Steely Dan på UHQR

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gambler denne gangen på tilbakemelding fra erfarende fjellfolk. Har veldig god erfaring med tidligere utgivelser. Men har ingen av disse på vinyl fra før. Så håper på tidlige tilbakemelding:)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Da var de ankommet. Hørte først igjennom begge platene i går. Nå i ettermiddag har jeg gjort direkte sammenligninger med andre utgaver. Katy Lied er sammenlignet med den originale japanske Probe pressingen. The Royal Scam med en britisk 70-tallsutgivelse; ikke førstepress. Begge disse har jeg syntes låt bra. Begge er sammenlignet med CD-boksen Citizen Steely Dan hvor alt pre Aja låter bra etter min mening.

Katy Lied:
    Forskjellene er små, men overraskende nok foretrekker jeg CD-utgaven. Den låter hakket bedre. De er liten forskjell mellom den japanske første utgivelsen og UHQR, men sistnevnte har litt mer oppløsning i toppen og framstår kanskje som litt mer dynamisk. Jeg kunne imidlertid godt levd med den japanske Probe utgivelsen.

The Royal Scam:
    Her er foskjellene større. Den britiske pressingen har mer bass enn UHQR. UHQR har til gjengjeld en mer fremtredende øvre mellomtone, som får innspillingen til å låte litt hardt og råere i klangen, og også et løft i toppen uten at den britiske pressingen låter innelukket i sammenligning. Forskjellene i bassen er ganske så fremtredende; på britiske pressinga får man virkelig fot mens UHQR ikke svinger like mye. CD har mer bass enn begge vinylutgavene og nesten like mye luft i toppen som UHQR.

Konklusjon:
    Ingen av disse utgivelsene gir detaljer du aldri har hørt før på disse platene. Jeg har vært igjennom uttalige utgaver av Katy Lied og endte opp med en japansk original som låter bra. Alle de andre kvittet jeg meg med fordi de låt betydelig dårligere enn cden. UHQR er nok den beste Katy Lied du kan få på vinyl og anbefales for blodfansen. Har du japansk original er den kanskje ikke essensiell...
    For Royal Scams vedkommende er forskjellene såpass store at det nok vil være delte meninger om hva som er best. Sjøl synes jeg at UHQR trekker det korteste strået her....

BMGP1540.jpg

BMGP1541.jpg

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Ser at det er delte meninger om The Royal Scam UHQR der ute. Fremer er begeistret (men jeg tror ikke han noen sinne får for mye mellomtone:)) mens det er delte meninger på Discogs. For meg fremstår UHQR versjonen som mer eller mindre en EQ jobb; mer mellomtone og topp på bekostning av bass. Dette gjør at den produksjonmessige ligger nærmere Aja i klangbalanse.
    Enhver får gjøre opp sin egen mening. Man bør i tillegg ha i tankene hvordan utstyret man har påvirker preferansen for forskjellige pressinger/mastringer. F.eks når jeg spillte med Lyra pick-up(er) og B&W høytalere, låt de opprinnelige MOFI (70-80-tall) nærmest uspillelig med alt for mye diskant. De låter imidlertid supert med AT pick-up og Franco Serblin høytalere. B&W hadde en dip i mellomtonen. Franco Serblin er mellomtonefokusert. Lyra pick-uipene hadde opptil + 6db i toppen....

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Det nevnes ovenfor at disse Steely Dan platene er produsert/monitorert på dårlig utstyr. I følge Donald Fagen og Fremer brukte de to Audio Research D-76 effektrinn og fire Magneplanar høytalere. Flotte greier i sin tid....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn