Stasjonsvogn

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Brasse skrev:
Boble er ganske kurrant på vinterføre!
Motoren over drivhjulene, stor diameter 15" og smale hjul. Jo der skulle tilsi en grei evne til å ta seg fram.

Men hverken verre eller bedre enn min SAAB 96 V4 med 155/15 vinterhjul. I dag skal jo alle ha så fordømrade breie dekk at det er nødt til å gå utover noe!

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Kjøp en eldre velholdt volvo v70, mange eksemplarer med automat, skygg unna de med VAG diesel, Ellers meget driftsikre og rust er ikke tema på volvo

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
510
Voff skrev:
Når det gjelder fremkommelighet er det ikke 50/50 vektfordeling som gjelder, med mindre du har 4X4, men mest mulig tyngde over drivhjula.
Enig i det, men mitt poeng var ikke at 50/50 vektfordeling er det beste, men bedre enn tidligere 70/30...

Spiralis skrev:
Motoren over drivhjulene, stor diameter 15" og smale hjul. Jo der skulle tilsi en grei evne til å ta seg fram.

Men hverken verre eller bedre enn min SAAB 96 V4 med 155/15 vinterhjul. I dag skal jo alle ha så fordømrade breie dekk at det er nødt til å gå utover noe!
Også enig her. Og hovedpoenget var den enkle sannhet, vekt over drivhjulene bedrer fremkommelighet. På 70 og 80-tallet var bakhjulstrekk for de fleste standard, husker jeg hadde en Ford Taunus, livsfarlig på glatte vinterveier. Men så var det noen få unntak med forhjulstrekk; Saab 96 og også f.eks. Citroen og Passat som var bra. Subaru kom vel også med sin 4-hjulstrekk ganske tidlig og Audi med sin Quattro. Utover 80 og 90-tallet kom de fleste med forhjulstrekk.

Ellers er det med bredde på dekk et godt poeng. Disse fete dekkene er stort sett noe stort jåleri og har i all hovedsak negativ effekt ved våre fartsgrenser. Høyere pris, høyerer forbruk, dårligere komfort, mer støy, lettere for planing og sporing samt generelt vanskeligerer på glatta. Få trenger bredde over 215.

hel-elt skrev:
Kjøp en eldre velholdt volvo v70, mange eksemplarer med automat, skygg unna de med VAG diesel, Ellers meget driftsikre og rust er ikke tema på volvo
Har selv V70 D5. Bra både på sommer og vinterføre - og en fabelaktig motor :)

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
roesok skrev:
Voff skrev:
Når det gjelder fremkommelighet er det ikke 50/50 vektfordeling som gjelder, med mindre du har 4X4, men mest mulig tyngde over drivhjula.
Enig i det, men mitt poeng var ikke at 50/50 vektfordeling er det beste, men bedre enn tidligere 70/30...

Spiralis skrev:

Også enig her. Og hovedpoenget var den enkle sannhet, vekt over drivhjulene bedrer fremkommelighet. På 70 og 80-tallet var bakhjulstrekk for de fleste standard, husker jeg hadde en Ford Taunus, livsfarlig på glatte vinterveier. Men så var det noen få unntak med forhjulstrekk; Saab 96 og også f.eks. Citroen og Passat som var bra. Subaru kom vel også med sin 4-hjulstrekk ganske tidlig og Audi med sin Quattro. Utover 80 og 90-tallet kom de fleste med forhjulstrekk.

Ellers er det med bredde på dekk et godt poeng. Disse fete dekkene er stort sett noe stort jåleri og har i all hovedsak negativ effekt ved våre fartsgrenser. Høyere pris, høyerer forbruk, dårligere komfort, mer støy, lettere for planing og sporing samt generelt vanskeligerer på glatta. Få trenger bredde over 215.

hel-elt skrev:
Har selv V70 D5. Bra både på sommer og vinterføre - og en fabelaktig motor :)
Har og en v70 d5 og kan absolutt anbefales. Tror ikke du får mye sprekere motor med gjennomsnitt 0,5 på mila...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.725
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
roesok skrev:
Hva skal jeg si, med 275-dekk på firmabilen, og 255 på privatbilen (sommerdekk) ? Vinterdekkene er 235 på begge

Johan-Kr

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
For min del ville jeg aldri ha satt på sykkeldekk på min 5 serie.

McLaren

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Boble er ganske kurrant på vinterføre!
Litt OT siden det er langt fra å være en stasjonsvogn; men jeg har noen kommentarer til akkurat det der. Som eier av en boble (dvs det var min mors gamle 1968 VW1300) fra 1986 til 1993 så fikk jeg brukt den noen vintre. Og fremkommeligheten er det ingenting å si på, kom seg bedre frem enn de fleste dengang.

Imidlertid er det en hel rekke malurter i vinterbegeret; jeg nevner i fleng ting som f.eks elendig styring på glatta, manko på (funksjonelt) varmeapparat, automatchoker med egen vilje som gjerne strider mot eiers vilje, behov for isskraping på innsiden (!) av frontrute under kjøring (!) i tosifret antall blå, bremselengde lengre enn lang på glatta etc etc etc.

Dette er en bil med god fremkommelighet på vinterføre, men i alle andre aspekter av det å være vinterbil scorer den omtrent terningkast 1. Dette er ikke og var aldri en god vinterbil samlet sett imo, eieres påstander om det må nesten tolkes som eiers fattige trøst :)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Javisst, det er på mange måter verdens værste bil. Berre litt betre enn 2CV.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.382
Bobla var lysår bedre på alle måter enn 2CV.
Alle 2CV burde presses paddeflate og gjøres om til spiker....

( Og jeg liker Citroen. Men ikke 2CV ... )

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja det er vel stort sett realt nedsnødde venstreraddiser som virkeligheten har forlatt ala gymnaslærer Pedersen som synes 2CV kan være kul. Men en morsom bil å bivåne fra et på-siden ståsted det er det. Endel gode ideer der.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Kjennetegnet på en virkelig bilelsker er at han ser 2 CVens fortreffelighet. Men det er vel ikke topic her, eller hva?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Kjennetegnet på en virkelig bilelsker er at han ser 2 CVens fortreffelighet. Men det er vel ikke topic her, eller hva?
He he he. Jeg må si at den dagen jeg får kjøpt meg et ruralt landsted på den franske landsbygden må jeg ha meg enten en 2CV eller Dyane. Helst 2CV, så kan jeg ta ut setene og bruke de som campingstoler når jeg er på piknik med en snerten mademoiselle. :D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Topic!

atonal: Boble er IKKE kul. Treg, trang, "umulig" å kjøre etc etc. Skulle jeg hatt en bil i den gaten måtte det blitt en Fiat 850 den er treg, trang men morsom å kjøre...(alt IMO of kårs)

Vedlegg

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Merkelig at 2CV dukker opp i en tråd om stajonsvogn ;D Som er ett interessant tema...selv om jeg har bestemt meg for min neste bil : Citroën C5

Jeg kan ikke se for meg å ikke ha 2CV, den er blitt en del av meg....og jeg er langt fra venstreraddis ala gymnaslærer Pedersen ;D ;D men bil-elsker...det er jeg

I sommer går turen til Frankrike med 2Cven...skal på 2CV verdens-treff :D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
En desverre avdødd venn kjørte 2cv (18hk variant) til rivieraen med tre kompiser, ingen var særlig under 180cm! Hva gjorde man ikke i "gamle dager"

Btw, han fortalte om et herlig triks med gamle 2cv'er, skru opp luftinntaket under frontruten til maks, ligge skikkelig lavt i setet og ha bånn gass gjennom lyskryssene, folk holdt på å tørne da det så ut til at ingen satt i bilen som fòr forbi ;D ;D

Håper (ikke) noen drar denne tråden back on topic

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
805
Sted
Oslo
Hvis man nå kjører en Peugeot 807(kåret av mange til verdens minst sexy bil) som man liker for plassen og mulighet til å sette opp setene i en 2+2+1 konfigurasjon slik at gutta mine(3stk) får god plass, mulighet til å legge inn ski/sykler i midten uten behov for skiboks o.l. Ekstremt praktisk.
Men bilen er nå 8år, og føler for oppgradering.

De som står på lista, er Peugeot 5008 og Partner Tepee(tvilling til Berlingo) og kanskje en Kia Ceed SW.
(De er på lista da jeg kjenner folk BOS systemet, slik at serviser og pris blir endel billigere)

Går inn for praktisk i bruk og rimelig, og 99,5% av kjøringen vil være i byen mellom jobb/skole/hjem.

Noen som bør velges fremfor de andre?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Er jo tre ganske forskjellige modeller det da, Kia er jo liten i forhold, 5008 er jo flott og kanskje den mest naturlige arvtaker fra 807 mens postmann-pat bilen er herlig enkel og praktisk. Har vel ikke samme komforten men 807'n har vel blitt litt saggete med årene så alt føles kompakt i forhold vil jeg tro? Sett på Kia Sportage da? Tøffeste minisuven fra Asia pr dags dato synes jeg iaffal

Topp Bunn