|
Motoren over drivhjulene, stor diameter 15" og smale hjul. Jo der skulle tilsi en grei evne til å ta seg fram.Brasse skrev:Boble er ganske kurrant på vinterføre!
Enig i det, men mitt poeng var ikke at 50/50 vektfordeling er det beste, men bedre enn tidligere 70/30...Voff skrev:Når det gjelder fremkommelighet er det ikke 50/50 vektfordeling som gjelder, med mindre du har 4X4, men mest mulig tyngde over drivhjula.
Også enig her. Og hovedpoenget var den enkle sannhet, vekt over drivhjulene bedrer fremkommelighet. På 70 og 80-tallet var bakhjulstrekk for de fleste standard, husker jeg hadde en Ford Taunus, livsfarlig på glatte vinterveier. Men så var det noen få unntak med forhjulstrekk; Saab 96 og også f.eks. Citroen og Passat som var bra. Subaru kom vel også med sin 4-hjulstrekk ganske tidlig og Audi med sin Quattro. Utover 80 og 90-tallet kom de fleste med forhjulstrekk.Spiralis skrev:Motoren over drivhjulene, stor diameter 15" og smale hjul. Jo der skulle tilsi en grei evne til å ta seg fram.
Men hverken verre eller bedre enn min SAAB 96 V4 med 155/15 vinterhjul. I dag skal jo alle ha så fordømrade breie dekk at det er nødt til å gå utover noe!
Har selv V70 D5. Bra både på sommer og vinterføre - og en fabelaktig motorhel-elt skrev:Kjøp en eldre velholdt volvo v70, mange eksemplarer med automat, skygg unna de med VAG diesel, Ellers meget driftsikre og rust er ikke tema på volvo
Har og en v70 d5 og kan absolutt anbefales. Tror ikke du får mye sprekere motor med gjennomsnitt 0,5 på mila...roesok skrev:Enig i det, men mitt poeng var ikke at 50/50 vektfordeling er det beste, men bedre enn tidligere 70/30...Voff skrev:Når det gjelder fremkommelighet er det ikke 50/50 vektfordeling som gjelder, med mindre du har 4X4, men mest mulig tyngde over drivhjula.
Også enig her. Og hovedpoenget var den enkle sannhet, vekt over drivhjulene bedrer fremkommelighet. På 70 og 80-tallet var bakhjulstrekk for de fleste standard, husker jeg hadde en Ford Taunus, livsfarlig på glatte vinterveier. Men så var det noen få unntak med forhjulstrekk; Saab 96 og også f.eks. Citroen og Passat som var bra. Subaru kom vel også med sin 4-hjulstrekk ganske tidlig og Audi med sin Quattro. Utover 80 og 90-tallet kom de fleste med forhjulstrekk.Spiralis skrev:Motoren over drivhjulene, stor diameter 15" og smale hjul. Jo der skulle tilsi en grei evne til å ta seg fram.
Men hverken verre eller bedre enn min SAAB 96 V4 med 155/15 vinterhjul. I dag skal jo alle ha så fordømrade breie dekk at det er nødt til å gå utover noe!
Ellers er det med bredde på dekk et godt poeng. Disse fete dekkene er stort sett noe stort jåleri og har i all hovedsak negativ effekt ved våre fartsgrenser. Høyere pris, høyerer forbruk, dårligere komfort, mer støy, lettere for planing og sporing samt generelt vanskeligerer på glatta. Få trenger bredde over 215.
Har selv V70 D5. Bra både på sommer og vinterføre - og en fabelaktig motorhel-elt skrev:Kjøp en eldre velholdt volvo v70, mange eksemplarer med automat, skygg unna de med VAG diesel, Ellers meget driftsikre og rust er ikke tema på volvo![]()
Hva skal jeg si, med 275-dekk på firmabilen, og 255 på privatbilen (sommerdekk) ? Vinterdekkene er 235 på beggeroesok skrev:Ellers er det med bredde på dekk et godt poeng. Disse fete dekkene er stort sett noe stort jåleri og har i all hovedsak negativ effekt ved våre fartsgrenser. Høyere pris, høyerer forbruk, dårligere komfort, mer støy, lettere for planing og sporing samt generelt vanskeligerer på glatta. Få trenger bredde over 215.
Litt OT siden det er langt fra å være en stasjonsvogn; men jeg har noen kommentarer til akkurat det der. Som eier av en boble (dvs det var min mors gamle 1968 VW1300) fra 1986 til 1993 så fikk jeg brukt den noen vintre. Og fremkommeligheten er det ingenting å si på, kom seg bedre frem enn de fleste dengang.Brasse skrev:Boble er ganske kurrant på vinterføre!
He he he. Jeg må si at den dagen jeg får kjøpt meg et ruralt landsted på den franske landsbygden må jeg ha meg enten en 2CV eller Dyane. Helst 2CV, så kan jeg ta ut setene og bruke de som campingstoler når jeg er på piknik med en snerten mademoiselle.Pink_Panther skrev:Kjennetegnet på en virkelig bilelsker er at han ser 2 CVens fortreffelighet. Men det er vel ikke topic her, eller hva?