Stasjonsvogn

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.719
Torget vurderinger
0
mazzy_star skrev:
Du Spiralis, tror du det er plass til både barn, mann, pusegutt, litt bagasje og selvfølgelig meg bak rattet i denne?
Lin
En Alfa bør, må og skal kjøpes med hjertet og ikke med forstanden! Og der man finner hjerterom finner man også husrom,... eller noe slikt ::) Vakker bil er det, men jeg har ingen erfaring med sorten. :-\

Men du bør huske at i en sportsbil skal man ikke prøve å plassere en bagvogn, da må man gjøre det gjennomført og kun bruke sportsvogn. ;D

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Spiralis skrev:
mazzy_star skrev:
Du Spiralis, tror du det er plass til både barn, mann, pusegutt, litt bagasje og selvfølgelig meg bak rattet i denne?
Lin
En Alfa bør, må og skal kjøpes med hjertet og ikke med forstanden! Og der man finner hjerterom finner man også husrom,... eller noe slikt ::) Vakker bil er det, men jeg har ingen erfaring med sorten. :-\

Men du bør huske at i en sportsbil skal man ikke prøve å plassere en bagvogn, da må man gjøre det gjennomført og kun bruke sportsvogn. ;D
Hehe ;D

Du virker som en fornuftig og klok mann, og med riktig gode argumenter som går rett hjem i mitt kvinnelige sinn. Så nå ble valget soleklart, vår neste bil er en Alfa 156 ;D

Da gjenstår det bare å overtale min kjære til å droppe store "gubbebiler" som avensis og passat ;)

Lin

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Morsom lesing denne tråden her! ;D

Konstaterer at mange av de samme "parametrene" gjelder både innenfor kjøp av hifiutstyr og kjøp av bil.
Dette er dekkende både mtp bunndrag/trøkk, WAF, tekniske duppeditter, kvalitet, egenstøy/bakgrunnstøy, romkrav, annenhåndverdi osv. ;D ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
mazzy_star skrev:
Spiralis skrev:
mazzy_star skrev:
Lin

Hehe ;D

Du virker som en fornuftig og klok mann, og med riktig gode argumenter som går rett hjem i mitt kvinnelige sinn. Så nå ble valget soleklart, vår neste bil er en Alfa 156 ;D

Da gjenstår det bare å overtale min kjære til å droppe store "gubbebiler" som avensis og passat ;)

Lin
Jeg kjører 156 SW 2,0JTS ca 30000km pr år. Hver km har foreløpig vært underholdende. Min kjæreste elsker også denne bilen og jeg har vært på langtur med 3 barn uten dårlig plass eller syting av noe slag. Den er stor nok hvis man vil det. Også er det så hyggelig med hilseplikten for Alfa-eiere.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.719
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Spiralis skrev:
LydMekk skrev:
Helt feil. Det der er ikke stasjonsvogn, det der er en TANKS! ;D
Nei nei nei!!

Dette er en tanks!

Vikeplikt? Hva er det for noe?? ;D
Dette er en Hummer, er det ikke?

Den bakerste er en Hummer H2, den fremste er en Knight XV. Da snakker vi om STOR bil. Det er kanskje plass til hele familien og litt feriebagasje samt et stereoanlegg ??

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Noe så j...lig stygt :p ;D

ELEL6200: Har du funnet deg bil?

D

Doffy

Gjest
hifiguru skrev:
Noe så j...lig stygt :p ;D

ELEL6200: Har du funnet deg bil?
Nei han gjorde nok ikke det, han ble emasculated av hans kjære. :D :p

burde jo kanskje rett å slett kjøpe denne:
God plass med 4 seter og hvis det ikke er nok kan de slenge ungen i bagasjerommet. ;D
:p :p

D

Doffy

Gjest

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Trondmeg skrev:
Jeg kjører 156 SW 2,0JTS ca 30000km pr år. Hver km har foreløpig vært underholdende. Min kjæreste elsker også denne bilen og jeg har vært på langtur med 3 barn uten dårlig plass eller syting av noe slag. Den er stor nok hvis man vil det. Også er det så hyggelig med hilseplikten for Alfa-eiere.
Nå ble jeg misunnelig.
For min del var det kjærlighet ved første blikk. I tillegg synes jeg det med hilseplikt er utrolig koselig :) Det er ingen tvil om at utseende var det som appellerte til meg, da bilintressen befinner seg langt under hifiinteressen.... Har desverre ikke fått prøvekjørt en enda, du bor vel ikke tilfeldigvis i Stavangerområdet ;)

Da du har kjørt noen tusen km i denne vakre skapningen sitter du med førstehåndskunnskap, og kanskje du kan besvare et par spørsmål?
1. Har det vært mye kostnader i forbindelse med rep? (min kjære er mest skeptisk i forhold til dette)
2. Har du automat selespeed el manuell. Dersom du har selespeed, tar det lang tid å venne seg til dette når man har kjørt automat. Har nesten mistet troen på at kan jeg kjøre manuell :-[

Lin

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
mazzy_star skrev:
Hehe ;D

Lin
Jasså, det er LF som er kjerringa i familien ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
mazzy_star skrev:
Trondmeg skrev:
Nå ble jeg misunnelig.
For min del var det kjærlighet ved første blikk. I tillegg synes jeg det med hilseplikt er utrolig koselig :) Det er ingen tvil om at utseende var det som appellerte til meg, da bilintressen befinner seg langt under hifiinteressen.... Har desverre ikke fått prøvekjørt en enda, du bor vel ikke tilfeldigvis i Stavangerområdet ;)

Da du har kjørt noen tusen km i denne vakre skapningen sitter du med førstehåndskunnskap, og kanskje du kan besvare et par spørsmål?
1. Har det vært mye kostnader i forbindelse med rep? (min kjære er mest skeptisk i forhold til dette)
2. Har du automat selespeed el manuell. Dersom du har selespeed, tar det lang tid å venne seg til dette når man har kjørt automat. Har nesten mistet troen på at kan jeg kjøre manuell :-[

Lin
Jeg bodde i Stavanger fram til 1998, men det hjelper vel lite :). Rep.kostnader? Tja, servicer på merkeverksted i Norge er dyrt og noe påkost har det vært. Kanskje 20-25k i året for servicer etc. Jeg har brukt ca 70k på 2 år, men det inkluderer dekk, rustfri eksos, hengerfeste etc. Nå gjør jeg gjerne mere enn jeg "må" også, men 156 er nok ikke den billigste bilen å eie. Jeg synes uansett det er verdt det, for den gir tilbake. Det er en bil jeg blir glad av å kjøre og litt stolt av å eie. 159 er nok billigere i drift, men noe kjedeligere på veien da den er litt for tysk for meg. Jeg kjører med manuell gearkasse og anbefaler det, men det er vel en smakssak. Jeg liker en aktiv kjørestil og synes rørepinnen dermed er obligatorisk. Er du på hamartraktene så velkommen til prøvetur! Få biler er vakrere! De som er det er også italienske, men gjerne mye dyrere.

PS: Kjøp bensin!!! Og kjør på 99 oktan Vmax dersom den er tilgjengelig i Stavanger nå (var ikke det sist sommer)

C

CAP

Gjest
LydMekk skrev:
Only Crap skrev:
Den som hevder at moderne dieselmotorer har noe med traktorer og gjøre er i grenseland til evneveike og regne.
Til en så voksen kommentar må jeg bare si Takk, Asshole!

Tja "Lydemekk" hvis du mener det er veldig mye bedre og kalle folk for RASSHØL...... så ok.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Nå som vi hadde det så hyggelig! Kan ikke dere gjøre opp på PM eller ta en nevekamp eller rett og slett la krigen ligge? For alle vet at diesel ikke har noe i en sportslig bil å gjøre likevel, så det er ikke noe å diskutere :) :) :) :) :) [/tøysemodus]

C

CAP

Gjest
Trondmeg skrev:
Nå som vi hadde det så hyggelig! Kan ikke dere gjøre opp på PM eller ta en nevekamp eller rett og slett la krigen ligge? For alle vet at diesel ikke har noe i en sportslig bil å gjøre likevel, så det er ikke noe å diskutere :) :) :) :) :) [/tøysemodus]

Ikke har noe å gjøre i en sportsbil sier du, hva slags motor er det som har sittet i de bilene som har vunnet LeMans de siste årene a ?... ikke bensin iallefall, men sportvognene som går på LeMans går kanskje ikke fort nok til og bli regnet som sportsvogner ?? ;D ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Min Yaris med diesel og multimode-gir er da ganske sportslig. Den har til og med en knapp som heter Es (Ekstra sportslig tror jeg det står for), og trykker man på denne knappen blir bilen et villdyr 8)

Tror farsrollen har gått LF til hodet når han vurderer passat og avensis fremfor Alfa Romeo SW...

PS. For ikke å bli kalt stygge ting eller å få noen til å tenne på alle 12 pluggene vil jeg opplyse om at det jeg skrev øverst her må betraktes som en spøk og intet annet!

Ø

ØivindJ

Gjest
3000 rpm just sounds wrong.. IMO.
(LÅTER ikke sportsbil. )

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Only Crap skrev:
Trondmeg skrev:

Ikke har noe å gjøre i en sportsbil sier du, hva slags motor er det som har sittet i de bilene som har vunnet LeMans de siste årene a ?... ikke bensin iallefall, men sportvognene som går på LeMans går kanskje ikke fort nok til og bli regnet som sportsvogner ?? ;D ;D
Le mans har utviklet seg til å bli et miljørace, IMO, helt uinteressant. Ikke no dieselWRC biler ennå? eller drifting? Lamborghini da? (bortsett fra traktorav delingen som ikke har noe med bilprodusjonen å gjøre...)

Bensinmotorer i dag er fremtiden, nå får vi til og med VW eller Fiat med 1,2/1,4 turbo bensin med omtrent dieselmoment OG turtall!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Regelverket i Le Mans har favorisert dieselmotorer. Diesel har uansett ikke noe i en sportsbil å gjøre med sin triste lyd og lave turtall :)
Le Mans er heller ikke målestokken for racing. Selv om en dieselbil kan gå fort så betyr ikke det at dieselmotorer har noe i en sportsbil å gjøre. Mener jeg.

H

Hugh

Gjest
Vedrørende servicekostnader for Alfa Romeo 156 så er ikke de høyere enn for en Passat. De utgiftene som ble listet av den glade eier er ikke representative. Hengerfeste, sportseksos, fete dekk og felger etc har ikke noe med driftutgifter.

Ved å kjøpe brukt er det store prisfallet allerede unnagjort og man får ekstremt mye bil for pengene. Det at de også stort sett er eid av entusiaster er heller ingen bakdel.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Hugh skrev:
Vedrørende servicekostnader for Alfa Romeo 156 så er ikke de høyere enn for en Passat. De utgiftene som ble listet av den glade eier er ikke representative. Hengerfeste, sportseksos, fete dekk og felger etc har ikke noe med driftutgifter.

Ved å kjøpe brukt er det store prisfallet allerede unnagjort og man får ekstremt mye bil for pengene. Det at de også stort sett er eid av entusiaster er heller ingen bakdel.
Vedrørende driftskostnader har jeg også spesifisert at andelen servicekost ligger på 20-25k pr år for ca 30000 km/år. Dette omfatter ikke dekk og annet utstyr som inngår i totalen jeg også har vist (noen av mine bekjente blir ofte litt diffuse når vi snakker bilkostnader....). Mine reelle servicekostnader er dermed ca 75 øre/km som er helt akseptabelt for en 02-modell med 130k på meteret. Det er neppe særlig dyrere enn det en Passat koster, men gir meg mye mere tilbake i form av glede over formgivning, kjøreglede, underholdningsverdi, eierglede etc. Jeg er ikke skremt av å eie Alfa, snarere tvert i mot. Neste bil bør bli en GT, kanskje 3,2l, men mest realistisk med 2,0JTS? Sistnevnte gir best balanse i chassiset også pga sin lavere vekt. Vi får se. Kombinert med en 159SW kan det se ut som drømmebilparken for småsære sub-millionærer.

Og i tillegg har den veldig bra vinteregenskaper også med veldig god fremkommelighet og godt varmeapparat. Det er det få som er klar over.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Trondmeg skrev:
Hugh skrev:

Vedrørende driftskostnader har jeg også spesifisert at andelen servicekost ligger på 20-25k pr år for ca 30000 km/år. Dette omfatter ikke dekk og annet utstyr som inngår i totalen jeg også har vist (noen av mine bekjente blir ofte litt diffuse når vi snakker bilkostnader....). Mine reelle servicekostnader er dermed ca 75 øre/km som er helt akseptabelt for en 02-modell med 130k på meteret. Det er neppe særlig dyrere enn det en Passat koster, men gir meg mye mere tilbake i form av glede over formgivning, kjøreglede, underholdningsverdi, eierglede etc. Jeg er ikke skremt av å eie Alfa, snarere tvert i mot. Neste bil bør bli en GT, kanskje 3,2l, men mest realistisk med 2,0JTS? Sistnevnte gir best balanse i chassiset også pga sin lavere vekt. Vi får se. Kombinert med en 159SW kan det se ut som drømmebilparken for småsære sub-millionærer.

Og i tillegg har den veldig bra vinteregenskaper også med veldig god fremkommelighet og godt varmeapparat. Det er det få som er klar over.
Hallo.

Tror det du skriver om balanse og vekt er et godt poeng vedr. motoralternativ. Jeg har kjørt 156 m/ den store V6`n (ikke 2,5l) , den ble understyrt og uballansert, min 2,0 funker mye bedre på det området. MEN fy f... for en motor, OG lyd da gitt ;D Saker :) og GT ;D ;D ;D

Det du skrev tidligere om selespeed ikke passer for aktiv kjøring stiller jeg mere mere skeptisk til. Ved over 5000 omdr. og mere en halv gass så skifter den gir på 0,3 sek. (om jeg ikke husker fei), Altså MYE klappere enn ved den normale giringen ;D Artig dette serru 8)

mvh

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Da er jakten avsluttet, og ny bil ankommer Stavanger i neste uke. Desverre ble det ingen Alfa, men kanskje ved neste anledning. Alfa er mine øyne uansett den desidert vakreste stasjonsvognen.

Tiltross for at det ikke ble mitt førstevalg, er vi begge fornøyd. Får stadig høre at denne saken gir mye bil for pengene, hva nå enn det betyr, det er jo en stasjonsvogn ;) I tillegg til automat har den riktig farge ;D
http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=16506973&reference=3/165/069/73_1535042233.jpg&adheading=Mazda+6+2%2C0+Exclusive+Stasjonsvogn+2005%2C+89850+km.%2C+kr.+179.000%2C+-&adTypeId=20&areaId=1400

Lin

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Gratulerer med en kjempefin bil.

Vi har flere av de på jobben så jeg har kjørt en del Mazda 6 og det er en bil jeg gjerne skulle hatt selv.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Gratulerer, det var slettes ikke det verste valget man kunne gjøre. Jeg fryktet noe helt annet. Godt. Og det med design og Alfa er helt korrekt.

M

Mulelid

Gjest
Hvorfor i alle dager kjøper ikke folk seg en E-klasse stasjonsvogn fra 124-serien fra rett før den gikk ut av produksjon??? ::)

S

Stereo_Mono

Gjest
Mulelid skrev:
Hvorfor i alle dager kjøper ikke folk seg en E-klasse stasjonsvogn fra 124-serien fra rett før den gikk ut av produksjon??? ::)
Enig at det er flotte biler. 94-95 modeller er vel det som man burde se etter.
Største problemet jeg opplever med den er de kommer ikke opp bakken til kontoret på vinteren.
Ikke akkurat god fremkommelighet på den bilen. Ellers en evig-gående bil, som oser kvalitet.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Mulelid skrev:
Jo, det finnes det mange grunner til. Jeg har prøvd, det var den dårligste bilen jeg har hatt.

S

Stereo_Mono

Gjest
Mulelid skrev:
Da kan ikke du kjøre bil!!
Hva vet du om det?
Sorry! Respekterer deres mening, men er dypt uenig at 124 er en god vinter bil.
124 er en av de dårligste bilene jeg har vært bort i (kjørt) når det kommer til fremkommelighet.
Husker svært godt selv alle 124 Mercene kompsiene og jeg måtte dytte i gang på flaten som yngre gutt på 80 tallet. ASD har sikkert gjort det bedre, men vektfordelingen på de bilene er ikke i deres favør.

Ofte fikk vi en tier av drosjesjaførene, som takk for hjelpen. Det var stas :)

Men det finnes løsning på det. 4 Matic ;)

M

Mulelid

Gjest
Husk at 99% av Mercedes-eierne er gniere når de kjøper dekk.. :-\

S

Stereo_Mono

Gjest
Mulelid skrev:
Har kjørt opp bakker med is, gjensnødde veier bratte som fy, pløyet enga så det kom sne opp på panseret, rygget opp glatte bakker, hatt skrens jeg trodde gikk til Helvete osv osv osv med den stasjonsvogna. Er dere fra Oslo kan dere jo ikke kjøre bil på glatta, så der MÅ dere jo ha kjettinger eller sandkasser på hvert hjørne. Klarer man ikke å komme frem med en W124 stasjonsvogn er den enten utbrukt, har rævva dekk eller en AMATØR bak rattet! Den er BEDRE enn en Golf til å ta seg frem på vinterføre, men man BØR kunne kjøre bil!! Taxisjåfører kan som regel ikke det!! :) :) :) Så, nei, den er IKKE dårlig på vinterføre!! ASR er IKKE ASD!! Og jeg snakker om STASJONSVOGNUTGAVEN!!! Vektfordeling 50/50 - som ikke mange biler har! Sedan kan man glemme! De suger i forhold uansett merke.. :)
Men fint at du trives i deres 124 ;) Taxisjåfører på 80 tallet var vel ikke akkurat noen dårligere sjåfører en andre? Nå i 2011 kan det nok diskuteres at det er mye dårlige Taxi vinter-sjafører på veiene, men ikke slik jeg husker det for 20+ år siden.

Men du for lykke til med deres «beltevogn» 124 ;) Noe videre diskusjon med deg virker å være svært vanskelig med så bastante meninger. Ikke liker jeg at du har en tendens til å SKRIKE heller. Jeg står fast ved at 124 er en av dårligere vinterbilene jeg har kjørt. «Deal with it» og respekter min mening er du snill.

Ha en god helg.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.355
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Har kjørt opp bakker med is, gjensnødde veier bratte som fy, pløyet enga så det kom sne opp på panseret, rygget opp glatte bakker, hatt skrens jeg trodde gikk til Helvete osv osv osv med den stasjonsvogna. Er dere fra Oslo kan dere jo ikke kjøre bil på glatta, så der MÅ dere jo ha kjettinger eller sandkasser på hvert hjørne. Klarer man ikke å komme frem med en W124 stasjonsvogn er den enten utbrukt, har rævva dekk eller en AMATØR bak rattet! Den er BEDRE enn en Golf til å ta seg frem på vinterføre, men man BØR kunne kjøre bil!! Taxisjåfører kan som regel ikke det!! :) :) :) Så, nei, den er IKKE dårlig på vinterføre!! ASR er IKKE ASD!! Og jeg snakker om STASJONSVOGNUTGAVEN!!! Vektfordeling 50/50 - som ikke mange biler har! Sedan kan man glemme! De suger i forhold uansett merke.. :)
Tullprat. Mercedesen er noe av det værste du kan kjøre på vinterføre.

M

Mulelid

Gjest
Må si dere har et snevert syn på verden. En Mercedes-Benz Stasjonsvogn har jeg kjørt til fjells med på veier med 20 cm nysnø. Jaja.. Bare påstå de er de verste, mens jeg kjører forbi dere på en glatt vei opp en bakke. Vil tro dere får et annet syn på saken da, ja.. Tør ikke innrømme at dere er dårlige til å kjøre på glatta, men tøffe nok til å si at jeg har en dårlig bil.. Fy faen.. ::)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Må si dere har et snevert syn på verden. En Mercedes-Benz Stasjonsvogn har jeg kjørt til fjells med på veier med 20 cm nysnø. Jaja.. Bare påstå de er de verste, mens jeg kjører forbi dere på en glatt vei opp en bakke. Vil tro dere får et annet syn på saken da, ja.. Tør ikke innrømme at dere er dårlige til å kjøre på glatta, men tøffe nok til å si at jeg har en dårlig bil.. Fy faen.. ::)
Det var da voldsomt. Kanskje det bare er du som kan kjøre bil? Det virker som om du blir fornærmet på din egen bils vegne, og må forsvare den med å komme med enda større fornærmelser mot faktiske mennesker. Det er bare en bil, ikke sønnen eller datteren din. Det er en kjempebil på mange områder, men konsensus er nok at det finnes bedre biler på vinterføre.

Jeg kjenner nok ikke til egenskapene, så mine kunnskaper er lik null. Men jeg husker en vinter da 190-modellen var relativt ny. Vi skulle kjøre til Skudenes. Jeg kjørte først i Rekord, naboen etter i 190. Han slet noe fryktelig med å holde følge, og måtte til slutt gi opp. Selv følte jeg meg helt trygg. Naboen hadde nok hatt lappen siden før jeg ble født. Men dette dreide seg altså om 190, ikke din bil. Jeg kunne likevel tenkt meg å kjøpe din bil når som helst, for jeg bor i Bergen.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Har hatt W124 stasjonsvogn i perfekt teknisk stand med nye vinterdekk (husker ikke lenger hvilken type). Den er slett ikke håpløs på vinterføre, er nok bedre enn mye. Men den faller fullstendig gjennom sammenlignet med den samtidige konkurrenten fra BMW, E34.

Jeg må også få legge til at det ikke er vinteregenskapene som er det største problemet med W124.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jada vi har hørt deg nå. Du har verdens beste bil, verdens beste dekk, verdens beste støtdemppere, er verdens beste sjåfør med verdens minste sosiale antenner

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
499
Mulelid skrev:
Fakta: En gammel Mercedes har slitesterke motorer, ruster en god del og er elendig på vinterføre.

Best på glatta er 4-hjulstrekk, nest best forhjulstrekk og dårligs bakhjulstrekk. Det er den enkle sannhet.

Nå har det riktignok skjedd en god del på dette området siden 124-seriens storhetstid. F.eks. er BMW'ene blitt betydelig bedre på is og snø, tenker med gru på 3-serien fra 80/90-tallet med tung 6-sylindret motor foran og nesten ingen vekt bak). I dag er dette mye bedre, noe som både skyldes tilnærmet 50/50 vektfordeling, men også bedre hjuloppheng og ikke minst elektroniske hjelpemidler som antispinn etc. Dessuten har selvsagt dekk og sjåfør mye å si.

Men å påstå at en gammel Mercedes er gode vinterbiler er ganske enkelt feil.

C

Cyber

Gjest
Mulelid skrev:
Kanskje en idè å lese litt på diverse fora før en begynner å poste så hardt slik at en liksom får "kjent litt på badevannet"? Mercedes 124 er ikke verst, men klart i den alle verste klassen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.355
Torget vurderinger
1
roesok skrev:
Nå har det riktignok skjedd en god del på dette området siden 124-seriens storhetstid. F.eks. er BMW'ene blitt betydelig bedre på is og snø, tenker med gru på 3-serien fra 80/90-tallet med tung 6-sylindret motor foran og nesten ingen vekt bak). I dag er dette mye bedre, noe som både skyldes tilnærmet 50/50 vektfordeling, men også bedre hjuloppheng og ikke minst elektroniske hjelpemidler som antispinn etc. Dessuten har selvsagt dekk og sjåfør mye å si.

Men å påstå at en gammel Mercedes er gode vinterbiler er ganske enkelt feil.
Ikke bare 6-sylindra BMW'er. Jeg lærte å kjøre i en '79 BMW 316; værre vinterbil skal du lete lenge etter. Den sto fast i nedoverbakker!
Når det gjelder fremkommelighet er det ikke 50/50 vektfordeling som gjelder, med mindre du har 4X4, men mest mulig tyngde over drivhjula.

Topp Bunn