Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    god kveld ett lite spørsmål til vinylfolket, driver å fundere litt om å bytte arm, har pr dags dato en origin live illustrius mk 2 arm, og funderer om det har seg noe å oppgradere til origin live conqueror arm. noen formeninger?
    Dersom den nye armen har langt betre lagring, er lengre, eller på andre måtar betre tilpassa aktuell(e) pickup(ar) vil det vere ei forbetring. Om pickupen alt har optimale arbeidstilhøve, er det liten vits å skifte arm.

    Eit generelt svar, sidan eg ikkje kjenner pickup og heller ikkje har prøvd dei aktuelle armane.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva skal jeg laste Ortofon Cadenza Bronze med?
    Synes laveste verdi gir mest fyldig lyd. Laster min red med 50ohm.
    Takk komfort, spør fordi jeg skal bruke den med en trafo der jeg kan sjonglere med motstandsverdier.
    Vær obs på at hvis du bruker en faktisk stepup-trafo, og altså ikke bare en headamp med aktiv forsterkning, slik de aller, aller fleste har, så kan du kaste alle anbefalinger - ofte også produsentens - ut vinduet. ;)

    Tommelfingerregelen sier 1-5 ganger pickupens spoleimpedans som lastimpedans med trafo, og 10-20 ganger spoleimpedansen med aktiv forsterking.

    ...og utregningen av lasten pickupen ser på den andre siden av trafoen er jo også et kapittel for seg.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    2.573
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det Dazed har hatt det i bakhodet hele tiden.Jeg bruker Hagerman Technolgy til hjelp.
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    IMG_0363.jpg
    IMG_0364.jpg
    IMG_0371.jpg
    Jeg kjøpte disse billig, men de har noen feil. Phono Box S har Kun lyd i høyre kanal og krystal klar, i venstre er det helt dødt. I Phono Box II den med blå kabel er det lyd, men brum og støy. Kun Box II har en kabel fra jording til den ene phono kontakten, kan dette stemme. Begge renset med elektronkk rens,hjalp ikke. Har sendt mail til Neby Service og til Project men ikke fått noen tilbake melding ennå. Prøver meg her.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som har noen formening om hvor feile kan være.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jaja, sånn kan det gå når det de siste ukene har vært preget av sommer, litt ferie, litt sol&varme.
    De nyankomne vansmekter der de er plassert i kø ved siden av vinylvaskern, småfurtne over ikke å få sin obligatoriske spabehandling med vask og rent undertøy. Er jo ikke snakk om å bli rullert inn i det gode selskap uten å være rene&velstelte.

    Men, i dag er det pissregn, slutt på sommeren, ganske kjedelig og perfekt vaskedag ;)

    18E67E0D-94E8-4B58-9B9F-F04833BA0802.jpg
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    In 1954 Mercury records recorded Tchaikovsky's 1812 Overture with cannon fire and church bells, and four years later they re-recorded it in stereo - with different cannon and bells. On side two of the record was a commentary describing the recording process for the gun fire and bells - which you can hear in this video.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Interessert i å høre andres mening: fikk noen plater i posten og en av dem spiller ok, men ser ut som en berg og dal bane når den går rundt på spilleren. Bulkete plate, rett og slett.

    Ville dere sendt i retur, eller er jeg for pirkete hvis jeg forlanger å få ett nytt, flatt eksemplar?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Interessert i å høre andres mening II:

    Lange balanserte kabler fra RIAA til forsterker. Yay or Nay?

    Lange i denne sammenhengen er mellom 5 og 10 meter et sted tenker jeg. Blir det noe signaltap å snakke om, eller vil det påvirke signal/støyforhold eller noe annet skummelt?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Interessert i å høre andres mening: fikk noen plater i posten og en av dem spiller ok, men ser ut som en berg og dal bane når den går rundt på spilleren. Bulkete plate, rett og slett.

    Ville dere sendt i retur, eller er jeg for pirkete hvis jeg forlanger å få ett nytt, flatt eksemplar?
    Plater er ment å være flate, så er de ikke det er det feil. Altså retur.
    Hvis folk ikke klager på feil kan man ikke vente at selskapene anstrenger seg for å levere god kvalitet.
    Synlige feil som dette er lett å få forståelse for. Verre er det når feilen kun høres, men ikke vises visuelt.
    Ikke alle hører like godt, eller har forståelse for betydningen av tyst vinyl.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Interessert i å høre andres mening: fikk noen plater i posten og en av dem spiller ok, men ser ut som en berg og dal bane når den går rundt på spilleren. Bulkete plate, rett og slett.

    Ville dere sendt i retur, eller er jeg for pirkete hvis jeg forlanger å få ett nytt, flatt eksemplar?
    Plater er ment å være flate, så er de ikke det er det feil. Altså retur.
    Hvis folk ikke klager på feil kan man ikke vente at selskapene anstrenger seg for å levere god kvalitet.
    Synlige feil som dette er lett å få forståelse for. Verre er det når feilen kun høres, men ikke vises visuelt.
    Ikke alle hører like godt, eller har forståelse for betydningen av tyst vinyl.
    Takk for moralsk støtte. Jeg syns det selv også, at bulkete plate er returgrunn.

    I tillegg var labelen på ene siden limt på så det var en liten krøll i overflaten, men tenkte kanskje kundeservice ville ha innvendinger så lenge platen låter ok. Men jeg tenker at det må da bli ekstra mye stress på opphenget i PU'en også når den deiser opp og ned på den måten over to platesider.

    Er kanskje litt lei av å drive og klage inn feil og sende i retur. :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Kundeservice lytter nok ikke til returnert vare. Er plata skeiv og etiketten feil så send tilbake.
    Jeg fikk en plate hvor etiketten var eksentrisk plassert. Dette så jeg ikke en mørk kveld og nåla gikk rett i papir etiketten.
    Jævlig irriterende. :mad:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøper platene mest i butikk over disk, og det er lettere å få service/byttemulighet da.
    Et argument for å velge butikk i stedet for nett, men forstår at ikke alle har muligheten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kundeservice lytter nok ikke til returnert vare. Er plata skeiv og etiketten feil så send tilbake.
    Jeg fikk en plate hvor etiketten var eksentrisk plassert. Dette så jeg ikke en mørk kveld og nåla gikk rett i papir etiketten.
    Jævlig irriterende. :mad:
    Nei, du har sikkert rett i det. Men jeg tipper de sender det i retur til produsenten igjen, som kanskje foretar en grundigere kvalitetssjekk?

    Har uansett sendt av gårde forespørsel om å returnere og få ny vare nå, satser på at det ordner seg. Men er enig, det er irriterende med feilproduserte varer og særlig når det kan medføre skade på avspillingsutstyr.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg kjøper platene mest i butikk over disk, og det er lettere å få service/byttemulighet da.
    Et argument for å velge butikk i stedet for nett, men forstår at ikke alle har muligheten.
    Ja, kan hende det. Og jeg foretrekker mange ganger å gjøre det selv, men for meg passer det best å bestille på nett fordi det er litt for mye pes og krever en hel dag nesten hvis jeg skal ta toget inn til Oslo for å gå i de butikkene som har bra ting i hylla. Er ikke alltid jeg kan prioritere det. Det blir mer en sånn trivelig-bytur-for-å-handle-plater-greie et par ganger i året maks. Når det i tillegg har vært en del buss for tog mellom Oslo og Drammen så fikk jeg litt vondt i viljen min også.

    Den andre butikken jeg har pleid å handle i som jeg kan kjøre bil til, har rett og slett ikke noe særlig bra utvalg og da foretrekker jeg å heller finne plater jeg har lyst på online og bestille der.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Den rotasjonen stoppet veldig beleilig.

    Hva hadde skjedd hvis den fortsatte ?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Der den klikker inn til slutt, vil den bare gå rundt og rundt. Følg med på øverste "hylle" når PU er på vei innover og oppover :) Snedig sak :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hva er så billig eller spesielt bra med denne. de selger en til 100 mindre som vel ikke er dårligere …
    Den leder strøm vekk fra platene, som høres fint ut. Til 250 spenn tror jeg at jeg skal prøve en. Passer bra, siden den gamle karbonfiberbørsten min har begynt å røyte. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Interessert i å høre andres mening: fikk noen plater i posten og en av dem spiller ok, men ser ut som en berg og dal bane når den går rundt på spilleren. Bulkete plate, rett og slett.

    Ville dere sendt i retur, eller er jeg for pirkete hvis jeg forlanger å få ett nytt, flatt eksemplar?
    Plater er ment å være flate, så er de ikke det er det feil. Altså retur.
    Hvis folk ikke klager på feil kan man ikke vente at selskapene anstrenger seg for å levere god kvalitet.
    Synlige feil som dette er lett å få forståelse for. Verre er det når feilen kun høres, men ikke vises visuelt.
    Ikke alle hører like godt, eller har forståelse for betydningen av tyst vinyl.
    Takk for moralsk støtte. Jeg syns det selv også, at bulkete plate er returgrunn.

    I tillegg var labelen på ene siden limt på så det var en liten krøll i overflaten, men tenkte kanskje kundeservice ville ha innvendinger så lenge platen låter ok. Men jeg tenker at det må da bli ekstra mye stress på opphenget i PU'en også når den deiser opp og ned på den måten over to platesider.

    Er kanskje litt lei av å drive og klage inn feil og sende i retur. :)
    Fikk svar fra kundeservice hos PK i går eller noe, de har bestilt et nytt eksemplar til meg, så da håper jeg det er flatt og fint når det ankommer.

    Syns Platekompaniet fortjener litt ros for at de ikke er vanskelige angående reklamasjoner, men stort sett bare sender ny vare og returemballasje.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Noe å sette på lista over gaveønsker til jul.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hva er så billig eller spesielt bra med denne. de selger en til 100 mindre som vel ikke er dårligere …
    248kr synes jeg er rimelig.
    Du må gjerne spare en hundrelapp, men den nye fra Audioquest er bedre.
    Den er også bedre enn mange dyrere platebørster.
    Bortsett fra fine fibre bidrar den til fjerning av statisk elektrisitet.

    https://www.analogplanet.com/content/throw-away-your-old-audioquest-carbon-fiber-brush
    juryen har vel ikke kommet til en konklusjon hva angår siste punkt.

    https://forums.stevehoffman.tv/thre...ic-brush-completely-ineffective.588867/page-2

    heller ikke lenka til fremerguru! det er bare reklame.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    hva er så billig eller spesielt bra med denne. de selger en til 100 mindre som vel ikke er dårligere …
    Den leder strøm vekk fra platene, som høres fint ut. Til 250 spenn tror jeg at jeg skal prøve en. Passer bra, siden den gamle karbonfiberbørsten min har begynt å røyte. ;)
    Skjønner ikke helt at det skal være unikt for denne? Standard karbonfiberbørster er da elektrisk ledende og som regel med et håndtak av aluminium sånn at statisk ladning i platene jevnes ut ved hjelp av kroppen din når du børster platene?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Det spørs jo hva som er mellom busten og håndtaket. For andre applikasjoner selges dyre, elektrisk ledende børster. Får se.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    hva er så billig eller spesielt bra med denne. de selger en til 100 mindre som vel ikke er dårligere …
    248kr synes jeg er rimelig.
    Du må gjerne spare en hundrelapp, men den nye fra Audioquest er bedre.
    Den er også bedre enn mange dyrere platebørster.
    Bortsett fra fine fibre bidrar den til fjerning av statisk elektrisitet.

    https://www.analogplanet.com/content/throw-away-your-old-audioquest-carbon-fiber-brush
    juryen har vel ikke kommet til en konklusjon hva angår siste punkt.

    https://forums.stevehoffman.tv/thre...ic-brush-completely-ineffective.588867/page-2

    heller ikke lenka til fremerguru! det er bare reklame.
    jo, det er forsåvidt reklame, men du spurte om forskjellen på børstene. Det blir gitt info om det.
    Den Hoffmanntråden er fra 2016, og omhandler den gamle børsten.

    Hvis man likevel skal ha ny børste kan man velge å kjøpe den som er "improved" til HELE 248 kr,
    eller spare hundre kroner ved å kjøpe det gamle produktet hvis man er skeptisk.
    Jeg mener fremdeles at den nye Audioquestbørsten er bra og billig, og til 248 kr synes jeg i grunnen
    ikke dette er noe å akkedere om :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om firmaer som kan lage lokk til platespiller,har en Denon DP-37F som jeg ønsker ett helt firkantet lokk til og ikke tilsvarende det originale med skrå front. Ønsker også ett lokk som dekker hele platespillerens topp. Jeg holder til i Vestfossen, men jobber i Oslo. Alle spillerene mine har standard firkantede lokk og vil jeg ha det her også.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noen som vet om firmaer som kan lage lokk til platespiller,har en Denon DP-37F som jeg ønsker ett helt firkantet lokk til og ikke tilsvarende det originale med skrå front. Ønsker også ett lokk som dekker hele platespillerens topp. Jeg holder til i Vestfossen, men jobber i Oslo. Alle spillerene mine har standard firkantede lokk og vil jeg ha det her også.
    Trur det er eit firma på Nøtterøy som driv med slikt. Spør R.E.S. om han hugsar adressa.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Fant de, de har skiftet navn fra Kreativ Plast til Plexon, Jeg skal sende de en mail.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn