Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    8.021
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg er usikker på prisane på ASR og Musical Fidelity sine riaatrinn, som eg trur vil gjere DV20 lukkeleg på litt ulike måtar. MCinngangen på Marantz er ikkje det verste, og vil nok gjere ein anstendig jobb, men dei to riaatrinna eg nemner, vil nok frigjere merkbart meir av potensialet til denne gode pickupen. Det er også mange andre riaatrinn som kunne vore aktuelle, alt etter kor hardt du vil stresse lommeboka. Eg hadde gått for noko som hadde minst 64 dB gain, gjerne rørbasert.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.281
    Eg er usikker på prisane på ASR og Musical Fidelity sine riaatrinn, som eg trur vil gjere DV20 lukkeleg på litt ulike måtar. -------.
    ?
    Er ikke prisene publisert hos Stereofil til å stole på (44995, 15995 og 9995 henholdsvis for de 3 ASR modellene)
    Eller mente du noe annet?

    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    8.021
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg hadde berre ikkje orientert meg om prisane på lange tider. Og ikkje høyrt Aqvox eller McIntosh, så her vert det vanskeleg å meine noko om pris/kvalitet. Aqvox har gain på 68 dB og ein del justeringar, så dette er ein interessant sak. McIntosh MP 1100 ser svært spennande ut. Og så er det sikkert mange fleire eg ikkje kjem på, så vel som endå fleire eg aldri har høyrt om. Kva riaa som skal veljast, er også sjølvsagt spørsmål om kva kvalitetar ein har bruk for, dessutan er pris interessant. Så mangt burde nemnast, eg kom berre på eit par "snusfornuftige" som kunne eigne seg saman med DV20 L.
    Eg har aldri eigd DV20 sjølv, men høyrt dei ulike variantane fleire gonger. Og eg har hatt DV10x5 som referanse i mange år (høyrest ganske lik ut med DV20 higoutputurgåva, men er mindre oppløyst, og har litt mindre markant bassattgjeving, så litt kvalifisert gjetting er det eg kjem med når eg seier ASR og Musical Fidelity er gode val. Men det er litt vanskeleg å gje gode tilrådingar om riaakjøp, for det kjem an på fleire ting. Det lettaste er å ta utangspunkt i ein gjeven pickup (i dette tilfelle DV20), og finne noko som a) passar ut frå output og impedanse, og b) faktisk passar lydleg saman - noko som betingar at du faktisk har høyrt kombinasjonen - eller noko som liknar svært (som DV10x5) Eigentleg ville eg hatt ca 68-70 dB gain til DV20L, men det er ikkje alltid så enkelt....
    For moro skuld kan eg nemne min favorittriaa (eiga referanse) TEST: EAT E-glo i samspel med ulike pickupar, men sjølv om eg vil påstå at det er mykje for pengane, er det snakk om ganske mange tusenlappar...
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Aquvox phono er beregnet til ren balansert drift med XLR inn og ut. Da har den 75db gain. Den kan brukes med RCA også, men da brukes den ikke til det den er konstruert til. Med XLR så justerer den det meste selv. Lyden beskriver jeg som ultra-nøytral og litt tørr. Den har god dynamikk, men etter min opplevelse vil den passe best inn i anlegg med rørforsterkere. Litt overpriset imo.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken pu til maks 10k matcher Rega rp6? Bør helst ha gode allround egenskaper da det går i alt fra Gasolin, Pink Floyd etc. til Metallica, Carcass, Septic Flesh.
    Ser jeg kan få Sumiko Blackbird til 7300 norske kr på tilbud i DK. Det er jo en meget god pris ift. her til lands. Passer den rp6 og har den egenskapene jeg søker?
    IMG_0498.JPG
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Aquvox phono er beregnet til ren balansert drift med XLR inn og ut. Da har den 75db gain. Den kan brukes med RCA også, men da brukes den ikke til det den er konstruert til. Med XLR så justerer den det meste selv. Lyden beskriver jeg som ultra-nøytral og litt tørr. Den har god dynamikk, men etter min opplevelse vil den passe best inn i anlegg med rørforsterkere. Litt overpriset imo.
    Det du skriver her, stemmer så vidt jeg husker svært godt med anmeldelsen i Stereophile for noen år siden. Jeg vurderte å kjøpe for en tid tilbake, men ble holdt litt tilbake av at de var litt sære mht kabelvalg - da skulle man nærmest bruke akkurat de som de selv solgte (var vel produsert av VdH). Jeg bruker selv Manley Steelhead, og fant ut at den fikk holde.
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Hvilken pu til maks 10k matcher Rega rp6? Bør helst ha gode allround egenskaper da det går i alt fra Gasolin, Pink Floyd etc. til Metallica, Carcass, Septic Flesh.
    Ser jeg kan få Sumiko Blackbird til 7300 norske kr på tilbud i DK. Det er jo en meget god pris ift. her til lands. Passer den rp6 og har den egenskapene jeg søker?
    Vis vedlegget 414706
    Lekkert;) Bruker du spacer evt. hvor mange mm?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken pu til maks 10k matcher Rega rp6? Bør helst ha gode allround egenskaper da det går i alt fra Gasolin, Pink Floyd etc. til Metallica, Carcass, Septic Flesh.
    Ser jeg kan få Sumiko Blackbird til 7300 norske kr på tilbud i DK. Det er jo en meget god pris ift. her til lands. Passer den rp6 og har den egenskapene jeg søker?
    Vis vedlegget 414706
    Lekkert;) Bruker du spacer evt. hvor mange mm?
    Nei, jeg har ikke lagt på noen spacere. Har ennå ikke tatt meg tid til å lære meg tilpasning av pu selv, så denne var ferdig montert fra Duet Audio (Oslo) da jeg kjøpte spilleren i sommer:)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaringer med Grado reference master 1
    Ser det er store sprik på anmeldelsene
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.271
    Sted
    Oslo
    Merkelig, men hørbar forbedring på Lyra Skala efter flere hundre timers (inn)spilling. Siste sukk før den gir seg, eller:confused:.


    mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Endring i romtemperatur? Endelig begynt å fyre etter å ha levd med langsomt synkende innetemperatur gjennom høst og tidlig vinter?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.271
    Sted
    Oslo
    Endring i romtemperatur? Endelig begynt å fyre etter å ha levd med langsomt synkende innetemperatur gjennom høst og tidlig vinter?
    Kanskje. Aner ikke. P.U. nr.2. har ikke gått gjennom samme transformasjon.


    mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Et skudd fra hofta, egentlig. Men fjærmediet (plast) i en pickup kan tenkes å være litt temperaturfølsomt. Det kan tenkes å variere fra merke til merke og modell til modell.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Alternativet høres jo ikke trivelig ut. Det mener jeg enten den er i ferd med å gi seg eller fortsatt trenger innspilling etter flere hundre timer.

    Det er da unektelig en temmelig verdifull egenskap at en pickup stabiliserer seg fort på den ytelsen den skal ha, og så holder seg uforandret gjennom en anstendig, les lang, levetid. Jeg synes i det minste at alle historiene om 250 timer innspilling av f.eks. DV XX2 er alt annet enn et salgsargument.
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.005
    Antall liker
    27.279
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Alternativet høres jo ikke trivelig ut. Det mener jeg enten den er i ferd med å gi seg eller fortsatt trenger innspilling etter flere hundre timer.

    Det er da unektelig en temmelig verdifull egenskap at en pickup stabiliserer seg fort på den ytelsen den skal ha, og så holder seg uforandret gjennom en tilstrekkelig lang levetid. Jeg synes i det minste at alle historiene om 250 timer innspilling av f.eks. DV XX2 er alt annet enn et salgsargument.
    Samme her har hatt DV20xl og XX2 lånte først en 20xl av våres tidl formann (ovk) som hade over 200h
    kjøpte selv en ny som ikke spillte veldigt annerledes?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Alternativet høres jo ikke trivelig ut. Det mener jeg enten den er i ferd med å gi seg eller fortsatt trenger innspilling etter flere hundre timer.

    Det er da unektelig en temmelig verdifull egenskap at en pickup stabiliserer seg fort på den ytelsen den skal ha, og så holder seg uforandret gjennom en tilstrekkelig lang levetid. Jeg synes i det minste at alle historiene om 250 timer innspilling av f.eks. DV XX2 er alt annet enn et salgsargument.
    Samme her har hatt DV20xl og XX2 lånte først en 20xl av våres tidl formann (ovk) som hade over 200h
    kjøpte selv en ny som ikke spillte veldigt annerledes?
    Jeg lånte den samme pickupen en gang. Fin pickup, selv om jeg den gangen endte med Jubilee i stedet for den XX2 som var i tankene som alternativ. Har ikke hatt DV selv, eller over lang tid, så jeg kan ikke snakke av egen erfaring om innspillingstid. Men at det er noe drit å holde på med utstyr som forandrer seg fra dag til dag? Utvilsomt.

    250 timer er nesten en LP om dagen i ett helt jævla år..... Jeg hadde blitt gærn.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har nettop byttet ut en cambridge ria med p-j phonobox rs og får masse støy over ht. I manualen står det som mulig feilkilde, mangel på jord mellom lp spiller (denne er på plass) og ria eller jordlup. Men ville ikke det da blitt samme problem med cambridge sin ria?
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    1.136
    Torget vurderinger
    10
    Alternativet høres jo ikke trivelig ut. Det mener jeg enten den er i ferd med å gi seg eller fortsatt trenger innspilling etter flere hundre timer.

    Det er da unektelig en temmelig verdifull egenskap at en pickup stabiliserer seg fort på den ytelsen den skal ha, og så holder seg uforandret gjennom en anstendig, les lang, levetid. Jeg synes i det minste at alle historiene om 250 timer innspilling av f.eks. DV XX2 er alt annet enn et salgsargument.
    Har også lest om dette, men deler ikke denne erfaringen. Har to xx2 som jeg har hatt fra ny av og som begge er i bruk. Den nyeste av dem har vel spilt knapt 50 timer, men fungerer glimrende, slik jeg også syntes den gjorde etter noen få timer. Den andre er brukt noe lenger, kanskje over 250 timer, men kan ikke si jeg har merket noen forskjell på disse. Mulig det er aldersrelatert nedsatt hørsel som spiller meg et puss, siden jeg ikke opplever forskjeller. Eller er det først nå jeg kan begynne å vente på godlyden? Tviler på det. Stiller meg m.a.o. tvilende til dette med behov for titalls, for ikke å si hundretall timer tilspilling. Har aldri opplevd dette som noe problem på de pickuper jeg har hatt opp gjennom tiden. Ei heller da ørene var bedre.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Innspilling kan nok ha noe for seg når det gjelder høyttalere. Jeg skal haller ikke benekte at signalene fra rørkomponenter kan forandre seg gjennom rørenes levetid. Men for øvrig har jeg liten tro på de store forandringene.
    Pickuper har jeg stort sett kjøpt brukt, så her har jeg ikke spandert noe særlig energi på "problemet".
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    dormouse

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2017
    Innlegg
    33
    Antall liker
    12
    Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men siden alt kunne diskuteres i denne tråden, spør jeg her:

    Jeg har til min begredelse nettopp oppdaget at jeg har endel støy i høyttalerne, som jeg antar skyldes at pickupen plukker opp signaler. Dette problemet hadde jeg også der jeg bodde før, men hadde da lettere mulighet til å flytte høyttalere og platespiller, slik at støyen forsvant.

    Etter flytting har plassmangel, WAF m.m. satt en del begrensninger på plassering av hifi-komponenter, så avstand mellom pickup og kanten av høyre høyttaler er nå 66 cm med PU i hvilestilling og 78 cm ved avspilling. Med denne avstanden er ikke støyen *veldig* høy, mer en lav blafring/susing, med innslag av litt "modemstøy", som jeg kun hører når jeg holder øret like ved. Men jeg antar det påvirker den samlede lydopplevelsen.

    Jeg har en Michell TecnoDec med oppgradert arm, Michell Tecnoarm, og en Blue Point No. 2 PU.

    Er dette altfor kort avstand til høyttalere? Er evt. PU og arm av det særlig følsomme slaget? Er det sannsynlig at andre elektriske støykilder slår inn? Jeg har slått av telefoner og andre unødige apparater i nærheten, men vegg-i-vegg er kjøkkenet, med kjøleskap og denslags. For øvrig står platespilleren nært forsterkere og andre hifi-komponenter, men det er jo ikke til å unngå.

    Er det andre ting som kan påvirke? Teppet på gulvet...?

    Litt kjedelig problem uten noen enkel løsning, dette... :-/


    20170102_165504.jpg
    20170102_165453.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tilbakevendende tema med Regaarmer, dette. Greia som er spesiell med Rega (Technoarmen er en lettere modifisert Rega), og som nok forårsaker dette er koblingen av signalkablene. På helt vanlig måte er det fire ledere inne i armrøret, og disse er koblet til senterleder og skjerm på vanlig måte. Men Gods/metallet i armrør og armbase er loddet rett på skjermen til den ene kanalen. Vanligvis har armen en egen separat jordleder i tillegg som kobles til jordskruen på forsterker/RIAA, og dette er som regel langt mer robust ift. støy.

    Det er en relativt enkel og billig affære å gjøre om på dette. Men likevel ikke noe man skal gi seg i kast med uten å vite hva det går i. Armkablene kan ende med å bli satt i spenn når man tar ut 'proppen' fra bunnen av armbasen. Massevis av info om det på nett, bare å google.

    Ellers er det neppe høyttaleren som lager brum, snarere elektronikk (les transformatorer) i nærheten av spilleren som er synderen. Flytt litt rundt på det du eventuelt måtte ha under spilleren. Er det en TV jeg skimter i venstre billedkant? Det kan være synderen i så fall, og kanskje vanskelig å gjøre noe med.
     

    dormouse

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2017
    Innlegg
    33
    Antall liker
    12
    Tilbakevendende tema med Regaarmer, dette. [...]
    Takk. Det er en TV, ja. Men jeg har antatt at den ikke spiller inn når den er skrudd av... er det riktig? Det eneste som er på i nærheten, er en Hegel 200-forsterker, et Creek RIAA-trinn, en Isotek-strømrenser og en REL-sub (pluss en router). Og så er kjøkkenet på andre siden av veggen, da. Grunnen til at jeg tror det er høyttaleren som påvirker, er at dette må ha vært årsaken der jeg bodde sist. Der merket jeg tydelig forskjell når jeg flyttet høyttaleren nærmere/lenger unna, og med ca. en drøy meters avstand var det ingen støy.

    Dumt dette. Tror ikke jeg tør å skru opp armen, men kanskje jeg kan søke hjelp hos forhandler. (Edit: Æsj ,det går jo ikke så lett, jeg har jo flyttet. ) Evt. får det bli total ommøblering, men det fremstår som det mest ugjennomførbare..
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Prøv å trekk ut støpselet til all annen elektronikk (modem, TV, router, kjøleskap osv.) i leiligheten og hør om støyen forsvinner. Gjør den det er det enkelt å finne synderen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sant nok at TV'en gjerne er av så lenge man bruker platespilleren. Men uten å vite, så kan det muligens tenkes at det står spenning på ting i standby?

    Har du noen apparater stående i skapet under spilleren?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er forresten vateret på iPhone godt nok til kontroll av platespiller? Jeg hadde et lite rundt vater en gang, og har det sikkert fremdeles. Men hvor? Ikke F*** om jeg vet. Og nå tenkte jeg tiden var inne for å eksperimentere med underlag til spilleren.
     

    dormouse

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2017
    Innlegg
    33
    Antall liker
    12
    Hmmm, nå har jeg prøvd å slå av/fjerne alle unødvendige komponenter og apparater, samt flytte høyttaleren så langt det lot seg gjøre ut til midten av stuen, drøyt ca 2 meter fra PU, og støyen var den samme, faktisk enda litt verre. Hører den på ca 30 cm avstand.

    Når det gjelder typen støy, er det egentlig ikke brumming, mer en blanding av susing, blafring og "radiostøy" (i mangel av noe bedre ord). Det er i mellomtone-elementet i begge høyttalerene. Jeg trodde det hang sammen med avstanden fra PU til den nærmeste høyttaleren, men det virker jo ikke slik nå. Men det må være signaler som armen/PU plukker opp. Støyen er ikke der når jeg skifter til andre innganger på forstekeren.

    Men en ting jeg hadde glemt: Tecnoarmen/platespilleren har jo to jord-ledninger (tre hvis man regner med den som er forbundet med midten av spilleren, se bilde). Den ene er koblet til phono-trinnet. Den andre mener jeg forhandleren mente jeg bare kunne la være hvis jeg ikke hadde noe støytrøbbel, men det kan kanskje være relevant nå? Hvor skal den i så fall festes? (Den er mye kortere enn den andre lednignen, så den vil ikke nå frem til phono-trinnet, med mindre dette settes rett ved siden av spilleren.)

    20170103_122637.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Se der, ja. Det er faktisk 'normal' tilkobling av jord fra Technoarm. My bad at jeg tok det for gitt at den var standard Rega.

    154082-michell_tecnoarm_a_tonearm.jpg


    Men kablene fra armen ser vel sånn ut? Den korte du har, med ringkabelsko, hvor kommer den fra? For meg ser det ut som den skulle vært skrudd til gods på spilleren ett eller annet sted? Jeg regner med at plintet på spilleren er plast eller lakkert MDF eller noe sånt, og at det bare er armen, tøttene, motorhuset og lageret til tallerkenen som er av metall.

    Lydene du beskriver minner om gamledager og mobilnett som slo inn på alt mulig rart.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.994
    Antall liker
    2.940
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Endrer støyen seg når du tar fysisk på jordingsledning, kan det være problemet. Den kan jordes direkte til metall på forsterker f.eks.
    Selve armkabelen kan ha en dårlig lodding i de kontaktene du trer inn på pickup. Det finner du ut av ved å bruke en tannpirker e.l. og dytter litt på kontaktpunktene.
    Armkabel kan også være dårlig isolert.
    Endrer lyden seg hvis du beveger på noen andre kontaktflater ?

    Problemet kan også ligge i riaa.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.572
    Antall liker
    17.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    På bildet ser det ut som om det er festet en jordingskabel mellom armbasen (under) og .... litt vanskelig å se - i retning lageret/motoren.
    Jeg ville forsøkt å jorde den kablen med ringskoen på litt forskjellige punkter for å se om det hjelper.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nevnte støy på foregående side når jeg byttet til p-j phono box rs riaa, støyen forsvant når jg slo av lyset i rommet.
    Lyskilden i rommet består av 3 stk. ledpanel med dimmer, støyen forværres jo kraftigere lys jeg bruker. Vet ikke om det er dimmeren eller ledpanelene som fororsaker problemet, noen andre som vet?
    Ledpanelene har separat kurs.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Dimmere kan gi støy på nettet og det spørs om ikke led pærer også avgir støy. Har aldri prøvd, her brukes kun konvensjonelle brytere og glødepærer...og det er støyfritt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.572
    Antall liker
    17.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er forresten vateret på iPhone godt nok til kontroll av platespiller? Jeg hadde et lite rundt vater en gang, og har det sikkert fremdeles. Men hvor? Ikke F*** om jeg vet. Og nå tenkte jeg tiden var inne for å eksperimentere med underlag til spilleren.
    Jeg har vater på en iPhone app som heter Carpenter, som jeg faktisk hadde "glemt" til du kom med det innlegget her. Nå har jeg for sikkerhets skyld sjekket den ut mot andre vater-remedier som finnes tilgjengelig her - og i tillegg mot ei gradeskive. Og det vateret er ser ihvertfall ut til å være innafor:)

    DSC01756.jpg


    Her, plassert på en spiller som tidligere er vatret opp så nøye som mulig med kombinasjon av boblevater og et kort kvalitets "langvater". Ser ut til at jeg traff ganske bra, ellers så er det akkurat samme avvik på alle 3;)
     

    dormouse

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2017
    Innlegg
    33
    Antall liker
    12
    Takker for alle gode forslag her. Skikkelig kjipt problem, dette.

    Jeg snakket med forhandler (Oslo Hifi Center), som gav meg noen råd om hva jeg kunne prøve.

    Når det gjelder den løse jordingskabelen med ringkabelsko, er det litt uklart hvor denne skal festes, men sannsynligvis på undersiden av spilleren, se bilde. Imidlertid skulle den ikke ha betydning hvis ikke støyen endrer seg når jeg tar på ringkabelskoen eller lar den berøre andre flater/metall, og det synes ikke å utgjøre noen forskjell. Ved å la kabelskoen berøre det jeg tror er jordingspunktet på spilleren, skjer heller ingen endring.

    Zomby_Woof: Det du skriver om spilleren, er riktig – men så vidt jeg kan se, kommer alle de tre jordingskablene fra armen (se bilde). (Edit: Jeg tok kanskje feil, den som går til midten av spilleren, tilhører vel neppe armen, men de to andre synes å gjøre det.)

    POB: Jeg kan ikke se at støyen endrer seg når jeg berører andre kontaktflater. Det du nevner om dårlig lodding, dårlig isolering av armkabel og RIAA-problemer, kan jeg jo ikke utelukke, men jeg antar det er mindre sannsynlig at problemene ligge der, da jeg har flyttet komponentene veldig forsiktig fra Oslo til Bergen og ikke har hatt dette problemet før. Alle komponenter og relativ plassering er de samme.

    Pbh71: Godt forslag, jeg har flere dimmere, men støyen vedvarer, selv når alle lys er slått av.

    Men: Forhandler anbefalte meg å flytte på armkablene og høre om det utgjorde noen forskjell. Kablene ligger jo i nærheten av både strøm- og signalkabler, samt uttak til TV og internett. Slik var det imidlertid også der jeg bodde før (med unntak av TV/internett), uten at det gjorde noe. Jeg kan ikke se at de skulle bli vesentlig forstyrret at kabler til andre komponenter.

    Men det er mulig at TV/Internett-uttaket kan være synderen. Høres dette sannsynlig ut? Som det fremgår av bildene, lå armkablene nærmest oppå TV-/internettkablene der de tilsluttes uttaket i veggen. Imidlertid vedvarer støyen også når jeg tar platespilleren og armkablene så langt unna TV-/nettuttaket som mulig, mens de fortsatt er tilkoblet phonotrinnet. Jeg prøvde også å ta ut TV-/-internettkablene, uten at det hjalp. Men det var en viss endring av støy under prosessen, faktisk syntes støyen noen ganger å øke noe idet jeg trakk kablene lenger unna. Det hjalp heller ikke å legge armkablene helt oppå bordet, som på bildet. Mens jeg skriver dette, kommer plutselig et høyt «signal-smell» i høyttalerne. Så noe muffins er det.

    Det er mulig jeg må ommøblere hifi-anlegget for prøve å få gjort noe med dette, men det byr på store praktiske problemer, og kanskje er uttaket til TV/internett uansett for nært.

    Men skal ikke armkabler være så godt isolerte at dette ikke er noe problem? (Jfr. kommentar fra POB.) Evt.: Er det noe jeg kan gjøre for å isolere dem ytterligere og løse problemet på den måten? Evt. isolere uttak og kabler til TV/Internett, eller om så lage et slags «skjold?» Gitt at det er her problemet ligger, selvsagt.

    20170103_214546.jpg
    20170103_215156.jpg
    20170103_220050.jpg
    20170103_220040.jpg
    20170103_223147.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Å få signalkablene bort fra stikkontakter, strømkabler, internett- og TV-signaler er nok en veldig god idé, ja.

    Men den korte kabelen med ringkabelsko? Jeg kan ikke skjønne annet enn at den må være ment skrudd fast i metallgods på platespilleren på en eller annen måte. Finnes det noen mulige tiltenkte koblingspunkter for den? Står den nevnt i brukermanualen noe sted? Hvis ikke kan du sikkert spørre Michell på mail.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.572
    Antall liker
    17.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Slik det fremstilles så synes jeg det "lukter" innstrålt støy som plukkes opp og forsterkes av RIAA´n. Ved MC så er det jo en ganske høy signalforsterkning. Hadde en periode et GS Reflex C som var håpløst å få støyfri hos meg. Det støyet på tilsvarende måte som når man søkte mellom stasjoner på gamle radioer, i tillegg periodiske "bipper" tilsvarende det man kunne høre før, rett i forkant av at mob.tel ringte. Prøvde å flytte både RIAA, PSU og kabler - og da endret støyen karakter, men aldri helt tyst. Det samme var effekten av å skifte kabel - både mellom spiller og RIAA og mellom RIAA og forsterker. Karakterendring, men aldri helt tyst. Det samme skjedde om jeg berørte kablene.

    I de oppsett jeg har på hobbyrommet går det også mye kabling på kryss og tvers, og jeg måtte bruke tid på ruting av kabler og plassering av PSU til Whest-trinnet før det ble "tyst" med MC.

    A shot in the dark - men, hva skjer med støyen når/om du switcher til MM-posisjon på RIAA?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.337
    Antall liker
    11.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hatt liknende problemer som ptb beskriver, med flere RIAA.
    Det jeg har erfart er at plassering av RIAA, også vinkling/vending ofte hjelper, men det kan være begrenset hvor mye man har å gå på der.
    Og problemene varierer mye med hvilken forforsterker jeg kobler til. Verste kombo jeg har hatt sånn sett er Graham Slee RIAA og Sugden forforsterker. Lurer på om ikke ptb hadde liknende kombo?
    Da jeg skiftet til ny pre ble støyen kraftig redusert. Jeg har skiftet pre flere ganger etterpå, og det samme inntrykket holder seg. Prøv RIAA med forskjellige forforsterkere hvis du har mulighet. Balansert kabling er forresten alltid lurt når det gjelder støy. Jeg prøvde også forskjellige kabler og pickuper, men der var det mindre forskjell.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.572
    Antall liker
    17.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Verste kombo jeg har hatt sånn sett er Graham Slee RIAA og Sugden forforsterker. Lurer på om ikke ptb hadde liknende kombo?
    Stemmer det. Den var "umulig" mot Sugden amp´n, og passe håpløs på Leben. Men, han som kjøpte GS´n (med full info om min erfaring) meldte tilbake at hos han var det helt uproblematisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn