Da var de ankommet. Hørte først igjennom begge platene i går. Nå i ettermiddag har jeg gjort direkte sammenligninger med andre utgaver. Katy Lied er sammenlignet med den originale japanske Probe pressingen. The Royal Scam med en britisk 70-tallsutgivelse; ikke førstepress. Begge disse har jeg syntes låt bra. Begge er sammenlignet med CD-boksen Citizen Steely Dan hvor alt pre Aja låter bra etter min mening.
Katy Lied:
Forskjellene er små, men overraskende nok foretrekker jeg CD-utgaven. Den låter hakket bedre. De er liten forskjell mellom den japanske første utgivelsen og UHQR, men sistnevnte har litt mer oppløsning i toppen og framstår kanskje som litt mer dynamisk. Jeg kunne imidlertid godt levd med den japanske Probe utgivelsen.
The Royal Scam:
Her er foskjellene større. Den britiske pressingen har mer bass enn UHQR. UHQR har til gjengjeld en mer fremtredende øvre mellomtone, som får innspillingen til å låte litt hardt og råere i klangen, og også et løft i toppen uten at den britiske pressingen låter innelukket i sammenligning. Forskjellene i bassen er ganske så fremtredende; på britiske pressinga får man virkelig fot mens UHQR ikke svinger like mye. CD har mer bass enn begge vinylutgavene og nesten like mye luft i toppen som UHQR.
Konklusjon:
Ingen av disse utgivelsene gir detaljer du aldri har hørt før på disse platene. Jeg har vært igjennom uttalige utgaver av Katy Lied og endte opp med en japansk original som låter bra. Alle de andre kvittet jeg meg med fordi de låt betydelig dårligere enn cden. UHQR er nok den beste Katy Lied du kan få på vinyl og anbefales for blodfansen. Har du japansk original er den kanskje ikke essensiell...
For Royal Scams vedkommende er forskjellene såpass store at det nok vil være delte meninger om hva som er best. Sjøl synes jeg at UHQR trekker det korteste strået her....