Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Har eksperimentert litt med protractorer men kommer som regel tilbake til min gamle med streker på et speil.
    Med litt forstørrelse, og da se på refleksjonen i speilet er det lett å se om cantilever er perfekt. Problemet mange har er at de justerer med for høyt nåletrykk, når nålen senkes vil cantilever normalt tilte litt til ene siden og justering blir feil for om man tester på en lp vil man se at cantilever retter seg opp når platen beveger seg. Å justere pickup kan ta en stund!
    Jeg syntes også det en god ide sænke nåletrykket mens der justeres, men mest for at beskytte tippen. Nålen bør helst ikke trække sidelæns om så der for stort nåletryk. (husk altid have Antiscate slået fra når der justeres)
    Nogle nåle synes måske ikke helt vinkelrette og i så tilfælde kan det være bedre se bort fra Cantileveren og i stedet justere Pick-uppens fysiske linjer ind i forhold til målestregerne på protractoren mens selve tippen står på Nulpunktet.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hve er dette for noe ? Moddet Micro Seiki med aftermarket motorpod ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Shaknspin RPM meter med Iphone app og overføring av data via mail til Excel...
    Må justere hastigheten litt ned ser jeg...

    1631734079092.png


    1631733961329.png
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har brukt et par dager på å rengjøre spilleren, den har vært oppmagasinert i seks år. Har justert pickup igjen, lastet ned Conrad Hoffmans Stevenson protractor.
    Har bare Feickert sin 7" testplate, vet ikke helt hvor mye man kan stole på den men man bruker hva man nå har.
    Kan ikke bruke crosstalk sporene på denne plate, får ganske forskjellig resultat her så jeg brukte stereo sporet, 1000 hz.
    Med signalet igjennom et par Lundahl stepup transformere og da inn i riaa og da måle på utgangssignalet får jeg 1,133 volt i høyre og 1,124 volt i venstre, ganske fornøyd med det egentlig.
    Til høyre responsen da jeg startet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Dr Feilert platen er usentrert og egentlig ganske ubrukelig . Prøv med Clearaudio sin TRS 1007 . Den er bedre mn ikke perfekt den heller.
    Tallene dine er ikke dårlige æ når man sammenligne med andre Feiickert målinger
     
    Sist redigert:

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Hva er «sweetspotten» når der gjelder pris/kvalitet på duppedings for å sjekke rotasjonshastigheten på tallerken? Gjerne fra norsk nettbutikk..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    iPhone W&Flutter app Fra Philip Broder. Og legg mobil på en rundt vater over senyerpinnen , fra bog dipper, clearaudio osv
    469DC542-7166-4AAD-B79C-B1B6575FA5A6.jpeg

    6F3F0DE7-0584-41F9-94D0-0386B0466E5C.jpeg


    For nøyaktig rorasjonshastighet er Project sitt stroboskopplate bra. iPhone avviker 0.2%…Jeg har strobelys fra før , men regner med at den er ok fra Prosject. Sjekk Stereofil nettbutikk.
    Shakenspin koster 250 euro med frakt mener jeg å huske.


    Bruker også platterspeed på Clearaudio TRs1007 testplate. Vanskeli få logget date på nøyaktig samme tid, …
    5ED1D0C7-B4E8-44E9-B493-B04F1269E4BB.jpeg
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Ganske høy nerdfaktor på dette snurremåleriet - imponert :D
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Mere nerding. Det tar litt til før platespilleren er stabil. Vent 10-30 sekunder før nålen senkes.
    1631874072012.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Min nye førtiåring snurrer ganske pent
    Screenshot_20210923-013319.png


    Det er målt med RPM Speed & Wow på en sonytelefon. Målingen er gjort med tlfen liggende oppå ei plate vekt på ca 700g. Jeg tipper at de største avvikene her skyldes måleusikkerhet/unøyaktighet i appen, telefonen og hvordan tlfen ligger på snurra når det måles (eksakt sentrering på øyemål er ikke helt lett).

    Snurra er lagt ut her : https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/den-store-direktedrift-tråden.79703/post-3351320

    Jeg har også målt frekvens på testtoner og det antyder hastighetsavvik nær en promille. De målingene skjemmes dog av veldig lav resonans frekvens for PU/tonearm som i sin tur gir høye verdier på målt wow & flutter.

    Uansett er det ikke værst for ei middelaldrende platesnurre.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dere som har Lyra Delos hvilken loading kjører dere på MC? sliter litt med å finne ut hvor jeg burde være, låter veldig likt uansett :unsure:

    mvh

    thumbnail_IMG_0325.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har Lyra Delos hvilken loading kjører dere på MC? sliter litt med å finne ut hvor jeg burde være, låter veldig likt uansett :unsure:
    Var helt marginale forskjeller med Delos og ARC PH-5. Praktisk takt dønn likt....
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mener at den funket bra på 100 Ohm hos meg. I følge Lyra skal den vel helst ha 400 Ohm.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Du har en litt negativ tone på so fine verdier.
    Tonen er ganske tett på riktig faktisk :cool:

    Her er ei alternativ måling med Analog Productions si testplate, og en 3150 Hz referansetone.
    W&F TT71 TK850L QuintetB.jpg


    Oppsetningen er fjøsmekkplinth, JVC TT-71, Jelco TK850L og Ortofon Quintet Black i Jelco sitt headshell, tilkoblet Cambridge Audio Alva Duo RIAA og ellers på fast plass i husalteret. Målingen er gjort med Quant Asylum QA401 og tilhørende programvare.

    I gjennomsnitt over drøyt 5 sekunder går snurra 0,2 promille for sakte. dvs noe under halvparten av hastighetsavviket som appen anslo. Wow og flutter er derimot nå oppe i 0,13%, som jeg tror er dominert av resonansfrekvensen for PU/tonearm. Jeg anslår at denne resonansfrekvensen er nede rundt 7-8 Hz EDIT eller muligens enda lavere.

    Bla Bruel og Kjær har i gamle dager (1977) argumentert for at PU/toneram resonansen burde ligge et sted mellom 13 og 18 Hz med bruk av demper på tonearmen (oljetrau o.l.), og argumenterte bl.a. med at det ville gi en vesentlig mindre samvirkning mellom resonansen og wow og flutter. Papiret til Brüel og Kjær er bl.a. tilgjengelig på vinyl engine her : http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=1281

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Fender hadde vært Ok for meg. Synn de er utsolgt.
    Men kan noen forhandler i Norge likevel ha best noen hit?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Fender eller Gibson, jeg skulle gjerne hatt en slik som skulle vært øremerket (pickup) til jazzplater.
    Både Mala, Hifi klubben og OHC fører MoFi, vi krysser fingrene (og lottokupongen) for at det kommer flere varianter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.559
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig spiller, jeg har nettopp solgt en fender - gitar altså... :LOL:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fender hadde vært Ok for meg. Synn de er utsolgt.
    Men kan noen forhandler i Norge likevel ha best noen hit?
    Det er vel lite trolig. Den lages i kun 1000 ex.
    og er foreløpig kun vært solgt i Australia og USA. Jeg har lest et sted at den blir annonsert i UK på et uvisst tidspunkt, så noen skal nok til Europa.
    Det går jo an å spørre på f.eks. Hifi klubben, Mala eller OHC som alle selger Mofi.
    Er usikker på om den selges som Mofi eller Fender, og at det kan ha betydning for distribusjon.
    Man skal være klar over at den koster litt.
    Opgitt til 3495 US Dollar.
    Jeg tror man betaler en del for lakk /finish da, selv om Mofi lager ok platespillere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror man betaler en del for lakk /finish da, selv om Mofi lager ok platespillere.
    Spec ser ut til å være eksakt som Mofi Ultradeck til ca 20K.
    Så, ja det er plinth - som er heltre ask, hvilket Fender også bruker på Sunburst/Blonde finish, lakk og Fender logo´n man betaler +/- 15K ekstra for.
     

    mixture

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2008
    Innlegg
    199
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Hva anbefales av pickupèr til en Linn Axis med Akito II arm?
    Bruker i dag en Clear Audio Aurum Alpha, men synes det mangler litt "moro faktor" og savner litt trøkk og dynamikk.

    Noen anbefaling i prisleia av to til tre frognertiere? Både MM og MC er aktuelt.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Et bud kunne være Clearaudio Maestro V2.... Vanskeligt at få en bedre MM.

    Men "høy moro faktor" kan du få med f.eks. Dynavector DV-10X5 MK2 (high output til mm-inngang)

    https://www.dynavector.com/products/cart/e_10x5mk2.html

    Edit... Overså den siste linien...... 2-3000,-
    Da ville jeg hellere ha´ spart opp lidt lengere. At skifte ut mid-end med mid-end gi´r deg ikke den store "moro-faktor" :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn