Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt pussig med ulikhetene i frekvensgang, der 760SLC er hottere en 540ML. Les testen nøye, også den separate testen av 540ML.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker veldig godt Audio-Technicas "spesielle linjekontaktnåler", men jeg tenker nok at mine ART7 og ART9 ville vært enda en smule bedre med microline nåler. Uten at jeg har videre tro på at jeg kunne hørt forskjell.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så det kan altså være at 700-huset gir en endring til "det bedre". Men jeg er ganske så sikker på at dyrere slipning enn ML fra A-T er penger slengt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig. Jeg tenker man nok må ha flaggermusører, minst, for å identifisere noe fortrinn ved Audio-Technicas dyrere greier kontra 540ML. Med mindre man vil høre det da, selvsagt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Det kan lett bli "endringer" i lyden når man beveger kroppen mellom skifte av elementer.
    For å unngå slike nyanseforskjeller vil den samme platen i 2 eksemplarer bli spilt på 2 spillere samtidig slik at lytteren sitter helt i "skruestikka" når en bryter vendes for å skifte mellom lyden på de 2 som sammenlignes...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Så det kan altså være at 700-huset gir en endring til "det bedre". Men jeg er ganske så sikker på at dyrere slipning enn ML fra A-T er penger slengt.
    Slik jeg leser det så gir ikke 740-huset noe bedre lyd, se siste setning i det jeg ringet rundt. Stemmer med det dere har skrevet tidligere.
    Det kan lett bli "endringer" i lyden når man beveger kroppen mellom skifte av elementer.
    For å unngå slike nyanseforskjeller vil den samme platen i 2 eksemplarer bli spilt på 2 spillere samtidig slik at lytteren sitter helt i "skruestikka" når en bryter vendes for å skifte mellom lyden på de 2 som sammenlignes...
    Jeg beveger ikke kroppen, har dressert bikkja til å foreta elementskifter og justere skrustikka.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var den endringen i vokalgjengivelse ved bytting mellom 540ML og 740ML jeg bet meg merke i.
    Uansett: Jeg er evig glad for at tester som den lenkede publiseres. No bull. Kudos.
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Tilbud på A-T???!!!!
    kanskje på tide å benytte anledningen til å oppgradere fra PTG/II til ART9...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det var den endringen i vokalgjengivelse ved bytting mellom 540ML og 740ML jeg bet meg merke i.
    Uansett: Jeg er evig glad for at tester som den lenkene publiseres. No bull. Kudos.
    Fantastiske tester ja. Hvor står det noe om bedre vokalgjengivelse på 740? Litt tungnem etter middag.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg rotet, ragwo. Lavt blodsukker før mat, helt sikkert. Leste ditt screenshot oppned/baklengs/hueirævva. Bedre musikk fra 540/740 enn fra 760 skrev han jo, implisitt ingen lydlig forskjell mellom 540 og 740. Huset gjør ingen forskjell utenom optikken.
    (Dere som kjenner meg på vinylavd. vet at jeg sløser penger på grammofonoptikk.)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Fullstendig off topic :) Sto i bilkø gjennom Briancon for noen år siden, i oppoverbakke mot meg kommer Richard Branson på sykkel :) Sprek kar! Har ingen innspill på hvor mye krefter som påvirker en tonearm under spilling, men gjorde et lite eksperiment for en stund siden ved å sjekke omdreiningshastighet med og uten pickup i rillene. Hastigheten på min Lencobaserte spiller senket seg merkbart (KAB Speed strobe) med pickup'en i rillene (ytre del av platen).
    Jeg har målt effekten med nål i riller og uten vha SkaknSpin , endringen i hasttighet er er moderat. senker jeg nålen midt i Dire Straits Sultans of swing Spor 1, faller hastigheten fra 33.36 til 33.31 eller 0.15%. derfor stiller jeg inn hastigheten til 33.38. Dette er på en Michell Gyro SE. ymmv
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det kan lett bli "endringer" i lyden når man beveger kroppen mellom skifte av elementer.
    For å unngå slike nyanseforskjeller vil den samme platen i 2 eksemplarer bli spilt på 2 spillere samtidig slik at lytteren sitter helt i "skruestikka" når en bryter vendes for å skifte mellom lyden på de 2 som sammenlignes...
    Går da ut fra at det benyttes 2 plater av samme pressing, og ellers 2 helt identiske spillere, helt likt satt opp og identiske Riia’s?
    Ellers vil du fort kunne oppleve større forskjeller en marginal endring av lytteposisjon.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Bedre musikk fra 540/740 enn fra 760 skrev han jo, implisitt ingen lydlig forskjell mellom 540 og 740...
    Hva kan forventes i forskjell på trommer?
    De fleste sliter med gjengivelsen eller mangelen på lyd fra trommer og "kicket" spesifikt...
    Trommedefinisjonen mangler også i de fleste anlegg...

    Her er en video som illustrerer litt tromme og variasjoner samt "kicker" med MV på 90dB

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Går da ut fra at det benyttes 2 plater av samme pressing, og ellers 2 helt identiske spillere, helt likt satt opp og identiske Riia’s?
    Ellers vil du fort kunne oppleve større forskjeller en marginal endring av lytteposisjon.
    En marginal endring av SweetSpot gjør mye større utslag enn elektroniske remedier...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    To phonoforsterkere av samne modell gir neppe helt lik lyd. Ei heller to pickuper.

    Akkurat det med trommer…Vet ikke helt jeg. Spilte side 4 av en 1979-gjenutgivelse av Exile on Main St. i formiddag. Godt Charlie-skyv der fra min japansk-amerikansk-tyske kombo.
    Men det er jo en kombo som ny i dag ville koste ca. 80000 phonoforsterker inkludert.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er kanskje fordi grammofonene våre bare kan jazztromming?
    Får vel finne fram Shot Down in Flames for en kryssjekk. Phil Rudd jazzer ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En marginal endring av SweetSpot gjør mye større utslag enn elektroniske remedier...
    Javel.
    Da har du vel egentlig ikke behov for å bytte PU.

    Det du er i ferd med å vurdere er 2 forskjellige vinylrigg - og ikke 2 ulike PU’r.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke på lager fordi den er utgått forlengst dessverre. Eller hadde den vel endt opp dyrere enn dagens utgave, spesielt nå som Platekompaniet kjører tilbud.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Javel.
    Da har du vel egentlig ikke behov for å bytte PU.
    Det du er i ferd med å vurdere er 2 forskjellige vinylrigg - og ikke 2 ulike PU’r.
    Med kroppen plassert i "skruestikka" avsløres forskjellene på PU...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.956
    Det kan lett bli "endringer" i lyden når man beveger kroppen mellom skifte av elementer.
    For å unngå slike nyanseforskjeller vil den samme platen i 2 eksemplarer bli spilt på 2 spillere samtidig slik at lytteren sitter helt i "skruestikka" når en bryter vendes for å skifte mellom lyden på de 2 som sammenlignes...
    2 forskjellige eks vinyl på 2 forskjellige platespillere? Synes det virker som en veldig rar måte å teste pu på.

    Jeg har gjort det samme, men har valgt å rippe vinylen og sammenligne og analysere sporene på pcen. Samme vinyl, samme platespiller, samme RIAA, samme kabler - forskjellig pu.

    Rommet skjuler veldig mye informasjon - forskjeller er lettere å oppdage med nærfeltslytting vs normal stuelytting. Med headset får du enda mer detaljer.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Enda en 740 vs 760

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^I den dyptpløyende testen fant de en viss forskjell mellom 740 og 540. Litt mer hevning i toppen på 740, 1 dB eller så. Mulig årsak strøkapasitanser fra metallhuset.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Banalt spørsmål om antiskating : hvorfor er denne motkraften virkende til å presse armen mot ytterkant av platen? Er det fordi sporet leder nålen/armen innover. Skulle jo i utgangspunktet tro at sentrifugalkraften ville presse armen utover?
    Jeg prøvde med en blank side på en lp og armen beveget seg innover etter å ha justert AT så sto den stille. Hmm ok, dette ødela teorien min om sporet?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om du ser på vinkelen mellom pickupen og armens omdreiningspunkt vil du også se at motkraften bakover sett fra pickupen ikke går rett bakover allikevel. Det er en resulterende sidekraft der som drar pickupen innover. Størrelsen på disse kreftene varierer også med rillemodulasjonen (i følge kilder).
    1652340083590.png
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Banalt spørsmål om antiskating : hvorfor er denne motkraften virkende til å presse armen mot ytterkant av platen? Er det fordi sporet leder nålen/armen innover. Skulle jo i utgangspunktet tro at sentrifugalkraften ville presse armen utover?
    Jeg prøvde med en blank side på en lp og armen beveget seg innover etter å ha justert AT så sto den stille. Hmm ok, dette ødela teorien min om sporet?
    AntiSkating er motkraft. Den er viktig, unøyaktig og i noen tilfeller på ingen måte tilstrekkelig gjennom skalaen. Technics leverte produkter i flere år med intetsigende AT-fjær uten at eierne reagerte på "feilen"......
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Banalt spørsmål om antiskating : hvorfor er denne motkraften virkende til å presse armen mot ytterkant av platen? Er det fordi sporet leder nålen/armen innover. Skulle jo i utgangspunktet tro at sentrifugalkraften ville presse armen utover?
    Jeg prøvde med en blank side på en lp og armen beveget seg innover etter å ha justert AT så sto den stille. Hmm ok, dette ødela teorien min om sporet?
    Jeg har prøvd å forklare det, og annet, her:


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn