Støy fra pc

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Mitt oppsett består av høyttalere Piega classic 60.2
Og forsterker Dk design vs.1 reference mkii
Bruker pc som kilde, og Matrix audio element x som dac streamer.. når jeg streamer fra mobilen er det helt tyst i anlegget. Men når jeg starter lapropen så fanger anlegget opp en hel masse støy. Har alltid brukt pc og aldri hatt dette problemet før..har prøvd å dra ut usb kabelen mellom pc og dac.. men støyen forsvinner ikke da heller. Skjønner ikke helt hva som gjør dette.. noen som har en idé om hvordan jeg kan løse dette?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.491
Torget vurderinger
2
Er de forskjell om pc er tilkoblet strøm eller ikke
Hva er nytt siden du ikke hadde problem «før»
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Takk for tilbakemelding, meget interessant!! Måtte teste nå.. helt dønn stille når jeg lot pc gå bare på batteriet.. helt nytt hus og selvfølgelig lytterom
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Da er det bare å kjøpe en galvanisk USB adskiller å sette den mellem PC og DAC (USB).
Forskjeller i layout på forskjellige enheter.
Hadde ingen problemer med SMSL M-400 dac´en. Fik SMSL U-6, og da kom det støj og pipelyder.
DeLock USB-adskiller løste problemet :)
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.491
Torget vurderinger
2
Jeg fikk støy fra enfølsom RIAA om den stod for nære en CD spillers transformator , Fikk også økt støygulv om jeg holdt en bærbar PC for nære, selv om den gikk på batteri!! PC skjermen var synderen tror jeg Så avstander betyr også noe mht luftbåren støy…


Sjekk også om du får støy du kobler PC til strømnettet , men holder den 2m unna anlegget, da får du vite om det er luftbåren støy eller ikke
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Om støyen er borte ved kun batteri bruk, så går vel støyen via strømkabelen.
Du må kjøpe en sånn derre nordost strømkabel, så skal du høre det ordner seg. 🤭

...eller, forsøk med en annen veggkontakt til pc strømkabel.
Om du bruker både stereo anlegg og pc på en felles padde, er sannsynligvis dette årsaken til støyen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det høres ut som at strømforsyningen til laptopen ikke er helt iht forskriftene. Hvilken laptop er dette (merke og modell?)

Johan-Kr
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det høres ut som at strømforsyningen til laptopen ikke er helt iht forskriftene. Hvilken laptop er dette (merke og modell?)

Johan-Kr
Ikke nødvendigvis. Det er bare sånn..............
Nogle laptops/stationære fungerer bare ikke med visse digi-kredsløp tilsluttet audio.
Hvor mange ganger har du ikke hørt om folk med støy, når kabel-TV-kablet var tilsluttetTV og audio et eller annet sted i kjeden var tilsluttet annlegg??
Galvanisk adskillelse er eneste som virker (eller ny enhet, PC eller DAC). Første er billigst :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Men nå sier jo trådstarter at det ble tyst med kun batteri drift.
Da er det iallefall ikke usb tilkobling som er synderen her.
Støyen må vel være relatert til strøm tilkobling.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ikke korrekt, @Bergfinn
Det er, når laptop-chassis og DAC-chassis rammer hverandre, at laptop-psu genererer støy.
Hjelper sjeldent/aldrig å skifte psu. Skal ikke gjøre meg klok på hvorfor, men opplevd mange ganger ;)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Vel, vel.
Erfaringer er forskjellige, og her vet vi vel ikke akkurat hva årsaken er før trådstarter kommer med mer info av hva han finner ut.
Jeg har iallefall prøvd ut separate veggstikk på strømkabler på dac og pc, og da forsvant støyen hos meg.
Men det er ikke gitt at det funker hos @xtz 69
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.491
Torget vurderinger
2
Dette er rett og slett Guds straff for å lefle med PC'er inn i et musikkanlegg! :oops:😎
Skjønner heller ikke at folk orker det. Gikk for Roon på laptop og styring fra IPad, eventuelt Tidal til Chromecast , alt trådløst , ikke en ulyd.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Og derfor bruker man enten fiber eller trådløst..
Jord loops er morsomme greier!

Har vært borti at en chip amp forsterker koblet til 12V i PC PSU gir mye støy, når en PC er der også. Leste noe om "conditonal race" der, så der måtte det en egen seperat PSU til ampen.

Skilletrafoer og galvaniske skiller er ikke det dummeste altså.. Få kontroll på jord.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
fiber eller trådløst mellom pc og dac vil jo ikke ha noe å si dersom man ser hva trådstarter skriver:
" har prøvd å dra ut usb kabelen mellom pc og dac.. men støyen forsvinner ikke da heller."
Men når han kjører pc kun på batteri, så støyer det ikke
Støyen er med andre ord fra strømforsyningen og går enten via luft til dac, eller via strømnettet.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Støyen er med andre ord fra strømforsyningen og går enten via luft til dac, eller via strømnettet.
.....og kabelen fra strømforsyningen til uttaket/veggen legges lengst mulig vekk fra signalkabler.....
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Eller at kursen på laptop går på en annen kurs en stereoen.
Fra jord er du kommet, til jord skal du bli..
Ikke rart at kabelfanatikere er religiøse?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kunne vært spennende om trådstarter kunne skaffe seg en kjempelang skjøteledning til strømmen, og så koble fra usb kabelen som tidligere beskrevet og få verifisert at det fremdeles støyer.
deretter, ta med seg pcen , som via skjøtekabelen fremdeles er plugget i det samme uttaket, og flytte den lengre og lengre unna dacen for å se om det faktisk er strømforsyningen som stråler ut drit i lufta, eller om det kommer via strømnettet.
Dersom det ikke blir forskjell, sett pcen tilbake der den var, og denne gangen flytte tilkoblingspunktet til skjøtekabelen til et helt annet sted.

Rett og slett for å lære litt med om hvordan problemet utarter seg.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nei, det er ikke sånn. Jeg har gått på kabel kurs, og med jordet sikring trenger man ikke tenke på jordsløyfer med innstrålt (eller utstrålt) støy...du bare kveiler signalkablene 3 (tre) ganger rundt strømkabelen til pc'n...om man ikke bruker strømfilter da.
Da stiller saken seg helt annerledes. Støy molekylene går kun i ene retningen ved bruk av strømfilter, så man må bruke strømkabler med anvist retnings merking.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
na_X
Kan du anbefale en trådløs fra PC til DAC
Optisk kabel funker da det er galvanisk skille, men trådløst er det jo ikke.. Googler man så finner man sikkert noe trådløst som funker.
Man kan også bruke Bel Canto sin uLink, som er USB til Coax og gir samtidig galvanisk skille. Musical Fidelity hadde også en lignende boks.

Ellers så har man sikkert flere saker man kan bruke, fiber extendere kan fint brukes og selges til mye rart (HDMI over noen km f.eks).

Det aller enkleste (og billigste) er nok bare å skaffe en streamer.. Folk får bare gjøre hva de vil, er det mange som messer om her inne.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.576
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Eller at kursen på laptop går på en annen kurs en stereoen.
Fra jord er du kommet, til jord skal du bli..
Ikke rart at kabelfanatikere er religiøse?
Takk, det forklarer hvorfor jeg får støy når jeg lader laptopen samtidig med REW-målinger via miniDSP 2x4HD på hytta. Lader og 2x4HD på hver sin kurs.
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Dette er rett og slett Guds straff for å lefle med PC'er inn i et musikkanlegg! :oops:😎
Hehe.. forsåvidt enig med deg... men har ikke andre kilder.. kan forsåvidt streame fra tlf. .men da går jeg glipp av masse musikkvideoer.. som jeg liker å se på.. so!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis PCen genererer så mye radiostøy at det slår inn på DACen.... hadde jeg sterkt vurdert å kvitte meg med PCen...
er nok helst en annen forklaring....
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Trøblet med det samme problemet for noen år siden. Satt inn et galvanisk skille fra Intona som fikset problemet 100 %. Irriterte meg likefullt over at dette var nødvendig. Det gikk jo så greit når PC’en gikk på batteri. Kjøpte ny strømforsyning til PC’en og da var rotårsaken funnet og problemet løst.!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vinyl 70-talls? SME 3009 ble lansert i 57 og Thorens 124 i 55 om eg minnes rett.
Rakk med ikvalaiser!
 
Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Skal ha meg platespiller etter hvert, men det koster jo "litt" så om jeg får orden på oppsettet med pc .. så skal jeg kose meg med det en god stund til.. takker for tilbakemelding på tråden! Mulig jeg har funnet en løsning!
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Har vert bortreist en stund nå, men kom hjem i går. Oppdager at jeg hadde oversett at stikkontakten som er strategisk plassert to meter fra stikket jeg har brukt til nå, hører til en annen kurs. Plugget laptoppen i den andre kursen, og vips var problemet løst. Enklere kan det neppe gjøres😅👍Takker for gode tilbakemeldinger som hat ført til problemløsning..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Da lå altså problemet i veggen…
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Da lå altså problemet i veggen…
Tydeligvis, sender strøforsyninga støy inn på kursen som den er plugget i. Har ingen komponenter som hører til anlegget på den kursen jeg bruker nå, så dermed ingen støy.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.491
Torget vurderinger
2
PC ruler.

Vinyl og CD er så....70-80 talls.
Kun gamliser som tukler med sånt ræl.

🤭
Prøvde pc på anlegget , JRiver , og en gratis greie, . Håpløst med Tidal og kabler fra pc-laptop Til Hifi .
Gikk over til Roon på laptop som står i naborommet og styrer alt trådløst fra iPad , det var deilig .
Får meg ikke til å forstå hvorfor noen har PC koblet med USB til anlgeet, da må man enten ha 5m USB liggende over gulvet eller gå frem til anlegg/pc hele tiden , eller?

Tar meg i å strekke med etter iPaden når jeg skal snu vinylplaten….
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Prøvde pc på anlegget , JRiver , og en gratis greie, . Håpløst med Tidal og kabler fra pc-laptop Til Hifi .
Gikk over til Roon på laptop som står i naborommet og styrer alt trådløst fra iPad , det var deilig .
Får meg ikke til å forstå hvorfor noen har PC koblet med USB til anlgeet, da må man enten ha 5m USB liggende over gulvet eller gå frem til anlegg/pc hele tiden , eller?

Tar meg i å strekke med etter iPaden når jeg skal snu vinylplaten….
Jeg bruker Trådløs mus og tastatur sånn at jeg slipper ledninger over gulvet, skal ha me.g platespiller etter hvert.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Prøvde pc på anlegget , JRiver , og en gratis greie, . Håpløst med Tidal og kabler fra pc-laptop Til Hifi .
Gikk over til Roon på laptop som står i naborommet og styrer alt trådløst fra iPad , det var deilig .
Får meg ikke til å forstå hvorfor noen har PC koblet med USB til anlgeet, da må man enten ha 5m USB liggende over gulvet eller gå frem til anlegg/pc hele tiden , eller?

Tar meg i å strekke med etter iPaden når jeg skal snu vinylplaten….
Jriver på PC kan styres fra app på mobiltelefon. Roon er sikkert utmerket men ikke nødvendig for å styre musikk PC’en fra IPhone eller IPad. Jeg har denne ordningen i mitt oppsett.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Screenshot_2022-07-31-13-11-32-55_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Jeg bruker Trådløs mus og tastatur sånn at jeg slipper ledninger over gulvet, skal ha me.g platespiller etter hvert.
Jeg skjønner godt at du er negativ til bruk av pc i hifien, Balle.
Det finnes nok flere ulemper som taler i mot bruk av pc.

Men det finnes mange måter å løse div. pc utfordringer på.
Vi skriver nå 2022, og det er nok flere som implementerer pc i sin hifi nå, enn i eks. 2002.
For enkelte av oss er det nødvendig å ha pc i riggen, og de fleste andre trenger det vel ikke.
Det er flere som etterhvert skroter fysiske avspillngsformater, og da kan være greit å ha en pc som er tilpasset en lydrigg.
De aller fleste negative erfaringer og utfordringer som folk tilskriver bruk av pc i hifien
....lar seg løse. Om man legger godviljen til iallefall.


Godt at støyproblemene løste seg da.

IMG_20220731_133030.jpg


Sånn ser det ut bak mine forsterkere, pc, og usb lydkort.
Jeg har null støy i min rigg, men pc og lydkort er ikke tilsluttet samme veggstikk.

;)
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Pcen er hjertet i anlegget her, mesteparten av avspilling skjer fra den. Vinylen er digitalisert - slipper å gå og snu skivene :cool:

Har ikke noen støyproblemer.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Jordings-loop eller noe som kalles race condition er ikke uvanlig når det kommer til enheter som har forskjellig jord eller benytter samme tilførsel. Enheter med dobbel isolerte kontakter løser gjerne slikt, evnt. galvaniske skiller og trafoer.
 
Topp Bunn