Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.325
    Jeg har lyst å måle Wow and flutter og finne ut hvor hastighet stabil min Clearaudio Ovation er. Jeg har test plate med 3150hz spor. Men hva kan jeg måle med og få opp en skikkelig analyse?
    En gitar tuner som viser Hz? Men ikke alle klarer så høye frekvenser. De fleste osciliskope bruker ha en frekvensteller.
    Men siden du sier analyse så vil gratisprogrammet Visual Analyzer 2011 huske maksverdier. Jeg har brukt det en del til å kalibrere oscilatorer i synther.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.297
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lyst å måle Wow and flutter og finne ut hvor hastighet stabil min Clearaudio Ovation er. Jeg har test plate med 3150hz spor. Men hva kan jeg måle med og få opp en skikkelig analyse?
    Et simpelt wow & flutter meter.
    Hold øye med "den blå avis" i Danmark. B&O´s WM-2 er somme tider til salg. Ikke spesiellt dyre
    og nemme å bruke.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.911
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg laster ned WFGUI og målt avvik Wow&flutter. RMS 0.0325% Det må vel være helt ok for en platespiller med belte. Hvor nøyaktig en slik måling er vet jeg ikke. Hadde vært gøy å hørt hvordan DD måler i forhold. Regner med de er noe bedre.

Brukte denne testplaten.

IMG_2069.jpeg

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.297
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg laster ned WFGUI og målt avvik Wow&flutter. RMS 0.0325% Det må vel være helt ok for en platespiller med belte. Hvor nøyaktig en slik måling er vet jeg ikke. Hadde vært gøy å hørt hvordan DD måler i forhold. Regner med de er noe bedre.

Brukte denne testplaten.

Vis vedlegget 1098119
    He he.... kanskje noen??
    Thorens flagskip... den nye Thorens TD-124DD er opgitt til 0.04%, men så er den jo i den billige ennen....
    Hifi News har målt variasjoner mellem ulike eksemplarer fra 0,15% til 0,02%.... Altså presisjonsverk??? :LOL: :LOL:
    Her koster den bare en bagatell av 91.990,- danske kroner.
    Med dagens kurs blir det NOK 143.880,-
    Vær du stolt av din strikk-spilller 🥰

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det sitter et rimelig OEM-drivverk i TD 124 DD. Det el ikke gull alt som glimlel, som piraten i Asterix sa.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Brukte denne testplaten.

Vis vedlegget 1098119
    Ved bruk av testplate får man også med effekten av at nålen løper i en platerille.

Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.727
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    He he.... kanskje noen??
    Thorens flagskip... den nye Thorens TD-124DD er opgitt til 0.04%, men så er den jo i den billige ennen....
    Hifi News har målt variasjoner mellem ulike eksemplarer fra 0,15% til 0,02%.... Altså presisjonsverk??? :LOL: :LOL:
    Her koster den bare en bagatell av 91.990,- danske kroner.
    Med dagens kurs blir det NOK 143.880,-
    Vær du stolt av din strikk-spilller 🥰
    Fikk plukke litt på denne her forleden. Hyggelig spiller da. Kun 140 stk. laget og denne er en av to i Norge.

PXL_20250128_085746257.RAW-01.COVER~2.jpg
    PXL_20250128_085238377.RAW-01.COVER~2.jpg
    PXL_20250128_085220888.RAW-01.COVER~2.jpg

Ellers synes jeg det er alt for mange pussige diskusjoner som problematiserer W&F i langt større grad enn nødvendig.

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.911
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Flott spiller❤. Jeg er skyldig i W&F casen. Men for meg handlet det mest om nysgjerrighet og se om belte spillere faktisk kan spille hastighet stabilt. Jeg mente min spiller helt stabilt og målinger bekrefter det.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.727
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig kan reimspillere være stabile. Var kun en generell observasjon og jeg hadde ingen spesielle i tankene.

Godt at du fant ut Sevald. Ikke la ertekråkene få Trump'fere. 😁😁

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.807
    Flott spiller❤. Jeg er skyldig i W&F casen. Men for meg handlet det mest om nysgjerrighet og se om belte spillere faktisk kan spille hastighet stabilt. Jeg mente min spiller helt stabilt og målinger bekrefter det.
    Her er min -68 modell, med belte som har spunnet i minst 15 år, og som aldri blitt utsatt for hverken talkum eller andre kjemiske finurligheter.
    Screenshot_20220328-162547.png

Hvis alle de grunnleggende parametre er i orden, er det komplett likegyldig om man har beltedrift eller DD.
    Steen

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.663
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Tok en måling på 45rpm, app måling påvirkes av plassering av mob her ligger den vid siden av spindel (deksel på mobil) har også målt sentrisk plassering på en taperull over spindel.
    Stort sett innafor uansett👍men små avvik blir det, og hvilken app som brukes.
    Screenshot_20250217_091602_Turntable Speed.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.642
    Torget vurderinger
    28
    På min første platespiller, Project Perspective, hadde jeg innledningsvis en Clearaudio Aurum Alpha MM-pickup. Mener det var innstegsmodellen til Clearaudio. Etter det har det kun vært MC-pickuper i mitt eie.

Nå har jeg imidlertid anskaffet en spiller med SME III S Titanium-tonearm. Den foretrekker MM-pickuper, eller i hvert fall mykere pickuper. Det står påmontert en Shure M75G Type 2 med ubrukt, original Shure elliptisk stift type N75ED T2.

Er det noen som kjenner armen og/eller pickupen og kan si noe om 1) hvor kilen armen er på pickup (compliance) og 2) hvordan nevnte pickup står seg mot gode MM-pickuper av i dag. Sist 3) hvilke MM-pickuper er å regne for best i klassen?
    Husker det var mye snakk om SAS-nå,er en tid, kan disse gjøre min pickup mer morsom?

Det er ikke aktuelt å bytte arm per i dag for å kjøre MC. Det blir eventuelt noe som ligger frem i tid, men sannsynligvis ikke.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.940
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Testet og hadde gode resultater med en RigB AT VM540ML i en slik arm, @Fosse. Den har riktignok 2g nåletrykk, men den er relativt tung på grunn av metallkroppen og det trykker jo resonansfrekvensen nedover.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.650
    Torget vurderinger
    0
    RIAA-trinn er forskjellige, men hvilket vil du anbefale ?
    Test-spor kan lastes ned for lettere å vurdere forskjeller

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    25.443
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Eg kikker etter ein "ny" (egentlig gamal) tonearm til gamle mc-pickuppar. Er nokre som har sterke meiningar om kva som er best eigna av desse:

STAX UA-7
    Fidelity Research FR 24
    SAEC WE-308
    Micro MA-505

Er det nokre som peiker seg ut i eine eller andre retningen?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.363
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    MA-505 er i alle fall en god arm, hvis den er i god stand. Kommer i Mk.I, II og III, der Mk.III var en noe tyngre utgave tilpasset stivere pickuper. Mk.II mener jeg bare hadde en forbedret base og ellers var lik Mk.I. Jeg hadde en Mk.III en stund før jeg gikk over til nåværende: en god arm (min var i topp stand, helt uten slarken som ofte finnes i disse), men etterhvert alt for "fiklete" for min smak. Rett og slett for mange justeringsmuligheter, som gjorde det lett å gå seg helt vill.

Kjenner ingen av de andre.

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.297
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    SAEC WE-308...... Angrer stadig som en xxxxxxxxx på, at jeg solgte min for over 20 år siden.
    På en annenplass.... Stax UA-70.... 12" versionen av UA-7, eller endda bedre, UA-90 som er 12" versionen av UA-9.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.642
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan vil en Shure M75G Type 2 med N75ED T2 prestere i SME III S Titanium sammenlignet med moderne MM i samme arm? Og hvilke moderne MM-er er i tilfelle optimale i den armen?

Noen som har praktisk erfaring?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.363
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Null erfaring med hverken arm eller nevnte pickup, men SME III S Titanium burde vel være skreddersydd til lette pickuper med myke oppheng. Vanskelig å tenke seg en særlig mer optimal arm om man kun er interessert i å bruke slike (selv om det finnes andre gode alternativer).

Jeg har aldri hatt en M75, kun en M95 og en V15 Type III. Fikk aldri til noen av dem og det er godt mulig det hang sammen med at jeg aldri har hatt en lett arm.

Av moderne MMer som kan passe i en SME III kommer jeg kun på SoundSmith, men det finnes muligens flere. Dog har vel de aller fleste av dagens produsenter konvertert til stive oppheng som SMEen aldri vil kunne få det beste ut av.

kicks

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    503
    Sted
    Troms
    Hei,

noen gode tips til hvor jeg kan kjøpe plastlomme til gatefold LP cover? Platekonpniet har sluttet å selge de jeg har brukt til nå og jeg sliter med å finne noen som selger gatefoldtilpassede cover til en fornuftig penge. Må være plastlomme som gjør at jeg slipper å ta ut platecoveret hver gang jeg skal høre på platen

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.328
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hei,

noen gode tips til hvor jeg kan kjøpe plastlomme til gatefold LP cover? Platekonpniet har sluttet å selge de jeg har brukt til nå og jeg sliter med å finne noen som selger gatefoldtilpassede cover til en fornuftig penge. Må være plastlomme som gjør at jeg slipper å ta ut platecoveret hver gang jeg skal høre på platen
    Bigdipper.no har de doble plastlommene. Koster litt(20/stk)men det er verdt det.

oysteinr

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    66
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan vil en Shure M75G Type 2 med N75ED T2 prestere i SME III S Titanium sammenlignet med moderne MM i samme arm? Og hvilke moderne MM-er er i tilfelle optimale i den armen?

Noen som har praktisk erfaring?
    Jeg har ikke erfaring med akkurat nevnte arm, men har eksperimentert litt med M75 i medium mass armer. Jeg har Jico N75B/ii nude og den er ganske bra, har også N75-25 Mono. Det du kan være obs på er at det finnes ulike nåler mtp stifttrykk og ettergivenhet til M75 så du finner alltids noe som passer din arm med mindre den er veldig spesiell.

Jeg har også et pent trehus til M75 kjøpt på Ebay og da blir det plutselig en veldig billig og pen pickup som spiller ganske bra, veldig takknemlig på litt slitne plater og rock/pop. Du kommer superlangt med 2500 kr investert i en M75. Men du merker det også når du bytter tilbake til en god MC med trafo..

IMG_1364.jpeg

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.363
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Takk for innspill JMM

Bare hyggelig.

Fordums MM-storheter er selvsagt like enkle å finne som hønsetenner i dag, men om du under vandringer på nettet skulle komme over en Audio-Technica ATML180, ATML180 OCC, ATML170, AT160ML/MLG eller AT155 LC så tror jeg disse er blant det aller beste som er laget av sorten. De bør også passe armen svært godt på bakgrunn av den oppgitte optimale VTF.

Selv har jeg bare hørt ATML170 (for lenge siden) og AT155 LC, som jeg eier. Sistnevnte er utvilsomt den beste MMen jeg har i samlingen. 160 og 155 har i motsetning til de tre "større" modellene cantilevere i beryllium (180/170 bruker bor), som jeg for min del ser på som en definitiv fordel. Muligens sitter det kun mellom ørene og ikke i dem, men jeg synes pickupene jeg har med beryllium cantilever er uovertrufne på å hente frem "mikrodetaljer" og "mikronyanser", akkurat som jeg synes gamle dagers tynnere cantilevere i bor er bedre på det samme enn dagens tykkere utgaver.

Bare noen strøtanker.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.642
    Torget vurderinger
    28
    Bare hyggelig.

Fordums MM-storheter er selvsagt like enkle å finne som hønsetenner i dag, men om du under vandringer på nettet skulle komme over en Audio-Technica ATML180, ATML180 OCC, ATML170, AT160ML/MLG eller AT155 LC så tror jeg disse er blant det aller beste som er laget av sorten. De bør også passe armen svært godt på bakgrunn av den oppgitte optimale VTF.

Selv har jeg bare hørt ATML170 (for lenge siden) og AT155 LC, som jeg eier. Sistnevnte er utvilsomt den beste MMen jeg har i samlingen. 160 og 155 har i motsetning til de tre "større" modellene cantilevere i beryllium (180/170 bruker bor), som jeg for min del ser på som en definitiv fordel. Muligens sitter det kun mellom ørene og ikke i dem, men jeg synes pickupene jeg har med beryllium cantilever er uovertrufne på å hente frem "mikrodetaljer" og "mikronyanser", akkurat som jeg synes gamle dagers tynnere cantilevere i bor er bedre på det samme enn dagens tykkere utgaver.

Bare noen strøtanker.
    Igjen, tusen takk!

Dette er upløyd mark for meg. Jeg hadde som nevnt kun én MM, men var helt ukjent med vinyl på det tidspunktet, så jeg satt meg egentlig aldri inn i ting relatert til mediet før etter at jeg gikk over til MC. Og har egentlig ikke lest, eller erfart meg opp, på noe relatert til MM.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn