Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Har aldri funnet noen begrunnelse. De oppdaterte heller aldri protraktoren sin da de gikk fra nåløye-pickuphus til tohulls. Det gjorde jo overhengssirkelen på protraktoren ubrukelig ut en at jeg har funnet noen dokumentasjon som ber kunden se bort fra den.

    Som sagt klarer jeg ikke å måle noen forflytning, @Dazed . Kan jo ha vært for utålmodig, at jeg skulle spilt en halvtimen lang plateside. Kan gjøre det og en dag jeg, hehe.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.461
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du får ta en strekk på sofaen i etterkant for å hente deg inn. Kanskje kona kan vifte med et håndkle eller noe, slik at svetten tørker raskere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff ja. Mer intenst enn det sedvanlige jaget på sykkel fra Col de Lautaret til hotellet i Briançon.

    Spøk til side: Det kan se ut som at skiven trekkes noe framover i badet. Må måle ordentlig og så må jeg bestemme hvor mye/om overhenget skal forkortes. Sammenlikne Well Tempered sin egen protraktors nullpunkter med andre protraktorers. Kjekt med Well Tempered/jeg savner min RB300 med Elys.
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.326
    Sted
    Under stjernene
    Huff ja. Mer intenst enn det sedvanlige jaget på sykkel fra Col de Lautaret til hotellet i Briançon.

    Spøk til side: Det kan se ut som at skiven trekkes noe framover i badet. Må måle ordentlig og så må jeg bestemme hvor mye/om overhenget skal forkortes. Sammenlikne Well Tempered sin egen protraktors nullpunkter med andre protraktorers. Kjekt med Well Tempered/jeg savner min RB300 med Elys.
    ^Har aldri funnet noen begrunnelse. De oppdaterte heller aldri protraktoren sin da de gikk fra nåløye-pickuphus til tohulls. Det gjorde jo overhengssirkelen på protraktoren ubrukelig ut en at jeg har funnet noen dokumentasjon som ber kunden se bort fra den.

    Som sagt klarer jeg ikke å måle noen forflytning, @Dazed . Kan jo ha vært for utålmodig, at jeg skulle spilt en halvtimen lang plateside. Kan gjøre det og en dag jeg, hehe.
    Se bilder i monteringsanvisninga. Har du sjekket hvilken geometri TWT protraktor har?


    PU er festet til venstre skruhull sett ovenifra, ser at Mala bruker samme på TWR Record player (se Final #441)
    Har du noe mer info ang. at andre protractorer ikke funker.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal se på det.
    Min WT-arm har pickuphus som en SME V. To hull, intet enkelt nåløye.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Stusser litt over det samme som YesJens,
    Valentino. Hvordan får du justert vinkel på PUen med 2 hull. Jeg har i prinsippet samme armen som YesJens. På den er overheng og vinkel to uavhengige innstillinger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gjøres på samme måte som på en SME V/IV. Man endrer Pivot to Spindle for å kompensere for ulikt framløp i pickuper (det kan være flere mm), og ulike pickuper gir da også ulik eff armlengde. Litt mulighet for vinkeltrimming finnes, hullene er litt romsligere enn skruediameteren.

    Originalprotraktoren er visstnok en slags FrankenStevenson med indre nullpunkt omtrent inne på etiketten… Kjekt med WT.

    Jeg er ikke ferdig med å finne ut om pivot point flytter seg signifikant ved avspilling. Fortsettelse følger.
     
    Sist redigert:

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Huff ja. Mer intenst enn det sedvanlige jaget på sykkel fra Col de Lautaret til hotellet i Briançon.

    Spøk til side: Det kan se ut som at skiven trekkes noe framover i badet. Må måle ordentlig og så må jeg bestemme hvor mye/om overhenget skal forkortes. Sammenlikne Well Tempered sin egen protraktors nullpunkter med andre protraktorers. Kjekt med Well Tempered/jeg savner min RB300 med Elys.
    Fullstendig off topic :) Sto i bilkø gjennom Briancon for noen år siden, i oppoverbakke mot meg kommer Richard Branson på sykkel :) Sprek kar! Har ingen innspill på hvor mye krefter som påvirker en tonearm under spilling, men gjorde et lite eksperiment for en stund siden ved å sjekke omdreiningshastighet med og uten pickup i rillene. Hastigheten på min Lencobaserte spiller senket seg merkbart (KAB Speed strobe) med pickup'en i rillene (ytre del av platen).
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.326
    Sted
    Under stjernene
    Gjøres på samme måte som på en SME V/IV. Man endrer Pivot to Spindle for å kompensere for ulikt framløp i pickuper (det kan være flere mm), og ulike pickuper gir da også ulik eff armlengde. Litt mulighet for vinkeltrimming finnes, hullene er litt romsligere enn skruediameteren.

    Originalprotraktoren er visstnok en slags FrankenStevenson med indre nullpunkt omtrent inne på etiketten… Kjekt med WT.

    Jeg er ikke ferdig med å finne ut om pivot point flytter seg signifikant ved avspilling. Fortsettelse følger.
    Sånn går no dagan ;)

    Det er i alle fall 2 med TWT som har fått justert opp arm/PU hos Mala analogsenter og som er veldig fornøyd. @rotecop , @Final.
    I følge Mala brukes Lofgren B, dersom kunden ikke har ønske om noe annet.

    Oppdaget for ei tid sida at dersom en plateside avspilles 2 ganger etterhverandre uten at motoren slåes av eller på, så låter andre avspilling bedre enn første. Spiller ofte derfor en plateside 2 eller flere ganger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stereophile:
    Stephen Mejias wrote about the DL-103 in April 2010

    Introduced in 1962, the Denon DL-103 moving-coil cartridge ($229) is a music-lover's friend, an audiophile classic, a man's cartridge.

    All the cool guys have one. At least one. Really cool dudes have like three or four. Sometimes, you even meet a girl who uses a Denon DL-103, but she is invariably extremely hot. Her name is Charlie or Ingrid or Scarlett, or some crazy shit like that. She owns more records than you do. She'll eventually want to move your furniture. If you're smart, you'll let her. And when you're done moving furniture, you'll sit down with a glass of gin and a smoke, and you'll drop the needle on Dexter Gordon's Our Man In Paris. You'll take the stairway to the stars and spend a night in Tunisia.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bare å søke opp Denon DL-103 på nettet. Den er en pussig overlevende i evolusjonen. Litt som haier, krokodiller og iguaner.

    Tillegg. At your service:
    Litt kult at den kom med Shibataslipning en gang i Quadrotiden. Mon tro hva en slik NOS 103s koster i dag.
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    14.953
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ingen fasit, men dette er en kort oppsummering av mine erfaringer:

    Kostbar, men evig god:

    Vis vedlegget 809977 Vis vedlegget 809979 Vis vedlegget 809978

    RAMAR, håndlaget i Berlin: 6 doble rader med karbonfibre + 2 rader med geitehår + nålebørste

    :
    Har hart Ramar børsten et par dager og mitt førsteinntrykk er at den drar opp mer støv fra rillene enn Super Exstatic børsen jeg brukte tidligere. Hører mindre småknitring på noen plater! Kjøpte den hovedsakelig på grunn av eierglede og jåleri, men leste endel tester før jeg endelig kjøpte den. Håndverk messig så er den helt top notch og er skikkelig object of desire i mine øyne🤩

    FB329455-2DE7-49EE-BE09-46C5531B1E07.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    VM540ML. Få deg det beste i MM fra A-T.
    Hadde kjøpt en selv som reserve til min slede om ikke AT-OC10en i skuffen hadde litt liv igjen i seg.

    Det sagt så er jo AT33EV veldig kjekt priset den og.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    VM540ML. Få deg det beste i MM fra A-T.
    Hadde kjøpt en selv som reserve til min slede om ikke AT-OC10en i skuffen hadde litt liv igjen i seg.

    Det sagt så er jo AT33EV veldig kjekt priset den og.
    Er VM540ML verdt det prismessige steget opp fra VM95ML ?
    Hva med VM95SH kontra VM540ML?
    Hvis VM540ML ikke leverer nok forbedring......så går den bare i retur.....men lysten til å teste er stor :)

    Liker best utseendet på dette headshellet, men er det noe å hente på høyere pris?

    Audio-Technica AT-HS1 (HEADSHELL)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Om du ikke hører forbedringen er det bare å sende i retur ja. Sjekk dataene:
    Returordninger er bra - så får jeg tromme inn til et lokalt Lydlaug for test og sammenligning på alle nivåer.......kan bli bra det :coffee:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Med et AT-LH13 kan du etter hva jeg leser regne deg som ferdig med headshell.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Se der ja! Det AT-HS10 som VM540ML sitter i der er i alle fall ett steg opp fra AT-HS1. :)
    Mtp. retur valgte jeg mest mulig ferdig løsning for test. Hvis dette blir bra......så blir det å gønne på med headshellet du anbefaler - AT-LH13 ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.461
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    AT-LH13/15/18H er supre headshell. Forgjengeren, LH-13 målte bedre enn alle andre unntatt Orsonic hos Korf Audio og dagens modell oppfører seg helt sikkert enda bedre. At man har anledning til ikke bare å justere azimuth, men også lengden på headshellet er ganske unik.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    14.550
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Valentino
    Var det slik at eneste forskjellen på 540 og 740 er huset uten målbare forskjeller? Synes å huske at du har skrevet noe liknende tidligere men finner ikke posten i farten.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    12.492
    Sted
    Sørlandet
    Det er ikke mye Platekompaniet har på lager av AT så det blir jo spennende å se om leveringstiden stemmer.

    -BB-
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Valentino
    Var det slik at eneste forskjellen på 540 og 740 er huset uten målbare forskjeller? Synes å huske at du har skrevet noe liknende tidligere men finner ikke posten i farten.
    Stemmer, som JMM skriver. Vi fant en referanse til en grundig test av 700 og 500-husene. Ingen signifikant forskjell.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.207
    Antall liker
    4.823
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    VM540ML. Få deg det beste i MM fra A-T.
    Hadde kjøpt en selv som reserve til min slede om ikke AT-OC10en i skuffen hadde litt liv igjen i seg.

    Det sagt så er jo AT33EV veldig kjekt priset den og.
    Det beste i MM fra A-T er vel VM760SLC ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn