stativ høytalere med futt i?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
staviv høytalere med futt i?

John_Harald skrev:
Ikke lett dette her..
To nye kandidater med futt i:
B&W 805 er nevnt, men prøv også B&W 805s. Denne er innenfor budsjettet.
Respons Baby Grand er noe dyrere, men leverer enda mer futt i bassen!

Man kan si mye godt om 805s men futt er ikke et begrep jeg ville ha brukt om den. Ikke det at jeg vet hva som menes med futt....
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

Voff skrev:
John_Harald skrev:
Ikke lett dette her..
To nye kandidater med futt i:
B&W 805 er nevnt, men prøv også B&W 805s. Denne er innenfor budsjettet.
Respons Baby Grand er noe dyrere, men leverer enda mer futt i bassen!

Man kan si mye godt om 805s men futt er ikke et begrep jeg ville ha brukt om den. Ikke det at jeg vet hva som menes med futt....
futt= du får frysninger på ryggen når du hører på musikk
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
staviv høytalere med futt i?

Det er da ikke noe problem å få frysninger av rett musikk selv med en lommedisco!?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
staviv høytalere med futt i?

svk skrev:
Voff skrev:
John_Harald skrev:
Ikke lett dette her..
To nye kandidater med futt i:
B&W 805 er nevnt, men prøv også B&W 805s. Denne er innenfor budsjettet.
Respons Baby Grand er noe dyrere, men leverer enda mer futt i bassen!

Man kan si mye godt om 805s men futt er ikke et begrep jeg ville ha brukt om den. Ikke det at jeg vet hva som menes med futt....
futt= du får frysninger på ryggen når du hører på musikk
Det kan da ikke stemme. I følge Lillebjørn Nilsen så er "futt" den lyden du får når en kjempekinaputt ikke fungerer som den skal. Sitat: "Men så sa det bare futt..."
Men selvfølgelig om man har en høyttaler med MYE futt - DA kan det kanskje ligne noe.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
staviv høytalere med futt i?

C._Alshus skrev:
Imperial skrev:
Her er de i nyere støpning...
Feil.

Det der er EL 150 SLP, altså en annen modell.
Ok.

Hvordan låter 150 serien forresten, kontra f.eks 801 til B&W (Har bare hørt slike i sammenhengen her) ?

mvh
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

focus 140...går jo ned til 41...

Focus 140 86 dB > 200 W 41 – 25.000 Hz 4 ohms 8,5 kg
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
staviv høytalere med futt i?

Jeg ville nå latt høyttaleren strukket seg helt ned til gulvet, slik at det ble plass til et par basselementer. No
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.489
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
staviv høytalere med futt i?

Imperial skrev:
C._Alshus skrev:
Imperial skrev:
Her er de i nyere støpning...
Feil.

Det der er EL 150 SLP, altså en annen modell.
Ok.

Hvordan låter 150 serien forresten, kontra f.eks 801 til B&W (Har bare hørt slike i sammenhengen her) ?

mvh

Har aldri hørt 150 eller 801, så det kan jeg ikke svare på. SCM 100 hørte jeg på Lyric i 2001. Husker at jeg smilte bredt, men husker ikke hvordan det spilte.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
staviv høytalere med futt i?

Hvorvidt en stativhøyttaler går ned til 40, 45 eller 50 hz spiller vel minimal rolle. Små stativere spiller ikke dypbass men er ofte tilgodesett med litt ekstra i 50-200 hz regionen, den såkallte festkulen. Dette er gjort av konstruktøren for å gi litt fundament og er ofte et greit kompromiss. Tradeoff er dårlig dynamisk kontrast og presisjon i mellombassen. Hvor stor eller liten festkul er selvfølgelig avhengig av konstruksjonen og de forskjellige stativhøyttalerene låter ganske forskjellig. Man er nesten nødt til å prøvelytte for å finne sin preferanse. Av de jeg har hørt eller eid så er det vel Response Baby Grande som har hørt mest fullfrekvent ut men den er dyr. Audio Note SP er den beste jeg har hørt i den noe rimeligere klassen men de er ikke akkurat vakre.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
staviv høytalere med futt i?

Hei! Jeg ville forsøkt Monitor Audio GS 10. Dette er høyttalere som går forholdsvis dypt til å være stativhøyttalere, og ha masse trøkk!
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
staviv høytalere med futt i?

Dynaudio Focus 140 går i de fleste tilfellene dypt nok, det er i grunn bare orgel og synthbass du ikke får helt med deg.

E strengen på en bass er vel på ca 41 hz.

Jeg spiller i et rom på ca 28 kvadrat, og får en fin følelse av både synthbass og orgelet.

140 er en meget god høyttaler.

Destiny.. :)
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

Destiny skrev:
Dynaudio Focus 140 går i de fleste tilfellene dypt nok, det er i grunn bare orgel og synthbass du ikke får helt med deg.

E strengen på en bass er vel på ca 41 hz.

Jeg spiller i et rom på ca 28 kvadrat, og får en fin følelse av både synthbass og orgelet.

140 er en meget god høyttaler.

Destiny.. :)
stua her er ca 30kvadrat.. men det er nesten for mange åpninger\vinduer..

skal ikke være lett og velge..
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

niha skrev:
Hei! Jeg ville forsøkt Monitor Audio GS 10. Dette er høyttalere som går forholdsvis dypt til å være stativhøyttalere, og ha masse trøkk!
har hørt holfi sammen med noen gammle monitor audio.. må si det spillte imponerende bra...

vet ikke hva de heter.var røde og slanke med en diskant og et bass\mellomtone element på ca 6.5 tommer...

heter muligens noe med 20?? er 5år siden jeg hørte de...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
staviv høytalere med futt i?

Destiny er inne på noe viktig her.

Det er faktisk ikke stort som skjer under 40 Hz. Noe er det naturligvis, og man vil savne det når det blir borte. Men, det som skjer fra 40 Hz og oppover er tross alt det viktigste. I tilllegg er det slik at i et gitt kassevolum må man velge mellom dyp bass og høy følsomhet. Man får ikke maks score på begge, desverre. Hvis du ikke spiller mye orgel e.l. vil jeg anbefale å gå for en høyttaler som ikke skryter av dyp bass. Disse har som regel bedre dynamikk og høyere maks lydtrykk.

Et lite forbehold hvis du spiller mye vinyl: Bulkete plater gir opphav til mye subsonisk støy. Dette kan gi store utsving på basselementene, spesielt i høyt tunede bassreflekshøyttalere. Det kan igjen føre til at en lavere tunet høyttalere faktisk kan spille høyere enn en høyt tunet.

Ellers er markedet fullt av gode kandidater. Jeg skal ikke si så mye spesifikt om enkeltmerker. Det er lenge siden jeg hørte noe særlig på stativere.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
staviv høytalere med futt i?

Jeg vil bare legge til at det skjer ting i f.eks live opptak til rett over 6hz...
Vi snakker rom informasjon og slik som er med på å skape soundstage og følelesen av størrelse på ting..

Instrumenter genererer sikkert ikke så mye under 40hz, men ekkoet i rommet de spiller gjør dette, så dette er noe man
mister noe av ved f.eks bare småhøyttalere.

Sub... ja takk! To? Ja takk begge deler... :p

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
staviv høytalere med futt i?

Absolutt, Imperial!

Men som sagt ville jeg ikke velge subbass fremfor dynamisk ekspansjonsevne.
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

Zomby_Woof skrev:
Destiny er inne på noe viktig her.

Det er faktisk ikke stort som skjer under 40 Hz. Noe er det naturligvis, og man vil savne det når det blir borte. Men, det som skjer fra 40 Hz og oppover er tross alt det viktigste. I tilllegg er det slik at i et gitt kassevolum må man velge mellom dyp bass og høy følsomhet. Man får ikke maks score på begge, desverre. Hvis du ikke spiller mye orgel e.l. vil jeg anbefale å gå for en høyttaler som ikke skryter av dyp bass. Disse har som regel bedre dynamikk og høyere maks lydtrykk.

Et lite forbehold hvis du spiller mye vinyl: Bulkete plater gir opphav til mye subsonisk støy. Dette kan gi store utsving på basselementene, spesielt i høyt tunede bassreflekshøyttalere. Det kan igjen føre til at en lavere tunet høyttalere faktisk kan spille høyere enn en høyt tunet.

Ellers er markedet fullt av gode kandidater. Jeg skal ikke si så mye spesifikt om enkeltmerker. Det er lenge siden jeg hørte noe særlig på stativere.
dynamikk er vel viktigere enn dypbass..spiller ikke så mye orgelmusikk...men det hender jo..
men har jo fortsatt dette subgreiene i bakhodet...

så kansjke jeg bør gå for noen stativhøytalere som spiller ned mot 40 hertz..
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

når det gjelder sub.. så kobles jo denne på en av høytaler utgangene? eller kobles den på begge?

lyden er jo ikke lik i begge kanalene?

hvis så er tilfelle så kan en jo miste litt?

må ned og se på gale subben min hvordan den ser ut...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
staviv høytalere med futt i?

svk skrev:
dynamikk er vel viktigere enn dypbass..spiller ikke så mye orgelmusikk...men det hender jo..
men har jo fortsatt dette subgreiene i bakhodet...

så kansjke jeg bør gå for noen stativhøytalere som spiller ned mot 40 hertz..
Jeg ville valgt sånn.

Typisk 'klassisk' bassforsterker/kabinett fra Ampeg o.l. gir seg som regel et sted på 50-tallet.

J. Atkinson målte forresten sin egen P-bass gjennom forsterker, E på åpen streng, og fant ut at 2. harmoniske (82 Hz) lå vesentlig høyere enn grunntonen (41 Hz). Jeg husker ikke hvor mange dB, men det var en god del.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
staviv høytalere med futt i?

svk skrev:
når det gjelder sub.. så kobles jo denne på en av høytaler utgangene? eller kobles den på begge?

lyden er jo ikke lik i begge kanalene?

hvis så er tilfelle så kan en jo miste litt?

må ned og se på gale subben min hvordan den ser ut...
Svk; sub'er kobles til begge kanaler om du kun har en, med highlevel bruker man helst felles jord; så summeres det enten i inngangsdelen i den innebygde forsterkeren eller vha doble svingspoler (sjelden).
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

så nettop på gale subben.

den har v og h inn..( 2 stk pluss og 2 stykk minus) så da er det jo greit.

men denne skal selges...
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

Thomas1 skrev:
hva for en kilde bruker du? kanskje det er en flaskehals i anlegget ditt? Du må ha en spiller med futt i, skall du ha futt i resten. First thing first vettu! ;)
hadde en rotel rcd971...savner den litt...er ikke samme spruten i denne holfi cd-spilleren som jeg har nå.holfien er vel kanskje litt mer "åpen"
 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

Continuo skrev:
svk skrev:
Karl_Erik skrev:
svk skrev:
patos l102..går jo ikke under 50Hz...ikke xavian heller..
Hvis "futt" = dypbass, har du kanskje et problem.
Hvis man derimot definerer "futt" som mikrodynamikk, er Xavian Mia II noen bomber.

Suppler med en sub, så får du begge deler.

dynamikk og liv er det jeg vil ha..bor 2 mil unna xavian forhandleren...

kanskje ny holfi + xavian stativ og sub er tingen?
Dynamikk og liv! - Klipsch!
Står et par RB-75 hos hifimagasinet.com til 7000 svenske kronor. :)
Klipsch RB5 disse ligger på bruktbørsen..er dette noe?
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
staviv høytalere med futt i?

Ingen som har anbefalt Epos ELS 3 enda? Disse knøttesmå boksene spiller r**a av det meste i sin prisklasse! Fikk knalltest i TAS for et par år siden. Du finner ikke mye bedre til 3 lapper men mulig de er litt små for din smak.

Omtale på audiophile.no: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=159

mvh,
OS

 
S

svk

Gjest
staviv høytalere med futt i?

OS skrev:
Ingen som har anbefalt Epos ELS 3 enda? Disse knøttesmå boksene spiller r**a av det meste i sin prisklasse! Fikk knalltest i TAS for et par år siden. Du finner ikke mye bedre til 3 lapper men mulig de er litt små for din smak.

Omtale på audiophile.no: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=159

mvh,
OS

billige og god lyd,disse og kari bremnes cd`n min er nok god match,men har mye annet også som jeg spiller(rock og film)...er redd det blir for lite futt i disse til mitt bruk..
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.475
Antall liker
996
staviv høytalere med futt i?

Selvbygg? Sikler selv litt på kombinasjonen LCY eller RAAL i toppen med en PHL åtter under. Må selvsagt suppleres med en sub eller to, men...





 
S

svk

Gjest
har nå endelig fått fingen ut...

var idag og hørte på focus 140,med primare elektronikk...

likte det jeg hørte...

så dette er en aktuell kandidat...

noen som vet om det er prutnings monn hos hifi-centeret?
 
R

Rojoh

Gjest
Det begynner å bli noen år siden jeg hadde "oversikten" på stativhøyttalerfronten, og de modellene jeg da likte, er forlegst ertsattet av nye modeller. En av de jeg har hørt, og som jeg virkelig har likt: Amphion Argon2.

Du kan jo ta en telefon til Audiofil, de fører både Amphion og Holfi.

Mvh. Johan
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ville lett etter et par Dynaudio contour 1.3.................
Fantastiske ;D

mvh
Proffen
 
S

svk

Gjest
Rojoh skrev:
Det begynner å bli noen år siden jeg hadde "oversikten" på stativhøyttalerfronten, og de modellene jeg da likte, er forlegst ertsattet av nye modeller. En av de jeg har hørt, og som jeg virkelig har likt: Amphion Argon2.

Du kan jo ta en telefon til Audiofil, de fører både Amphion og Holfi.

Mvh. Johan
ampfion argon 2 er en av kandidatene, xavian mia 2 , er siste kandidaten.

har vært i kontakt med både audiofoni og audiofil...
 
S

svk

Gjest
Proffen skrev:
Ville lett etter et par Dynaudio contour 1.3.................
Fantastiske ;D

mvh
Proffen
har nå fått sansen for dynaudio..
hadde noen audience 62 på hjemlån..for 5år siden..disse spillte dårlig med ec`n. ble for levert tilbake..
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Proffen skrev:
Ville lett etter et par Dynaudio contour 1.3.................
Fantastiske ;D

mvh
Proffen
Hvordan er disse i bassen? Klarer de å spille rimelig høyt, og samtidig gi tyngde i midbassen? Eller er ikke disse noe for en heavyrocker..? Skal ha nye høyttalere til sommeren, i et rom på 12 kvadrat.. ;D
 
R

Rojoh

Gjest
svk skrev:
Rojoh skrev:
Det begynner å bli noen år siden jeg hadde "oversikten" på stativhøyttalerfronten, og de modellene jeg da likte, er forlegst ertsattet av nye modeller. En av de jeg har hørt, og som jeg virkelig har likt: Amphion Argon2.

Du kan jo ta en telefon til Audiofil, de fører både Amphion og Holfi.

Mvh. Johan
ampfion argon 2 er en av kandidatene, xavian mia 2 , er siste kandidaten.

har vært i kontakt med både audiofoni og audiofil...
Nå har jeg ikke hørt Mia 2, men hadde selv et par Xavian Accordaer + at jeg fikk hørt litt på XN-185. Xavian virker å lage fine høyttalere, og med sympatisk prising i forhold til kvaliteten du får. Generelt litt "snillere/høfligere" høyttalere enn f.eks. Amphion er mitt intrykk.

Mvh. Johan
 
S

svk

Gjest
Cundis skrev:
Proffen skrev:
Ville lett etter et par Dynaudio contour 1.3.................
Fantastiske ;D

mvh
Proffen
Hvordan er disse i bassen? Klarer de å spille rimelig høyt, og samtidig gi tyngde i midbassen? Eller er ikke disse noe for en heavyrocker..? Skal ha nye høyttalere til sommeren, i et rom på 12 kvadrat.. ;D
ska visstnok være mer trøkk i f140
 
S

svk

Gjest
Rojoh skrev:
svk skrev:
Rojoh skrev:
Det begynner å bli noen år siden jeg hadde "oversikten" på stativhøyttalerfronten, og de modellene jeg da likte, er forlegst ertsattet av nye modeller. En av de jeg har hørt, og som jeg virkelig har likt: Amphion Argon2.

Du kan jo ta en telefon til Audiofil, de fører både Amphion og Holfi.

Mvh. Johan
ampfion argon 2 er en av kandidatene, xavian mia 2 , er siste kandidaten.

har vært i kontakt med både audiofoni og audiofil...
Nå har jeg ikke hørt Mia 2, men hadde selv et par Xavian Accordaer + at jeg fikk hørt litt på XN-185. Xavian virker å lage fine høyttalere, og med sympatisk prising i forhold til kvaliteten du får. Generelt litt "snillere/høfligere" høyttalere enn f.eks. Amphion er mitt intrykk.

Mvh. Johan
er litt redd for at det stemmer,da er ikke xavian noe for meg

men får jo mia2 + xavian sub for 10.000
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Cundis skrev:
Proffen skrev:
Ville lett etter et par Dynaudio contour 1.3.................
Fantastiske ;D

mvh
Proffen
Hvordan er disse i bassen? Klarer de å spille rimelig høyt, og samtidig gi tyngde i midbassen? Eller er ikke disse noe for en heavyrocker..? Skal ha nye høyttalere til sommeren, i et rom på 12 kvadrat.. ;D
Da jeg en gang i tiden vurderte Dynaudio Contour 1.3, lurte jeg f x på hvor subben var gjemt. Men der var ingen sub, og sannheten var at høytalerne spilte mye bass nedover, og at bassen var ganske bra kvalitet på. Men de krever sitt av forsterkeriet, her nytter det ikke å komme med anemiske forsterkere! De spiller opp i takt med musklene i forsterkeren.

mvh
Proffen
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Definitivt noe å vurdere da skjønner jeg! Får stikke inn til NAT å gjøre en skikkelig sammenligning. :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mulig det finnes andre alternativer som spiller bedre mht visse aspekter, men tviler ærlig talt på at noen kan matche 1.3`ern fra midbass og nedover.....
Nå får heller noen arrestere meg, samt komme med forslag til Dynaudio-killere...................

mvh
Proffen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Kanskje det her kan være noen gode alternativer, til og med aktive (innebygde) forsterkere.
Ikke bare innebygget forsterkeri, men også dac da det er digitalinngang i tillegg til de analoge signalinngangene.
Med lav dollarkurs så kan en jo nesten prøve, uansett kan det være (kanskje) fine ht. i ekstra rom med trådløst system.

www.m-audio.com/index.php?do=products.family&ID=studiomonitors
Jeg kjenner overhode ikke til de, snublet ved hjelp av en kollega over de.
Tenker først og fremst på de øverst til høyre og venstre.
Kanskje noen andre "kjenner" de her.
Mvh.KW
 
Topp Bunn