Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    På ASR Mini basis så er max gain +72 dB. De skal være overkommelg på brukten!
    Jeg bytter ikke - er meget fornøyd med den jeg har, jeg får slå meg til ro - anlegget kommer ikke til å bli brukt så mye de neste fire månedene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ligger en Rothwell MC1-H SUT ute på finn....

    Rothwell får mye skryt rundt om, inkl. her inne. De bruker vel trafoer fra engelske Sowther om jeg husker rett, som er svært høyt ansett, om ikke så godt kjent som Lundahl.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Det står jo tydeligt i manualen. Vi forutsetter 100 ohm loading......
    Loading: 1+2+3 = ON. (4,5&6 off)
    Gain: 4+5+6 = ON (1,2&3 off)
    Er vel ikke uten grunn at mye selges med norsk bruksanvisning.
    Skjønt Google Translate er oftere til bry enn bruk.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ikke uten grunn at mye selges med norsk bruksanvisning.
    Skjønt Google Translate er oftere til bry enn bruk.
    Nå la han jo link til manualen (om du gidder lese den).
    Hele 2 sider, og fint bilde av dipswitche med verdier. Ingen grunn til translate.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    crotd.png

    Funnet her i serien CROTD
    (en av brukerne har lagt ut en ny hver dag - anbefales for de som ikke har sett dette)
     

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Noen som har satt en audio-technica AT33EV, på en Rega P2 (2016) , eller har hørt om noen som har samme oppsett ?
    Har lyst på mc pickup
    Noen som har noen gode tips til mc pickup, til samme platespiller?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener at en AT33EV er i overkant til en P2. Den fortjener drivverket til en P6/Planar 6. Armen er fin den, men armhodet til Rega har det med å ringe, og MC-pickuper generelt sender mer mekanisk energi opp i armen enn hva MM-pickuper gjør. Hvilken pickup sitter på spilleren nå?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig med han derre ^. Har ingen nylige erfaringer med Rega-spillere, men en gang for lenge siden hadde jeg en kort stund en Planar 3/RB300. Med samme spiller i dag hadde jeg definitivt holdt meg til en god MM. Hvor relevant det er for dagens versjoner har jeg liten formening om.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Søren så no må eg ha ny spiller og ? No , står det en 2m red
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Om greia er å få «likere» setting på volumkontrollen hadde jeg gitt f.
    Ja, det er egentlig det jeg ønsker...
    Om du har nok omf i effektrinn får du trolig bedre støygulv ved å hente det du trenger her.

    Jeg har holdt igjen å utføre SE mod (+5dB) på min Chinook fordi jeg har fått det for meg at jeg samtidig taper omtrent like my headroom i RIAA trinnet. Jeg kan være tjent med 3-4 dB mer gain for å matche streamer/DAC som kjører -18 LUFS men har landet at jeg heller henter disse fra effektrinnet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg trur du vil finne glede i en 2m Blue-nål, @Yyz (og jeg har ikke fått hodet mitt rundt hvorfor en 2M Bronze-nål ikke er anbefalt til Red/Blue-huset). Dersom du VIL prøve noe annet svarer jeg AT-VM540ML. Stort bedre blir ikke en MM-pickup.

    Korrigert tastefeil i AT-pickupnavnet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Søren så no må eg ha ny spiller og ? No , står det en 2m red
    Trenger ikke ny spiller hvis du holder deg til MM. Innstegsmodellen i 2M-serien er vel ikke akkurat den som får mest skryt, så du kan finne mye bedre ting enn den for ikke veldig mye penger.

    Edit: AT-VM540ML som Valentino nevner vil være et veldig godt valg, litt avhengig av hva slags lyd du higer etter. En annen høydare i mine ører er Goldring 1042, som fås for en veldig kjekk pris fra Juno Records i England. Må ikke finne på å betale norsk pris.
     
    Sist redigert:

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Trenger ikke ny spiller hvis du holder deg til MM. Innstegsmodellen i 2M-serien er vel ikke akkurat den som får mest skryt, så du kan finne mye bedre ting enn den for ikke veldig mye penger.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Å høre forskjell på ulike PU’r kan være både enkelt og utfordrende. Skal man gjøre en slik øvelse på en og samme spiller tar det jo unektelig noe tid og bytte PU, og dermed kan/vil detaljer gå i «glemmeboken», om det ikke er markerte forskjeller. Da er det en mulighet å gjøre opptak og avspille opptakene over eget anlegg, for å raskere kunne kjøre a/b sammenlikninger. Jeg har relativt greit utstyr for å gjøre slike opptak.
    Har gjort det enkelt her for å sammenligne. Flere like spillere/PU/skive med samme pressinger. En switch-box med 2 knapper - raskere enn et fingertrykk er raskt nok for skifte mellom 2 variabler.
    Opptak rett fra forforsterker - enklere blir det ikke. Du kan lytte på 2 opptak her og hvis du hører forskjell så gjerne beskriv forskjellen. Klarer du å høre hvilke PU som er benyttet - helt topp (y)

    Opptak 1
    https://www.dropbox.com/s/nykqoj7t8js1tfw/BJ_E_120323.wav?dl=0

    Opptak 2
    https://www.dropbox.com/s/empoukzr8tsnb58/BJ_F_120323.wav?dl=0
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For de teknisk begavede og bare sånn helt teoretisk: kan man lage en step-up for MM-pickuper?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tjah. Om du har en Grace eller noe som trenger litt mer oohmph så finnes saker som Lundahl LL1963 med 3,1 omsetningsforhold, sånn i underkant av 10 dB.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt: rent teoretisk, jeg var bare litt usikker. Men da er vel svaret gitt. Hva med impedanse og denslags i MM-øyemed?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pickupen vi med 3,1 i omsetningsforhold se 4k89 Ohm. Det vil nok dra ned Q danske kraftig på den typiske 12-15 kHz resonanspeaken, men løftet blir bredere også. Enklere (der har vi det ordet igjen) med en Parks Audio Puffin...
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jammen jeg har jo gjort det så enkelt at jeg ikke har en Puffin en gang. Helanalog phonoforsterker uten lastvalg her. Kan'ke gjøre nåleslipp heller. Enkelt altså.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Hadde tanker om en Puffin en stund. Kjøpte heller en helanalog balansert RIAA i steden for. Helt fri for alle støyproblemer. Man slipper da denne ''kosmetiske'' digitale utgangen. Så lenge det høres riktig med helanalog avspilling, så holder jeg meg til det fortsatt. Jeg hadde brum en stund pga. plassering av RIAA'n i forhold til ''støyende'' strømforsyninger. Med tips fra en guru hær på sentralen, så løste problemet seg. Plassert bare RIAA'n på en bedre plass i racket. Ble veldig glad da all den høylytte brum som ble avgitt forsvant, når jeg skulle spille vinyl.
    Trodde først det var jordingsproblemer som forårsakt broom. Nå er allt så stille i høyttalerne, og at det ikke noe mere å bekjymre seg for. Ellers kan jeg bare si at jeg ikke er noen fan av DSP.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Finnes det noen step up til mc som ikke koster skjorta? Kunne likt en del mer gain fra den ene platespilleren.
    Rothwell MC1 kanskje,
    Tror vel Stereolab er distributør i Norge.
    Så en tråd fra Vinylengine hvor en prøvde å forklare følsomhet på riaa, han sa at du måtte aldrig gå over den angitte følsomhet, sprøyt fra en annen verden! Om klipping skjer ved 100mv må du ikke sette på mer enn f.eks. 3,5mv på mm inngangen! Halleluja, hva er dette? Tull og tøys, jeg har ca 6 mv inn i mm og det skal ta meg mer en en krig for å endre dette! Nivå er samme som cd nå.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Rothwell MC1 kanskje,
    Tror vel Stereolab er distributør i Norge.
    Så en tråd fra Vinylengine hvor en prøvde å forklare følsomhet på riaa, han sa at du måtte aldrig gå over den angitte følsomhet, sprøyt fra en annen verden! Om klipping skjer ved 100mv må du ikke sette på mer enn f.eks. 3,5mv på mm inngangen! Halleluja, hva er dette? Tull og tøys, jeg har ca 6 mv inn i mm og det skal ta meg mer en en krig for å endre dette! Nivå er samme som cd nå.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ellers kan jeg bare si at jeg ikke er noen fan av DSP.
    Jeg er kjempefan av dsp. Brukte dsp-riaa i 10 år og den eneste grunnen til at jeg sluttet med det var at det ble knotete med en laptop i fanget som brukergrensesnitt for platespinning. Å sette opp høyttalerne mine med analoge filtere hadde ikke en gang salig Siegfried Linkwitz gitt seg ut på. Nuvel. Det er en digresjon. Puffin er fin den. Litt høye støytall kanskje men ingenting som ikke kan ordnes med en fornuftig gainstruktur i resten av systemet.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja det er flere muligheter med digital deling og tilpassning med DSP. Man han større muligheter for å ''kjære lyd'' som romsdalingene sier på denne muligheten :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Vinyl er en herlig tidtrøyte......og med målinger tar det minst 10x så lang tid (y)
    Noen målinger kan være greit der hørselen ikke strekker til, men resultatet er lettere å dele visuelt.

    Her er en video med litt måling av resonanser i tonearmen på en hektisk dag med Formel 1.
    Test-skive er første utgave fra Ortofon......

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Jeg trur du vil finne glede i en 2m Blue-nål, @Yyz (og jeg har ikke fått hodet mitt rundt hvorfor en 2M Bronze-nål ikke er anbefalt til Red/Blue-huset).
    Det går fint, men du får ikke en 2M Bronze, da pu’n ikke er lik.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Passer ikke Bronze-nålen Red/Blue-huset fysisk?
    Jeg vet at spolene ikke er like, og for alt jeg vet er magnetene ulike også, men jeg har sett folk putte en stylus 40 på et 2M hus, så…
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jo stiften passer, men som du selv er inne på så er ikke Bronze likt oppbygget som Red/Blue.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn