Støy-stream

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
Streamer for det meste og produkter dukker opp som skal ta det «siste» av evt støy. Men hva skal en velge å putte på kabelen av duppedingser som dukker opp , har inntrykk av at alle gjør jobben men til ulik pris….
IMG_3439.jpeg
IMG_3438.jpeg
IMG_3437.jpeg
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.729
Antall liker
5.944
Det første du må spørre deg selv om, hører du støy via streaming? Leter du etter et problem som ikke er der?

Personlig har jeg aldri opplevd støy uansett streamerprodukt.
Streamer du trådløst så har du jo i praksis en perfekt galvanisk skille, akkurat som disse tulleproduktene skal gi.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.400
Antall liker
63.556
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg har heller aldri opplevd støy fra streaming, men så har jeg heller aldri streamet fra PC…….
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Streamer for det meste og produkter dukker opp som skal ta det «siste» av evt støy. Men hva skal en velge å putte på kabelen av duppedingser som dukker opp , har inntrykk av at alle gjør jobben men til ulik pris…. Vis vedlegget 922079 Vis vedlegget 922080 Vis vedlegget 922081
Kan jo heller skrive hvordan man har koblet opp av produkter og hvilken kabling som er brukt..
De produktene du har listet opp er jo litt forskjellige, USB og nettverk?
Ofte så brukes det RCA fra streamer til pre, og her kan problemet ligge alene. Bruker man XLR så slipper man jordingsløyfe, som lett kan gi hørbar støy i KHz området. Har produktene man bruker dobbelisolert strøm eller er det jording til vegg? Er det jording til vegg så er kun XLR det eneste som duger, er det dobbelisolert så kan man bruke RCA. Unngå også å bruke skjermet nettverkskabel, dette gjør at man sparer noen tusenlapper og gjør akkurat det samme som en "lan-isolator" i utgangspunktet..
 
L

larsmartin

Gjest
Lån en hifi-switch med god strømforsyning i 14 dager, vurder selv om det er et behov.
Har topping begynt med «tulleprodukter» også? 🥹
 
Sist redigert av en moderator:

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.179
Antall liker
706
Torget vurderinger
1
Dere er jaggu ikke lette å ha med å gjøre. Selv om trådstarter slurver litt i beskrivelsen av produktet så ser man at det handler om isolasjon mot jordstøy mellom PC og DAC. Til og med Archimago frikjenner produktet hvis man f.eks bruker Intel NUC som kilde mot DAC.
 
L

larsmartin

Gjest
Dere er jaggu ikke lette å ha med å gjøre. Selv om trådstarter slurver litt i beskrivelsen av produktet så ser man at det handler om isolasjon mot jordstøy mellom PC og DAC. Til og med Archimago frikjenner produktet hvis man f.eks bruker Intel NUC som kilde mot DAC.
Tull og tøys! Har du 50db støygulv i lytterommet klarer du maks 70db økning. Hva som ligger under 100db blir aldri hørbart.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.016
Antall liker
12.901
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Til og med Archimago frikjenner produktet hvis man f.eks bruker Intel NUC som kilde mot DAC.
Jeg bruker NUC med usb DAC, men opplever ingen jordstøy her.
Om noen opplever støy i samme type setup.....så kanskje disse dingsene funker da?
Ikke vet jeg.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.639
Antall liker
85.065
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg har aldri opplevd støy ved streaming (siste 15 år) og hvis man har opplevd dette, må det være noe direkte feil med avspiller eller selve opptaket som streames
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
Det første du må spørre deg selv om, hører du støy via streaming? Leter du etter et problem som ikke er der?

Personlig har jeg aldri opplevd støy uansett streamerprodukt.
Streamer du trådløst så har du jo i praksis en perfekt galvanisk skille, akkurat som disse tulleproduktene skal gi.
Støy er jo ett vidt begrep, og Ikke nødvendigvis hørbar støy i bokstavelig forstand. Forstyrrelser som kommer inn eller er på nettet/Kabel/Mac er kanskje bedre å si? NUC -Roon-nettverk -ekstern hdisc sørger for avspilling her og for meg handler det om å evt fjerne forstyrrelser som som beskrevet i markedsføringen av disse produktene. Det skal sies at jeg har anskaffet noen av disse og jeg klarer ikke å høre om ting har bedret seg , og jeg har «nilyttet» 😊 . Heldigvis så er prisene noenlunde edruelige.
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.611
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
0
A) Remedier som demper angsten for støy er populære - uansett pris
B) Bruk heller pengene på remedier som fixer frekvens-responsen......

Du kan velge A eller B og ett av valgene er placebo....... :unsure:
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Looking at the numbers, we can see that the Topping HS01 Isolator indeed worked to reduce the distortions when both the DAC and ADC are connected to the computer. In fact, notice that with the isolator in place, results are basically identical to using a separate Pi 4.
Dette er et fenomen jeg stadig stusser på. En skulle tro at et dataprogram som transkoder audio data vil være uavhenging av hvilken plattform programmet kjører på?

Jeg har hatt en hypotese at det muligens kunne skyldes at strømforsyning til en typisk PC har jordet stikk mens RPi normalt benytter en dobbeltisolert strømvorte. Men det er da vitterlig samme type dobbeltisolert PSU NUC benytter i denne testen? Så hvorfor ser vi da at transkodet signal fra RPi4's USB port er fri for jordstøy mens samme signal fra NUC har problemer?

Kan vi forme en hypotese at USB porten på RPi4 allerede er isolert, mens NUC'n mangler slik isolasjon?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt en hypotese at det muligens kunne skyldes at strømforsyning til en typisk PC har jordet stikk mens RPi normalt benytter en dobbeltisolert strømvorte.
Nuc har vel en adapter lik de på laptop? Disse er ofte jordete i vegg (IEC C5) og ikke dobbelisolerte, slik det er på rpi (typ IEC C7).

 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Er vel ikke mye tvil om at hele testen er å måle et eksempel på ground-loop og hvordan fixe dette med et galvanisk skille. Det er brukt single-ended utganger/kabler hele veien for å sørge for at signaljord kobles sammen i denne loop'en.
-Bloggen sier jo også direkte at ved bruk av balansert utganger så eksisterer ikke problemet:
Screenshot 2023-05-22 125549.jpg


Helt grei test for å bevise hva ground-loop kan skape av problemer.
Ofte så blir desverre utfallet av slike oppsatte tester at folk drar konklusjoner som er av altfor generell karakter (og ofte feilaktige):
-Det at det er mulig å skape ground-loop og måle problemer er faktabasert, men dette betyr ikke at det er et generelt problem som må løses overalt.
-Det betyr ikke at gitte komponenter er dårlige eller har iboende generelle svakheter.

Screenshot 2023-05-22 125530.jpg



Dette blir også likt for de som lager seg trøbbel med å bruke shielded nettverkskabler (for shielded må jo bare være bedre enn un-shielded, alle ønsker jo at noe er shielded for bedre lyd....), for så måtte ha en isolator på kablene for å bryte shielden. :cool:
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.179
Antall liker
706
Torget vurderinger
1
Topping har kommet med en oppdatert versjon som er testet/omtalt her:

Men Archimago har litt dobbeltkommunikasjon her. Dette er et produkt du ikke trenger men har du jordsløyfer eller støy fra PC så virker produktet.
Sagt litt annerledes. Har man ikke behov så er det ingen grunn til å implementere tiltak.
1684755298160.png
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Wifi er bedre enn kablet.
Nja, bedre i form av enklere å koble til (slipper nettverkskabel) er nok korrekt.
Wifi er perfekt for flyktige tilkoblinger (aka mobiler, håndholdte, bærbare pc++), men viktig å merke seg at wifi er delt resurs og kvalitet på kobling varierer stort mhp avstand, hindringer, antall andre påkoblet++.

Uavhengig om hifi eller ikke, jeg kabler alltid utstyr der jeg kan. :cool:
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.901
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
I mange år har man overkomplisert platespillere og cdspillere/drivverk. Når streaming begynte å ta av fant man ut at dette heller ikke skulle være enkelt, og da klarer å overkomplisere dette også. Hvis man tenker streaming av lokale filer, så har man da eliminert den mekaniske avlesningen og streameren sin oppgave er i de fleste oppsett å spille av de digitale filene uten å endre på de og sende en datastrøm ut av de digitale utgangene.

PC kan jo være litt mer hassle ift å måtte ha program for å unngå volumkontrollen i OS, men når man snakker en ren streamer så er oppgaven relativt ukomplisert.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Nja, bedre i form av enklere å koble til (slipper nettverkskabel) er nok korrekt.
Wifi er perfekt for flyktige tilkoblinger (aka mobiler, håndholdte, bærbare pc++), men viktig å merke seg at wifi er delt resurs og kvalitet på kobling varierer stort mhp avstand, hindringer, antall andre påkoblet++.

Uavhengig om hifi eller ikke, jeg kabler alltid utstyr der jeg kan. :cool:
Nå snakker jeg om å koble til for en streamer til nett, du oppnår mye mer isolasjon mot støy utenfra, som nettbutikk disse ethernet produktene som "fikse".
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Nå snakker jeg om å koble til for en streamer til nett, du oppnår mye mer isolasjon mot støy utenfra, som nettbutikk disse ethernet produktene som "fikse".
Der har du sakens kjerne:
Det er ikke noe iboende problem med kablet nettverk/ethernet. -Ergo er det ikke noe som trengs fikses.

Sånn sett så er utstyr mere utsatt for støy med trådløse tilkoblinger, eks ved at så mange redd for innstrålt støy på kabler etc, og wifi er jo stråling.:rolleyes:
Men innen hifi-lurium-produkter så er verden som vanlig forsøkt snudd opp-ned.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Nuc har vel en adapter lik de på laptop? Disse er ofte jordete i vegg (IEC C5) og ikke dobbelisolerte, slik det er på rpi (typ IEC C7).
Takk, det ser ut ser ut til å være helt korrekt min gode mann. Det virker være mer troverdig årsak til problemet heller enn at RPi4 skulle ha isolerte USB kontakter.

Dog er jeg usikker på behovet Intel har vurdert her med å ha jord på lavvoltsiden (19V) når PSU er i plastkabinett? Kan det være ment som forebyggende mot oppbygging av statisk ladning ved bruk av vifter i enkelte NUC's?

 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Dog er jeg usikker på behovet Intel har vurdert her med å ha jord på lavvoltsiden (19V) når PSU er i plastkabinett? Kan det være ment som forebyggende mot oppbygging av statisk ladning ved bruk av vifter i enkelte NUC's?
Ikke godt å si, det er nok pga. sikkerhet. Selv om det er plast utenpå så er det jo noen metall deler i chassiet også og støt fra HDMI/display port har jeg fått mange ganger. De har nok tatt høyde for at disse NUCene kan være koblet til hva som helst og hvor som helst. Litt det samme på laptop også, selv om mange bare er i plast så har de jordete PSU. Her kan andre svare bedre enn meg ihvertfall, det er såpass lenge siden jeg gikk på elektronikk linjen at det er store hull i kunnskapen på en god del ting og endel standarder når det gjelder hus har også endret seg litt i etterkant og også mer krav til jord etc. på selve utstyret som brukes. Så det kan bare være det rett og slett, at de følger noen standarder som er satt i endel land for å bli et godkjent produkt i salg.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
414
Antall liker
492
Sted
Brøttum
Har bare opplevd sus/spraking (forvrengning) med en streamer, Argon Stream 2M dersom volumet på den står på max .... At den er dårlig sier seg selv, men den er konsekvent om ikke annet, byttet til Bluesound Node 2i og alt har vært fint siden. Nå blir Wiim Mini erstatter for Stream 2M og da går den nok i søpla. ;)
 
L

larsmartin

Gjest
Dette blir også likt for de som lager seg trøbbel med å bruke shielded nettverkskabler (for shielded må jo bare være bedre enn un-shielded, alle ønsker jo at noe er shielded for bedre lyd....), for så måtte ha en isolator på kablene for å bryte shielden. :cool:
Mener du eneste effekten skjermen har er å selge en isolator?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Mener du eneste effekten skjermen har er å selge en isolator?
Nei, men alle burde skjønne at om man velger å bruke en skjermet nettverkskabel, for så måtte kjøpe en dings for å bryte denne skjermen pga lyden, er renspikka tull.
Om den dingsen i tillegg til å bryte skjerm også er påstått å blankpolere bits'ene og annet fjas, så er løsningen heller å bruke helt vanlig uskjermet nettverkskabel. Galvanisk skille gjøres uansett i ende-utstyret.(forutsatt at utstyret ikke er laget av fjolls selvsagt)

Og om det var slik at denne dingsen også skulle farge/fixe/endre lyden slik noen antagelig innbiller seg, så skulle man jo også tro at den endrer eks fargen på bokstavene de knotter inn på pc'en for å legge ut her på forumet.
Eller fjernet de helt.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Ellers finnes det jo optisk-ethernet transeivere til noen få kroner for de som er redd for støy og ikke ønsker trådløst...
 
Topp Bunn