Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspillene Dr. Dong og habicht for interessen. Løsningen finnes, som habicht skriver, på ebay, men hadde hatt glede av å høre på spilleren allerede i helgen. Så om noen har en slik armbase liggende, så er jeg takknemlig for all hjelp.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Up for grabs! $ 25' - vettug pris i forhold til alt nytt skrot i den prisgata....
    Vacuum og hele pakka. Indestructable.


    ms8.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Jorwed
    Ser at du ikke har fått svar.
    Det er en Consonance T8 tolvtommer.
    Tror saken går mot en løsning
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Hva så? Pumpa er en standard motor, lett å skifte. Gummileppene på talerken er å få kjøpt nye.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det skal ikke være gratis; USD 600 pluss frakt og moms for et ekstra armbord på HR-X. Tror jeg må utforske andre muligheter.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er Philips F7111 en god spiller med Philips 400? Passer shure-nålene på disse også?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Goldring 10 10 pickup, er denne brukbar. Den fulgte med en spiller jeg har fått i hus, bytter ikke med det første vis den duger. Spilleren er en Denon DP37F.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Pickupen trengte en rens, og den duger inntil videre, bytter den ut etter hvert. Er det noen på forumet som vet om noen som lager lokk til platespillere, vurderer og få lagd ett lokk som er helt firkantet. Det originale til Denon DP37F har en skrå front og det dekker heller ikke knappene.
     

    tomarildh

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2019
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Skal en tur til München om to uker, er det noen her som vet om butikker hvor det kan vær mulig å finne Ortofon OM30 til min Dual CS5000?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Skal en tur til München om to uker, er det noen her som vet om butikker hvor det kan vær mulig å finne Ortofon OM30 til min Dual CS5000?
    Stift til OM-30 finner de i hvert fall på HiFiKlubben her hjemme:
    https://www.hifiklubben.no/stereo/pickup/ortofon-stylus-30-erstatningsnal/

    Hva med å gå for en OM-40 stift i stedet (Fritz Guger 70 stift i stedet for Super Fine Line) :
    https://www.hifiklubben.no/stereo/pickup/ortofon-stylus-40-erstatningsnal/

    Ellers har Ortofon en liste over sine forhandlere (der du kan søke på Munchen) - på sin side:
    https://www.ortofon.com/where-to-buy
     
    Sist redigert:

    tomarildh

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2019
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Skal en tur til München om to uker, er det noen her som vet om butikker hvor det kan vær mulig å finne Ortofon OM30 til min Dual CS5000?
    Stift til OM-30 finner de i hvert fall på HiFiKlubben her hjemme:
    https://www.hifiklubben.no/stereo/pickup/ortofon-stylus-30-erstatningsnal/

    Hva med å gå for en OM-40 stift i stedet (Fritz Guger 70 stift i stedet for Super Fine Line) :
    https://www.hifiklubben.no/stereo/pickup/ortofon-stylus-40-erstatningsnal/

    Ellers har Ortofon en liste over sine forhandlere (der du kan søke på Munchen) - på sin side:
    https://www.ortofon.com/where-to-buy
    Det var egentlig Super OM pickup jeg tenkte på, min feil. Nå står det en OMB 20 på, må det justeres noe vinkel eller noe om jeg bare bytter til 30 eller 40 nål på OMB'en?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Med hele OM-serien bør det være mulig å bare bytte stift og eventuelt stifttrykk.
    Men setter du på en skarpere sliping, er det alltid fornuftig å ta en ny runde med
    justeringer for å være sikker på at justeringen i utgangspunktet er optimal.

    Bruker du Hoffmanns ARC generator : Conrad's Free Stuff (tredje linje), kan du skrive
    ut en optimal protraktor for din (Dual) platespiller. Etter at du har lagt inn avstanden
    mellom spindel og horisontalt lagringspunkt på armen, anbefaler jeg at du benytter
    Stevenson geometri og Typical verdier - for best mulig resultat...

    Det vanskligste med å få gjort etter at du har skrevet ut protraktoren, er å lage
    hullet til spindelen. Her kan du se hvordan det enklest kan gjøres;


    NB: Juster cantileveret paralellt med de to nullpunktene (med riktig stifttrykk
    og null antiskating), snarere enn huset/shellet paralellt med de to nullpunktene
    som det ser ut som han gjør på videoen...
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Oj Oj Laban. Ser ut som PUen tipper over, bildemanipering? Husker de kule gutta på 80tallet tilta påhengsmotoren for å være kule. (skulle lisom gå fortere da) Er du også fra de trakte hvor de drev med dette?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Oj Oj Laban. Ser ut som PUen tipper over, bildemanipering? Husker de kule gutta på 80tallet tilta påhengsmotoren for å være kule. (skulle lisom gå fortere da) Er du også fra de trakte hvor de drev med dette?
    Ja Laban har tiltet burde vel kanskje skamme meg :D

    IMG_1524.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Klar for helg når fredagssnutten til Big Dipper kommer med oppdatering på ukens nyheter:



    Og det var jaggu vinylfredda forrige uke også:

     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror det fleste spiller vinyl lider av litt samlemani. Jeg gleder meg over at samlingen min vokser. Har lagt inn samlingen i Discogs og synes det er bl A kjekt å sjekke verdien. Men en tanke slår meg. Hva er verdien om 20-30 år? En har lett for å tenke at dette er gull langt inn i evigheten. Men jeg har begynt å tvile. Er redd vinylen ikke er like hot om noen år. Da blir mesteparten tilnærmet verdiløst, bortsett fra super sjeldne plater fra f eks The Beatles. Til tross for denne realitet sjekken, så filtrerer hjernen min dette bort, og jeg fortsetter å fylle på samlingen min til langt ut i evigheten.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Man gjør det vel for seg selv, av egen interesse? Hvis man har flaks kan det være noe av verdi for barn og barnebarn.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror det fleste spiller vinyl lider av litt samlemani. Jeg gleder meg over at samlingen min vokser. Har lagt inn samlingen i Discogs og synes det er bl A kjekt å sjekke verdien. Men en tanke slår meg. Hva er verdien om 20-30 år? En har lett for å tenke at dette er gull langt inn i evigheten. Men jeg har begynt å tvile. Er redd vinylen ikke er like hot om noen år. Da blir mesteparten tilnærmet verdiløst, bortsett fra super sjeldne plater fra f eks The Beatles. Til tross for denne realitet sjekken, så filtrerer hjernen min dette bort, og jeg fortsetter å fylle på samlingen min til langt ut i evigheten.
    Samler du plater på grunn av pengeverdien, da?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror det fleste spiller vinyl lider av litt samlemani. Jeg gleder meg over at samlingen min vokser. Har lagt inn samlingen i Discogs og synes det er bl A kjekt å sjekke verdien. Men en tanke slår meg. Hva er verdien om 20-30 år? En har lett for å tenke at dette er gull langt inn i evigheten. Men jeg har begynt å tvile. Er redd vinylen ikke er like hot om noen år. Da blir mesteparten tilnærmet verdiløst, bortsett fra super sjeldne plater fra f eks The Beatles. Til tross for denne realitet sjekken, så filtrerer hjernen min dette bort, og jeg fortsetter å fylle på samlingen min til langt ut i evigheten.
    Samler du plater på grunn av pengeverdien, da?
    Langt i fra. Bare påpeker det paradoksale. F eks betale litt ekstra for en eksklusive utgave. Da liker en å tenke at den er av større verdi.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Man gjør det vel for seg selv, av egen interesse? Hvis man har flaks kan det være noe av verdi for barn og barnebarn.
    Jeg arvet en del av samlingen fra min eldre bror. Han fikk aldri egne barn. Jeg har har stor glede å pløye gjennom samlingen og tar vare på den som gull. Håper mine barn og fremtidige barnebarn en gang kan ha samme gleden.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Jeg har en datter, men hun er høyst sannsynlig uinteressert. Så hva da? Bulksalg til en bruktbutikk for en slikk og ingenting?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Man gjør det vel for seg selv, av egen interesse? Hvis man har flaks kan det være noe av verdi for barn og barnebarn.
    Jeg arvet en del av samlingen fra min eldre bror. Han fikk aldri egne barn. Jeg har har stor glede å pløye gjennom samlingen og tar vare på den som gull. Håper mine barn og fremtidige barnebarn en gang kan ha samme gleden.
    Jeg har snakka litt med brødrene til totte. De har en plan om å jobbe seg gjennom samlinga hans over noen øl. Fin fyr, fin samling, fine brødre, fin måte å minnes.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.713
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    god kveld ett lite spørsmål til vinylfolket, driver å fundere litt om å bytte arm, har pr dags dato en origin live illustrius mk 2 arm, og funderer om det har seg noe å oppgradere til origin live conqueror arm. noen formeninger?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hej Pug309gti.

    Jeg kender ikke til Origin arme, men hvorfor mener du den ene er en opgradering i fh til den anden? Er det prisen?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Eg skal dele plasesmlinga mellom ungane. Men det vert vanskeleg å plassere rett plate til rett avkom....
    Dei som ikkje kan delast, må omsetjast.
    Her må to af børnene mine dele huset, den tredje arver Beatles-pladerne.:cool: ;)

    Ps.
    Det kan godt være en urimlig deling, i såfald må de to der arver huset have lidt penge ved siden af.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn