Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det er vel mellom de definerte inner- og ytterradiene?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Eller min kurve operer uavhengig de 3 andre påvirkes. Ikke helt lett dett, men det er jo bare en lek
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er selvsagt unødvendig å bruke tre desimaler.
    Ikke bare unødvendig - komplett umulig i praksis. 2 desimaler klarer du heller ikke med ordinært måleutstyr;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå gir jeg meg, men her har vi sammenligning av Løfgren A/B, Jelco og min.

    tracking7.jpg


    tracking6.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvsagt unødvendig å bruke tre desimaler.
    Ikke bare unødvendig - komplett umulig i praksis. 2 desimaler klarer du heller ikke med ordinært måleutstyr;)
    Man klarer ikke å justere på utsendelser, hundredeler eller engang tideler, men strengt tatt sier ikke antall desimaler i nominelle dimensjoner noe om toleransen. Det er bare det teoretisk riktige som formelverket spytter ut.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kurvene tegnes uavhengig, tallene avgjøres av grensene du setter.
    Det er jeg usikker på om kan stemme. Nullpunktene bestemmes jo av ligningene, så de gir det beste kompromisset over det området som defineres av inner- og ytterradiene. Et større arbeidsområde vil gi høyere maks vinkelfeil, etc. Og tallene for inner og outer groove likner veldig på radiene beskrevet av RIAA (eller var det IEC?)

    Må nerdes mer om. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, Lofgren og Stevenson kurven tilpasser overhang, offset og følgelig effektiv etter platens fastsatte innerste og ytterste. Det ser du jo når du bruker generatoren. Når jeg legger inn min kurve er den basert på custom inner og ytter med Løfgren A som utgangspunkt, da får jeg en overhang og vinkel. Disse to legges inn og tegner så en kurve uavhengig av hvilke inner/ytter jeg setter i eksemplene over. Om jeg legger inn custom inner/ytter og velger Løfgren A tegner den ANM kurven. Problemet med kalkulatoren er at du ikke kan velge inner ytter for hver, bare føre inn vinkel overhang spindel-pivot.

    Har du prøvd den selv?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, på jobben i stad, i full fart før jeg gikk hjem. Rart ikke de faktiske radiene du valgte vises i tabellen, da. Jeg skal også eksperimentere litt med dette. Det du har kommet frem til virker lovende, synes jeg.

    Jeg synes det ser ut som radiene man velger gjelder for alle fire kurvene, men jeg ble ikke helt klok på det tidligere. Må leke mer. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, de føres for alle, men det er kun når du velger de 3 forhåndsprogrammerte geometriene de påvirker tallene. Når jeg legger inn custom vinkel og overhang i en er den låst.

    Egentlig logisk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enig, men da burde jo de tallene stå i tabellen også.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, kanskje. Den burde jo kanskje vise hvilken inner/ytter den er tilpasset, men kurven og forvrengningen blir uansett den samme. Og ingen plater er like. Har mange plater med runout radius på 70+ og da er det kanskje ikke like nyttig å legge et nullpunkt på 65 feks.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen som kan anbefale en god MM-pu i budsjettkuttene? Skal stå på en Onkyo 1050.
    Har i dag en nagaoka mp-110 men den plukker opp en del støy. Har også en billigere AT-95 og den er mye stillere enn nagaoka sin. Hører mest på progrock og litt metal.

    CP-1050 | ONKYO Asia and Oceania Website

    Shure sc35c er en rimelig budsjettpickup. Lite følsom for støy og tøff lyd for rock!

    Se eventuelt her:http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/79606-pioneer-plx-1000-a-17.html#post2466955
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Min platespiller har en harstighetskontroller som får strøm fra en billig veggvorte adapter. Vil det ha mye å si å bytte ut den veggvorta med en Russ Andrews strømforsyning?

    Har sett flere som har Rega spillere som har gode erfaring med denne psu'en, men da går den rett i motoren. I mitt tilfelle vil man plugge psu'en først inn i kontrolleren som igjen sender strøm til motoren. Vil det være en god oppgradering?

    Edit: Leste spesifikasjonen til psu'en, kanskje den ikke vil passe hastighetskontrollen... Får se hva som står på den veggvorta hjemme.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det som var spørsmålet ditt, men det hadde vært spennende å høre litt om Hanss Acoustics-spilleren hvis du har noe å melde. Litt fristende modell, men det er ikke så ofte man ser noen som har den. Spiller den bra?

    Min platespiller har en harstighetskontroller som får strøm fra en billig veggvorte adapter. Vil det ha mye å si å bytte ut den veggvorta med en Russ Andrews strømforsyning?

    Har sett flere som har Rega spillere som har gode erfaring med denne psu'en, men da går den rett i motoren. I mitt tilfelle vil man plugge psu'en først inn i kontrolleren som igjen sender strøm til motoren. Vil det være en god oppgradering?

    Edit: Leste spesifikasjonen til psu'en, kanskje den ikke vil passe hastighetskontrollen... Får se hva som står på den veggvorta hjemme.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har bare hatt den i par dager, og syns at den spiller veldig bra. Har lite erfaring med vinyl og vet ikke helt hvordan jeg kan forklare lyden. Men jeg hadde en Project 1Xpression spiller før som er en billigere spiller. Største forskjellen er strammere bass og sortere bakgrunn, mer ro i lydbildet. Om du bor i nærheten av Oslo, kan du bare ta en tur innom meg for en liten demo :)

    Syns spilleren gir mye valuta for penga.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.159
    Antall liker
    39.650
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Skal lure på om det er noe å hente på en bedre strømforsyning til min Clearaudio spiller,ser det finnes på bayen til en grei pris?

    mvh

    linear-power-supply-for-clearaudio-performance-dc-turntable.jpg
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    motoren: Hva koster den psu'en?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Nesten samme pris som den jeg linket til. Lurer på hvilken av dem som er best.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har testet disse remastrede utgavene av pink ployd som selges på platekompaniet, og kan si noe om kvalitet på lyden?

    IMG_0638.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    ^Jeg syns Meddle låter bra. Har ikke testet noen av de andre siste utgivelsene på vinyl enda. Men har en DSOTM fra noen få år tilbake, og det er på en måte lyden på den kontra cd'en som ga meg kicket til å satse på vinyl igjen.

    ...tror visst jeg blir nødt til å sette den på bare for å sjekke at jeg ikke prater tull. :)

    Edit: har The Wall også, og selv om jeg bare har rukket en gjennomhøring syns jeg lyden var bra på den også. Uten å ha sammenlignet med gammel vinyl eller cd.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.982
    Antall liker
    17.458
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det ble solgt en boks av PF inntil nylig, som nå ikke selges lenger. Er det samme remastering, og er lyden på på platene i denne boksen bra (ift 1. pressingene)?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Det ble lenge solgt en boks med alle skivene hvor det var et sirkulære klistremerke på coverne. Disse er digitalt remastret.
    Jeg har er par av dem men for disse mangler jeg andre pressinger ut over en japanpress av Meddle, foretrekker der japanpressen.

    De nye pressingene kjenner jeg ikke til.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    16.269
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Skal lure på om det er noe å hente på en bedre strømforsyning til min Clearaudio spiller,ser det finnes på bayen til en grei pris?

    mvh

    Vis vedlegget 429511
    Jeg har testet tre spillere med oppgradert PSU (Pro-Ject, Rega og JA Michell) og alle har slått ut positivt. Har tidligere eid en PSU fra MCRU (Arcam IrDac) og den var veldig godt bygd med kvalitet hele veien.

    Mvh
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Skal lure på om det er noe å hente på en bedre strømforsyning til min Clearaudio spiller,ser det finnes på bayen til en grei pris?

    mvh

    Vis vedlegget 429511
    Jeg har testet tre spillere med oppgradert PSU (Pro-Ject, Rega og JA Michell) og alle har slått ut positivt. Har tidligere eid en PSU fra MCRU (Arcam IrDac) og den var veldig godt bygd med kvalitet hele veien.

    Mvh
    Hvilken psu benyttet du til Pro-Ject spilleren, og hvilke forbedringer oppnås?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    16.269
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Mener det var Pro-Ject sine egne PSUer, Speedbox ett eller annet. Kort fortalt så opplevde jeg strammere bass, alt høres roligere ut slik at detaljer og lydbilde kommer bedre frem. Dette er generelt hva jeg har opplevt på alle spillerene jeg har testet med oppgradert PSU.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Mener det var Pro-Ject sine egne PSUer, Speedbox ett eller annet. Kort fortalt så opplevde jeg strammere bass, alt høres roligere ut slik at detaljer og lydbilde kommer bedre frem. Dette er generelt hva jeg har opplevt på alle spillerene jeg har testet med oppgradert PSU.
    Takk, hva med oppgradert psu på riaa?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en Ortofon VMS20 EO mk2 pickup med knekt nålefane. Har sett litt på ebay og fant en erstatningsnål for en billig penge. Kan man satse på de erstaningsnålene, eller bør man gå for en original?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Fikk tak i en AudioTechnica VM540ML og endelig hørtes det ut sånn jeg har prøvd å finne i flere år til opptil 4 ganger prisen uten å treffe helt.
    Denne pick,upn har ML slipning som gjør att den går dypere i rillene og dermed var flere av mine eldre plater med litt overflateriper og småstøy nesten som nye.

    https://www.platekompaniet.no/plate...-og-riaa/audio-technica-vm540ml---plug--play/

    Noen som kan anbefale en god MM-pu i budsjettkuttene? Skal stå på en Onkyo 1050.
    Har i dag en nagaoka mp-110 men den plukker opp en del støy. Har også en billigere AT-95 og den er mye stillere enn nagaoka sin. Hører mest på progrock og litt metal.

    CP-1050 | ONKYO Asia and Oceania Website
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    8.846
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som har testet disse remastrede utgavene av pink ployd som selges på platekompaniet, og kan si noe om kvalitet på lyden?

    Vis vedlegget 430354
    Jepp!

    Har lagt igjen noen kroner hos PL på disse, har kjøpt Meddle, Animals, Wish you were here, The Wall og Final cut, sistnevnte med when the tigers broke free som bonusspor (som på cd'n) synes det er meget bra lyd på disse. jeg følte at jeg måtte skru opp volumet noe på The Wall i forhold til min gamle, men flott lyd ja!
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Mht The Wall, Final Cut, DSOTM og WYWH er de opprinnelige pressingene fra utgivesesåret hakket over disse re-issues. De øvrige PF-reissues har jeg ikke hørt/sammenliknet med de opprinnelige pressingene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Min tidlige, men ikke første-, pressing av DSOTM og muligens også min litt senere 1973-pressing låter kanskje bittelitt bedre enn 2012-(?)pressingen, men ikke så mye, så med mindre man finner en NM 1973-pressing, er disse svært gode kjøp, og alle varienter og remastere jeg har hørt fra mellomtiden er merkbart dårligere enn begge. SPESIELT CD-remasteren fra tidlig nittitall. (men SACD-laget på samme sølvplate er ganske bra.)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Mht The Wall, Final Cut, DSOTM og WYWH er de opprinnelige pressingene fra utgivesesåret hakket over disse re-issues. De øvrige PF-reissues har jeg ikke hørt/sammenliknet med de opprinnelige pressingene.
    To hakk, og kanskje ett til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn