Stereo+ nr. 2-2019 er her

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.964
Antall liker
6.047
Torget vurderinger
32
Hei

Da er årets andre Stereo+ publisert. Her finner du blant annet en europeisk høyttalerduell mellom polske Pylon og britiske Bowers&Wilkins. Vi har snakket med mannen bak Oswalds Mill Audio som lager høyttalere til 4,5 millioner kroner, og vi har snakket med Bugge Wesseltoft om musikk, lyd og favorittplater. Som om ikke det er nok så har vi test av et par flotte TVer og vi har også funnet en plate som fortjener terningkast seks for både musikk og lyd.

Her er det mye å glede seg over. Klikk på bildet for å komme til magasinet.

stereopluss2-2019.jpg

Ros, ris og gode tips og ønsker er som vanlig velkommen.

Roy
 

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
570
Antall liker
478
Sted
Longnose
Kjempebra, takk! Blir en god kveld med godt lesestoff:cool:
 
M

MusicBear

Gjest
Flott takk for at dere står på.
Enig, for når man mottar dette gratis - og ikke som en jævla nettside men skikkelig satt opp blad med god lat-out med nesten full bladfølelse på skjermen - da hører et takk med til de involverte. Og så greit, klikke seg rett inn på annonser for mer informasjon hos leverandør eller produsent, enklere kan det ikke bli. Likte det ikke i starten, men utrolig praktisk å ha en bunke blader liggende inne på dataen, skal selv finlese ikke-lest stoff fra de siste og aller første utgaver, over Atlanteren nå på søndag.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.964
Antall liker
6.047
Torget vurderinger
32
Flott takk for at dere står på.
Enig, for når man mottar dette gratis - og ikke som en jævla nettside men skikkelig satt opp blad med god lat-out med nesten full bladfølelse på skjermen - da hører et takk med til de involverte. Og så greit, klikke seg rett inn på annonser for mer informasjon hos leverandør eller produsent, enklere kan det ikke bli. Likte det ikke i starten, men utrolig praktisk å ha en bunke blader liggende inne på dataen, skal selv finlese ikke-lest stoff fra de siste og aller første utgaver, over Atlanteren nå på søndag.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Vi er jo avhengige av annonser for at vi skal kunne lage et magasin som er gratis. Det gjør jo at det er langt enklere å nå flere lesere. Samtidig skulle vi jo gjerne hatt enda flere annonsører, både fordi det selvsagt er bra for økonomien vår, men også fordi gode annonser er godt lesestoff.

Så dere kan jo ta en kikk på både nettsiden vår www.stereopluss.no og i magasinet og se om det er noen annonsører dere savner i Stereo+, og tipse de dere savner om at dere gjerne skulle sett annonsene deres hos oss.

Det er vinn-vinn for både leserne og oss i Stereo+.

Roy
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei , og igjen takk for en flott utgave at Stereo+ :)

Dersom det går an å komme med ønsker her mtp. hvilke produkter man kunne tenke seg på testbenken , så har jeg et forslag :)
Denne nye dac/pre/ RK enheten til Dspeaker hadde det vært moro å fått vite litt mer om : DSPeaker-Anti-Mode X4

De andre Antimode produktene har hvertfall levert meget bra synes jeg.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Knall! Har ikke fått lest hele bladet ennå, men likte spesielt godt det lange intervjuet med Bugge!

Tillater meg ellers å håpe på en grundig test av Dynaudio Evoke 50 i et kommende nummer... :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.964
Antall liker
6.047
Torget vurderinger
32
Flott med gode forslag til test-objekter. Keep 'em coming.

(Vi kan imidlertid ikke love at vi kommer til å teste alt, selvsagt)

Roy
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Kan det være en idé å teste produkter som er 20-30 år (eller enda eldre) opp i mot helt nytt fra samme produsent, for å se om verden går fremover eller ikke? Da tenker jeg på produkter som ble produsert og solgt for 20-30 år siden, og ikke produkter som ble designet for lenge siden og er fortsatt uforandret i produksjon, opp i mot helt nytt i cirka tilsvarende prisklasser.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.964
Antall liker
6.047
Torget vurderinger
32
Kan det være en idé å teste produkter som er 20-30 år (eller enda eldre) opp i mot helt nytt fra samme produsent, for å se om verden går fremover eller ikke? Da tenker jeg på produkter som ble produsert og solgt for 20-30 år siden, og ikke produkter som ble designet for lenge siden og er fortsatt uforandret i produksjon, opp i mot helt nytt i cirka tilsvarende prisklasser.
Spennende forslag. Vi tar det opp i redaksjonen.

Roy
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.964
Antall liker
6.047
Torget vurderinger
32
Bugge digger 96/24:), god mann dette8)
Det er veldig morsomt å gjøre den type intervjuer. Mange av de artistene jeg har snakket med får jo lov å snakke om ting de vanligvis ikke blir intervjuet om, og det virker det som de setter pris på.

Roy
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

sveineb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
77
Antall liker
36
Sted
Hadeland
Bra kvalitet over denne utgaven som de fleste andre. (y)
Setter pris på de seriøse intervjuene og plassen dere bruker på disse.

Kunne gjerne tenkt meg dybdeartikler angående akustikk, Rew osv.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Setter stor pris på praten med Bugge. Det samme gjelder plateomtaler.
Om "bladet" er gratis eller ikke spiller ikke så stor rolle så lenge det dokker skriver er interessant.

Stå på hilsen Jens
 

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Ennå en knallutgivelse., men skummelt...gikk på en «Cabassesmell» etter å ha lest omtalen av The Pearl ??????????????????
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Han selger det fordi han digger det. Ikke digger det fordi han selger det. Heia Bugge.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.210
Sted
Langesund
På side 78 skal det liksom handle om subwoofere som klater brasene. Det er jo bare oppramsing av produsentenes "fakta" misvisende så det holde.
Nei, dere bør samle et knippe woofere og gjennomføre en ordentlig test med utendørs målinger ol.
Mangler kanskje kompetansen?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Tja, eller så gjør han som du, jeg og mange andre her på forumet; sier det slik vi opplever det.

Bugge digger 96/24:), god mann dette8)
Henger vel litt sammen med at Gubemusic tilbyr denne oppløsningen som download.
Litt motstridende å skulle slakte dette eller være likegyldig da.....
Hvis du ser etter så ser du en likes av meg i din post#11.
Bugge er den store helten, så mitt innlegg var ikke ment som surmaget kritikk - bare en observasjon!
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.964
Antall liker
6.047
Torget vurderinger
32
Husker ikke om jeg tok det med i intervjuet, men Gube Music er i hvert fall ikke blitt noen inntektskilde for ham. Han har tapt mye på det økonomisk.

Roy
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Husker ikke om jeg tok det med i intervjuet, men Gube Music er i hvert fall ikke blitt noen inntektskilde for ham. Han har tapt mye på det økonomisk.

Roy
Det sto i intervjuet ja, ingen overraskelse dette.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Mht 96/24.

Geoff Emerick mfl (intervjuet finnes på YT) sa/sier at 96/24 nå er like bra som lydkvaliteten fra hvaloljetapene som ytet over 40 kHz. 96 khz sampling må som kjent til til for å klare å prosessere 48 kHz lyd. Det er vel en generell oppfatning at 96/24 er en meget bra standard for lydopptak/prosessering.

My 2....
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Bra utgave som alltid! Litt overrasket at Yamahasettet har en annen klang enn de integrerte, mer åpent og nøytralt enn lett retrovarmt slik som kanskje utseendet antyder. Kan dere si litt mer om klangen kontra annen japansk hiend, f.eks fra Luxman? Yamaha er jo direkte konkurrenter til fullfunksjons utstyr fra Luxman og Accuphase med dette settet.
 
M

MusicBear

Gjest
Så dere kan jo ta en kikk på både nettsiden vår www.stereopluss.no og i magasinet og se om det er noen annonsører dere savner i Stereo+, og tipse de dere savner om at dere gjerne skulle sett annonsene deres hos oss.


Roy
Kjøpte meg et par utenlandske hi-fi magasiner her om dagen, det ene nesten bare annonser, men jaggu vet også annonsørene å fortelle markedet hva som skjer av nye produkter.

Selvfølgelig, leser vi også annonser, dersom de er informative - som godt lesestoff.

Her er de fleste norske annonsører av hi-fi mer eller mindre tomlete i huet, på den måten at de ikke forstår deres kundegrupper er minst like nysgjerrige på hva som skjer i bransjen - som de selv er i å få det ut i markedet.
Og de er tomlete i huet på den måten at de lager mye dårlige annonser - eksempelvis bilde av en høyttaler med en engelsk slogan som gjerne repeteres gang på gang... Fremfor matnyttig informasjon om hva den faktisk byr på i form av den høyttaler den er.

- Informative annonser blir lest.
- Dårlige annonser blir ikke lest.
- Ingen annonser i det hele tatt. Nei, da har vel ikke leverandøren selv særlig tro på selg selv og sine produkter...

Mange idioterklærer annonser. I så fall burde de idioterklære de fleste utenlandske blader.
For meg er annonser informasjon - alle forstår å lese det med riktige øyne.

Med det opplaget dere har på Stereo+ så burde langt flere annonsører fore oss med informasjon om sine produkter, eller tror de at dere kan teste alt som er i markedet :)

Kanskje er annonseprisene for høye? Kanskje ville flere vært med dersom de var lavere?
Uansett; dere gir oss gratis lesestoff med Stereo+ - takk for det!

Det at man hos dere kan trykke på annonsene og komme rett til de, er forresten genialt.
 
Sist redigert av en moderator:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hjemme hos diy er jo veldig morsom lesing.
Flere og flere har fått om øynene om hva man kan gjøre selv, og bedre.
Verktøyene for god lyd er blitt uendelig gode.
Kjenner jo godt til mannen bak spakene i Fettsund.
Sier litt om hans kunnskap når han en gang ikke var der, men tok justeringen på nett.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Det er veldig bra det RES gjør her nå, men det kunne vært av enda større interesse om han kunne leve av abonnenter og ikke annonser. Vi kan vel bare ane oss hva som ville skje da mht tester? Samtidig blir vel utlån av testobjekter problematisk. Spesielt om dem blir satt i dårlig lys.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Det er veldig bra det RES gjør her nå, men det kunne vært av enda større interesse om han kunne leve av abonnenter og ikke annonser. Vi kan vel bare ane oss hva som ville skje da mht tester? Samtidig blir vel utlån av testobjekter problematisk. Spesielt om dem blir satt i dårlig lys.
Zerostat, det du er inne på her - aldeles fullstendig feil.

Annonser, er ikke noe giftig eller farlige greier, ring eksempelvis Harald A. Møller og spør om hva annonser koster de.
Da vil de trolig svare "ingen ting" - fordi det ligger innbakt i prisen på hver eneste solgte bil.

Unngår du å se en film du har sett annonsert et sted?
Lar du være å reise til syden fordi du ser Vingreiser annonserer for turer?
Unngår du annonserte tilbudsvarer og går til nabobutikken og ser om de har det til full pris?

Annonser er informasjon til deg & meg. Men fordi Dagsrevyen ikke omtaler alt som skjer, må bedrifter kjøpe plass til det de skal fortelle om.
Dette heter altså annonser - ta det som det det er - god eller dårlig informasjon.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Det hadde vært gøy om dere kjørte en serie test av Norske forsterkere, hvordan står de seg i dag mot det beste fra utlandet. Tenker på Electrocompaniet AW180,400 eller Nemo. Doxa 61 og 61 signatur, Hegel sine effektrinn. Jeg innbiller meg at de gir mye for pengene i Norge.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Når jeg leste testen mellom Pylon og B&W stod det relativt tydelig for meg at de høyttalerne er ulike. Det jeg derimot ikke helt forstår er hvorfor man som skribent føler seg forpliktet til å velge en vinner.
 
M

MusicBear

Gjest
Når jeg leste testen mellom Pylon og B&W stod det relativt tydelig for meg at de høyttalerne er ulike. Det jeg derimot ikke helt forstår er hvorfor man som skribent føler seg forpliktet til å velge en vinner.
Veldig enig med deg Snickers-is! Det er dette, og disse tullete poengene, som ødelegger for hi-fi bladene.

Mye bedre at de tester ting opp mot hverandre. Lar oss vite hva de hører og opplever. Så kan vi selv sette "poenger" - for den som vil. Kjøpe de - eller ikke kjøpe de. Etter ANBEFALINGER fra bladene, for ordet TESTER på det nivået som bedrives blir en feil benevnelse (bortsett fra Hifi & Musik som faktisk måler ganske mye som kan være svært nyttig informasjon).

Dette Fidelity gutta var så gode på, at de hver mente noe om det meste de testet ut, selv om meningene deres ikke alltid var like. Svenske Hifi & Musik er også flinke til dette, enten de rådfører seg internt og viser til dette, eller noen ganger direkte sitat fra de flere i redaksjonen som har lyttet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg synes ikke man skal glemme at folk gjerne ser etter en eller annen form for konklusjon, jeg hopper selv som regel til konklusjonen på produkter jeg ikke er altfor interessert i. Er jeg ikke tilstrekkelig interessert blir heller ikke brødteksten koselesing. Men for meg er "pros & cons", og gjerne en kort og informativ konklusjon, mer interessant enn hvilket produkt man valgte å kåre til vinner. Hvis man, som i denne testen, kårer en vinner, så er jeg nysgjerrig på hvorfor skribenten har konkludert slik. Jeg leter i teksten, men finner egentlig ikke noe mer enn det jeg allerede har funnet. Da ender man liksom litt med å føle at konklusjonen er en personlig preferanse. Litt som om man på en hodetelefontest konsekvent foretrekker den med mest bass, eller den som er rosa, eller den som "imponerer babesa på streeten". Dette har liten verdi for meg, annet enn at det kan svekke tilliten til testen.
 
Topp Bunn