Det er en viss konflikt mellom kriteriene dine. Utvalget at bilermerker som leveres med både automat og diesel er/var noe begrenset, pga utslippskravene. Veldig mange rimeligere dieselmodeller har bare vært levert med manuelt gir, du må over på BMW, Mercedes og dyrere VAG-modeler for å finne automat. Da kan det fort bli vanskelig å finne noe som er nyere enn 2000, uten at bilen har gått mange kilometer, noe som innebærer dårligere driftssikkerhet. Dette gjelder særlig automatkassa, som er dyr å bytte når den ryker.Jeg ønsker å kjøpe ny bil, men har null peilling. Har følgende kriterier:
2000 modell eller nyere stasjonsvogn.
Automat
Diesel (fordeler/ulemper?)
Driftssikker
Rimelig å forsikre
Pris: maks 140000kr
Kan noen hjelpe meg?
Lf
Hvorfor kjøpe ny?Jeg ønsker å kjøpe ny bil, men har null peilling. Har følgende kriterier:
Automat
Driftssikker
Rimelig å forsikre
Kan noen hjelpe meg?
Lf
Man kjøper liksom stasjonsvogn for plassens skyld, ikke kjøreglede!Det finnes små biler som gir vel så mye kjøreglede for pengene med bare litt begrenset plass.
Er det ikke bruktbil det er prat om da? 140 K er jo bruktbil det.Hvorfor kjøpe ny?
Det er jo så mye fint å få på bruktmarkedet!
lol.. ;DHvorfor kjøpe ny?
Det er jo så mye fint å få på bruktmarkedet! Du kan prøve en ny hos forhandler, og så ser du på bruktmarkedet etter samme bilen til halve prisen!
Stasjonsvogn? Hvorfor det? Greit det er god plass, men gjør jo også at det blir lengre oppvarmingstid. Og hva med all denne plassen, har du bruk for den? Det finnes små biler som gir vel så mye kjøreglede for pengene med bare litt begrenset plass.
Automat? La gå det er mykere og oppleves mer behagelig. Men det er jo mange som liker den kontakte og stramme følelsen av manuell kasse. Mye mer direkte gjennom hele turtallsregisteret enn disse automatkassene som runder av både oppe og nede.
Diesel ja. Joda det er jo i tiden, forurenser mindre og er mer effektivt. Men er du sikker på at du vil like denne opplevelsen av det moderne? En bensinmotor har mer spillvarme og bruker mer drivstoff, men lyden da mann! Lyden!! Denne deilige følelsen av ineffektiv forbrenning.....
Pris 140 000,- ? Hvorfor er du så opphengt i dette? Som oftest blir det bedre jo dyrere det er. Unntaket er selvfølgelig om du kan lage den selv, men da bør du ha gode forkunnskaper slik at det ikke blir bortkasta penger. Spørsmålet er hvor mye erfaring du har fra før? Vil du kunne sette pris på en bil til 140 000? Eller kanskje du bør få litt mer kjøretrening før du beveger deg opp i de klassene der. Kan hende du bør starte med en billig bruktbil, gjerne tysk, til ca 10 000. Så kan du, når du har lært den å kjenne, bevege deg oppover i klassene og lære deg å kjenne på hva det er som skiller de dyrere fra de billige. Du vil også lære deg hva det er som er DINE preferanser. Er det toppfart og kjøreegenskaper, eller er det gode seter og stor plass?
Mye å sette seg inn i, og veien er - bokstavelig talt - målet
God biljakt!!
R
Ford Focus har nærmest japansk driftssikkerhet og kan anbefales i den aktuelle prisklassen. Mondeo kan også være et alternativ, bruktprisen ligger ikke langt unna Focus. Driftssikkerheten på disse modellene er vanligvis langt bedre enn VW Passat og Opel Vectra, men ikke helt på japansk nivå. Ellers så finnes det mange gode alternativ fra Peugeot (307/206) og Renault (Megane/Laguna), disse kan ha noe mer småfeil enn på Mazda, Toyota og Nissan, men bedre kjøreegenskaper og mye gunstigere bruktpris. En 2002-modell Renault kan koste like mye som en 2000-modell Toyota med dobbel kjørelengde, da blir det uansett mer gunstig med en nyere bil med lavere kjørelengde.God info, CBA. Bilen vil mest bli brukt til bykjøring og kortere turer. Automatgir er et krav fra min samboer, og er det vanskelig å finne diesel drevet bil med "jentegir", så er bensin drevet aktuelt.
Spiralis: Er Ford Mondeo driftssikker?
Husker jeg så en eller annen undersøkelse for en tid tilbake hvor Mazda, Toyota og Honda var de mest driftssikkre bilene. Noen som kjenner til denne undersøkelsen?
Lf
justér et par kriterier og kjøp deg en avensis stasjonsvogn!
Jeg har en kompis som skal selge en helt greit holdt -98 mod, den har ikke vært feilfri for å si det sånn, men har 2 liters bensin motor og automat.justér et par kriterier og kjøp deg en avensis stasjonsvogn!
Ett vennepar har en sånn (ikke automat) og er veldig nøyd med bilenHva med Skoda octavia. Sannsynligvis ikke så mange med automat men det er vel noen... skal vi se ... 19 stk på Finn.
F eks
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9217625&sid=10aVC2cy7M516668&pos=17&tot=18
Sant som det sies.Vi er veldig fornøyd med Peugeot 307 SW. Faktisk så fornøyd med den første at da vi skulle kjøpe ny ble det lik bil etter å først ha vært rundt og sjekket ut diverse andre; Ford, Opel, VW, Renault og Skoda (Octavia som også var en kjekk bil) Den er god å kjøre, har bakseter som kan taes ut enkeltvis eller legges ned, har mulighet for å kjøpe to ekstra seter og sette inn bak ( blir litt trangt på føttene helt bak og ikke bagasjeplass igjen) Den er dessuten veldig oversiktlig å se ut av, og har et stort glasstak som gjør at man får mer følelse av luft rundt seg.
Kristin Halvorsen har en slik bil. Det er grunn god nok til ikke å eie en slik.Vi er veldig fornøyd med Peugeot 307 SW. Faktisk så fornøyd med den første at da vi skulle kjøpe ny ble det lik bil etter å først ha vært rundt og sjekket ut diverse andre; Ford, Opel, VW, Renault og Skoda (Octavia som også var en kjekk bil) Den er god å kjøre, har bakseter som kan taes ut enkeltvis eller legges ned, har mulighet for å kjøpe to ekstra seter og sette inn bak ( blir litt trangt på føttene helt bak og ikke bagasjeplass igjen) Den er dessuten veldig oversiktlig å se ut av, og har et stort glasstak som gjør at man får mer følelse av luft rundt seg.
![]()
La oss håpe du har rett.Edit: Det er nok Charlo som har valgt bilen for KH, Oddgeir. Jeg klamrer meg til halmstrået.
Fantastisk bil. Hadde en sånn i 5 år (1990-modell);DChevrolet Suburban? 8)
Vh
S
Jeg eier ikke selv, men mine foreldere har en slik. Så jeg har kjørt den en del. Jeg har ikke opplevd å skrape nedi fartshumper.Dere som har Peugeot 307.
Hvordan er den over fartshumper ? Det synes meg som om den har et langt og lavt overheng framme ? Skraper den nedi ?
Typisk for nyere dieselbiler. Effektive motorer fører til god virkningsgrad og lavere forbruk, dermed mindre avgitt energi i form av varme..... men en ting vi merket i forhold til den forrige som var bensin er at varmeapparatet ikke gir like mye varme, men det er vel kanskje typisk for diesel?
Solid motor hjelper lite uten karrosseribho: uøkonomisk å lage en feilfri bil.
mtp antall solgte avensiser og kjørelengden mange av de har er det forbausende lite reps på de.
Solide motorer.
Med kålmark antar jeg at du mener rust?
Si meg en type stål som ikke ruster/korroderer?
Opel Zafira. Men glem diesel.Jeg ønsker å kjøpe ny bil, men har null peilling. Har følgende kriterier:
Automat
Driftssikker
Rimelig å forsikre
Kan noen hjelpe meg?
Lf
Hadde jeg kikket på en grei bruktbil med litt luksusfølelse (mine preferanserErland skrev:Synes du det er behaglig med litt "power" og automat, ja da er kanskje denne eiergleden verd en tusenlapp i året i økt bensinforbruk?