Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Om du ser på vinkelen mellom pickupen og armens omdreiningspunkt vil du også se at i tillegg til motkraften bakover fra pickupen ikke går rett bakover. Det er en resulterende sidekraft der som drar pickupen innover. Størrelsen på disse kreftene varierer med rillemodulasjonen. Vis vedlegget 816595

    Varierer egentlig disse kreftene med rillemodulasjonen? Jeg postulerer at friksjonen mellom plate og stift er såpass identisk uansett riller (eller ikke) at blank plate er OK å bruke likevel. Forskjeller i rillemodulasjonen kompenseres nok dessuten i stor grad av pickupens ettergivenhet. Men kraften varierer med avstanden til senter, og "korrekt" anti-skating har man bare ett eneste sted på plata, så det blir uansett et kompromiss. Jeg pleier å sette deb ca. midt på plata, men man kan selvsagt ha andre strategier.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Om du ser på vinkelen mellom pickupen og armens omdreiningspunkt vil du også se at i tillegg til motkraften bakover fra pickupen ikke går rett bakover. Det er en resulterende sidekraft der som drar pickupen innover. Størrelsen på disse kreftene varierer med rillemodulasjonen. Vis vedlegget 816595
    En fin figur som også viser antiskatingens iboende problem, behovet for motkraft vil minke jo nærmere senter man kommer.


    red: Dazed kom meg litt i forkjøpet, men den varierer ikke. Den synker .
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og den varierer også med rillemodulasjonen. Blank plate gir for lite, 90 um for mye…

    @Dazed Korf har sett på antiskating (også). Jeg tror at jeg husker ham riktig.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og den varierer også med rillemodulasjonen. Blank plate gir for lite, 90 um for mye…

    @Dazed Korf har sett på antiskating (også). Jeg tror at jeg husker ham riktig.
    Betyr dette at store utslag i rillene ( kraftige signaler, f.eks mye bass), gir mer friksjon og dermed større resultant som må motvirkes ?

    "nå skifta du fra Wagner til Lillebjørn, da må du justere antskatinga Bottolf ! "
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er det jeg mener å huske. Dazed er uenig. Jeg må ta en ny kikk, for jeg får ikke huet mitt rundt at økt modulasjon ikke skal øke draget og dermed også skatingkraften.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er det jeg mener å huske. Dazed er uenig. Jeg må ta en ny kikk, for jeg får ikke huet mitt rundt at økt modulasjon ikke skal øke draget og dermed også skatingkraften.
    Ikke så mye uenig som usikker. :) Joda, det vil jo i teorien skape mer friksjon, men siden nåla fjærer fra side til side så lett som den gjør, tviler jeg egentlig sterkt på at dette er en vesentlig bidrag. ...Og når anti-skating er et kompromiss uansett, tenker jeg at det å justere med en blank plate er helt innafor. Justér så armen står stille litt nærmere kanten enn midten, da, så er det uansett kompensert for. ;)
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Interessant dette her. Jeg tror jeg har truffet ganske bra med antiskating, "problemet" er at jeg ikke er i stand til å høre noen forskjell ved vanlig avspilling på 0 AS og 2 gram AS som gir stillestående arm på blank lp... 🤔

    Forresten takk til @Dazed for link til artikkelen 🙂
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Justerer du med testplate er det jo uansett "riktig", så det er kanskje best for sjelefreden. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Korf om antiscating

    Jeg har ellers god erfaring med å sette antiscatingen mht å maksimere sporingsevnen, dvs slik at forvrengningen opptrer omtrent samtidig i høyre og venstre kanal etter som nivået øker.

    Mvh
    KJ
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det må du gjerne synse, men PU står for 95% av lyden i en vinylrigg....
    Og - for å bringe inn ett element til.
    Den ene spilleren roterer med 33,56RPM, den andre med 32,96RPM.
    Du mener det ikke virker inn på avspilt lyd?

    Igjen - det du oppnår er kun å finne forskjellen mellom 2 vinylrigg. Hvilke av enkeltelementene i kjeden, og andelen av de, som utgjør forskjellen finner du ikke ut.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Korf om antiscating

    Jeg har ellers god erfaring med å sette antiscatingen mht å maksimere sporingsevnen, dvs slik at forvrengningen opptrer omtrent samtidig i høyre og venstre kanal etter som nivået øker.

    Mvh
    KJ

    Ja, men dette punktet vil jo også variere med hvor langt fra senter du gjør innstillingen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi si som Charlie Watts?
    Best not to think about it

    (Han svarte dette da han ble spurt om hvordan det hadde vært å spille trommer i Stones i 25 år.)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Igjen - det du oppnår er kun å finne forskjellen mellom 2 vinylrigg. Hvilke av enkeltelementene i kjeden, og andelen av de, som utgjør forskjellen finner du ikke ut.

    Tror ikke det nytter..... Dette er helt basal forståelse om hvordan man sammenligner to ting, men vil man ikke skjønne så vil man helt enkelt ikke skjønne. Og har man i tillegg bestemt seg for at drivverk og arm er tilnærmet fullstendig uten betydning for resultatet, stikk i strid med all tilgjengelig kunnskap, så tror jeg løpet er kjørt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men dette punktet vil jo også variere med hvor langt fra senter du gjør innstillingen.
    Det gjør det og som mye annet er det et kompromiss. Det finnes vel ganske nøyaktig ingen radial armer som har en "perfekt" antiscating mekanisme. Den eneste måten å unngå det på er en tangential arm.

    Mvh
    KJ
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos: Jeg har til gode å se en tangetialarm som ser fullstendig friksjons fri ut i bruk. Vis meg gjerne en video der nålefanen ikke logrer på sin vei over platesiden.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Noen skriver, at skatingkraften er jevn innover platen med en radialarm.
    Dette er ikke korrekt. Skatingkraften er størst i start og slutt av platen, med mindre kraft midt på.

    Antiskating.png


    Å lage antiskating med fjær eller lodd bli´r feil unntaken 1 sted på platen.
    Noen radialarmer har utført antiskatefunktion tilnermelsesvis korrekt. Bl.a. Reed og TW Acoustic, der man har en justerbar magnet
    mot 2 fremhevde punkter i start og slutt av platen og med mere avstand til magneten midt på, hvilket gjør antiskating så tett
    på korrekt, som man kan komme.

    tw-acustic-raven-tonearm02.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ok ok ok. Jeg tenker på statisk friksjon. At man ser at nålefanen drar med seg (den luftlagrede) tangentialarmen nærmest steg for steg.
    Da kan dere si at det også er et problem med radialarmer og da kan jeg svare ikke min.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ok ok ok. Jeg tenker på statisk friksjon. At man ser at nålefanen drar med seg (den luftlagrede) tangentialarmen nærmest steg for steg.
    Da kan dere si at det også er et problem med radialarmer og da kan jeg svare ikke min.
    Tror ikke akkurat det er noe problem med særlig mange radialarmer. Å rotere armen for å bevege stiften mot spindelen krever nok mye mindre kraft enn å flytte sleden på en radialarm sidelengs.

    Ville intuitivt tenke at en luftlagret arm gikk i én jevn bevegelse. Gjør den ikke det altså?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke akkurat det er noe problem med særlig mange radialarmer. Å rotere armen for å bevege stiften mot spindelen krever nok mye mindre kraft enn å flytte sleden på en radialarm sidelengs.

    Ville intuitivt tenke at en luftlagret arm gikk i én jevn bevegelse. Gjør den ikke det altså?
    I en ideell verden gjør den vel det, men min erfaring er at ingen plater er helt sentrerte og uten bulker.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var veldig overrasket da jeg så en youtubevideo der så ikke var tilfelle.

    «Bearing stiction» er en greie med kranslagrede radialarmer leser jeg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var veldig overrasket da jeg så en youtubevideo der så ikke var tilfelle.

    «Bearing stiction» er en greie med kranslagrede radialarmer leser jeg.

    Ja, men kraften stiften må skyve på radialarmen med for å overvinne det momentet, bør være mye mindre enn kraften den må virke med for å flytte hele tangentialarmen sideveis.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe. Rillene er enda mindre. Okay, nå blir jeg snart helt Fremer.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har forært en Micro Seiki MB-18 til en venninne. Hun er svært fornøyd med den, men jeg antar at det er mer å hente ved å oppgradere pickup fra den originale Ortofon 310 til f.eks A-T 540ML.

    I den forbindelse har jeg googlet meg halvt i hjel for å finne informasjon om effektiv masse på den tonearmen, men uten hell.
    Er det tilfeldigvis noen av dere som vet hva som er effektiv masse på tonearmen på Micro Seiki MB-18?
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kun sett den omtalt som en "light weight tonearm", men det er jo forsåvidt av begrenset nytte. Tipper likevel at en 540ML vil fungere helt fint. Den er lett (6.4g) og ikke veldig stiv (oppgitt til 10 x 10-6 cm/dyne ved 100 Hz, så rundt 17 ved 10Hz). Lite sannsynlig at det skulle være en veldig mismatch. Jeg ga armen 8g + headshell etc. 10g + pickup og Korf-kalkulatoren sier det er helt ypperlig. 12g + 15g + pickup gir samme resultat.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    1000takk, begge to!

    Jeg ser på ortofon.dk at 310 er oppgitt til 20 µm/mN og 6 gram.


    Jeg har kun sett den omtalt som en "light weight tonearm", men det er jo forsåvidt av begrenset nytte. Tipper likevel at en 540ML vil fungere helt fint. Den er lett (6.4g) og ikke veldig stiv (oppgitt til 10 x 10-6 cm/dyne ved 100 Hz, så rundt 17 ved 10Hz). Lite sannsynlig at det skulle være en veldig mismatch. Jeg ga armen 8g + headshell etc. 10g + pickup og Korf-kalkulatoren sier det er helt ypperlig. 12g + 15g + pickup gir samme resultat.
    540ML er oppgitt til at ha static compliance på 40 x 10-6 cm/dyne. Dette er vel å betrakte som 0Hz, så det er kanskje en indikasjon på at compliance ved 10Hz enda litt høyere enn 1.7 x 10 x 10-6 cm/dyne?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er absolutt mulig, det finnes jo ingen definitive referanser eller guider på disse greiene. Det eneste jeg vet er at Audio-Technica internt bruker x1.7 for å omregne fra japansk til europeisk. Det er neppe absolutt korrekt i alle tilfeller, men de mener det er tilstrekkelig korrekt. Dette er jo stort sett ikke spesielt kritisk; langt mindre så enn hva man får inntrykk av ved å bruke den gamle tabellen man ser overalt.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Var det Audiophile-Arve der skrev AT33PTGII klarer 100um i sporing? Min klarer vel halvparten, ved bruk av Tacet platen.
    Tror jeg må prøve den ekstra kontravekt!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Min AT OC9MML/II gikk fra å klare 70um til 80 etter riktigere justering av Azimuth og HTA med Clearaudio platen , ved 1.5gram
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    hmmmmm......ser ut som det mangler belysning i den Platekompaniet selger..... :unsure:
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke sett den med innebygd lys.

    Mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    tenkte jeg skulle forbedre kananseparasjonen med denne. Likte de skruene, hvor i Norge får man tak i slike ,umagnetisk og tilpasset pickup ? Mye tollgebyr om jeg må kjøpe fra slikt småplukk fra utlandet


    EDIT: nye scruer følger visst med...
    WALLYSKATER INSTRUCTIONS (wallyanalog.com)


     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Her er en sammeligning til. Det er ju helt ulikt nivå på sporene så man vil ha an tendens til å like best den med høyest volum. Fremer har slurvet utilgivelig her ,den første har 1.7db høyere peak nivå og snittnivået +2.1db . Synd at jeg aldri klarer å registrere meg som bruker på AnaogPlanet eller Stereophile sin sider, ellers hadde jeg påtalt dette.
    Selv kan jeg nivåkompensere sporene med CoolEditPro, andre program kan også fikse nivåforskjellen før det sammenlignes

    Ortofon 2M Blue Versus Audio Technica AT-VM95ML | Analog Planet

    1652603700860.png


    1652603737844.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn