Stasjonsvogn

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Jeg ønsker å kjøpe ny bil, men har null peilling. Har følgende kriterier:
2000 modell eller nyere stasjonsvogn.
Automat
Diesel (fordeler/ulemper?)
Driftssikker
Rimelig å forsikre
Pris: maks 140000kr

Kan noen hjelpe meg?
Lf

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Automat
Driftssikker
Rimelig å forsikre

Kan noen hjelpe meg?
Lf
Det er en viss konflikt mellom kriteriene dine. Utvalget at bilermerker som leveres med både automat og diesel er/var noe begrenset, pga utslippskravene. Veldig mange rimeligere dieselmodeller har bare vært levert med manuelt gir, du må over på BMW, Mercedes og dyrere VAG-modeler for å finne automat. Da kan det fort bli vanskelig å finne noe som er nyere enn 2000, uten at bilen har gått mange kilometer, noe som innebærer dårligere driftssikkerhet. Dette gjelder særlig automatkassa, som er dyr å bytte når den ryker.

Du bør enten droppe kravet om diesel eller automat, men bensinbiler med automat bruker fort dobbelt så mye drivstoff som dieselbiler. Diesel gir uansett mye kraft og vesentlig mindre forbruk, ulempene med diesel er noe mer støy, for det meste på tomgang, og dårligere effekt av varmeapparatet når det er riktig kaldt uten ekstra dieselvarmer.

Kjører du mye og langt, kjøp en dieselbil med manuelt gir, du trenger uansett ikke å gire like mye som på en bensinbil. Til småkjøring og bykjøring, kjøp en bensinbil med automatgir. Da gir ikke det høyere forbruket det helt store utslaget annet enn varmere vær på litt sikt.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Automat
Driftssikker
Rimelig å forsikre

Kan noen hjelpe meg?
Lf
Hvorfor kjøpe ny?
Det er jo så mye fint å få på bruktmarkedet! Du kan prøve en ny hos forhandler, og så ser du på bruktmarkedet etter samme bilen til halve prisen!

Stasjonsvogn? Hvorfor det? Greit det er god plass, men gjør jo også at det blir lengre oppvarmingstid. Og hva med all denne plassen, har du bruk for den? Det finnes små biler som gir vel så mye kjøreglede for pengene med bare litt begrenset plass.

Automat? La gå det er mykere og oppleves mer behagelig. Men det er jo mange som liker den kontakte og stramme følelsen av manuell kasse. Mye mer direkte gjennom hele turtallsregisteret enn disse automatkassene som runder av både oppe og nede.

Diesel ja. Joda det er jo i tiden, forurenser mindre og er mer effektivt. Men er du sikker på at du vil like denne opplevelsen av det moderne? En bensinmotor har mer spillvarme og bruker mer drivstoff, men lyden da mann! Lyden!! Denne deilige følelsen av ineffektiv forbrenning.....

Pris 140 000,- ? Hvorfor er du så opphengt i dette? Som oftest blir det bedre jo dyrere det er. Unntaket er selvfølgelig om du kan lage den selv, men da bør du ha gode forkunnskaper slik at det ikke blir bortkasta penger. Spørsmålet er hvor mye erfaring du har fra før? Vil du kunne sette pris på en bil til 140 000? Eller kanskje du bør få litt mer kjøretrening før du beveger deg opp i de klassene der. Kan hende du bør starte med en billig bruktbil, gjerne tysk, til ca 10 000. Så kan du, når du har lært den å kjenne, bevege deg oppover i klassene og lære deg å kjenne på hva det er som skiller de dyrere fra de billige. Du vil også lære deg hva det er som er DINE preferanser. Er det toppfart og kjøreegenskaper, eller er det gode seter og stor plass?
Mye å sette seg inn i, og veien er - bokstavelig talt - målet ;)

God biljakt!!

R

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
God info, CBA. Bilen vil mest bli brukt til bykjøring og kortere turer. Automatgir er et krav fra min samboer, og er det vanskelig å finne diesel drevet bil med "jentegir", så er bensin drevet aktuelt.

Spiralis: Er Ford Mondeo driftssikker?

Husker jeg så en eller annen undersøkelse for en tid tilbake hvor Mazda, Toyota og Honda var de mest driftssikkre bilene. Noen som kjenner til denne undersøkelsen?

Lf

T

Thomas1

Gjest
Det finnes små biler som gir vel så mye kjøreglede for pengene med bare litt begrenset plass.
Man kjøper liksom stasjonsvogn for plassens skyld, ikke kjøreglede! ;)

Hvorfor kjøpe ny?
Det er jo så mye fint å få på bruktmarkedet!
Er det ikke bruktbil det er prat om da? 140 K er jo bruktbil det.

Skal du ut å prøvekjøre, kommer du ikke unna å prøve både Ford Mondeo og Opel Vectra.
Jeg får min vectra denne uken. Jeg valgte min fremfor Mondeoen pga plassen bak. Både til barnesetene og i lasterommet.

God jakt! :)

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Hvorfor kjøpe ny?
Det er jo så mye fint å få på bruktmarkedet! Du kan prøve en ny hos forhandler, og så ser du på bruktmarkedet etter samme bilen til halve prisen!

Stasjonsvogn? Hvorfor det? Greit det er god plass, men gjør jo også at det blir lengre oppvarmingstid. Og hva med all denne plassen, har du bruk for den? Det finnes små biler som gir vel så mye kjøreglede for pengene med bare litt begrenset plass.

Automat? La gå det er mykere og oppleves mer behagelig. Men det er jo mange som liker den kontakte og stramme følelsen av manuell kasse. Mye mer direkte gjennom hele turtallsregisteret enn disse automatkassene som runder av både oppe og nede.

Diesel ja. Joda det er jo i tiden, forurenser mindre og er mer effektivt. Men er du sikker på at du vil like denne opplevelsen av det moderne? En bensinmotor har mer spillvarme og bruker mer drivstoff, men lyden da mann! Lyden!! Denne deilige følelsen av ineffektiv forbrenning.....

Pris 140 000,- ? Hvorfor er du så opphengt i dette? Som oftest blir det bedre jo dyrere det er. Unntaket er selvfølgelig om du kan lage den selv, men da bør du ha gode forkunnskaper slik at det ikke blir bortkasta penger. Spørsmålet er hvor mye erfaring du har fra før? Vil du kunne sette pris på en bil til 140 000? Eller kanskje du bør få litt mer kjøretrening før du beveger deg opp i de klassene der. Kan hende du bør starte med en billig bruktbil, gjerne tysk, til ca 10 000. Så kan du, når du har lært den å kjenne, bevege deg oppover i klassene og lære deg å kjenne på hva det er som skiller de dyrere fra de billige. Du vil også lære deg hva det er som er DINE preferanser. Er det toppfart og kjøreegenskaper, eller er det gode seter og stor plass?
Mye å sette seg inn i, og veien er - bokstavelig talt - målet  ;)

God biljakt!!

R
lol.. ;D

Tror du må opp i pris hvis du skal overholde alle kravene dine.. En alt for gammel bil blir fort dyr når ting og tang går i stykker, så fir på kravene eller pung ut det det koster.. :)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
God info, CBA. Bilen vil mest bli brukt til bykjøring og kortere turer. Automatgir er et krav fra min samboer, og er det vanskelig å finne diesel drevet bil med "jentegir", så er bensin drevet aktuelt.

Spiralis: Er Ford Mondeo driftssikker?

Husker jeg så en eller annen undersøkelse for en tid tilbake hvor Mazda, Toyota og Honda var de mest driftssikkre bilene. Noen som kjenner til denne undersøkelsen?

Lf
Ford Focus har nærmest japansk driftssikkerhet og kan anbefales i den aktuelle prisklassen. Mondeo kan også være et alternativ, bruktprisen ligger ikke langt unna Focus. Driftssikkerheten på disse modellene er vanligvis langt bedre enn VW Passat og Opel Vectra, men ikke helt på japansk nivå. Ellers så finnes det mange gode alternativ fra Peugeot (307/206) og Renault (Megane/Laguna), disse kan ha noe mer småfeil enn på Mazda, Toyota og Nissan, men bedre kjøreegenskaper og mye gunstigere bruktpris. En 2002-modell Renault kan koste like mye som en 2000-modell Toyota med dobbel kjørelengde, da blir det uansett mer gunstig med en nyere bil med lavere kjørelengde.

Skal du/samboeren ha mest mulig driftssikker bil for pengene, men overhode ikke er opptatt av prestisje, utseende og kjøreegenskaper, kan du gjøre et kupp ved å kjøpe en halvgammel Huyndai eller Kia. Veldig gunstig priser og du kan sikkert finne en gubbekjørt bil med automatgir til lav pris. Du må bare kaste nøkkelen når du ikke vil ha bilen lengre.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Ikke helt etter alle kriterier, men MB har mye bra.
En MB 220 CDI fra 2000/ 2001 skal være mulig å få for i underkant av 200k. En kanonbil med særdeles god comfort. Selv i baksetet sitter man meget godt. Og større bagasjerom skal man lete lenge etter i en personbil.

Ellers er de eldre bilene med 124-chassis meget gode biler. Men de er trege så en turboutgave kan være greit. Disse går under din prisklasse.

Driftssikre gode biler.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
justér et par kriterier og kjøp deg en avensis stasjonsvogn!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
et meget godt råd, mondeo og vectra nærmest bor på verkstedet sammenlignet med denne.

edit: er du lite bilinteressert og vil ha det problemfritt, så er det du som du selv sier de japanske merkene som gjelder, men comboen diesel/automat er som nevnt her ikke alltid så lett å få til.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg har en kompis som skal selge en helt greit holdt -98 mod, den har ikke vært feilfri for å si det sånn, men har 2 liters bensin motor og automat. :)
Ja, det er en Avensis st.vogn og "kålmarken" har begynt å sette spor etter seg.....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Tror det er VW Passat ELEL leter etter.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi er veldig fornøyd med Peugeot 307 SW. Faktisk så fornøyd med den første at da vi skulle kjøpe ny ble det lik bil etter å først ha vært rundt og sjekket ut diverse andre; Ford, Opel, VW, Renault og Skoda (Octavia som også var en kjekk bil) Den er god å kjøre, har bakseter som kan taes ut enkeltvis eller legges ned, har mulighet for å kjøpe to ekstra seter og sette inn bak ( blir litt trangt på føttene helt bak og ikke bagasjeplass igjen) Den er dessuten veldig oversiktlig å se ut av, og har et stort glasstak som gjør at man får mer følelse av luft rundt seg.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Octavien har et meget gunstig pris/kvalitetsforhold. Ingen dårlig bil, men man merker de små forskjellene opp til de litt dyrere sakene (skulle bare mangle også).

Absolutt en bil å vurdere hvis du ikke trenger en veldig stor stasjonsvogn.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Vi er veldig fornøyd med Peugeot 307 SW. Faktisk så fornøyd med den første at da vi skulle kjøpe ny ble det lik bil etter å først ha vært rundt og sjekket ut diverse andre; Ford, Opel, VW, Renault og Skoda (Octavia som også var en kjekk bil) Den er god å kjøre, har bakseter som kan taes ut enkeltvis eller legges ned, har mulighet for å kjøpe to ekstra seter og sette inn bak ( blir litt trangt på føttene helt bak og ikke bagasjeplass igjen) Den er dessuten veldig oversiktlig å se ut av, og har et stort glasstak som gjør at man får mer følelse av luft rundt seg.
Sant som det sies.
Den har også en meget kjapp dieselmotor. Overraskende frisk i mine øyne. En absolutt overkommelig pris på den også.

Kanskje ikke bilen hvis du har barnevogner og slikt som skal inn. Vet ikke hva dine behov er.

Jeg er ikke overbegeistret over setene i bilen, de er for harde for min del. Men sikkert ulikt syn på dette også. En ting verdt å nevne, har vært borte i at hjulstillingen ikke har vært helt optimal på denne bilen. De var innenfor angitt standard, men dekkene ble allikevel slitt på utsiden (tror det var utsiden). Verkstedet fikk justert det, men litt rart at hjulstilling innenfor normalområde ga dette utslaget.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Kristin Halvorsen har en slik bil. Det er grunn god nok til ikke å eie en slik.
;D

K

kbwh

Gjest
Kjører 307SW selv. Tolitersdiesel med 110hk, 2002-modell. De kalte den vel HDi FAP110. Denne motorvarianten er utgått nå, det er en 1,6l som leverer 110hk i dag. 1,6l 90hk ville jeg ikke valgt. Den har av en eller annen merkelig grunn ikke partikkelfilter, og er kun for nærmiljøsvin. 1,6l bensin er usannsynlig døll. Blir mye giring for å holde nesten 1400kg gående (men den leveres kanskje med automat?).

Vår har gått 112000 nå. Svinghjulet sa takk for seg ved 100000. Det var dyrt. Har byttet bærebro på en side foran, også ved 100000.

Vi liker den godt. Mye plass på relativt små ytre mål. Jeg er veldig glad i seteutformingen. Tight understell, ikke gammeldags fransk. 600 liter bagasjerom med duken på plass. Masse plass til barnevogn (må klappes sammen - det er ikke en lang Voyager) Kompo har nevnt ganske mange av de kjekke praktiske sakene. Ungene synes glasstaket er fabelaktig. Rattet sitter av en eller annen grunn ikke rett foran førersetet forresten.

Edit: Det er nok Charlo som har valgt bilen for KH, Oddgeir. Jeg klamrer meg til halmstrået.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Edit: Det er nok Charlo som har valgt bilen for KH, Oddgeir. Jeg klamrer meg til halmstrået.
La oss håpe du har rett.
Ellers syns jeg den nye 407 er en flott bil, med lekre linjer og design.

K

kbwh

Gjest
407 er lekker, men ikke veldig familievennlig. Lite bagasjerom, lavt innsteg etc. Nesten en slags lifestylecombicoupestasjonsvogn. 430 L bagasjerom.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.706
Torget vurderinger
0
Dere som har Peugeot 307.

Hvordan er den over fartshumper ? Det synes meg som om den har et langt og lavt overheng framme ? Skraper den nedi ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Angående 307 SW. Synes seteløsningen er veldig bra. En av tingene vi var ute etter var at alle tre baksetene skulle være like gode å sitte i. Om man setter seg inn i baksetet (midten) på mange biler oppdager man at mange bakseter egentlig er konstruert for to personer, og at den som skal sitte i midten ikke sitter godt. Her er alle setene like (med unntak av at det midterste setet er litt smalere) og kan stilles individuelt med tanke på ryggvinkel osv. Kan også ta det midterste setet ut og sette bak om det er mye krangling i baksetet…
Vi har diesel og den er veldig sprek og god å kjøre, men en ting vi merket i forhold til den forrige som var bensin er at varmeapparatet ikke gir like mye varme, men det er vel kanskje typisk for diesel?

Vi får satse på at den var økonomien som var grunnen til at Kristin valgte slik bil, var vel det som ga mest igjen for pengene kanskje, man er vel ikke finansminister for ingenting?? ;)

Har aldri tatt nedi fartsdumper… bortsett fra en gang med det var med min mor og de sin mitsubishi… ::)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Dere som har Peugeot 307.

Hvordan er den over fartshumper ? Det synes meg som om den har et langt og lavt overheng framme ? Skraper den nedi ?
Jeg eier ikke selv, men mine foreldere har en slik. Så jeg har kjørt den en del. Jeg har ikke opplevd å skrape nedi fartshumper.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
.... men en ting vi merket i forhold til den forrige som var bensin er at varmeapparatet ikke gir like mye varme, men det er vel kanskje typisk for diesel?
Typisk for nyere dieselbiler. Effektive motorer fører til god virkningsgrad og lavere forbruk, dermed mindre avgitt energi i form av varme.
Men det er da som regel en ekstra liten dieselbrenner til varmeapparatet, trodde det satt i 307'en også.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
bho: uøkonomisk å lage en feilfri bil.
mtp antall solgte avensiser og kjørelengden mange av de har er det forbausende lite reps på de.
Solide motorer.
Med kålmark antar jeg at du mener rust?
Si meg en type stål som ikke ruster/korroderer?

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
bho: uøkonomisk å lage en feilfri bil.
mtp antall solgte avensiser og kjørelengden mange av de har er det forbausende lite reps på de.
Solide motorer.
Med kålmark antar jeg at du mener rust?
Si meg en type stål som ikke ruster/korroderer?
Solid motor hjelper lite uten karrosseri :D
Galvanisering f.eks, er en grei løsning for å forlenge karrosseriets levetid. ;)

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Har en 10 år gammel Volvo V70 TDI som går veldig bra. 0,65 l pr mil. God plass, sikker , billig å forsikre, og rask

J

Jurassic

Gjest
Hva med å kjøpe en pen Sierra stasjonsvogn?
135 000 til overs i forhold til maksgrensa samt at den går mere sidelengs enn framover på glatta ;D
Og går den i stykker er det bare å kjøpe en ny og parkere den gamle i hagen i tilfelle du skulle trenge deler til den nye.
De 135 000 du får til overs kan du jo bruke på en seriøs oppgradering av hifi'en

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
forlenge levetiden ja, intet er evigvarende.. :)
en av de siste 850'ene, da?
Knallsolide biler, samt gode å kjøre!

ps: jeg orker ikke argumenter om bensin/dieselforbruk, da dette er rimelig uinteressant sålenge det er snakk om f.eks 0,1 give or take UANSETT årlig kjørelengde.
Drivstoff er som alle vet den billigste "delen" på en bil.

edit: jurassic har mye rett her. Kjøp en noe tilårskommen men GOD bil til typ 50k. Ha den til du kaster den om 6- 7 år uten å koste på mer enn dekk/olje.
DET er billig bil det, samt at det er en veldig smart løsning.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.675
Automat
Driftssikker
Rimelig å forsikre

Kan noen hjelpe meg?
Lf
Opel Zafira. Men glem diesel.

M

Mulelid

Gjest
TDI-killer. ;D
http://www.w123-turbodiesel.de/images/bildergalerie/allgemein/w123_1332.jpg Og det rare er at det faktisk stemmer.... :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Helt enig i at denne "forbruks-debatten" er overdrevet!
Hva er problemet? Det er da så kort mellom bensinstasjonene nå til dags ;D

Med en kjørelengde på 15-20 K km i året, er det ikke noe å spare seg rik på likevel.

Mitt råd er;
Se på hva du vil at bilen skal gjøre for deg, og drit i null komma ditt eller datt pr mil.

Synes du det er behaglig med litt "power" og automat, ja da er kanskje denne eiergleden verd en tusenlapp i året i økt bensinforbruk?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det er ofte opptil 2-3 kr forskjell på literspris på bensin/diesel. Har man da litt sørrelse på tanken, og i tillegg kjører 20' i året, ja da kan det være litt å spare. Legg til at en dieselmotor ofte har mindre mekaniske/tekniske problemer etter hvert som den har gått litt, så snakker vi noen kroner. Selv fyller jeg konsekvent de dagene det er billigst diesel, dvs søndag og mandag her jeg bor, men nå har jeg også 90-liters tank da :)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Bensin og automat synes jeg er veldig kjedelig med mindre det er turbo eller veldig stort slagvolum. Dieselens bunnmoment er veldig kjekt i en bruksbil, uansett om det er noe å spare eller ikke..

Hva med en Passat TDI? De går vel for å være både driftssikre og var "fremme" på dieselteknologi på 5-6 år siden.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.675
Eiere av VAG dieselbiler må være noen av de mest tilgivende mennesker på denne jord.

Topp Bunn