Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.839
    Sted
    Hus
    Hei.

    Har en Pioneer PLC 590 på vei til meg. Har god oversikt på historikken til spilleren. Den har stått lagret på et tørt, uisolert loft de siste 15-16 år. Den ble koblet opp av eier og han sier at den gikk "litt" for fort på 33 og da ha byttet til 45, så gikk den "mye" for fort. Han skrudde da av spilleren. Dagen etter så ville han prøve igjen, men da fikk han ikke liv i den.
    Til dere som kjenner til denne spilleren, har dere vært borti dette problemet?

    TAF
    Flott spiller det som er quartzstyrt DD. Hvis du ikke får liv i den så får den brakt Dalens Elektronikk service på Skytta :)
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei.

    Har en Pioneer PLC 590 på vei til meg. Har god oversikt på historikken til spilleren. Den har stått lagret på et tørt, uisolert loft de siste 15-16 år. Den ble koblet opp av eier og han sier at den gikk "litt" for fort på 33 og da ha byttet til 45, så gikk den "mye" for fort. Han skrudde da av spilleren. Dagen etter så ville han prøve igjen, men da fikk han ikke liv i den.
    Til dere som kjenner til denne spilleren, har dere vært borti dette problemet?

    TAF
    Flott spiller det som er quartzstyrt DD. Hvis du ikke får liv i den så får den brakt Dalens Elektronikk service på Skytta :)
    Dalens blir vel å dra litt langt, tenker da på reisen, men har en reparatør lokalt her, som er rimelig stødig og oppegående på slike ting. Han mener det skal kunne fikses. Håper det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Bruk lokale reparatørar dersom dette passar. Det er gjennom slike jobbar reparatørane byggjer opp kompetansen sin. Når det gjeld elektronikk generelt, er det etter kvart langt mellom kompetente folk som fiksar andre jobbar enn å skifte krinskort eller fylle ut reklamasjonsskjema.

    Utan at eg vil seie eit vondt ord om dei mange flinke reparatørane som jobbar i større firma. Vi har nokre kunstnarar rundtomkring.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Pick-up til Denon

    Har en Denon DP67 med rett arm, og en ordinær Denon 103 pick-up på.
    Syns bassen blir litt fet og unøyaktig, hvilke mid-price pickup'er har folket benyttet i denne armen?
    Har Benz Ruby og Accuphase AC3 og andre pick-up'er i andre spillere, men vil gjerne spisse valget inn mot denne arma og spilleren.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Magic Diamond sporer ekstremt godt, er ultradynamisk, "stor stram kropp" og godt skyv i bassområdet. Minimum 10.000 spilletimer og 25 år på oppheng. Det gir i tillegg en god følelse med Bluelectric å slippe re-tipping allerede etter 1500-2000 timer når man først har brukt såpass med penger på en pickup.
    QUOTE]

    Hva finnes av puer som har oppgitt lang levetid fra produsent? Clearaudio sine toppmodeller (MC og MM) og Fosse nevnte Jan Allaerts i en annen tråd. Uten om MM så er alle disse inkluder Bluelectric som nevnes her svært kostbare, JA er vel "rimeligst" rundt 50K. Finnes det noe i prisklassene under?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg holder en knapp på gode gamle ærverdige dynavektor ,Alldri hatt problemer med noen av dem ,,, xx2 mk2 er en allrøunder , 20 k ?
    vil du opp Te kaitora for enda mer nøytralitet
    Gjør litt research på forhånd svarer seg
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Har en Denon DP67 med rett arm, og en ordinær Denon 103 pick-up på.
    Syns bassen blir litt fet og unøyaktig, hvilke mid-price pickup'er har folket benyttet i denne armen?
    Har Benz Ruby og Accuphase AC3 og andre pick-up'er i andre spillere, men vil gjerne spisse valget inn mot denne arma og spilleren.
    Kanskje en denon dl 304? Veldig nøytral, flott lydbilde med masse detaljer, en stor oppgradering fra 103 syns jeg men du trenger en riaa med mye gain, 304 har lavt output. Ac 3 er en flott pickup, jeg har en også. Kanskje Zyx er noe for deg, samme mann som lagget AC3.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har kommet over et problem som jeg trenger litt hjelp til. For 3 uker siden så kom det inn en Primare I30 integrert i systemet. Ingenting er forandret bortsett ifra denne forsterkeren.
    Da jeg spiller vinyl (og kun da) så opplever jeg at det knepper/knitrer i venstre kanal og kun i denne. Disse kneppene er svært høye i forhold til resten musikken når de inntreffer, såpass at jeg velger å IKKE spille vinyl før jeg får løst dette.
    Absolutt ingenting av kabler e.l. er forandret.

    Jeg har trippelsjekket alle tilkoblingene og har gått litt tom for ideer på hva dette kan være. Er det noen andre som har opplevd noe lignende og tips til videre feilsøking mottas med stor takk!

    Mvh Thomas
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Tenker på statisk el, men siden det bare er i én kanal, er det neppe det. Et vanlig knep er å bytte om kabler å se om lyden flytter seg over i høyre side. Prøv det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Pickupar held typisk iallfall tusen timar, som regel meir. Og gode slipingar har ein tendens til å vare retteleg lenge. Eg spelte godt over 2000 timar på ein VDH MC 10 (gamlesorten) oppmontert i ein tangentialarm (ET 2), og her hadde nok pickupen ideelle arbeidsvilkår, trur eg. Benzane burde halde like lenge, med litt flaks, men eg er usikker på den armen din.
    Skulle eg gått for å gjere eit pickupval sånn generelt, er det AC3 av dei du nemner eg hadde vore mest gira på. Men når eg kjenner armen så dårleg, er dette berre synsing frå mi si side...
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tenker på statisk el, men siden det bare er i én kanal, er det neppe det. Et vanlig knep er å bytte om kabler å se om lyden flytter seg over i høyre side. Prøv det.
    Jeg prøvde slik du foreskrev og lyden gikk over til høyre side. Byttet inngang på forsterkeren og fyrte opp samma plata med det resultat at forsterkeren slo seg av etter 5-6 minutter. Kjenner at jeg blir litt oppgitt her nå. Som nevnt tidligere så er absolutt ingenting forandret bortsett ifra forsterkeren. Platespilleren og riaa er det samme. Hadde det ikke vært for at strømming/digitallyd fungerer så hadde jeg mistenkt Primare`n. Denne kneppingen høres ut som er statisk på ett vis og den er kjempehøy i lydstyrke.

    Mvh Thomas
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jord-kabel fra platespiller til riaa?
    Rega`n er tilkoplet en ASR mini basis riaa og deretter rca-kabel til forsterker. Når jeg hadde Krell forsterker så eksisterte ikke dette problemet i det hele tatt og i dette tilfellet ,så er Krell byttet ut med en Primare, samme kabler,plassering osv.

    Mvh Thomas
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jord-kabel fra platespiller til riaa?
    Rega`n er tilkoplet en ASR mini basis riaa og deretter rca-kabel til forsterker. Når jeg hadde Krell forsterker så eksisterte ikke dette problemet i det hele tatt og i dette tilfellet ,så er Krell byttet ut med en Primare, samme kabler,plassering osv.

    Mvh Thomas
    Hva med å få lånt en annen forsterker for å se om problemet fortsetter? Om du har mulighet.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.269
    Antall liker
    6.425
    Sted
    Under stjernene
    Tenker på statisk el, men siden det bare er i én kanal, er det neppe det. Et vanlig knep er å bytte om kabler å se om lyden flytter seg over i høyre side. Prøv det.
    Jeg prøvde slik du foreskrev og lyden gikk over til høyre side. Byttet inngang på forsterkeren og fyrte opp samma plata med det resultat at forsterkeren slo seg av etter 5-6 minutter. Kjenner at jeg blir litt oppgitt her nå. Som nevnt tidligere så er absolutt ingenting forandret bortsett ifra forsterkeren. Platespilleren og riaa er det samme. Hadde det ikke vært for at strømming/digitallyd fungerer så hadde jeg mistenkt Primare`n. Denne kneppingen høres ut som er statisk på ett vis og den er kjempehøy i lydstyrke.

    Mvh Thomas
    Hvor byttet du v og h.
    Er det fastkabling fra tonearmen.
    Dersom du ikke kan bytte kablene fra platespiller, kan du prøve å bytte v og h på p.u.

    Lykke til

    Jens
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.448
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    En «nesten» til; Da Logitech annonserte nedleggelsen til Harmony Remote avdelingen.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jord-kabel fra platespiller til riaa?
    Rega`n er tilkoplet en ASR mini basis riaa og deretter rca-kabel til forsterker. Når jeg hadde Krell forsterker så eksisterte ikke dette problemet i det hele tatt og i dette tilfellet ,så er Krell byttet ut med en Primare, samme kabler,plassering osv.

    Mvh Thomas
    Hva med å få lånt en annen forsterker for å se om problemet fortsetter? Om du har mulighet.
    Jeg får lånt en hodetelefonforsterker med linjeinngang imorgen. Får hvertfall sjekket om jeg kan friskmelde Primare`n. Sist jeg spilte vinyl så slo den seg av etter 10-15 min. Koblet ifra analog-riggen og forsterkeren virket igjen.

    Mvh Thomas
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jord-kabel fra platespiller til riaa?
    Rega`n er tilkoplet en ASR mini basis riaa og deretter rca-kabel til forsterker. Når jeg hadde Krell forsterker så eksisterte ikke dette problemet i det hele tatt og i dette tilfellet ,så er Krell byttet ut med en Primare, samme kabler,plassering osv

    Mvh Thomas
    Hva med å få lånt en annen forsterker for å se om problemet fortsetter? Om du har mulighet.
    Jeg får lånt en hodetelefonforsterker med linjeinngang imorgen. Får hvertfall sjekket om jeg kan friskmelde Primare`n. Sist jeg spilte vinyl så slo den seg av etter 10-15 min. Koblet ifra analog-riggen og forsterkeren virket igjen.

    Mvh Thomas
    Hva med å bytte om eller til inngangen som blir brukt til strømming? Den fungerer jo. Da vet du at det ikke er inngangen hvis det funker der. Men du har kanskje prøvd det nå?
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Dette er vel et valg tatt for å styrke salg av spillere. Mange andre produsenter av platespillere har ikke gode nok armer selv som kan følge med. Antar at SME regner med å tjene mer om de beholder armene for seg selv og slik posisjonerer seg sterkere i markedet.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Eller så er der ikke mere et marked til løse arme.

    For 30år siden var alle opvokset med synet af pladespiller.
    Nu til dags er der mange som ikke ved hvad pladespiller er.
    Når så alligevel de prøver sig ud i vinylmediet er det mere simpelt købe komplet afspiller.

    Tænker det næste vi får at se er "Low-entry" SME-pladespiller plug and play.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Eller så er der ikke mere et marked til løse arme.

    For 30år siden var alle opvokset med synet af pladespiller.
    Nu til dags er der mange som ikke ved hvad pladespiller er.
    Når så alligevel de prøver sig ud i vinylmediet er det mere simpelt købe komplet afspiller.

    Tænker det næste vi får at se er "Low-entry" SME-pladespiller plug and play.
    Det har de da. https://sme.co.uk/audio/product/synergy/
    Så kan man selvsagt drøfte nivået, men det er komplett.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel et valg tatt for å styrke salg av spillere. Mange andre produsenter av platespillere har ikke gode nok armer selv som kan følge med. Antar at SME regner med å tjene mer om de beholder armene for seg selv og slik posisjonerer seg sterkere i markedet.
    Det kan være bevisst strategi for å posisjonere seg i markedet ja.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Eller så er der ikke mere et marked til løse arme.

    For 30år siden var alle opvokset med synet af pladespiller.
    Nu til dags er der mange som ikke ved hvad pladespiller er.
    Når så alligevel de prøver sig ud i vinylmediet er det mere simpelt købe komplet afspiller.

    Tænker det næste vi får at se er "Low-entry" SME-pladespiller plug and play.
    kr. 95.000- for SME Model 12A (m/309) gir jo en viss mulighet til å slippe en ny "low-entry" spiller.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    "Synergy" med Windfeld pu og Nagra phono-amp 😂
    Komplett, men ikke akkurat 'low-entry' 🤗
    Hadde vært fint om de kom med noe i prisklassen under Mod. 10.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Ja, innen prisrammen på Synergy kan man faktisk få et habilt oppsett.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Kan bruke de fleste OM stiftene, så er ikke gått helt ut på dato heller?!


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...som sitter på en T4P-pickup i et T4P til 1/2" adapter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn