og sånn er friske ut fra testing. Kildene mine er neste steg og har gjort noen små endringer, se om det blir andre boller fremover.
Kjør en sånn frekvenstest som går fra 20-20 KHz. Prøv å lytt etter dipp eller bortfallende frekvenser (men regn ikke med at du hører så mye på høyere frekvenser).
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Roger Waters, Bjørn H: Isotek har en meget bra System Diagnostics Disc- jeg bruker den selv. Burde være tilgjengelig her:

www.oslohificenter.no

Ellers er det liten vits i å prøve det før forsterkeren er testet med noe mer lettdrevent. Som beviselig IKKE har skader..Det har du tydeligvis gjort, bekreftelsen på friske høyttalere foreligger? Da ligger problemet enten i forsterkeren eller kildene. Som sagt her oppe, virker det som om K3 har pusteproblemer med Oberon. Feil med forsterkeren? Hatt dem på service? Om den er OK, finn deg en større, men like raffinert en..Da er K3 ganske enkelt for liten. Seksohmere har ofte en noe tricky impedanskurve, så det betyr ikke at K3 er en dårlig amp- det er så langt unna sannheten som det er mulig å komme. Men enkelte høyttalere trenger rett og slett bare atomkraftverk:cool: Roksan er nok dessverre ikke HELT der. Men, NB: De er like gode som Rega, Naim og Audiolab på noe annet: SYNERGI;) Når du har fått sjekka/bekreftet alt, kontakt Moet. Be om å få teste en K3 CD-spiller opp mot Marantzen du har- den kan overraske deg, gitt..Det forutsetter jo selvfølgelig at de ikke er tekniske feil på noen av komponentene i det eksisterende systemet ditt, og er et forsøk på å rette opp evt kilderelatert feilmatch herfra..Kanskje du skulle prøvd et par Kudoser samtidig- med en noe mindre størrelse på?? Jeg tror det ville blitt langt mer vellykket..De er lettere å drive, som en start.. Bruker du forresten den interne K3-dac´en til Marantz??
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Jeg syns anlegget mitt låter ræva hver gang jeg kommer hjem fra besok fra et bra anlegg. Da hører jeg alle manglene jeg har. Andre ganger kommer jeg hjem og er fornøyd, heldigvis .

Kan du ha fått et snev av den første beskrivelsen?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Balle Clorin: I all vennskapelighet: Det høres ut til at du sliter med selvinnsikten?? Den reaksjonen betyr- i min bok- at du kanskje har litt vanskelig for å falle til ro?? Eller at anlegget ditt kan være noe "random" i sammensetninga? Hva legger du i begrepet "bra anlegg"? Har du fått ut det du selv anser som viktig i formidlingen? Vet du hvem du er, musikalsk sett? Og hvilke merker som gjør hva? For DEG??;) Hvis svaret er JA, burde du heller hatt verdens største glis ved hjemkomst til egen stue og husalter. Fordi matchen og kompatibiliteten relatert til egne preferanser er satt til max. Fordi systemet er 150% gjennomtenkt- fra veggen og ut...Fordi det rett og slett speiler deg for deg selv. Er du der, kan du falle til ro. I trygg forvisning om at du er der du vil være, musikken blir terapeutisk riktig og du får et mer balansert liv.
 
Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.475
Torget vurderinger
1
Jeg synes han viser selvinnsikt og i tillegg har han baller nok til å innrømme at hans anlegg ikke yter best på alle parametere, det er slik man får fremgang :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Roald: Framgangen kommer den dagen du er fullt klar over hvor du har vært, hvor du selv står, hvor du vil og hvordan du kommer deg videre. For så seinere å ta deg dit, via det åpne sinnet og din tilegnede selvinnsikt/erfaringer.. Musikken skal ta mennesket med på en reise ut av sitt jordiske skall. Men vi har alle forskjellige "fenghetter", de starter rakettene..Så er resten av reisen- og målet- opp til deg. Next Level- ekte framgang- er når anlegget ditt er så bra at du er INNE I- musikken og ikke tenker tall, vinkler og matematikk. Musikken bare ER:cool:
 
Sist redigert:

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Roger Waters, Bjørn H: Isotek har en meget bra System Diagnostics Disc- jeg bruker den selv. Burde være tilgjengelig her:

www.oslohificenter.no

Ellers er det liten vits i å prøve det før forsterkeren er testet med noe mer lettdrevent. Som beviselig IKKE har skader..Det har du tydeligvis gjort, bekreftelsen på friske høyttalere foreligger? Da ligger problemet enten i forsterkeren eller kildene. Som sagt her oppe, virker det som om K3 har pusteproblemer med Oberon. Feil med forsterkeren? Hatt dem på service? Om den er OK, finn deg en større, men like raffinert en..Da er K3 ganske enkelt for liten. Seksohmere har ofte en noe tricky impedanskurve, så det betyr ikke at K3 er en dårlig amp- det er så langt unna sannheten som det er mulig å komme. Men enkelte høyttalere trenger rett og slett bare atomkraftverk:cool: Roksan er nok dessverre ikke HELT der. Men, NB: De er like gode som Rega, Naim og Audiolab på noe annet: SYNERGI;) Når du har fått sjekka/bekreftet alt, kontakt Moet. Be om å få teste en K3 CD-spiller opp mot Marantzen du har- den kan overraske deg, gitt..Det forutsetter jo selvfølgelig at de ikke er tekniske feil på noen av komponentene i det eksisterende systemet ditt, og er et forsøk på å rette opp evt kilderelatert feilmatch herfra..Kanskje du skulle prøvd et par Kudoser samtidig- med en noe mindre størrelse på?? Jeg tror det ville blitt langt mer vellykket..De er lettere å drive, som en start.. Bruker du forresten den interne K3-dac´en til Marantz??
Heisann

Jeg har testet mine høyttalere opp mot Dali Oberon 7 jeg fikk lånt, fant ingen feil på disse og dem var dønn lik dem jeg har. Så dem er friske og raske, jeg har resatt min Bluesound Node 2i for å være på den sikre siden, kunne ikke merke noe spes forandringer der heller. Kanskje jeg rett og slett hører feil i anlegget nå som jeg har begynt å høre etter det, føler jeg er å vimser nå men....

K3 har også en effektforsterker, er dette noe som kan hjelpe på sikt mon tro? Denne uter 2x150W power fra min Amp som skal i grunn være mer enn greit nok. Skal snakke litt med Moet Audio om en løsning der og se om det kan bli bedre på sikt. K3 spillern har også vært på tanken men den koster litt mer enn Marantzen gjorde, ikke tatt helt høyde for det enda og håper å få sett åssen det kan være på sikt. Jeg bruker bare analog tilkobling fra Marantz til K3en, så det er ikke mer avansert enn som så. :)

Kudos har jeg aldri hørt før så der skal jeg uttale meg så veldig. :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er helt normalt at når man først legger merke til feil så hører man dem alltid etterpå. Det jeg synes var stas for 10 år siden høres ræva ut nå; fordi jeg har utviklet meg og lært mye på disse 10 årene. Lyd oppleves ikke likt av alle; og man utvikler seg og lærer å høre feil og mangler med årene (og joda, man får også skader på hørselen med årene, men faktisk krever det erfaring og trening for å høre om lyd er bra eller dårlig).

Så faktum er at ørene er best når man er ung, men da mangler man erfaringen (hjernen er ikke mappet for å høre etter de viktige detaljene, det krever trening).

Edit:
Samme gjelder synet, jeg vet om folk som har hatt pixelfeil på skjermen i flere år uten å vite det. Når det først er påpekt så ser de denne feilen alltid etterpå. Samme gjelder feil innstillinger for farger (som flertallet har) på skjerm. Det ser topp ut helt til man lærer hvordan det skal se ut.
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Det er helt normalt at når man først legger merke til feil så hører man dem alltid etterpå. Det jeg synes var stas for 10 år siden høres ræva ut nå; fordi jeg har utviklet meg og lært mye på disse 10 årene. Lyd oppleves ikke likt av alle; og man utvikler seg og lærer å høre feil og mangler med årene (og joda, man får også skader på hørselen med årene, men faktisk krever det erfaring og trening for å høre om lyd er bra eller dårlig).

Så faktum er at ørene er best når man er ung, men da mangler man erfaringen (hjernen er ikke mappet for å høre etter de viktige detaljene, det krever trening).
Jeg har sendt en mail til Moet Audio om en effektforsterker på sikt, se om dette kan løse "savn" i lydbildet som jeg ikke er helt fortrolig med. Tidene forandrer seg og vi får bare prøve oss frem og se hva som skjer videre. :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er helt normalt at når man først legger merke til feil så hører man dem alltid etterpå. Det jeg synes var stas for 10 år siden høres ræva ut nå; fordi jeg har utviklet meg og lært mye på disse 10 årene. Lyd oppleves ikke likt av alle; og man utvikler seg og lærer å høre feil og mangler med årene (og joda, man får også skader på hørselen med årene, men faktisk krever det erfaring og trening for å høre om lyd er bra eller dårlig).

Så faktum er at ørene er best når man er ung, men da mangler man erfaringen (hjernen er ikke mappet for å høre etter de viktige detaljene, det krever trening).
Jeg har sendt en mail til Moet Audio om en effektforsterker på sikt, se om dette kan løse "savn" i lydbildet som jeg ikke er helt fortrolig med. Tidene forandrer seg og vi får bare prøve oss frem og se hva som skjer videre. :)
Jeg har flere ganger hørt på anlegg som jeg synes er så utrolig dårlige, eier mener det er det beste som finnes (helt til de får høre hvordan det skal høres ut).
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Roger Waters: Oberon 7 kan biampes om jeg husker, så den effektforsterkeren bør du få inn så fort som råd hvis du ønsker å beholde Daliene. Sett den til å drive basseksjonen, mens den integrerte tar toppen. Vil du ha Marantzen til å låte Roksan, bruk intern dac. Enda bedre, hent inn CD-spilleren samtidig.. Syr sammen totalen bedre. Vil du videre derfra, hent inn et Kudos Super 10-par...
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
God bedre, dette er ikke et enkelt sted å være fersk.

Det viktigste er å finne ut om det er faktisk feil på en komponent, det vil si å kartlegge om noe et ødelagt. Om noe er ødelagt må det fikses.

Dersom ikke noe er ødelagt må det sjekkes om noe er koblet om, endret eller flyttet på. Men om trådeier var edru hele tiden så har han vel oversikt? Med mindre vaskehjelpen roter med stereoen (slikt er det viktig å slå hardt ned på).

Undervurder ikke effekten av at noen har påvist manglende kvaliteter ved stereoanlegget. Det er lett å få tåkesyn om man har betalt dyrt.
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Jeg syns anlegget mitt låter ræva hver gang jeg kommer hjem fra besok fra et bra anlegg. Da hører jeg alle manglene jeg har. Andre ganger kommer jeg hjem og er fornøyd, heldigvis .

Kan du ha fått et snev av den første beskrivelsen?
Jeg har ikke vært og hørt andre anlegg nå på lenge, men det er alltid ting som kan forbedres så det skal ikke være noe å si på det. Det med store mangler i et anlegg kan brått bli en kostbar affære men får tweake litt og se hva man får ut av det. :)
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Roger Waters: Oberon 7 kan biampes om jeg husker, så den effektforsterkeren bør du få inn så fort som råd hvis du ønsker å beholde Daliene. Sett den til å drive basseksjonen, mens den integrerte tar toppen. Vil du ha Marantzen til å låte Roksan, bruk intern dac. Enda bedre, hent inn CD-spilleren samtidig.. Syr sammen totalen bedre. Vil du videre derfra, hent inn et Kudos Super 10-par...
Jeg har mailet gutta på Moet Audio og hørt om de har noen tips og råd også, bare avventer svar og kanskje det kan bli en effekt på sikt også. Akkurat nå har jeg ikke råd til å bytte ut no særlig, har på følelsen at galskapen har vært på villspor før og jeg har senket kravene men det er noe som driver meg innvendig. Kanskje en liten oppgradering på sikt. :)
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
God bedre, dette er ikke et enkelt sted å være fersk.

Det viktigste er å finne ut om det er faktisk feil på en komponent, det vil si å kartlegge om noe et ødelagt. Om noe er ødelagt må det fikses.

Dersom ikke noe er ødelagt må det sjekkes om noe er koblet om, endret eller flyttet på. Men om trådeier var edru hele tiden så har han vel oversikt? Med mindre vaskehjelpen roter med stereoen (slikt er det viktig å slå hardt ned på).

Undervurder ikke effekten av at noen har påvist manglende kvaliteter ved stereoanlegget. Det er lett å få tåkesyn om man har betalt dyrt.
Jeg har vært borti anlegget selv og sjekket alt jeg kan sjekke, men skal teste litt hardere i helga og se om jeg kan få en bedre plassering på det. Hvor langt har du høyttalerne dine fra bakvegg. Ellers skal all julepynt vekk til helga også, vekk med nissedemoner og det som er. :)
 
Topp Bunn