Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hei vinylvenner, jeg lurte på om noen her inne har prøvd dynavector dv20x2L på pro-ject carbon arm(8gram)? Har lest at dv20x2 trives best sammen med en mellomtung/tung arm, og det er veldig kjedelig å kjøpe noe som ikke passer sammen. Setter pris på hvis noen kan dele sine erfaringer rundt denne pickup'en med lette armer.
     

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Hei.
    Jeg ønsker å kjøpe et nytt riaa trinn, har i dag et Nad pp-1. Det virker som at den er justert lavt på utgangene, må ha volumet ganske høyt for at skal bli mulig og lytte på musikk.
    Forsterkeren er en Hegel h80 platespiller er Rega planar 3( eldre mod) og Grado, black(tror jeg) ønsker et riaa til ca 3000 kr+, og gjerne brukt.
    Hva anbefaler dere?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ring Stereolab og hør om han har noen Graham Slee-trinn igjen på opphørssalget sitt.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tok kontakt med dem for en måned siden, og da var de allerede tomme for Graham Slee.
     

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Hei.
    Takk for forslag på riaa trinn. Joda kan jo koke noe lodde tinn, men foretrekker ferdig sammensatt.
    Leste i en annen tråd om Schiit mani. I en test ble dem kåret til vinner med kjente merker i omentrent samme prisklasse(Pro-Ject, Cambridge, Rega og Musical Fidelity. m flere) Jeg kjenner ingen av de som er foreslått, men er det høyere kvalitet enn Nad`s og har høyer lyd ut, så er det greit.
    mvh Bjarne
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Du så sikkert testen til Ian, der hvor han testa flere riaa og den kom best ut. Schiit Mani koster kun 1800 kr, og det er bare til å prøve den. Om du ikke er fornøyd, kan du alltid returnere den på angrefrist. Jeg kjøpte Avid Pulsus på grunn av testen hans også, hehe. Så langt er jeg meget fornøyd med valget.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.077
    Antall liker
    36.912
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker MyGroov og er meget fornøyd med den.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Nå på fredag 18/11 fikk jeg besøk av Paul fra pmaudio som kom kjørende fra det blide Sørland til meg her i Fredrikstad.

    Han kom ikke helt tomhendt og var her i nesten 6 timer og monterte denne for meg :rolleyes:


    DSC00028.jpg




    DSC00023.jpg


    Vis vedlegget 411518

    Vis vedlegget 411519

    DSC00024.jpg





    Jeg er ingen fotograf, men jeg syns det ble litt fint i mørket.

    Har tatt bort noen bilder og håper dette gir et litt bedre inntrykk av oppsettet

    mvh

    Tom
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lar jeg meg lure av bildet, eller er det voldsomt stor negativ VTA på spilleren?

    Etter redigeringen får man vel ikke noe bedre inntrykk av hvordan det står til med VTA, snarere ikke noe inntrykk i det hele tatt. Er armen noenlunde i vater? Hvis ikke ville jeg gått en runde med justeringene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Takk for tips.
    Har Schiit Mani norsk/skandinavisk importør? Og Avid Pulsus koster jo noen kroner mer enn jeg ønsker å bruke.

    Bjarne
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.898
    Antall liker
    59.930
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott spiller, og noe en ikke ser eller hører hver dag.
    Spennende arm også.
    Gratulerer.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Takk for hyggelige tilbakemeldinger på den nye spilleren min.

    legger ved bilder av oppsettet i dagslys.

    Største utfordringen nå er å begrense seg i forhold til å kjøpe ny vinylplater, for det er mye som frister der ute nå :) :)

    mvh

    Tom

    DSC00049.jpg


    DSC00044.jpg
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei ChrisAndre

    Nå er ikke jeg den beste til å beskrive lyd og slikt, men skal prøve å beskrive så godt jeg kan :).

    Det er jeg merker er at lyden er veldig klar, og en stillhet rundt avspillingene som jeg aldri har hørt før. (Mitt erfaringsgrunnlag i forhold til vinylavspilling er nok ikke det største her inne ).

    Jeg ser du bor i samme by, og du velkommen hit og høre på mitt oppsett, bare send en pm

    mvh

    Tom
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    En av de mer elegante riggene jeg har sett. Må innrømme jeg svingte innom siden til Scheu i går! Hadde du noen platespiller før denne? Selv gikk jeg fra en pro-ject til CA Concepten jeg har nå, og har ikke angret et sekund. Men, man lurer jo alltid på en oppgradering :)
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei Brummund,

    Jeg hadde en Scheu Cello Line -basic, som er innstegsmodellen til Scheu.

    Jeg så/hørte denne das laufwerk modellen på Horten messen i år og ble veldig nysgjerrig på den, og det endte med en handel til slutt.

    mvh

    Tom
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Hvilken pu til maks 10k matcher Rega rp6? Bør helst ha gode allround egenskaper da det går i alt fra Gasolin, Pink Floyd etc. til Metallica, Carcass, Septic Flesh.
    Ser jeg kan få Sumiko Blackbird til 7300 norske kr på tilbud i DK. Det er jo en meget god pris ift. her til lands. Passer den rp6 og har den egenskapene jeg søker?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.005
    Antall liker
    27.279
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hvilken pu til maks 10k matcher Rega rp6? Bør helst ha gode allround egenskaper da det går i alt fra Gasolin, Pink Floyd etc. til Metallica, Carcass, Septic Flesh.
    Ser jeg kan få Sumiko Blackbird til 7300 norske kr på tilbud i DK. Det er jo en meget god pris ift. her til lands. Passer den rp6 og har den egenskapene jeg søker?
    Det blir vel en Dynavector dv20x2l som anbefalning igen da! Passer utmerket til Rega og har sine sterkeste sider på rock musik. Bare prøv og finne beste pris så går du godt under 10k iaf:)
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Ok
    Da blir det Dynavector. Er det noen lydmessige forskjeller/ gevinster ved L over H modellen?
    Håper på en fornuftig oppdradering fra Exact II som sitter på nå. Helt ok meeen..;)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Nå som jeg har hastigheten under kontroll på spilleren min (Clearaudio Concept MC) så er jeg klar for å gå løs på neste nevrose:

    1. Hvordan ser jeg om PU-en min er slitt/moden for utskifting? Jeg er livreddd for å ødelegge platene mine. Er det noe rimelig USB-mikroskop som er lett tilgjengelig som kan brukes til dette?
    2. Hvis jeg skulle oppgradert fra Concept MC til en annen PU, hva ville en naturlig oppgradering være? Jeg liker god, varm vinyl-lyd uten at det synker ned i en sump av bass. Musikk som spilles er alt mulig utenom klassisk med vekt på elektronika, jazz, rock og pen-dame-synger-dystre-sanger. Eller burde jeg oppgradere noe annet enn PU?

    Jeg har bare MC-inngang på forforsterkeren min.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Nå som jeg har hastigheten under kontroll på spilleren min (Clearaudio Concept MC) så er jeg klar for å gå løs på neste nevrose:

    1. Hvordan ser jeg om PU-en min er slitt/moden for utskifting? Jeg er livreddd for å ødelegge platene mine. Er det noe rimelig USB-mikroskop som er lett tilgjengelig som kan brukes til dette?
    2. Hvis jeg skulle oppgradert fra Concept MC til en annen PU, hva ville en naturlig oppgradering være? Jeg liker god, varm vinyl-lyd uten at det synker ned i en sump av bass. Musikk som spilles er alt mulig utenom klassisk med vekt på elektronika, jazz, rock og pen-dame-synger-dystre-sanger. Eller burde jeg oppgradere noe annet enn PU?

    Jeg har bare MC-inngang på forforsterkeren min.
    1. Ebay er smekkfull av skitbillige USB mikroskop, bare og ta ett i den rimelige enden.
    2. Jeg har samme spilleren som deg og har spillt på den med ett utall av pickuper i alle prisklasser. Den fungere bra med det meste, hva er budjsettet?
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Hvis jeg skulle gått for en ny PU, så ser jeg for meg opptil 10k, kanskje 15. Men da begynner det å friste å bytte mer (arm, drivverk etc.)

    Hva har du prøvd på spilleren din? Hva er høydepunktene? Takknemlig for litt erfaringer her :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hvis jeg skulle gått for en ny PU, så ser jeg for meg opptil 10k, kanskje 15. Men da begynner det å friste å bytte mer (arm, drivverk etc.)

    Hva har du prøvd på spilleren din? Hva er høydepunktene? Takknemlig for litt erfaringer her :)
    Endel fra AudioTechnica som fungerer veldig fint, Denon som er på grensen men det går.
    Beste jeg har fått til på denne spilleren er Lyra Delos, kanonmatch.
    Spiller for øyeblikket på en VanDenHul som også er strålende bra i denne armen :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    8.021
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ok
    Da blir det Dynavector. Er det noen lydmessige forskjeller/ gevinster ved L over H modellen?
    Håper på en fornuftig oppdradering fra Exact II som sitter på nå. Helt ok meeen..;)
    Dersom
    du har ein god riaa med nok gain, er lågoutput det som gjev mest nyansar og dynamikk. Men om det skal spelast via ein 47 kOhm-riaainngang, er høgutgåva eit svært fornuftig alternativ. Det er ikkje SÅ stor skilnad...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ok
    Da blir det Dynavector. Er det noen lydmessige forskjeller/ gevinster ved L over H modellen?
    Håper på en fornuftig oppdradering fra Exact II som sitter på nå. Helt ok meeen..;)
    Dersom
    du har ein god riaa med nok gain, er lågoutput det som gjev mest nyansar og dynamikk. Men om det skal spelast via ein 47 kOhm-riaainngang, er høgutgåva eit svært fornuftig alternativ. Det er ikkje SÅ stor skilnad...
    Hmmm - min pu er ein høgoutpututgåve. Kanskje på høg tid å prøve noko nytt. :)
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Ok
    Da blir det Dynavector. Er det noen lydmessige forskjeller/ gevinster ved L over H modellen?
    Håper på en fornuftig oppdradering fra Exact II som sitter på nå. Helt ok meeen..;)
    Dersom
    du har ein god riaa med nok gain, er lågoutput det som gjev mest nyansar og dynamikk. Men om det skal spelast via ein 47 kOhm-riaainngang, er høgutgåva eit svært fornuftig alternativ. Det er ikkje SÅ stor skilnad...
    Takk for svar.
    Jeg benytter intern mm/mc riaa på Marantz pm14s1. Ee den god nok til Dynavector dv20x2L? Hvilket prisleie må jeg som minimum legge meg på ekstern riaa for å oppgradere over intern riaa?
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    805
    Sted
    Bergen
    Ok
    Da blir det Dynavector. Er det noen lydmessige forskjeller/ gevinster ved L over H modellen?
    Håper på en fornuftig oppdradering fra Exact II som sitter på nå. Helt ok meeen..;)
    Dersom
    du har ein god riaa med nok gain, er lågoutput det som gjev mest nyansar og dynamikk. Men om det skal spelast via ein 47 kOhm-riaainngang, er høgutgåva eit svært fornuftig alternativ. Det er ikkje SÅ stor skilnad...
    Takk for svar.
    Jeg benytter intern mm/mc riaa på Marantz pm14s1. Ee den god nok til Dynavector dv20x2L? Hvilket prisleie må jeg som minimum legge meg på ekstern riaa for å oppgradere over intern riaa?
    Jeg har også marantz ,pm 17 riktignok.Har hatt forskjellige riaa'er også et godt gammelt fra Dali,men ikke merket store forskjellen.Bruker ortofon 2m bronze og den spiller nydelig rett i marantzen.Er du over på mc er det nok mer å hente på riaa tror jeg nok.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.281
    Hvis jeg skulle gått for en ny PU, så ser jeg for meg opptil 10k, kanskje 15. Men da begynner det å friste å bytte mer (arm, drivverk etc.)

    Hva har du prøvd på spilleren din? Hva er høydepunktene? Takknemlig for litt erfaringer her :)
    Endel fra AudioTechnica som fungerer veldig fint, Denon som er på grensen men det går.
    Beste jeg har fått til på denne spilleren er Lyra Delos, kanonmatch.
    Spiller for øyeblikket på en VanDenHul som også er strålende bra i denne armen :)
    Prøv ART9. Den spiller veldig bra i min Triplanar for tiden. Kjøpte den på tilbud fra Platekompaniet til 8400. Får god kritikk på Audiogon og Vinyl Asylum av eierne der.
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Er helt ny ift. riaa men ser det også er mulighet for oppgradering her. Er det lydmessige forskjeller å hente på ulike riaa'er? Lys, varm, mørk, frempå etc. eller er det andre faktorer som spiller inn på valget?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn