Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Platecover før og nå: har de blitt trangere, eller er det bare meg? Gjelder både inner- og yttercover, syns av og til man virkelig må kjempe litt vel mye for å få ut platene man skal spille.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.982
    Antall liker
    17.458
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Platecover før og nå: har de blitt trangere, eller er det bare meg? Gjelder både inner- og yttercover, syns av og til man virkelig må kjempe litt vel mye for å få ut platene man skal spille.
    Det meste er jo i (minst) 180g nå, så tykkere. Kanskje det har noe å si? Ellers pop med gatefold om dagen. Kult, det, men tar mye hylleplass.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Platecover før og nå: har de blitt trangere, eller er det bare meg? Gjelder både inner- og yttercover, syns av og til man virkelig må kjempe litt vel mye for å få ut platene man skal spille.
    Det meste er jo i (minst) 180g nå, så tykkere. Kanskje det har noe å si? Ellers pop med gatefold om dagen. Kult, det, men tar mye hylleplass.
    Når du sier det, så stemmer det jo. Det meste er jo 180 gram nå, så ser ikke bort fra at det kan være en sammenheng der. Tenkte faktisk ikke på det med platetykkelse. Men syns allikevel man kunne tatt høyde for det når man lager coverne så man slipper peset med for trange sleeves. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    At nye dyre plater fortsatt kommer med trange papir inner er fantastisk! Lyden det lager når du tar ut plata 1ste gang får rygghåra til å stå.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Regner med at dette er det noe av det samme problemet jeg har med fluekroker; krokøynene blir mindre for hvert år. Har du prøvd briller? :cool:
    R

    Platecover før og nå: har de blitt trangere, eller er det bare meg? Gjelder både inner- og yttercover, syns av og til man virkelig må kjempe litt vel mye for å få ut platene man skal spille.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At nye dyre plater fortsatt kommer med trange papir inner er fantastisk! Lyden det lager når du tar ut plata 1ste gang får rygghåra til å stå.
    Saks? De funker i alle fall med generiske hvite innercover som ikke er noe å samle på. Hvis man vil ta vare på det originale, blir det blåsing, lirking og luring for å få ut platen og putte den i et polylined innercover.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    At nye dyre plater fortsatt kommer med trange papir inner er fantastisk! Lyden det lager når du tar ut plata 1ste gang får rygghåra til å stå.
    Kult for deg at du får et slags perverst kick ut av dette. Jeg derimot, syns det er slitsomt at man praktisk talt må dra platene ut av innercoverne på enkelte skiver for å ut faenskapet. :)

    Regner med at dette er det noe av det samme problemet jeg har med fluekroker; krokøynene blir mindre for hvert år. Har du prøvd briller? :cool:
    R

    Platecover før og nå: har de blitt trangere, eller er det bare meg? Gjelder både inner- og yttercover, syns av og til man virkelig må kjempe litt vel mye for å få ut platene man skal spille.
    Frekke lømmel... :cool: Har ikke noe med synet å gjøre det her, det jeg snakker om er at coverne er så trange at platene nesten sitter fast inni. Kunne vært blind og det ville vært det samme, når jeg skulle Black Sabbath - 13 istad måtte jeg riste og dra for å få ut platene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg synes ikke coverne er spesielt trange på nye plater. At de og platene er statiske, derimot, absolutt. Et par runder med Milty Zerostat, så kommer de fint ut av papiret.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Jeg synes ikke coverne er spesielt trange på nye plater. At de og platene er statiske, derimot, absolutt. Et par runder med Milty Zerostat, så kommer de fint ut av papiret.
    Nei, kanskje det bare er meg... men mener å ha opplevd denne trangheten på flere utgivelser og syns ikke eldre utgivelser er på samme måten.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Enkelte skiver, ja. Gjerne de med forseggjorte innercover av tykt glanset papir, med bilder og tekst og så videre. Men sånn har det vel alltid vært? Men mitt inntrykk er at mesteparten er helt OK. Men mye er voldsomt statisk når de er nytt, og sånn kan jeg ikke huske at det var i gamle dager. Jeg tror det er grunnen. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, og det har ikke allverden å si heller, i og med at alt er hunky dory etter en vask.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tok det lang tid før du fikk din reparerte pickup tilbake?

    Edit: Hvis jeg panter pickup'en så koster en ny dv20x2l ca 6000 kr. Hvis jeg sender pickup'en til Expert Stylus så koster det 330 pund, ca 3300 kr. Hva er det beste valget? Er ny i gamet og trenger litt expert råd.
    Det tok ca ni , ti uker. Er det en mk ll du har?
    Hvordan kan jeg se at pickup'en er mkII? Vil tippe at pickup'en er rundt 5 år gammel, men nesten ikke brukt. Ungen til selgeren tok knekken på den. Jeg derimot har barnegrind rundt komponentene, slipper nysgjerrige barnehender.

    Det tok jo ganske lang tid før de ble ferdig med din pickup. Og de sa at de skulle bli ferdig med min pickup innen 28.mars. Er det for godt til å være sant? Og jeg har ikke sendt den inn ennå.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Om jeg ikke tar helt feil er det er en Mk II, Mk I har en helt annen utforming på huset (lukket underside). Sånn:

    IMG_0055_2_zpse7ee206f.jpg


    Eller er det noe som heter 20X2 Mk. II?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    DV-20x2 er oppfølgeren til DV-20x, vel? Har aldri hørt om 20x2 mk2.

    XX2 Mk2, derimot...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg skulle vel mene at totallet netopp indikerer mk 2-statusen, selv om "mk" ikke er å finne noe sted, Dazed. Spikker du ikke litt flis her nå? Ellers har Zomby helt rett, og jeg kunne spart meg spørsmålet om jeg bare hadde tatt bildet trådstarter la ut i øyesyn. Dealinehue får ta skylda.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Den har ikke den gulplata som lukker selve huset. Men serienr er 62978, som er høyere enn bildet som Zomby_Woof har posta. Har serienr noe å si om hvilken mk utgave pickup'en har?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Aner ikke noe om serienummer. Men den nye utgaven har åpen underside, den gamle lukket. Kanskje de nummereres uavhengig for hver modell?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle vel mene at totallet netopp indikerer mk 2-statusen, selv om "mk" ikke er å finne noe sted, Dazed. Spikker du ikke litt flis her nå? Ellers har Zomby helt rett, og jeg kunne spart meg spørsmålet om jeg bare hadde tatt bildet trådstarter la ut i øyesyn. Dealinehue får ta skylda.
    Jeg vet ikke. Ble bare litt forundret over spørsmålet om det var en Mk2, siden Sammy skrev at han hadde en DV-20x2L, og lurte på om det fantes flere versjoner av 20x2L uten at jeg hadde fått det med meg. Jeg prøvde bare å skjønne sammenhengen. ;) Det er jo ikke så lett å henge med på elle endringer op oppdateringer bestandig.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Aner ikke noe om serienummer. Men den nye utgaven har åpen underside, den gamle lukket. Kanskje de nummereres uavhengig for hver modell?
    Min er åpen, da kan vi konkludere at det er en mkII. Det var godt å vite.

    Edit: Jeg misforsto innlegget til Zomby_Woof. Jeg trodde først at lukket hus var mkII. Må lese nøyere neste gang ::)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Over til et annet spørsmål. Platespilleren min har optisk hastighetviser. Igår testa jeg med Strobe Dics'en som fulgte med spillern, og når de linjene var statiske, så viste displayet 33.334-33.562. Men de strekene på den Strobe Disc'en går litt mot klokka og med klokka innimellom(veldig liten bevegelse). Det virker som motoren er litt ustabil. Er det normalt for spiller med beltedrift?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Enkelte skiver, ja. Gjerne de med forseggjorte innercover av tykt glanset papir, med bilder og tekst og så videre. Men sånn har det vel alltid vært? Men mitt inntrykk er at mesteparten er helt OK. Men mye er voldsomt statisk når de er nytt, og sånn kan jeg ikke huske at det var i gamle dager. Jeg tror det er grunnen. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, og det har ikke allverden å si heller, i og med at alt er hunky dory etter en vask.
    Stemmer kanskje det, at det er mest de med trykte innercover o.s.v. som er vanskeligst. Men syns allikevel jeg opplever det på vanlige hvite innercover en del også, selv om det godt kan hende alltid har vært sånn. Kanskje den lure løsningen er å kjøpe seg platevasker hvis det gjør noe med dette også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    17.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, kanskje det bare er meg... men mener å ha opplevd denne trangheten ........... og syns ikke eldre utgivelser er på samme måten.
    Får et bilde på netthinnen her - men regner med at det er platecover du egentlig mener:cool:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Morsomt å leke med armgeometri. Kjører nå effektiv armlengde på 307,3 overhang 14,6 og flyttet nullpunktene litt ut. Hører jeg forskjell? Njæ, men offset vinkelen er tett på armens egen og pu kommer lenger ut. Tar seg visuelt bedre ut!:cool:

    aa.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken monteringsavstand bruker du for å få HTA lik offsetvinkel?

    Jeg planlegger å prøve det samme med Baerwald og "Typical" inner- og ytterradier i Conrad-protraktoren, og med 290mm kommer jeg 0,75 grader unna. Pleier å bruke 292mm, som gir 14mm overheng (306mm eff. lengde), men 18,1 graders HTA vs. Jelcos 19 graders offsetvinkel.

    Ved å øke innerradien kommer man nærmere 19 grader, men da vil jo vinkelfeilforvrengningen innerst på plata også øke.

    Lurer på hvilken geometri Jelco selv bruker.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg tok en avgjørelse og lot indre ligge med radius 65 og ytre på 147 med avstand 293mm. Endte med en vinkel på 18,456.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har du laget og sammenliknet vinkelforvrengningskurver og slikt?

    Tror jeg må punkche inn noen tall på Vinylengine-kalkulatoren og se om forskjellen er noe åp bry seg om. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Har du laget og sammenliknet vinkelforvrengningskurver og slikt?

    Tror jeg må punkche inn noen tall på Vinylengine-kalkulatoren og se om forskjellen er noe åp bry seg om. :)
    Intuitivt føler jeg at jeg har kompensert litt med å øke effektiv radius. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja..

    Alle driver jo og oppgir overheng, men IMO blir det unøyaktig å sikte etter, all den tid overheng er et resultat ev monteringsavstand og nullpunktenes avstand fra spindel.

    Med 290mm monteringsavstand, som de oppgir, 15mm overheng/305mm effektiv lengde, stemmer det ikke med noen av geometrimodellene jeg har prøvd med.

    De har litt merkelige specs på effektiv masse og slikt også.

    ...Men det funker flott med Baerwald og 290-293mm monteringsavstand, hvis man ikke for noia av å montere PU litt skjevt i headshellet.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det ga meg noia, så jeg prøvde forsiktig å nærme meg 19 grader. En halv grad ser jeg ikke i farta, men over en slet på meg. Har flytte indre 0 punkt 5mm og yttre 3mm i forhold til IEC.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det ga meg noia, så jeg prøvde forsiktig å nærme meg 19 grader. En halv grad ser jeg ikke i farta, men over en slet på meg. Har flytte indre 0 punkt 5mm og yttre 3mm i forhold til IEC.
    "Typical" gir 3mm mer på indre og 1mm på ytre ift. IEC.

    Får måle selv på noen plater og se hva som er reelt. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Kjører jeg med 290 og IEC får jeg max err 1,37 max distortion 0,471 avg dist 0.308. Med min er tallene 1,17 0,4 og 0,262
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De kurvene har ikke fått med radieendringene dine, tror jeg. De fine tallene skyldes nok Baerwald og 3mm ekstra armlengde.

    Prøv å lage et nytt sett kurver med dine radier.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er nominelle mål tatt ut fra Conrad Hoffman's Arc Template Generator. Det er selvsagt unødvendig å bruke tre desimaler.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Noen som kan anbefale en god MM-pu i budsjettkuttene? Skal stå på en Onkyo 1050.
    Har i dag en nagaoka mp-110 men den plukker opp en del støy. Har også en billigere AT-95 og den er mye stillere enn nagaoka sin. Hører mest på progrock og litt metal.

    CP-1050 | ONKYO Asia and Oceania Website
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mine radier ligger der. Men du ville ha alle på 293 kanskje...
    Det ser da ut som inner og puter groove er 60,325 og 146,05 på alle fire?

    Neida. Det somvar interessant var jo om det var mulig å få pickupen montert med 19 grader HTA eller nært nok uten å få mer forvrengning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn