Statisk elektrisitet, jording?

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.033
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Det har i det siste oppstått en del knitter rundt platespiller. Med det mener jeg at det knitrer i begge høyttalerne når jeg legger på og tar av plater. Ikke atid, men oftere nå en tidligere. Det knitrer også til tider når jeg senker pu. Noen plater er jo er mer statiske en andre, men jeg synes dette har økt betraktelig i det siste. Jeg vasker også platene mine tid til ofte.
Det jeg også merker meg er at når jeg tar i heve og senkepinnen på min Nottigham Ace Space arm så hummer det og knitring når jeg senker armen kommer hver gang. Det jeg har gjort er å feste isolasjonsteip på senkepinne, noe som fjernet humen når jeg tar på senkepinnen og knitringen når jeg senker armen. Det hummer forsåvidt uansett hvor jeg tar på armens metalldeler. Ikke når jeg tar på selve platespilleren. Har sjekket jordingskabel fra arm og testet med forskjellige jordingspunkter uten at det hjelper. Det hummer mye mer når jeg kobbler fra jordingskablene, så den gjør tilsynelatende jobben sin.
Jeg jorder i dag armen via en StepUp fra Thorhagen. Har prøvd å jorde via riaa uten at det endre saken. Kan det være internjording i armen som er problemet?
Kan jordingsfeil skape mer statisk elektrisitet?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det første som slår meg, siden det har oppstått "i det siste" er at temperaturen har falt, at kaldere luft holder på mindre fuktighet og at tørrere luft ofte = mer statisk elektrisitet. Det ville være pussig om andre ting forandret seg sånn uten videre, med mindre du har gjort endringer i plassering eller oppsett?

Ingen lignende problemer med forrige spiller under samme årstid?

PS: brum kan definitivt komme av internkablingen, eller det kan være kabel fra arm til RIIA. Hvis den siste er separat og ikke all-in-one fra PU til RIIA så ville jeg testet det først ved å bytte kabel.
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Sist gang jeg hadde problem med hum, jordet jeg til forsterker. Da forsvant alle problemer.
Etter bytte av platespiller kan jeg jorde til riaa igjen uten problemer.
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.033
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Det første som slår meg, siden det har oppstått "i det siste" er at temperaturen har falt, at kaldere luft holder på mindre fuktighet og at tørrere luft ofte = mer statisk elektrisitet. Det ville være pussig om andre ting forandret seg sånn uten videre, med mindre du har gjort endringer i plassering eller oppsett?

Ingen lignende problemer med forrige spiller under samme årstid?
Problemet med knitring når jeg tar av og på plater har jeg forsåvidt alltid hatt til en grad uavhengig av spiller og på gitte årstider, så du har no helt rett med tanke på temp og fuktighet. Luftfukter skal inn i hula, men problemet med knittring og hum når jeg jeg senker og hever arm har jeg ikke opplevd før. Derfor jeg begynner å lure på om det kan være noe internt i armen, men da hadde kanskje problemet vært større. Hum som kommer ved å ta på metallet på armen er ikke høyt, må skru opp volumet en del for å høre det. Knitring ved senking av arm høres godt uansett volum.
 
Sist redigert:

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.033
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Sist gang jeg hadde problem med hum, jordet jeg til forsterker. Da forsvant alle problemer.
Etter bytte av platespiller kan jeg jorde til riaa igjen uten problemer.
Da skal jeg teste å jorde via forsterker.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Pass på at du treffer godset i forsterkeren, og ikke en lakkert overflate.
Til testing brukte jeg en lang ledning for å prøve på forskjellige apparater og hvilke punkter som gav effekt.
Uten at jeg kan spesielt mye om jording er det vel viktig at du har jordet kurs der anlegget står.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Uten at jeg heller kan noe videre om jording, så kjørte jeg anlegget ujordet i mange år uten problemer. Dvs, jeg hadde litt brum med en platespiller, men da den ble byttet ut ble det tyst.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
De kablene og pluggene på Nottingham-armene er noe skjøre, etter min erfaring. Du har ikke nettopp endret på noe i tilkobling til pickup, som kan ha ført til dårligere kontakt?
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.033
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
De kablene og pluggene på Nottingham-armene er noe skjøre, etter min erfaring. Du har ikke nettopp endret på noe i tilkobling til pickup, som kan ha ført til dårligere kontakt?
Har implementert en stepup fra Thorhauge. Det er siste endring. Mener at problemet ikke var like stor tidligere, men jeg kan også bli lurt av årstiden her, men som sagt så skjønner jeg ikke helt knitringen og hum når jeg tar på metallet og senker armen. Samme hum oppstår når jeg holder rundt kablene fra armen til stepup. Knitrinegn jeg refererer til når armen senkes kommer konsekvent hver gang og det er kanskje mer sprak en kitter. Hvis jeg klarer å gjøre meg forstått :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Er det noen endring hvis du kobler bort ThorHauge dingsen?
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
525
Antall liker
1.033
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Nei. Utelukker at den har noe påvirkning på dette "problemet".
Skulle justere VTA, og så fort jeg var borte i metallet på armen med en unbrakonøkkel spraker det.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
I fleste tilfælde skyldes statisk dig selv. Undgå nylonindholdige sokker, skjorter og hjemmesko af materialer mindet for statisk.
Synes ikke man skal fugte rummet op. Det kan gå ud over holdbarheden på elektronikken
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
426
Antall liker
1.011
Torget vurderinger
7
Merker også mer statisk elektrisitet nå som det blir kaldere og tørrere luft. Mitt beste råd er nyvaskede plater og MoFi inner-sleeve. Det hjelper godt hos meg, og mye lettere enn å tenke på å ta av seg ullsokkene før jeg legger på en plate 😀
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.293
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Merker også mer statisk elektrisitet nå som det blir kaldere og tørrere luft. Mitt beste råd er nyvaskede plater og MoFi inner-sleeve. Det hjelper godt hos meg, og mye lettere enn å tenke på å ta av seg ullsokkene før jeg legger på en plate 😀
milty-zerostat-3-antistatisk-verktoy.jpg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Det kan fort gi andre problemer.
Grønne planter er mye bedre.
Kanskje til og med penere.
Luftfuktere er rugeplass for legionella og all mulig dritt. Desinfeksjon er viktig men ikke alltid nok. Leste meg opp på tema og valgte ikke å kjøpe luftfukter, grønne planter har i tillegg akustisk effekt…
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Hvilket materiale er der på gulvet? Syntetiske materialer giver voldsom statisk elektricitet.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Pass på at du treffer godset i forsterkeren, og ikke en lakkert overflate.
Til testing brukte jeg en lang ledning for å prøve på forskjellige apparater og hvilke punkter som gav effekt.
Uten at jeg kan spesielt mye om jording er det vel viktig at du har jordet kurs der anlegget står.
Svært godt poeng!
Ofte lurt med taggskiver til slikt.
 
Topp Bunn