Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Sørlandet
    Fremer har slurvet utilgivelig her ,den første har 1.7db høyere peak nivå og snittnivået +2.1db . Synd at jeg aldri klarer å registrere meg som bruker på AnaogPlanet eller Stereophile sin sider, ellers hadde jeg påtalt dette.
    HERLIG! En gang ingeniør - alltid ingeniør. Vinylmessiasen Fremer må få denne uhørte detaljen servert rett i fanget!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    tenkte jeg skulle forbedre kananseparasjonen med denne. Likte de skruene, hvor i Norge får man tak i slike ,umagnetisk og tilpasset pickup ? Mye tollgebyr om jeg må kjøpe fra slikt småplukk fra utlandet


    Bl.a. elfadistrelec.no har M2,5 skruer i rustfritt A2 stål
    https://www.elfadistrelec.no/no/mek...ateriale=Rustfritt+stål&filter_Materiale=Stål

    mvh
    KJ
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    1. Hva hørerer dere av forskjell på de to filene med ulik PU justering..
    2. hva syns dere om lyden generelt?
    1. Muligens derfor Denon 103 spiller så bra overalt...? :unsure:
    2. Som du har nevnt..... så er nivåforskjeller viktig å utjevne før noe kan sammenlignes
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har krøpet til korset. Den gamle Shure-vippevekta får en avløser.


    Har jeg nevnt at å sette nåletrykk på en Well Tempered-arm er en tålmodighetsprøve det også?
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Har krøpet til korset. Den gamle Shure-vippevekta får en avløser.


    Har jeg nevnt at å sette nåletrykk på en Well Tempered-arm er en tålmodighetsprøve det også?
    No har du nevnt det😊
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.124
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Screenshot at 2022-02-19 17-49-27-1.png Screenshot at 2022-02-19 17-49-50-1.png Screenshot at 2022-02-19 20-59-10-1.png
    Tilbake til antiskate: Første bildet er nålen om står vertikalt(uten at tallerken er i bevegelse) sett forfra. Andre bilde, til høyre er nålen/cantilever under bruk. Nederste bildet viser en enda mer tiltet nål etter kompensasjon fra AS som drar armen enda mer ut mot kanten. Er det andre som klør seg på haken av dette?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk ikke!
    Skatingen drar innover fra nålen. Antiskatingen kompenserer fra faneopphenget. Det er til å miste nattesøvnen av!
    Hvor mange grader fanen dreies er avhengig av nåletrykk/antiskating og horisontal og radial ettergivenhet i opphenget. Kjempegøy. Best not to think about it.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.124
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Faktisk ikke!
    Skatingen drar innover fra nålen. Amtiskatingen kompenserer fra faneopphenget. Det er til å miste nattesøvnen av!
    Hvor mange grader fanen dreies er avhengig av nåletrykk/antiskating og horisontal ettergivenhet. Kjempegøy. Best not to think about it.
    Skjønner. Men sentrifugalkraften vil jo sende armen ut mot ytterkanten og da vil jo nålen tilte som i illustrasjonen. Hvis du da tilfører enda mer av denne kraften så vil jo cantilever tilte enda mer? Jeg har hatt (og har) armer uten AS uten at det har tatt fra meg nattesøvnen
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Men sentrifugalkraften vil jo sende armen ut mot ytterkanten og da vil jo nålen tilte som i illustrasjonen. Hvis du da tilfører enda mer av denne kraften så vil jo cantilever tilte enda mer? Jeg har hatt (og har) armer uten AS uten at det har tatt fra meg nattesøvnen
    Sentripentalaksellerasjon virker ikke her. Det som trekker armen innover mot spindelen er den sideveis komponenten av friksjonskraften mellom plate og stift. Det er et par tegninger som viser det nylig i denne tråden,

    Anti-skating drar armen utover, og nålefanen vil da trekkes innover mot spindelen ford den henger igjen i rillene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Desverre ikke i Norge, men Danmark.
    Til gengæld er prisen latterlig lav, og er vel under den norske 350,- kr. grensen??

    https://www.dacapoaudio.com/4622-25-mm-cartridge-brass-screws-grip.html

    Rustrfrie skruer er umagnetiske og føres av jernvarehandler.

    M2.5 er riktignok ikke lagervare overalt, men ebay kan brukes i verste fall. Ingen grunn til å betale mer enn kronestykker for slike skruer.

    ...Selv om jeg ser poenget med Soundsmith's "vekt"-skruer med tommelgrep for enkel montering&demontering og justering av effektiv masse.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Audio Technica har skruesett i 2,5mm (messing), men om noen her hjemme fører de, vet jeg ikke.
    Elektronisk Bureau har ihvertfall tidligere hatt skruesett. Det samme gjelder Svalander.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 817552 Vis vedlegget 817554 Vis vedlegget 817555
    Tilbake til antiskate: Første bildet er nålen om står vertikalt(uten at tallerken er i bevegelse) sett forfra. Andre bilde, til høyre er nålen/cantilever under bruk. Nederste bildet viser en enda mer tiltet nål etter kompensasjon fra AS som drar armen enda mer ut mot kanten. Er det andre som klør seg på haken av dette?
    I mitt hode er figur 2 feil. "skating" trekker armen innover.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om du ser ovenifra, @ottone : Skating/Innoverkraften trekker i nålen. Antiskating/utoverkraften trekker i nålefanens opphengspunkt. Opphenget er mykt og :eek:o_O

    ...

    Logrende nålefane med Clearaudio TT5-tangentialarm:
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har ikke helt gitt opp Yamaha spilleren enda, det kommer oppdateringer på software med jevne mellomrom - men ingen har hittil løst problemet med for høyt analogt signal inn på den digitale delen av spilleren.

    Bare for å ha gjort det - åpnet jeg opp spilleren, for å se om det kanskje var noe man manuelt kunne justere på, men som jeg trodde var det ikke det.

    Knipset et par bilder underveis





     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På min MusicCast WXC-50 forforsterker kan jeg trimme innsignalene +/- 6dB via appen. Ingen slike muligheter på Vinyl 500?
    Når det er sagt antar jeg jo at denne justeringen foregår i digitaldomenet på min.
    Det er høyst besynderlig at det skulle bli for høyt med en VM95 som vel er 3,5 mV nominelt mens originalplogen er 2,5 mV. Det er i så tilfelle veldig lite headroom i konstruksjonen til Vinyl 500.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke helt gitt opp Yamaha spilleren enda, det kommer oppdateringer på software med jevne mellomrom - men ingen har hittil løst problemet med for høyt analogt signal inn på den digitale delen av spilleren.

    Bare for å ha gjort det - åpnet jeg opp spilleren, for å se om det kanskje var noe man manuelt kunne justere på, men som jeg trodde var det ikke det.

    Knipset et par bilder underveis





    Kanskje man kan "justere" bort hele printkortet? ;)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.124
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Så du starter, uten antiskate med en nålefane som tilter med diamanten mot senter for så å tilføre enda mer kraft med resultat av enda mer tilting? Du svarer med "ja" som en selvfølge men jeg klarer ikke skjønne logikken bak antiskate?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.124
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Med andre ord så er "diamanten" foran armen og med antiskate så skyves armen ytterligere tilbake?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så du starter, uten antiskate med en nålefane som tilter med diamanten mot senter for så å tilføre enda mer kraft med resultat av enda mer tilting? Du svarer med "ja" som en selvfølge men jeg klarer ikke skjønne logikken bak antiskate?
    Ja, antiskating drar nålefanen skjev.

    Må tenke gjennom det selv. :)

    -Skating-kraften drar nåla innover mot senter, men siden armen ikke holder igjen, vil neppe nålefanen bøye til siden?
    -anti-skating drar armen utover med en tilsvarende motkraft, så armen i sum påvirkes av null krefter sideveis.
    -Vi ønsker identisk trykk mot høyre og venstre rille?
    -Vil nålefanen påvirkes av sideveis krefter når dette er oppnådd?

    For sent på dagen akkurat nå, kjenner jeg. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ja, antiskating drar nålefanen skjev.
    Technics produserte mange spillere med Anti-Skating som så og si ikke fungerte....ref. rykter på nettet
    Løsningen ble en stivere fjær....
    Betyr ikke det at Antiskatingen bare er en fjær som "dytter" armen mot midten...? :unsure:
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Neste Mofi One Step

    Så ikke helt den komme, men samtidig er det jo kul umulig å finne et anstendig brukteksemplar, så hvorfor ikke ?

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    På min MusicCast WXC-50 forforsterker kan jeg trimme innsignalene +/- 6dB via appen. Ingen slike muligheter på Vinyl 500?
    Når det er sagt antar jeg jo at denne justeringen foregår i digitaldomenet på min.
    Det er høyst besynderlig at det skulle bli for høyt med en VM95 som vel er 3,5 mV nominelt mens originalplogen er 2,5 mV. Det er i så tilfelle veldig lite headroom i konstruksjonen til Vinyl 500.

    Finnes dessverre ingen justeringer på platespilleren, verken manuelt eller i MusicCast appen. Signalet er for høyt på alle MM puene jeg har testet - på vinyl med høyt innspillingsnivå er det skikkelig ille. Jepp, problemet er som du skriver - manglende headroom.

    Men jeg har sendt en melding til Yamaha support i dag, (har gjort det tidligere også), hvor jeg ber de å fikse problemet - jeg foreslår også at de legger inn en egen setting for dette - så man kan justere selv.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Technics produserte mange spillere med Anti-Skating som så og si ikke fungerte....ref. rykter på nettet
    Løsningen ble en stivere fjær....
    Betyr ikke det at Antiskatingen bare er en fjær som "dytter" armen mot midten...? :unsure:
    Om den "dytter" noen vegne, bli´r det vel bort fra midten ....... anti-skating likesom :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke helt gitt opp Yamaha spilleren enda, det kommer oppdateringer på software med jevne mellomrom - men ingen har hittil løst problemet med for høyt analogt signal inn på den digitale delen av spilleren.
    Hvordan funker de analoge utgangene til ekstern RIAA?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Jeg holder på å bli sprø av å stille inn HTA.
    Bruker Project protractoren med blyantbly klistret til pickup som hjelp. Men avhengig av siktelinjen/synsvikler vil vurderingen variere. Å sikte etter nålefanen her heller ikke lett. Bruke mobil kamera og forstørrelsesglass glass. Tar i mot råd og komnentarer, og låner gjerne en WalkyTractor om noen i Oslo kan låne bort en helg. Her Er noen bilder alle med uendret PU posisjon . Det frustrerende er at en linje langs tangent sier PU må dreies i en retning mens den radielle linjen sier motsatt. Siktelinjen langs nålefanen ret forfra er vist på første bilde, er den OK? Hva skal en stakkar gjøre.

    FE7116CF-046E-4A24-85BC-B3F21C97BC21.png


    C0CAAEE8-F97D-4773-890B-DDC19D7389CC.jpeg


    576D7AF9-8896-40F4-A441-45D5D626D0DD.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Sentripentalaksellerasjon virker ikke her. Det som trekker armen innover mot spindelen er den sideveis komponenten av friksjonskraften mellom plate og stift. Det er et par tegninger som viser det nylig i denne tråden,

    Anti-skating drar armen utover, og nålefanen vil da trekkes innover mot spindelen ford den henger igjen i rillene.
    Denne analysen er riktig, den diskuterte tegningen er feil.
    Skating kraften trekker hele armen mot senter, nålen henger igjen fordi den ikke kan følge med, motsatt av tegningen. Man kan ikke skille nålen fra omdreiningspunktet til armen.
    Antiskating retter dette opp igjen i den grad en klarer å justere slik at netto sideveis kraft på nålen = 0.
    Dette er slik skating/antiskating vanligvis har blitt beskrevet. Den diskuterte tegningen er første gang jeg sett det fremstilt slik.
    Skeptisk.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.124
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Denne analysen er riktig, den diskuterte tegningen er feil.
    Skating kraften trekker hele armen mot senter, nålen henger igjen fordi den ikke kan følge med, motsatt av tegningen. Man kan ikke skille nålen fra omdreiningspunktet til armen.
    Antiskating retter dette opp igjen i den grad en klarer å justere slik at netto sideveis kraft på nålen = 0.
    Dette er slik skating/antiskating vanligvis har blitt beskrevet. Den diskuterte tegningen er første gang jeg sett det fremstilt slik.
    Skeptisk.
    Hva er det som trekker armen mot senter?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Draget pga friksjon i nålen. Google er din venn her. Vinkelen på draget i nålen fra platerillene går ikke gjennom dreiepunktet for armen , men er 23 grader til siden eller noe sånt. Derfor blir drager skjevt og ender med et drag innover.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn