SRM's tumletråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvor stor er hver del av subtårnet ditt, til hvert element? Noe rundt 15 liter internt? Driver og lurer litt på L26RO4Y eller ROY til sub-bass.
    Hvert kammer er ca 40l, noe som gir en Q på 0,5 med ROY.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Luxman M-900u er oppgitt til 2x150W AB, men det er utvilsomt noe klasse A drift her. Etter å ha vært i drift i ca 12 timer med sporadisk forsiktig spilling måler den 67 grader i luftehullene ved en romtemp på 23.

    IMAG1036.jpg


    IMAG1041.jpg
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.906
    Antall liker
    4.414
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    den spiller nok endel i klasse A da ja før den går over til AB :) blir passe varm den M-900 da,
    teknikeren som fikset min Luxman M-08 som er oppgitt til 2x200 trodde den trolig også spilte så mye som 40-50w i klasse A han justerte den med noe snillere bias trur jeg så endte på litt lavere temp enn din på rundt 47-48 grader men skulle ikke forundre meg at min også egentlig skulle holdt over 60 grader bare at han valgte å safe litt,

    forøvrig fantastisk amp og bøse høyttalere du har nå :)
    Mvh
    Ivan
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du har kanskje ikke testet dette selv men vet du om man kan bruke Venue 360 som pre også ?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    den spiller nok endel i klasse A da ja før den går over til AB :) blir passe varm den M-900 da,
    teknikeren som fikset min Luxman M-08 som er oppgitt til 2x200 trodde den trolig også spilte så mye som 40-50w i klasse A han justerte den med noe snillere bias trur jeg så endte på litt lavere temp enn din på rundt 47-48 grader men skulle ikke forundre meg at min også egentlig skulle holdt over 60 grader bare at han valgte å safe litt,

    forøvrig fantastisk amp og bøse høyttalere du har nå :)
    Mvh
    Ivan
    Takk. Koser meg skikkelig med dette! :)

    Nå går Lyngdorfen på brukten. Noe spennende på gang? ;D
    Lyngdorf har vært på brukten flere ganger, men angrer meg som regel. Det er en fantastisk boks! Men jeg ser etter ny preamp ja, uavhengig av om Lyngdorf er på brukten eller ikke. :) Heller mot C-900u, men siden det ikke finnes noe på brukten må det bli en ny. Sitter litt langt inne å bruke så mye på pre, men vi får se.
    Har lagt ut en ØK annonse på C1000f, men det er nok ikke så stor sjanse for noe napp.

    Du har kanskje ikke testet dette selv men vet du om man kan bruke Venue 360 som pre også ?
    Kan ikke se for meg at det er noe praktisk. Da må du evt. gå inn på pc eller nettbrett for å justere volum på hver kanal.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.906
    Antall liker
    4.414
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    den spiller nok endel i klasse A da ja før den går over til AB :) blir passe varm den M-900 da,
    teknikeren som fikset min Luxman M-08 som er oppgitt til 2x200 trodde den trolig også spilte så mye som 40-50w i klasse A han justerte den med noe snillere bias trur jeg så endte på litt lavere temp enn din på rundt 47-48 grader men skulle ikke forundre meg at min også egentlig skulle holdt over 60 grader bare at han valgte å safe litt,

    forøvrig fantastisk amp og bøse høyttalere du har nå :)
    Mvh
    Ivan
    Takk. Koser meg skikkelig med dette! :)

    Nå går Lyngdorfen på brukten. Noe spennende på gang? ;D
    Lyngdorf har vært på brukten flere ganger, men angrer meg som regel. Det er en fantastisk boks! Men jeg ser etter ny preamp ja, uavhengig av om Lyngdorf er på brukten eller ikke. :) Heller mot C-900u, men siden det ikke finnes noe på brukten må det bli en ny. Sitter litt langt inne å bruke så mye på pre, men vi får se.
    Har lagt ut en ØK annonse på C1000f, men det er nok ikke så stor sjanse for noe napp.

    Du har kanskje ikke testet dette selv men vet du om man kan bruke Venue 360 som pre også ?
    Kan ikke se for meg at det er noe praktisk. Da må du evt. gå inn på pc eller nettbrett for å justere volum på hver kanal.
    du kunne fått lånt min Luxman c-08 tidligere toppmodel på 25kg for test om du ikke er redd for 100v :) du har sikkert sett den men blir vel feil farge med champis au hehe :confused:
    mvh
    Ivan
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    C1000f har jo jeg hatt og kommentert. Jeg ville ikke brukt den sånn uten videre sammen med 900-serien, rett og slett fordi 1000-serien og 900-serien er forskjellige konstruksjoner, og preene er tilpasset de effekttrinnene de hører sammen med. C1000f matcher 1000-, 800- og 600-seriene. Tilsvarende vil jeg tro at 700- og 900 går litt om hverandre, men da slik at jeg ville lagt hovedvekten på preen, dvs ikke 700 pre på en 900.

    900 pre på 800-serien låt "grusomt" om jeg skal si det rett ut. Det kan jo være at C1000f blir et lykkeligere valg på din 900 effekt, men jeg ville prøvd og testet ut ganske grundig før jeg gikk for en slik kombinasjon.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    C1000f har jo jeg hatt og kommentert. Jeg ville ikke brukt den sånn uten videre sammen med 900-serien, rett og slett fordi 1000-serien og 900-serien er forskjellige konstruksjoner, og preene er tilpasset de effekttrinnene de hører sammen med. C1000f matcher 1000-, 800- og 600-seriene. Tilsvarende vil jeg tro at 700- og 900 går litt om hverandre, men da slik at jeg ville lagt hovedvekten på preen, dvs ikke 700 pre på en 900.

    900 pre på 800-serien låt "grusomt" om jeg skal si det rett ut. Det kan jo være at C1000f blir et lykkeligere valg på din 900 effekt, men jeg ville prøvd og testet ut ganske grundig før jeg gikk for en slik kombinasjon.
    Det er mulig du har rett i det, men det fine med bruktmarkedet er at man kan kjøpe og selge til ca. samme pris. :)
    Ellers er min oppfatning at impedans er det eneste som kan gjøre ugagn mellom pre og effekt så sant frekvensresponsen er lineær riktignok.
    For C1000f og M900u ser dette helt fint ut.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har gjort et forsøk med dbx Venu360 nå. Autokorrigering med litt rask manuell korrigering. Det grå er rommet, den grønne linja er korrigert frekvensgang og alle de andre fargene er korrigeringer. Det låter helt klart forskjellig. Ved å legge delefrekvensen mellom sub og høyttalere på 40Hz fikk jeg redusert peaken på 40Hz med mange db.

    Frekvensgang.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    C1000f har jo jeg hatt og kommentert. Jeg ville ikke brukt den sånn uten videre sammen med 900-serien, rett og slett fordi 1000-serien og 900-serien er forskjellige konstruksjoner, og preene er tilpasset de effekttrinnene de hører sammen med. C1000f matcher 1000-, 800- og 600-seriene. Tilsvarende vil jeg tro at 700- og 900 går litt om hverandre, men da slik at jeg ville lagt hovedvekten på preen, dvs ikke 700 pre på en 900.

    900 pre på 800-serien låt "grusomt" om jeg skal si det rett ut. Det kan jo være at C1000f blir et lykkeligere valg på din 900 effekt, men jeg ville prøvd og testet ut ganske grundig før jeg gikk for en slik kombinasjon.
    Det er mulig du har rett i det, men det fine med bruktmarkedet er at man kan kjøpe og selge til ca. samme pris. :)
    Ellers er min oppfatning at impedans er det eneste som kan gjøre ugagn mellom pre og effekt så sant frekvensresponsen er lineær riktignok.
    For C1000f og M900u ser dette helt fint ut.
    Enig i at impedansen kanskje er den viktigste faktoren i denne sammenheng. Da tenker jeg særlig på utgangsimpedansen til hhv. C-900u og C-1000f, som ser slik ut:

    C-900u:
    Unbalanced rating 1V/90Ω, max. 11V
    Balanced rating 1V/180Ω, max. 22.5V

    C-1000f:
    unbalance / rating 1V / 510Ω Maximum 4.1V,
    balance / rating 1V / 1020Ω Maximum 8.2V,


    Tilkoplet M-800A var det stor overgang å skifte over fra 900 til 1000. Resultatet med C-900u var om lag det samme - eller litt dårligere enn om jeg brukte min Manley Steelhead som passiv pre. Med C-1000f kom på en måte brikkene på plass. Lyden var langt mer behagelig uten at dett gikk på bekostning av oppløsning, snarere tvert imot.

    Jeg stusset ganske mye over forskjellen, idet han som jeg lånte C-900u av, var svært fornøyd med hvordan den låt sammen med M-900u, og egentlig lånte meg den for at jeg skulle høre hvor fantastisk lyden ble. Så enten er C-1000f en veldig mye bedre preamp enn C-900u, eller så hadde forskjellen i lyd med matching å gjøre. Det kan jo være at begge deler gjorde seg gjeldende.


    Jeg har ikke prøvd kombinasjonen C-1000f og M-900u. Det kan jo være at det vil være en suksess. Han som kjøpte C-1000f av meg, tror jeg ikke fikk den til å låte, og solgte etter noen måneder.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    C1000f har jo jeg hatt og kommentert. Jeg ville ikke brukt den sånn uten videre sammen med 900-serien, rett og slett fordi 1000-serien og 900-serien er forskjellige konstruksjoner, og preene er tilpasset de effekttrinnene de hører sammen med. C1000f matcher 1000-, 800- og 600-seriene. Tilsvarende vil jeg tro at 700- og 900 går litt om hverandre, men da slik at jeg ville lagt hovedvekten på preen, dvs ikke 700 pre på en 900.

    900 pre på 800-serien låt "grusomt" om jeg skal si det rett ut. Det kan jo være at C1000f blir et lykkeligere valg på din 900 effekt, men jeg ville prøvd og testet ut ganske grundig før jeg gikk for en slik kombinasjon.
    Det er mulig du har rett i det, men det fine med bruktmarkedet er at man kan kjøpe og selge til ca. samme pris. :)
    Ellers er min oppfatning at impedans er det eneste som kan gjøre ugagn mellom pre og effekt så sant frekvensresponsen er lineær riktignok.
    For C1000f og M900u ser dette helt fint ut.
    Enig i at impedansen kanskje er den viktigste faktoren i denne sammenheng. Da tenker jeg særlig på utgangsimpedansen til hhv. C-900u og C-1000f, som ser slik ut:

    C-900u:
    Unbalanced rating 1V/90Ω, max. 11V
    Balanced rating 1V/180Ω, max. 22.5V

    C-1000f:
    unbalance / rating 1V / 510Ω Maximum 4.1V,
    balance / rating 1V / 1020Ω Maximum 8.2V,


    Tilkoplet M-800A var det stor overgang å skifte over fra 900 til 1000. Resultatet med C-900u var om lag det samme - eller litt dårligere enn om jeg brukte min Manley Steelhead som passiv pre. Med C-1000f kom på en måte brikkene på plass. Lyden var langt mer behagelig uten at dett gikk på bekostning av oppløsning, snarere tvert imot.

    Jeg stusset ganske mye over forskjellen, idet han som jeg lånte C-900u av, var svært fornøyd med hvordan den låt sammen med M-900u, og egentlig lånte meg den for at jeg skulle høre hvor fantastisk lyden ble. Så enten er C-1000f en veldig mye bedre preamp enn C-900u, eller så hadde forskjellen i lyd med matching å gjøre. Det kan jo være at begge deler gjorde seg gjeldende.


    Jeg har ikke prøvd kombinasjonen C-1000f og M-900u. Det kan jo være at det vil være en suksess. Han som kjøpte C-1000f av meg, tror jeg ikke fikk den til å låte, og solgte etter noen måneder.
    Vel, da er avgjørelsen tatt.

    IMAG1095.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    C1000f har jo jeg hatt og kommentert. Jeg ville ikke brukt den sånn uten videre sammen med 900-serien, rett og slett fordi 1000-serien og 900-serien er forskjellige konstruksjoner, og preene er tilpasset de effekttrinnene de hører sammen med. C1000f matcher 1000-, 800- og 600-seriene. Tilsvarende vil jeg tro at 700- og 900 går litt om hverandre, men da slik at jeg ville lagt hovedvekten på preen, dvs ikke 700 pre på en 900.

    900 pre på 800-serien låt "grusomt" om jeg skal si det rett ut. Det kan jo være at C1000f blir et lykkeligere valg på din 900 effekt, men jeg ville prøvd og testet ut ganske grundig før jeg gikk for en slik kombinasjon.
    Det er mulig du har rett i det, men det fine med bruktmarkedet er at man kan kjøpe og selge til ca. samme pris. :)
    Ellers er min oppfatning at impedans er det eneste som kan gjøre ugagn mellom pre og effekt så sant frekvensresponsen er lineær riktignok.
    For C1000f og M900u ser dette helt fint ut.
    Enig i at impedansen kanskje er den viktigste faktoren i denne sammenheng. Da tenker jeg særlig på utgangsimpedansen til hhv. C-900u og C-1000f, som ser slik ut:

    C-900u:
    Unbalanced rating 1V/90Ω, max. 11V
    Balanced rating 1V/180Ω, max. 22.5V

    C-1000f:
    unbalance / rating 1V / 510Ω Maximum 4.1V,
    balance / rating 1V / 1020Ω Maximum 8.2V,


    Tilkoplet M-800A var det stor overgang å skifte over fra 900 til 1000. Resultatet med C-900u var om lag det samme - eller litt dårligere enn om jeg brukte min Manley Steelhead som passiv pre. Med C-1000f kom på en måte brikkene på plass. Lyden var langt mer behagelig uten at dett gikk på bekostning av oppløsning, snarere tvert imot.

    Jeg stusset ganske mye over forskjellen, idet han som jeg lånte C-900u av, var svært fornøyd med hvordan den låt sammen med M-900u, og egentlig lånte meg den for at jeg skulle høre hvor fantastisk lyden ble. Så enten er C-1000f en veldig mye bedre preamp enn C-900u, eller så hadde forskjellen i lyd med matching å gjøre. Det kan jo være at begge deler gjorde seg gjeldende.


    Jeg har ikke prøvd kombinasjonen C-1000f og M-900u. Det kan jo være at det vil være en suksess. Han som kjøpte C-1000f av meg, tror jeg ikke fikk den til å låte, og solgte etter noen måneder.
    Vel, da er avgjørelsen tatt.

    Vis vedlegget 537175
    Hvilken pre ble det ? :rolleyes:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har russiske rør i min pre, og det er jo en viss likhet...:cool: Uansett hva det er, gratulerer med valget....
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer. Lekker sak, rene life style hifi :)
    Takk. ;) Ser meget lekker ut ja. Finish og kvalitetsfølelse er i en klasse for seg selv.
    Denne er da helt analog. Ingen DAC, DSP eller noe i den gaten. Virker som det blir mindre av helt rene analoge forforsterkere på markedet.

    Innmaten
    C-900u_inside_s.jpg


    Volumkontrollen. Impedans, S/N og frekvensrespons forblir konstant uansett hvor du befinner deg på skalaen. Og det det hele skjer 100% analogt.
    C-900u_lecua_amp_block_s.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, gratulerer så mye. Nå har du i alle fall fått noe som passer sammen som hånd i hanske. Alltid godt å vite....8)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, gratulerer så mye. Nå har du i alle fall fått noe som passer sammen som hånd i hanske. Alltid godt å vite....8)
    Ja, at disse matcher er det ingen tvil om. Synes det ble kostbart, men det fungerer i hvert fall veldig bra. Jeg har ikke lagt merke til forskjellene i utgangsnivå på C-900u og C-1000f før du postet det. Impedansen er en ting, men når utgangsnivå er så forskjellig forstår jeg bedre hva du sier om at de ikke nødvendigvis passer sammen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hjemme i påsken? Kanskje ta turen til deg for å høre litt.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, gratulerer så mye. Nå har du i alle fall fått noe som passer sammen som hånd i hanske. Alltid godt å vite....8)
    Har spilt på C-900U og M-900U ei god stund nå, og i kombinasjon med høyttalerne jeg har så må dette sies å være meget vellykket for min del. Har ikke hatt noen ønsker om utskiftinger siden dette kom i hus. Fortsatt meget godt fornøyd! :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Helt siden høyttalerne ankom i slutten av januar har jeg hatt litt lyst til å kikke på delefilteret. Har hatt masse høyttalere i mange prisklasser, men komponentkvalitet i filteret virker å være ganske nedprioritert for de fleste. Det er mulig det ikke har særlig stor betydning?

    Uansett, her ser det ut for at det er lagt ned noe mer enn gjenomsnittet i filterkomponenter. Div. Mundorf M-Cap/Supreme kondensatorer og Mil Spec. metalloksidfilm motstander. Det hele ser egentlig rimelig bra ut, men med aktiv deling kan det kanskje bli enda bedre?

    IMG_1344.JPG

    IMG_1345S.jpg

    IMG_1346s.jpg

    IMG_1347s.jpg

    IMG_1350s.jpg

    IMG_1352s.jpg

    IMG_1354S.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Blitt litt nysgjerrig på et produkt i kategorien som omtales som målemonstere her på HFS.:rolleyes:
    Sabaj D5 ser ut som en spennende boks til få kroner, så har bestilt en slik for å teste.

    28B905D5-8CB7-46FB-9FFB-F32A0936393A.jpg

    973E8ADA-300C-4189-A9C6-427523FDFA89.jpeg


    Målemonster:
    https://www.audiosciencereview.com/...ew-and-measurements-of-sabaj-d5-dac-amp.8337/

    I går hadde jeg også besøk av MarkusH her på forumet. Det ble en hyggelig seanse på godt og vel 6 timer med musikk og prat om hobbyen.
    Takk for besøket. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    I går hadde jeg også besøk av MarkusH her på forumet. Det ble en hyggelig seanse på godt og vel 6 timer med musikk og prat om hobbyen.
    Takk for besøket. :)
    Virkelig en opplevelse å høre på oppsettet ditt nå. :)

    Hyggelig vertskap også. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM
    M

    MarkusH

    Gjest
    For å få frem budskapet mitt om hvordan dette låter i detalj, skriver jeg som så:

    Lyden fra Aurum Cantus må oppleves, jeg kan ikke huske at jeg har hørt en så luftig og forvrengningsfri diskant - noen gang. Høyttalerne klarer å få frem "råskapen" til de akustiske musikkinstrumentene som ble spilt (en del saxofon, gitar osv.), dette vil i mitt hode si at man kan høre selve "trøkket" av at en strenge blir spilt hardt på eller at man bruker et metallmunnstykke på en saxofon som øker "vrengen" (annen lyd enn med standard plast). Hørte på et par låter der jeg kunne sverge på at jeg hørte en Selmer Mark 3 eller Yamaha av noe slag (har lite peiling på Yamaha-saxer, men jeg har spilt på mer enn et halvt dusin Selmer-saxer til å vite litt om låta i de), dette har jeg ikke hørt i den grad før.
    Mellomtonen er nydelig oppløst og gir god følelse av stemmene, både kvinnlige og mannlige stemmer.
    Så til det jeg synes mangler i "det meste" jeg har hørt, midbassen som har et nydelig driv i disse (ikke helt ulikt det jeg er vant med hos Divine 100.49) og en dypbass som går overraskende dypt og henger bra med, såpass bra faktisk at jeg ikke hørte at subtårnene ble skrudd på. Det er virkelig morsomt at en høyttaler kan produsere såpass med bass.
    Konklusjonen min er at de lyder klart, fra toppen til bunnen. Avslutningen på kvelden fikk gardinene til å "blafre" litt med hjelp av basstårnene, som jo er morsomt og sier litt om trøkket fra et slikt system.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    For å få frem budskapet mitt om hvordan dette låter i detalj, skriver jeg som så:

    Lyden fra Aurum Cantus må oppleves, jeg kan ikke huske at jeg har hørt en så luftig og forvrengningsfri diskant - noen gang. Høyttalerne klarer å få frem "råskapen" til de akustiske musikkinstrumentene som ble spilt (en del saxofon, gitar osv.), dette vil i mitt hode si at man kan høre selve "trøkket" av at en strenge blir spilt hardt på eller at man bruker et metallmunnstykke på en saxofon som øker "vrengen" (annen lyd enn med standard plast). Hørte på et par låter der jeg kunne sverge på at jeg hørte en Selmer Mark 3 eller Yamaha av noe slag (har lite peiling på Yamaha-saxer, men jeg har spilt på mer enn et halvt dusin Selmer-saxer til å vite litt om låta i de), dette har jeg ikke hørt i den grad før.
    Mellomtonen er nydelig oppløst og gir god følelse av stemmene, både kvinnlige og mannlige stemmer.
    Så til det jeg synes mangler i "det meste" jeg har hørt, midbassen som har et nydelig driv i disse (ikke helt ulikt det jeg er vant med hos Divine 100.49) og en dypbass som går overraskende dypt og henger bra med, såpass bra faktisk at jeg ikke hørte at subtårnene ble skrudd på. Det er virkelig morsomt at en høyttaler kan produsere såpass med bass.
    Konklusjonen min er at de lyder klart, fra toppen til bunnen. Avslutningen på kvelden fikk gardinene til å "blafre" litt med hjelp av basstårnene, som jo er morsomt og sier litt om trøkket fra et slikt system.
    Takk for tilbakemelding. :) Forstod at du likte hva du hørte, men greit å få ting litt på avstand før man utaler seg. Var uansett ganske nysgjerrig på hva du ville si om lyden etter du hadde fordøyd seansen. Det med saxsofonen var ganske kult. Jeg har sjekket litt, og det viser seg at det trolig er en Selmer MK6 vi hørte på det aktuelle klippet. Selv vet jeg ikke hva forskjellen fra MK3 til MK6 betyr, men du hadde i hvert fall rett i at det var en Selmer. :) Meget imponerende!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    For å få frem budskapet mitt om hvordan dette låter i detalj, skriver jeg som så:

    Lyden fra Aurum Cantus må oppleves, jeg kan ikke huske at jeg har hørt en så luftig og forvrengningsfri diskant - noen gang. Høyttalerne klarer å få frem "råskapen" til de akustiske musikkinstrumentene som ble spilt (en del saxofon, gitar osv.), dette vil i mitt hode si at man kan høre selve "trøkket" av at en strenge blir spilt hardt på eller at man bruker et metallmunnstykke på en saxofon som øker "vrengen" (annen lyd enn med standard plast). Hørte på et par låter der jeg kunne sverge på at jeg hørte en Selmer Mark 3 eller Yamaha av noe slag (har lite peiling på Yamaha-saxer, men jeg har spilt på mer enn et halvt dusin Selmer-saxer til å vite litt om låta i de), dette har jeg ikke hørt i den grad før.
    Mellomtonen er nydelig oppløst og gir god følelse av stemmene, både kvinnlige og mannlige stemmer.
    Så til det jeg synes mangler i "det meste" jeg har hørt, midbassen som har et nydelig driv i disse (ikke helt ulikt det jeg er vant med hos Divine 100.49) og en dypbass som går overraskende dypt og henger bra med, såpass bra faktisk at jeg ikke hørte at subtårnene ble skrudd på. Det er virkelig morsomt at en høyttaler kan produsere såpass med bass.
    Konklusjonen min er at de lyder klart, fra toppen til bunnen. Avslutningen på kvelden fikk gardinene til å "blafre" litt med hjelp av basstårnene, som jo er morsomt og sier litt om trøkket fra et slikt system.
    Takk for tilbakemelding. :) Forstod at du likte hva du hørte, men greit å få ting litt på avstand før man utaler seg. Var uansett ganske nysgjerrig på hva du ville si om lyden etter du hadde fordøyd seansen. Det med saxsofonen var ganske kult. Jeg har sjekket litt, og det viser seg at det trolig er en Selmer MK6 vi hørte på det aktuelle klippet. Selv vet jeg ikke hva forskjellen fra MK3 til MK6 betyr, men du hadde i hvert fall rett i at det var en Selmer. :) Meget imponerende!
    Hehe, lyden var kjent ser du. Så vidt jeg vet så er det kun aldersforskjell på mk3 og mk6, men det er meget gode saker uansett. :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Skjer ikke så mye her siden jeg er meget happy med lyden med nåværende oppsett. Tenker ikke på å skifte ut noe som helst, og det er i grunnen ganske god følelse. Har laget til en ny benk som bedre passer komponentene. Har behov for å ornde opp i kabelrot, men tar det etter hvert. :)

    IMG_1704.jpg


    IMG_1707 (2).jpg


    IMG_1710.jpg


    IMG_1711.jpg


    IMG_1713.jpg


    IMG_1717.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner jo godt du har slått deg til ro med dette. Må bare få ordnet en mer passende farge på subbene nå da, regner med at du har noe vakker finer på gang ? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med et meget pent og sannsynlig velklingende anlegg. Du kan jo ta en sclalars og lage et skall til subene:

    20191215_065536.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hadde nok lyst på finer på subene ja, og har spurt Inselwind om han vil gjøre det. Han sier det vil bli vanskelig å få perfekt, og hvis han synes det er en utfordring er ikke dette noe jeg skal begi meg ut på å gjøre selv i hvert fall. Ser ut til at de kommer til å bli malt i en matt farge. Blå som veggen, eller sort. Vi får se.

    I dag feires HFS4 med lokalt øl. Ser ikke for meg at jeg kommer til å frekventere forumet veldig ofte i tiden som kommer, men vil nødig at det skal forsvinne. Synes den nye versjonen ser meget bra ut. Bestemte meg for å bli støttemedlem igjen etter å ha fått ett inntrykk av den enorme jobben som ligger bak og ikke minst resultatet av det.

    Skål for HFS4.:cool:
    IMAG1877.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Nå er det store forandringer på gang. Har kjøpt nytt hus, og lurer på hvordan vil skal gjøre det med lyden. Det blir et oppsett på stua. Dette skal fungere til daglig på både film og musikk. Det andre oppsettet blir i plan 2, og er mer dedikert ren hifi. Problemet blir å få fraktet høyttalerne opp dit. Per nå er planen å løfte høyttalerne opp på balkongen i plan 2 med traktor, da kommer de direkte inn i stua.
    Nå så sitter jeg i garasjen og vurderer innredning, med et lite glass.
     

    Vedlegg

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Her er stua i plan 2. Langt fra optimalt, men får gjøre det beste ut av det. Rommet er ca 25 m2. Langt mindre enn rommet fra tideligere, men nå er det 100% dedisert til hifi IMG_2603.JPG IMG_2601.JPG .
    IMG_2603.JPG
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Spennende, gratulerer med huskjøp. :) Hva planlegger du å gjøre med akustikken i forhold til den langveggen med skråtak? :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med huskjøp og nytt rom med nye utfordringer! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Spennende, gratulerer med huskjøp. :) Hva planlegger du å gjøre med akustikken i forhold til den langveggen med skråtak? :)
    Aner ikke. Har ikke hatt serlig tid til å tenke på dette enda da det er så mye annet på agendaen nå.

    Nyeste er at alt av Luxman er solgt. Pre, RIAA og effekt er borte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn