Stenging av tråden "Hvilken kabel er viktigst"?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg, og sikkert mange andre, sitter igjen som et spørsmålstegn etter at den ene! kabeltråden som ikke skled ut i munnhuggeri, personangrep og faenskap ble stengt. Det var da en merkelig avgjørelse imo. I forhold til andre tråder, var jo denne rene romansen :)

V

vredensgnag

Gjest
Aner ikke - men kanskje du kan gå tilbake til side 1 og lese dine egne innlegg, og veie smiley-faktoren mot innhold av betydning for innsikt i hobbyen?

Bare en tanke.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja like greit å stenge den mens den var på topp før den nådde uante høyder. Endel deltakere i tråden var klare til å rasle fram sablene og kaste seg ned i skyttergravene.
I tillegg var den kommet helt OT i forhold til trådens opprinnelse.
Bare les de 2 siste sidene med et fugleperspektiv og du skjønner hva jeg mener.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Vil ikke at dette skal være en krangle-tråd, vreden.
Mange andre tråder har vært mye, mye verre enn den som ble stengt.
Derfor stusset jeg på at denne var den som ble stengt.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Fint om modsa lar innleggene stå til spott og spe.
Trådstarter kan jo ta på seg lesebrillene og starte med og lese innleggene til brukere med underscore i nicket sitt.

Fint om Høvdingen satte hele kabelskiten i karantene for en stund. Har forsura HFS vel mye i det siste.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns godt at Kabelhjørnet kan være et sted for kabelentusiaster, der de diskuterer strekk o.a. i fred -- og foreslår at man til gjengjeld aksepterer at alt mulig kan diskuteres i Forskjeller og Testmetodikk, uten at folk skal gå i svart om de ikke er enige i det som sies der.

Hele poenget med den avdelingen er å få anledning til å diskutere, granske og dele erfaringer på et objektivt grunnlag - det var også derfor den ble etablert.
Men det er ganske irriterende med disse innholdsløse smiley-epidemiene som drysser innom Forskjeller og Testmetodikk, og det ville vært fint å slippe dem - til gjengjeld kan folk som er skeptiske til kabler og en del andre passive tweaks diskutere hvorfor utenfor Kabelhjørnet.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Et objektivt grunnlag, vreden, betinger at man prøver ting man argumenterer om. Og det er på tide at dt går an å oppleve en tråd UTEN dine verbale sleivspark til de som mener noe annet enn deg. Det var det jeg mente med denne tråden, De trådene som fylles av slikt tull, blir ikke stengt. Og det finner jeg merkelig.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Lurer på hva som feiler folk på dette forumet.
Når noen spør "hvilken kabel er viktigst", er det ikke bare å svare enten riaa-kabel, signalkabel, høyttalerkabel eller strømkabel? Eventuelt begrunne hvorfor du tror akkurat den kabelen er viktigst?
Diskusjon om spesifikke kabelmerker og hvilken konskruksjon som er best osv., hører da ikke hjemme her?
Og de som ikke hører forskjell på kabler, kan jo bare ignorere tråden totalt.
Er dette virkelig så vanskelig?

V

vredensgnag

Gjest
lars_erik skrev:
Et objektivt grunnlag, vreden, betinger at man prøver ting man argumenterer om. Og det er på tide at dt går an å oppleve en tråd UTEN dine verbale sleivspark til de som mener noe annet enn deg. Det var det jeg mente med denne tråden, De trådene som fylles av slikt tull, blir ikke stengt. Og det finner jeg merkelig.
Dine ømme tær er det umulig å unngå å tråkke på, lars-erik. De fyller hele forumet - og dine fabuleringer om erfaringssvikt hos dem du er uenig med får deg til å virke som et allestedsnærværende supperåd. Dine bidrag har minimalt med innhold og synes mest av alt å bunne i en merkelig usikkerhet når det gjelder dine egne prioriteringer.

Du burde lese dine egne innlegg.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:
Dine ømme tær er det umulig å unngå å tråkke på, lars-erik. De fyller hele forumet - og dine fabuleringer om erfaringssvikt hos dem du er uenig med får deg til å virke som et allestedsnærværende supperåd. Dine bidrag har minimalt med innhold og synes mest av alt å bunne i en merkelig usikkerhet når det gjelder dine egne prioriteringer.

Takk det samme du.
Men håpet er heller lite. Til det er du alt for opptatt av egen fortreffelighet og navlelo.

Da oppnådde jeg det jeg ville her.
Få fram i lyset hva som burde blitt reagert på.Det var som ventet ikke vanskelig.

Takk for oppmerksomheten.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:

Takk det samme du.
Men håpet er heller lite. Til det er du alt for opptatt av egen fortreffelighet og navlelo.

Få fram i lyset hva som burde blitt reagert på.Det var som ventet ikke vanskelig.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
lars_erik skrev:
Jeg, og sikkert mange andre, sitter igjen som et spørsmålstegn etter at den ene! kabeltråden som ikke skled ut i munnhuggeri, personangrep og faenskap ble stengt. Det var da en merkelig avgjørelse imo. I forhold til andre tråder, var jo denne rene romansen :)
Ikke et spørsmåltegn. men flere???

Her deler man av sine erfaringer, men så må enkelte nok en gang forsure hele greia :'( Hva er egenlig agendaen til enkelte her inne!!!

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
De som stort sett ikke gjør annet her inne enn å delta i krangletråder har et jævla stort fritidsproblem. Mer er det igrunnen ikke å si om den saken.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Ja?

audionut skrev:
Når noen spør "hvilken kabel er viktigst", er det ikke bare å svare enten riaa-kabel, signalkabel, høyttalerkabel eller strømkabel? Eventuelt begrunne hvorfor du tror akkurat den kabelen er viktigst?
Jeg ville i alle fall ikke sette noen lit til et ubegrunnet svar...

audionut skrev:
Diskusjon om spesifikke kabelmerker og hvilken konskruksjon som er best osv., hører da ikke hjemme her?
Er det ikke nettopp slikt som er begrunnelsen du snakker om over, da? Hva skulle man ellers begrunne argumentene sine med?

audionut skrev:
Så "Det spiller ingen rolle, siden det låter likt. Dermed kan du kjøpe hva du vil." er ikke noe gyldig svar i kabeldebatter? hva hvis det er det som er det riktige svaret? Kabelhjørnet er et diskusjonsforum der man kan diskutere kabler. Mulig du vil ha en fanboy-aktig kosekrok, men jeg liker at i diskusjonsfora kan man diskutere fordeler og ulemper, samt lære om hvordan/hvorfor ting (evt. ikke) fungerer. Og jeg skjønner heller ikke at noen kan synes at "logikk" er noe negativt, btw.

audionut skrev:
Det virker vel i alle fall egentlig som det er mest vanskelig for deg at folk sier det de mener.

Når det er sagt, synes jeg også at man burde holde en sivilisert og saklig tone.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Et objektivt grunnlag, vreden, betinger at man prøver ting man argumenterer om.
Det gjør det jo strengt tatt ikke.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=objektivt&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Skjønner hvor du vil, men hvis man besitter mye teoretisk kunnskap om et fag, har man da sin fulle rett til å ha meninger om produkter relatert til dette faget og til å uttrykke disse, selv om man ikke har praktisk erfaring med alle produktene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
audionut skrev:
Er det ikke nettopp slikt som er begrunnelsen du snakker om over, da? Hva skulle man ellers begrunne argumentene sine med?
Nemlig. Hvis det er forskjell på kabler så går det vel ikke an å svare på hvilken kabel som er viktigst uten å ta stilling til dette? Eller er det sånn at RIAA kabel (feks) uansett alltid er riktig svar? Kanskje er det slik at dersom man gjør feil valg her, burde pengene heller vært brukt på å oppgradere en signalkabel?

Det går da ikke an å svare kategorisk på hvilken kabel som er vitigst dersom det er slik at alle kabler er (til dels dramatisk) forskjellige?

Kabeldebatter lider stort sett mer av mangel på konsistens og stringens enn av mangel på folkeskikk. Jeg har sett mye jeg er uenig i, men lite jeg blir indignert av.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:

Takk det samme du.

Vreden er vel en av de som skriver saklig og objektivt om disse tingene på en måte som er til å bli klok på. Fortsett med det. Fordi om øynene dine forteller deg at horisonten er flat, Lars Erik, betyr ikke det at jorda ikke er rund. Det går det an å påpeke, og ref det objektive; man behøver ikke å ha sett jorda fra verdensrommet for å akseptere at den er rund. Dvs man MÅ ikke erfare alt for å kunne mene noe om det, og av og til er det til og med slik at våre umiddelbare erfaringer ikke stemmer med virkeligheten. Og da er det grit å kunne abstrahere.

Jeg forventer selvsagt ikke at du er enig med meg. Men jeg forventer kanskje at du innser at det finnes forskjellige måter å tilnærme seg virkeligheten på, og at de ulike tilnærmingene alle kan ha verdi.

Og innlegget ditt jeg quoter her er fullt av tradisjonelle hersketeknikker, og tilsvarende tomt for argumentasjon.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Hvis mitt innlegg i kabel tråden har vert provoserende om hvis der er forskjell på digital kabler så var det ikke meningen, så jeg siger unnskyld hvis mitt innlegg har provosert. Jeg burde kanskje å hatt lest første innlegget litt bedre før jeg skrev. Mitt innlegg var ihvertfall ikke ment på arrogant måte.

Men det er ofte udefinert linjer mellom begreper som: tro, teori, praksis og fakta
og alle begrepene kan ødelegge resultatet nå det kommer til stykket.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Dazed skrev:
audionut skrev:
Ja?

audionut skrev:
1) Jeg ville i alle fall ikke sette noen lit til et ubegrunnet svar...

audionut skrev:
2) Er det ikke nettopp slikt som er begrunnelsen du snakker om over, da? Hva skulle man ellers begrunne argumentene sine med?

audionut skrev:
3) Så "Det spiller ingen rolle, siden det låter likt. Dermed kan du kjøpe hva du vil." er ikke noe gyldig svar i kabeldebatter? hva hvis det er det som er det riktige svaret? Kabelhjørnet er et diskusjonsforum der man kan diskutere kabler. Mulig du vil ha en fanboy-aktig kosekrok, men jeg liker at i diskusjonsfora kan man diskutere fordeler og ulemper, samt lære om hvordan/hvorfor ting (evt. ikke) fungerer. Og jeg skjønner heller ikke at noen kan synes at "logikk" er noe negativt, btw.

audionut skrev:
4) Det virker vel i alle fall egentlig som det er mest vanskelig for deg at folk sier det de mener.

Når det er sagt, synes jeg også at man burde holde en sivilisert og saklig tone.

1) Ikke jeg heller.

2) Hvis du tror diskusjoner om hvilke kabelmerker som er best hører hjemme i en slik tråd, så har du misforstått trådstarters intensjon. Han spør jo om hvilken kabel i kjeden folk synes er viktigst, ikke om det er Nordost, Supra eller Biltema eller hva det måtte være.

3) Trådstarter viste ganske klart at han ikke var interessert i en tråd hvor man diskuterte hvorvidt man kan høre forskjell på kabler eller ikke, han ville vite hvilken kabel folk synes er viktigst. Signalkaler, høyttalerkabler eller strømkabler. Du må være litt av en undermåler for å ikke skjønne at svar av type "Det spiller ingen rolle, siden det låter likt. Dermed kan du kjøpe hva du vil" ikke passer i en slik tråd. Finn deg heller en annen tråd hvor man diskuterer hvorvidt kabelforskjeller er hørbare, eventuelt start din egen tråd.

4) Jeg driter i hva folk sier, bare de sier det i rett sammenheng. En sivilisert og saklig tone innebærer også at man svarer på det man faktisk blir spurt om.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Karlinn: Dine innlegg var både høflige, saklige og fornuftige.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
2) Hvis du tror diskusjoner om hvilke kabelmerker som er best hører hjemme i en slik tråd, så har du misforstått trådstarters intensjon. Han spør jo om hvilken kabel i kjeden folk synes er viktigst, ikke om det er Nordost, Supra eller Biltema eller hva det måtte være.
OK. I dette spesifikke tilfellet har du vel rett. jeg var litt i overkant generaliserende.

audionut skrev:
3) Trådstarter viste ganske klart at han ikke var interessert i en tråd hvor man diskuterte hvorvidt man kan høre forskjell på kabler eller ikke, han ville vite hvilken kabel folk synes er viktigst. Signalkaler, høyttalerkabler eller strømkabler. Du må være litt av en undermåler for å ikke skjønne at svar av type "Det spiller ingen rolle, siden det låter likt. Dermed kan du kjøpe hva du vil" ikke passer i en slik tråd. Finn deg heller en annen tråd hvor man diskuterer hvorvidt kabelforskjeller er hørbare, eventuelt start din egen tråd.
Hvis man mener at det ikke er noen kabel som er viktigere enn andre, og at det låter identisk bare det faktisk finnes en kabel der, så er man da i sin fulle rett til å komme med et slikt svar? Jeg sa ikke at man skulle bruke akkurat det svaret i den tråden. Det var mer et eksempel på slike svar kabel-fanboys tilter av i diskusjonstråder om kabler.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Dazed skrev:
audionut skrev:
Hvis man mener at det ikke er noen kabel som er viktigere enn andre, og at det låter identisk bare det faktisk finnes en kabel der, så er man da i sin fulle rett til å komme med et slikt svar? Jeg sa ikke at man skulle bruke akkurat det svaret i den tråden. Det var mer et eksempel på slike svar kabel-fanboys tilter av i diskusjonstråder om kabler.

Trådstarters åpningsinnlegg:

Jeg er ikke ute etter hvorvidt det er forskjell på kabler eller ikke, for min egen del hører jeg lett forskjell på kabler i mitt anlegg. Men jeg har aldri tenkt på hvor i kjeden kabelen har mest å si. Har ofte tenkt at høyttalerkabelen er viktigst, siden den er lengst (har stereo effekttrinn). Samtidig har jeg lurt på om dette er rett siden denne kabelen er den siste lyden skal gjennom.

Hva mener dere folkens?

Skjønner du at svar av den type du nevnte ikke passer inn?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg skjønner hva trådstarter mener, men hvis man mener at det ikke finnes noe svar til spørsmålet om hvilken av kablene som er viktigst, men at ingen av kablene er viktigere enn de andre, må man kunne komme med det som svar.

...Men jeg kjenner at jeg egentlig diskuterer Kabelhjørnet generelt og ikke dette emnet nå, og denne tråden kommer uansett ikke lenger av at jeg spikker enda mindre fliser, så jeg setter punktum nå.

Du må gjerne føle at "du vant". ;)

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Dazed skrev:
Jeg skjønner hva trådstarter mener, men hvis man mener at det ikke finnes noe svar til spørsmålet om hvilken av kablene som er viktigst, men at ingen av kablene er viktigere enn de andre, må man kunne komme med det som svar.

...Men jeg kjenner at jeg egentlig diskuterer Kabelhjørnet generelt og ikke dette emnet nå, og denne tråden kommer uansett ikke lenger av at jeg spikker enda mindre fliser, så jeg setter punktum nå.

Du må gjerne føle at "du vant". ;)
Trådstarter har jo allerede gjort det klart i første setning at han ikke er ute etter en diskusjon om hvorvidt det er forskjell mellom kabler.
Det er nok smart av deg å gi deg nå, ja.

Hvis du har et skrikende behov for å gjenta som en papegøye at det ikke finnes hørbare forskjeller mellom audiokabler, så gjør det i alle fall i rett tråd.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Trådstarter har jo allerede gjort det klart i første setning at han ikke er ute etter en diskusjon om hvorvidt det er forskjell mellom kabler.
Det har jeg heller ikke forsøkt å diskutere.

audionut skrev:
Det er nok smart av deg å gi deg nå, ja.
Det synes jeg også. (Men sannsynligvis ikke av samme grunn.)

audionut skrev:
Hvis du har et skrikende behov for å gjenta som en papegøye at det ikke finnes hørbare forskjeller mellom audiokabler, så gjør det i alle fall i rett tråd.
Det har jeg aldri ment eller hevdet, såvidt jeg husker. Jeg mener noe om temaet, men ja. Det kan vi evt. ta i en annen tråd. (Eller ikke.)

V

vredensgnag

Gjest
Jeg fulgte ikke tråden, og leste den først da jeg så lars-eriks spørsmål omkring den.
Ellers syns jeg forslaget mitt har noe for seg. Forskjeller og Testmetodikk bør ha en saklig og fri diskusjon omkring hva som helst innen hobbyen, mens man i kabelhjørnet diskuterer påvirkning av lydsum ved kabelbytter uten at skeptikere bryr seg om det. Til gjengjeld kan de som er blitt fordrevet til F&T slippe disse smileynedsnødde og innholdsløse bidragene som primært består av sidelange sitater av andres innlegg.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Jeg fulgte ikke tråden, og leste den først da jeg så lars-eriks spørsmål omkring den.
Ellers syns jeg forslaget mitt har noe for seg. Forskjeller og Testmetodikk bør ha en saklig og fri diskusjon omkring hva som helst innen hobbyen, mens man i kabelhjørnet diskuterer påvirkning av lydsum ved kabelbytter uten at skeptikere bryr seg om det. Til gjengjeld kan de som er blitt fordrevet til F&T slippe disse smileynedsnødde og innholdsløse bidragene som primært består av sidelange sitater av andres innlegg.

Høres ut som en god plan.
Hvis folk kjenner sin besøkstid, vil vi få mindre gjentagende kjekling mellom frontene.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
God ide vreden! Det går litt for mye i gjentagelser om dagen dessverre... :(

Topp Bunn