Stasjonsvogn

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bensin rules! Diesel er for traktorer osv... ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.402
Sted
Trondheim
Si det til min BMW535 diesel.
286 hk, 650 NM og 0-100 på 6 sek.
Holder i massevis for meg :D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
For min del er det nok ikke bare effekt og/eller dreiemoment det er snakk om, men motorens karakter. Det dreier seg vel om forskjellige preferanser later det til :)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.402
Sted
Trondheim
Joda, du får ikke det store omdreiningstallet på en dieselmotor - BMWen er vel rødmerket fra ca 4500. Men du har ingen "dieselknatring", og den sparker akkurat like mye når du gir gass fra 130 km/t som når du ligger i 60 km/t.
Kjørte min i fjor sommer (jeg løy litt - det er en 530 diesel ;) ) i Tyskland. Kiel til Berlin med snitthastighet på 180 km/t. Jeg trenger ikke så mye mer, men så er jeg en enkel sjel.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Også LYDEN, en diesel blir aldri stille IMO som en bensin. LIKER ikke lyden fra diesel, mulig det er bare meg...

Beamer har ødelagt designet på sine modeller etter 2000 IMO. Skal begynne å kikke på disse selv hvis designet går bort ifra knekkanter og skarpe boksfasonger.

850, det var bil det! Samt den gamle 7-serien fra før 2000.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Stasjonsvogn?

Det er laget bare en stasjonsvogn:

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Helt feil. Det der er ikke stasjonsvogn, det der er en TANKS! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
LydMekk skrev:
Helt feil. Det der er ikke stasjonsvogn, det der er en TANKS! ;D
Nei nei nei!!

Dette er en tanks!

Vikeplikt? Hva er det for noe?? ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
otare skrev:
Si det til min BMW535 diesel.
286 hk, 650 NM og 0-100 på 6 sek.
Holder i massevis for meg :D
Hehe. Er det ikke snurrig at hver gang noen skal ha en traust bil som skal stå parkert - kanskje t.o.m. på åpen gate - det meste av tiden, og kjøres stort sett i rushtrafikken hvor det snegler seg avgårde i 13,2 km/t, og i hovedsak med store firkantede esker i bagasjerommet, ender vi opp med noe som går fra null til hundre før man har rukket å smekke igjen bakluken?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.402
Sted
Trondheim
Jeg leste ikke hele tråden, bare det innlegget om at diesel var for traktorer :D
Men denne har stort bagasjerom og kan godt brukes til å frakte esker i 13 km/t også.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.865
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ja, dere kan røre og tøyse dere.

Stasjonsvogn er bare en ting det, jeg hadde en sånn i mange år og savner den fremdeles

(bilde fra finn.no, min var rød og enda finere)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Jøgga skrev:
Ja, dere kan røre og tøyse dere.

Stasjonsvogn er bare en ting det, jeg hadde en sånn i mange år og savner den fremdeles
(bilde fra finn.no, min var rød og enda finere)
Men, bildet viser da en herregårdsvogn???????

En Sportwagon er det man egentlig trenger :)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
De siste årene har jeg snudd 180 grader fra å lure på hva i all verden folk uten barnevogn kjøper stasjonsvogn for, til å lure på hvorfor noen i det hele tatt kjøper sedan når man kan få stasjonsvogn for tilsvarende kronasje.

Men nå er det mulig at kombinasjonen av enormt bagasjerom, fabelaktig fører/passasjerkomfort, firhjulstrekk og 300 veldisiplinerte tyske gamper har hatt mer å si enn stasjonsvognskonseptet i seg selv.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Jeg kjøpte "stasjonsvogn" fordi den var penere enn sedanen. Med på kjøpet fikk jeg et bagasjerom som var mindre enn på sedanen. Det skal likevel innrømmes at fleksibiliteten er større med fellbart baksete.

Konseptet heter "klassisk vakker formgivning og smilende kjøreopplevelse".

Den kombinasjonen er uslåelig for min opplevelse av transport med egen maskin.
Fornuftig? Nei, hvorfor late som? Bil har aldri vært fornuftig i mine øyne.
Derfor velger jeg også de bilene jeg selv har lyst til å kjøre og bli sett i.
Jålete ja.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
ELEL6200 skrev:
Spiralis: Er Ford Mondeo driftssikker?

Nei!
Spesielt automatkassa er lite driftsikker. Jeg har slitt ut tre Mondeoer; èn av dem hadde tre automatkasser, heldigvis dekket av garanti!
Atomatkassa i (forrige) Mondeo er dessuten helt uegnet for en dieselmotor da den bruket alt for my turtall. Motorbrems med turtall på 4500 omdreininger er vanlig i slake nedoverbakker! Girkassa var tilpasset en turtallshungrig bensinmotor.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
MaHa skrev:
et meget godt råd, mondeo og vectra nærmest bor på verkstedet sammenlignet med denne.

edit: er du lite bilinteressert og vil ha det problemfritt, så er det du som du selv sier de japanske merkene som gjelder, men comboen diesel/automat er som nevnt her ikke alltid så lett å få til.

justér et par kriterier og kjøp deg en avensis stasjonsvogn!
Tull og tøys. Forrige Avensis er full av alvorlige feil og mangler. Flere hundre har hatt totalt motorhavari. Støtfangere knekker og faller av i frost. Foring (av filt!) i innerskjermer faller av i Norsk kystklima. I tillegg har den elendige kjøreegenskaper (vil av veien i hastigheter over 70km/t); har en clutch som er tyngre enn på enhver traktor. Dieselmotor som vibrerer så mye på tomgang at det kvalifiserer som masasje. Girskift like upresis som Ford Cortina 1967!

Car Magazine summerte Avensis pent opp ved lanseringen: "denne bilen avliver myten om at det ikke lengre lages dårlige biler!"

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.138
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
MaHa skrev:
et meget godt råd, mondeo og vectra nærmest bor på verkstedet sammenlignet med denne.

edit: er du lite bilinteressert og vil ha det problemfritt, så er det du som du selv sier de japanske merkene som gjelder, men comboen diesel/automat er som nevnt her ikke alltid så lett å få til.

justér et par kriterier og kjøp deg en avensis stasjonsvogn!
Tull og tøys. Forrige Avensis er full av alvorlige feil og mangler. Flere hundre har hatt totalt motorhavari. Støtfangere knekker og faller av i frost. Foring (av filt!) i innerskjermer faller av i Norsk kystklima. I tillegg har den elendige kjøreegenskaper (vil av veien i hastigheter over 70km/t); har en clutch som er tyngre enn på enhver traktor. Dieselmotor som vibrerer så mye på tomgang at det kvalifiserer som masasje. Girskift like upresis som Ford Cortina 1967!
Skjønner hvorfor du heter voff! ;D

C

CAP

Gjest
otare skrev:
Joda, du får ikke det store omdreiningstallet på en dieselmotor - BMWen er vel rødmerket fra ca 4500. Men du har ingen "dieselknatring", og den sparker akkurat like mye når du gir gass fra 130 km/t som når du ligger i 60 km/t.
Kjørte min i fjor sommer (jeg løy litt - det er en 530 diesel ;) ) i Tyskland. Kiel til Berlin med snitthastighet på 180 km/t. Jeg trenger ikke så mye mer, men så er jeg en enkel sjel.

Det er hverfall en rå bløff, Kiel til Berlin med snitt hastighet på 180 km/t, for du er vel klar over at meste parten av veistrekkningen her er bundesstrasse og IKKE autobahn og selv om du kjører på autobahn er det meget vanskelig og oppnå 180 i snitthastighet over flere timer med mindre man kjører mellom 0200 og 0500 på natten. ........ 286 hk i en 530 diesel jadta jadta, jeg har 600 hk i min 08 mod 525 diesel....... er vel omtrendt like sant :p :p ::)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Mange VAG eier kjører rundt med defekte motorer uten å vite det. Jeg har 2 kompiser som har hevet kjøp/returnert bil pga dårlig trekkkraft feil på diesel motor ("Caravelle minibuss). Har man ikke kunnskap eller forventinger til annet tror man at bilen skal være så treg og ha dårlig trekkkeraft. En annen kompis hadde samme problem med en Passat. Merkebutikken solge bilen vider som brukbiler UTEN å ha korrigert forholdet ( kompisen prøvekjørte den og testet)

Tilgivende eller uvitende kunder , ja
Sleiven

Dårlig trekkraft på VAG dieselmotorer skyldes defekt luftmengdemåler. Det koster 1400,- kr å fikse. Er bilen under fem år er det gratis (reklamasjon). Det er omtrent eneste feilen på disse motorene som er evighetsmaskiner (bare spør drosjenæringa).

C

CAP

Gjest
Den svakeste 2 literen til VW Passat har vel 320 nm ved 1800 rpm og den er definitivt ikke veik hvis den er i orden. Broren min har en slik med DSG kasse og jeg har prøvd den noen ganger og den er kun litt tregere fra 0-100 enn min egen BMW 525 diesel aut som på papiret har mange fler hk.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
Har 98mod TD Avensis pr idag.. MIN neste bil blir 09mod Avensis(en eller anna gang). Kostnadene for rep. hos Audi, BMW, VW, Alfa, MB er så hinnsides all fornuft at man kan likegjerne møte opp hos en av disse, lene seg forover og brette ned buksa... (For det er jo det man faktisk blir må regninga kommer fra de sistnevnte)
Hva i all verden mener du med det? Meg bekjent er timeprisene på verkstedene omtrent lik. Deleprisene på japanske biler er ikke de laveste. Storservice på en Audi koster 3400,-. Tror ikke Toyota er billigere. Jeg har kjørt taxi i flere år og har lært at feilfrie bilmerker ikke eksisterer; spesiel ikke japanske.

Det er eierne det er forskjell på; deres bruk og krav. Jeg kjørte en Subaru Legacy. Den hadde slark i styringa og en automatkasse som umulig kunne være i orden da enkelte girskift var som nakkeskudd. Hadde dette vært en Audi hadde den blitt regnet som defekt. Subaru sa at Legacy er slik...og det er sant...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.402
Sted
Trondheim
286 hk i en BMW 535 diesel (ikke i min 530 - den har ca 200). Jeg kjørte Kiel-Berlin på 2 t 45 min. Det blir nærmere 150 i snitt, ikke 180 (så jeg tok nok litt i, ja ;) ) De første 100 km er på god tysk riksvei (ca. 60-70% er vel 4 felt), mens resten er skikkelig motorvei. Så jeg hadde vel ca 180 i snitt etter at jeg kom ut på motorveien litt utenfor Hamburg. Var nok heldig med trafikken og manglende veiarbeid.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.138
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det beste jeg har klart på autobahn på 1 time (på speedometeret) er 178 km. Og da er du bra sliten, selv i en bil som er særdeles komfortabel i høye hastigheter (kjører en S 320). Men det var ikke stasjonsvogn, så det er nok litt OT. ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.402
Sted
Trondheim
Ja, man blir sliten. Men som sagt - jeg brukte 2 t og 45 minutter. Og det er ca 400 km (sikkert noe mindre for avstanden er vel målt fram til Brandenburger Tor, og jeg kjørte ikke inn til byen, så det var sikkert ikke mer enn 350 km), så blir nå farten det den blir. Det var for øvrig etter det stuntet turboen begynte å hikke (et av turbobladene ble bøyd, så den fusket en del resten av turen). Men det tok BMW på garantien.

Men poenget er vel egentlig at en moderne dieselbil slettes ikke er noen traktor, slik som noen har hevdet tidligere i denne tråden.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Hm, brukte en lørdag i fjor til å kjøre 1560km på snø/is og sluddeføre. Trøtt? Ja, fordi det var natt de siste 8 timene av turen. Sliten? Ikke pga kjøringen eller bilen.

C

CAP

Gjest
Den som hevder at moderne dieselmotorer har noe med traktorer og gjøre er i grenseland til evneveike og regne.
Ta V-12 dieselen som sitter i Audi Q-7 med 500hk, akselerer raskere enn noen SUV med bensin motor forutenom Porsche Cayenne og de værste utgavene av AMG ML'ene. Dog skal det sies at Q-7 V-12 har høyere topp hastighet OG ikke minst bruker langt mindre fuel.

I den helt andre enden leide jeg selv en VW Passat stv vogn 105 Tdi Blue Motion og kjørte 1540 km med et snittforbruk på 0.37 på mila med kone og unger og fullt med bagasje........ og jeg er 100% sikker på forbruket fordi jeg tanket kun 1 gang når jeg leverte tilbake bilen. Skulle likt og sett hva forbruket hadde blitt på en tilsvarende bil med bensinmotor...... det dobble ??
Bilen var ikke noen sinke selv om det ikke var noen racerbil heller, vi lå stadigvekk bakerst i køen og det var heller sjelden noen kjørte forbi oss.

C

CAP

Gjest
Kiel - Berlin er 345 km og hvis det ikke er noen særlig kø på østsiden av Hamburg så er normal kjøretid ca 3 timer og 10 min........ da kjører man ikke som en sinke akurat men ligger i 150-160 omtrent hele tiden der det er mulig.

Den absolutte lengste strekkning jeg har kjørt på 1 time er 197 km målt med GPS, den neste timen kjørte jeg 187 km, den neste 171 km ........ så var det tid for og tanke. Turen endte med at vi kjørte Flensburg - Passau på 7 t 50 min inkl et par pauser og 1 tanking........ var passe sliten etter det husker jeg, på hjemturen brukte vi nesten 10 timer på samme turen og var langt midre slitne tiltross for lengre kjøretid, men da lå vi i 150-160 istedetfor 220-230.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Voff skrev:
kaap skrev:
Har 98mod TD Avensis pr idag.. MIN neste bil blir 09mod Avensis(en eller anna gang). Kostnadene for rep. hos Audi, BMW, VW, Alfa, MB er så hinnsides all fornuft at man kan likegjerne møte opp hos en av disse, lene seg forover og brette ned buksa... (For det er jo det man faktisk blir må regninga kommer fra de sistnevnte)
Hva i all verden mener du med det? Meg bekjent er timeprisene på verkstedene omtrent lik. Deleprisene på japanske biler er ikke de laveste. Storservice på en Audi koster 3400,-. Tror ikke Toyota er billigere. Jeg har kjørt taxi i flere år og har lært at feilfrie bilmerker ikke eksisterer; spesiel ikke japanske.

Det er eierne det er forskjell på; deres bruk og krav. Jeg kjørte en Subaru Legacy. Den hadde slark i styringa og en automatkasse som umulig kunne være i orden da enkelte girskift var som nakkeskudd. Hadde dette vært en Audi hadde den blitt regnet som defekt. Subaru sa at Legacy er slik...og det er sant...

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Only Crap skrev:
Den som hevder at moderne dieselmotorer har noe med traktorer og gjøre er i grenseland til evneveike og regne.
Til en så voksen kommentar må jeg bare si Takk, Asshole!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
kaap skrev:

En A6 2.5tdi slipper du ikke unna med 3400 kroner for hovedervice på.
Oljetrykk er fraværende, kamaksler blir utslitt før bilen har gått 200k og automatkassene er ikke akkurat holdbare.

En kollega av meg betalte over 20k for service på en Sharan og det tror jeg at er ganske vanlig hos VAG.

På en Toyota kommer det sjeldent noen store ekstrautgifter

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
En A6 2.5tdi slipper du ikke unna med 3400 kroner for hovedervice på.
Oljetrykk er fraværende, kamaksler blir utslitt før bilen har gått 200k og automatkassene er ikke akkurat holdbare.

En kollega av meg betalte over 20k for service på en Sharan og det tror jeg at er ganske vanlig hos VAG.

På en Toyota kommer det sjeldent noen store ekstrautgifter

Sludder og vås. Min '99 A6 TDI har kjørt 306 000km. Jeg har skiftet el. dørheis foran + luftmengdemåler. Ellers kun vanlig service (koster 3400,-) + slitedeler (begrenset til bremseklosser og skiver, og registerreimskifte etter foreskrevne intervaller). Det hører med til historien at den er kjemisk fri for skrangling fremdeles, noe ingen fabrikkny Toyota er.

INGEN betaler 20.000kr for en service. Du kan alltid finne noen eiere av ethvert bilmerke som har hatt store reparasjoner. Spør de 200+ Avensis eierne her i Norge som må ha ny motor.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
De med MR2 og Avensis som har fått ny motor har ikke betalt en krone for den nye motoren.

Det er det min kollega betalte når bilen var inne på 60k service, selve serviceprisen er nok som du sier 3400 kroner men det er totalen som teller.

2.5 tdi V6 fra før 2005 er svartelistet av IF fordi de er så dårlige så ikke kom her og si at det er skuddsikker kvalitet.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
De med MR2 og Avensis som har fått ny motor har ikke betalt en krone for den nye motoren.

Det er det min kollega betalte når bilen var inne på 60k service, selve serviceprisen er nok som du sier 3400 kroner men det er totalen som teller.

2.5 tdi V6 fra før 2005 er svartelistet av IF fordi de er så dårlige så ikke kom her og si at det er skuddsikker kvalitet.

Kamakslingene på 2.5 TDI er også garantisak. Forskjellen på Europeiske bilmerker og japanske er at førstnevnte er flinke til å opplyse om feil og mangler, gjerne med innkalling. Japanerne derimot, holder kjeft og feil blir ofte utbedret uten eierens vitende.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Anonym skrev:

Kamakslingene på 2.5 TDI er også garantisak. Forskjellen på Europeiske bilmerker og japanske er at førstnevnte er flinke til å opplyse om feil og mangler, gjerne med innkalling. Japanerne derimot, holder kjeft og feil blir ofte utbedret uten eierens vitende.
Hvis det fortsatt går på garanti, hvorfor er de da svartelistet hos IF?
Sharan med diesel og automat står også på svartelista.

Står ikke en eneste ordinær bil fra andre tyske eller japanske produsenter der. Hmm hvordan kan det ha seg? Går an å se seg blind på et bilmerke.

Selv de italienske produsentene Fiat og Alfa Romeo produserer så gode og driftssikre biler at det er mulig å tegne bruktbilgaranti på de, til og med i selespeed og V6 utgaver.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.138
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
IF svartelister vel ikke biler pga feil? Bare fordi eierne har en tendens til å kjøre som idioter og fordi de da taper penger på sakder?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
erato skrev:
IF svartelister vel ikke biler pga feil? Bare fordi eierne har en tendens til å kjøre som idioter og fordi de da taper penger på sakder?
Svartelisten/unntakslisten gjelder If's Bruktbilgaranti.

"Nedenfor følger en liste over biler som ikke kan få If Bruktbilgaranti. Årsaken til at en bil er oppført her, vil normalt være at den er unormalt kostbar å reparere og dermed ville krevet betydelig høyere pris på garantien, eller at den har kjente tekniske problemer."

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Hugh skrev:
Eller for den ildfulle
Alfa Romeo 156 2.0 jts selespeed Stasjonsvogn 2003, 149000 km., kr. 149.000.-

http://www.finn.no/finn/viewimage?f...00+km.,+kr.+149.000,-&adTypeId=20&areaId=7027
Dette var kjærlighet ved førsteblikk. I følge en artikkel i Aftenposten skal man visstnok ikke følge hjertet ved kjøp av bruktbil, men det gjelder bare dere andre.

Desverre finnes ikke denne bilen med automatgir i Stavanger/Rogalandsområdet så jeg får smøre meg med tålmodighet.

Du Spiralis, tror du det er plass til både barn, mann, pusegutt, litt bagasje og selvfølgelig meg bak rattet i denne?

Lin

Topp Bunn