Squeezebox!!!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.719
Antall liker
3.866
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er så, jeg forstår det likevel ikke; det var kun én karakter midt inne i filnavnet som tilhørte et annet karaktersett, men vel, da vet jeg, og evt andre som støter på problemet, at det kan lønne seg å sjekke filnavnet. Forresten, vi begynner vel å bli OT nå.

Bernt K
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har i kveld kjørt "Server &network health" testen og får full score helt til høyeste datarate. Jeg har derfor en misstanke om at der er NAS-serveren som skaper problemene. Den har en 266MHz Power-PC prosessor med 64MB RAM og det er mulig det er i minste laget selv om det er flere som mener denne er mere enn rask nok til SlimServer (info her: http://oinkzwurgl.org/ssods)

mvh,
OS
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
OT ? Emnet er da Squeezeboks he-he.

OS : Ja, kanskje den er i mindste laget , selvom den er lekker !
Bra at testen gik fint da, men utelukker det problemer andre veien, fra SB3 til serveren ? Jeg havde litt samme problem, testen gav ikke noe entydig svar, jeg kjørte 3000 kbps til SB3, men SB3 koblet ned etter kort tid og reagerte ikke på fjernkontrollen mer enn et par ganger, da stod den fast og slukket for sig selv. Den ville da våkne igjen etter ca. 30 sekunder !
Med en reset og ny firmware på routeren endret dette sig dramatisk.
Vent til du får prøvd med en ethernetkabel imellom SB3 og din Synology, da vet du hvor problemet ligger.
Prøvde forresten også å oppgradere firmware på SB3 via trådløst, det var en dårlig ide, med kabel gik det fint jo.
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Strømforsyninga fra Welborne Labs var fin og egentlig relativt billig, koster bare kr 1650,- (frakt, mva og tollavgift inkl.) Selv har jeg tittet litt på LC Audio sin Low Noise DC Regulator som koster kr 965,-
LC Audio:
Regulatoren har ultra hurtige og støjsvage ensrettere, en ringkerne medfølger også, så der kan leveres +/- 0-13 Volt 1 Ampere. I alt har regulatoren en støjdæmpning på omkring 90 dB og egenstøj i området 1 uV.
WL sin strømforsyning har under 50 microvolt ripple (egenstøy?), men kommer også med ledninger og en fin boks.

Nei, det skal ikke være enkelt ???
 
B

Back_Door

Gjest
Strømforsyninga fra Welborne Labs var fin og egentlig relativt billig, koster bare kr 1650,- (frakt, mva og tollavgift inkl.) Selv har jeg tittet litt på LC Audio sin Low Noise DC Regulator som koster kr 965,-
WL sin strømforsyning har under 50 microvolt ripple (egenstøy?), men kommer også med ledninger og en fin boks.

Nei, det skal ikke være lett ???
Welborne sin strømforsyning er spesialdesignet for Squeezebox. Jeg valgte ferdigmontert. Da gis det 3 års garanti. Prisen var 305 usd inkl. frakt. I tillegg kommer det som det koster å få den inn til Norge. Forventer å få den denne uka.
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Min elektro-kompetanse er heller laber, men femti ganger egenstøy høres mye ut. Nyere SB3 skal ha 1A, så LC Audio sin PSU passer i så måte, men den kommer ikke bl.a. med kjøling.

Forresten er det noen som kan bekrefte at SB3 av nyere dato kommer med Burr-Brown PCM1748KE?

Så det | her | i januar...
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Forresten er det noen som kan bekrefte at SB3 av nyere dato kommer med Burr-Brown PCM1748KE?
Tror ikke det er offisielt bekreftet fra Slim Devices, men har lest at mange (alle?) nyere SB'er har KE montert.
Nå tror jeg ikke det skal legges for mye i det, det er samme chipen, bare garantert til en noe bedre spec. Men i praksis har nok Texas Instruments så god prosesskontroll på produksjonen at de aller aller fleste komponentene yter bedre enn KE spec uansett.
Prisforskjellen er vel ikke mer enn rundt 10 cent per stykk opp til KE.
 
B

Back_Door

Gjest
Min elektro-kompetanse er heller laber, men femti ganger egenstøy høres mye ut. Nyere SB3 skal ha 1A, så LC Audio sin PSU passer i så måte, men den kommer ikke bl.a. med kjøling.

Forresten er det noen som kan bekrefte at SB3 av nyere dato kommer med Burr-Brown PCM1748KE?
Ser at Welborne måler rippel under full belasting. Den gir også opp til 3,5 amp.
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er selv veldig godt forøyd med Squeezebox i et hi-end oppsett. Lurer litt på hva denne "oppgraderte" strømforsyningen egentlig kan tilføre ekstra. Er det noen som kan beskrive forskjellen med f.eks en Welbourne lab sak i forhold til den som følger med ?
 
B

Back_Door

Gjest
Mens vi venter på Back_Door får sin er der noen kommentarer her :
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=32372&highlight=Welborne
Og en tråd :  http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=23179&highlight=Welborne  med masse meninger men bare en bruker, den sidste i tråden.
Litt mer usikkerhet : http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=31758&highlight=Welborne
Jeg la merke til denne beskrivelsen: "Just for the record, the Welborne PSU is a 5V, 3A, linear, regulated PS kit (can also come assembled for a fee) that seems to be light years ahead of other PSU's when it comes to performance. Even off the bat, the voltage output is the steadiest I've ever seen in readings I've taken over the years. I have found more "noise" (read voltage output instability) in batteries than I have from this PSU."

Ellers er det tydelig at det eksisterer ulike erfaringer rundt effekten av å skifte power. En beskriver f.eks. 0 effekt. Det blir likevel mindre interessant da man forstår at han har kjøpt billig hyllevare av lineært power. Andre igjen har testet Welborne med vidt forskjellige erfaringer. Antagelig er det helheten og nivået i anlegget ditt som avgjør hvor stor effekt dette vil få hos deg selv.

Personlig har jeg ingen overdrevne forventninger til dette. Mitt nåværende anlegg egner seg lite til å skille mellom slike små oppgraderinger. Jeg oppgraderer egentlig med tanke på at Squeezeboxen skal brukes på mitt kommmende anlegg også. Opprinnelig bestilte jeg Transporter. Da jeg "oppdaget" at min kommende pre,DEQX, hadde en meget god innebygd dac, fant jeg ut at det var bortkastet å betale merprisen for Transporter i forhold til Squeezebox. Når Squeezebox kobles til ekstern dac, er det bare på strømforsyningen at den egentlig står noe tilbake for Transporter mht lydgjengivelse.(da må selvsagt den eksterne dac være på høyde med den innebygde dac i Transporter) Jeg prøver dermed å få min Squeezebox opp til Transporter-nivå. I den sammenheng er det åpenbart at den eksterne dac vil ha langt større effekt enn det nye power supply!

Uansett hadde det vært fint med mer utfyllende kommentarer fra "Ludo" Han bruker, etter sigende, Welborne og er meget tilfreds med forbedringen.

ref. "Ludo": Jeg kjører også med et annet powersupply, dette gir markant bedring av lyden både på analog og digitalutgangen"
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har problemer å se at skifte av strømforsyning skal ha noen som helst effekt på digitalutgangen på SB3. Jeg tror dere kan få mye større effekt av å bruke pengene et annet sted men det er jo min mening.

mvh,
OS
 
L

Ludo

Gjest
Greia med Welborne PSU når det gjelder lyd er sortere bakgrunn og bedre definisjon på stemmer, spesiellt på kor. Jeg føler at det er lettere å skille de forskjellige koristene fra hverandre... Mulig at dette er placebo, feelgood eller noe annet psykisk, men effekten er likefullt tilstede...

Husk at jeg også tror på kabler da, så vet dere hvor jeg står... ;)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Min SB3



med denne



dette



og denne



Og ja, kablerne er viktige men de har jeg ingen bilder av !
Litt små bilder gitt..
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Sikkert gammelt nytt, men jeg så i dag at en kan skifte farge på displayet i flere farger på den nye modellen. Det kunne også ordnes på eldre modeller stod det på siden.
 
B

Back_Door

Gjest
Greia med Welborne PSU når det gjelder lyd er sortere bakgrunn og bedre definisjon på stemmer, spesiellt på kor. Jeg føler at det er lettere å skille de forskjellige koristene fra hverandre... Mulig at dette er placebo, feelgood eller noe annet psykisk, men effekten er likefullt tilstede...

Husk at jeg også tror på kabler da, så vet dere hvor jeg står... ;)
Selv om du tror på kabler, finner jeg din tilbakemelding om power supply interessant.. ;D

Det er uansett tydelig at Slim Devices selv mener at power type har noe å si. De har jo valgt lineær power til sin high end spiller Transporter. Da mener de m.a.o. at switch mode ikke er godt nok.
Selv om man bruker digital utgang til ekstern dac, vil vel kanskje den originale switch mode power kunne lage støy på nettet som kan forstyrre andre komponenter som er tilkoblet samme kurs?
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Leste nettopp dette:
Squeezebox 3 Wireless

Off/Idle
     Brightness Full  985mA
     Brightness 3/4   895mA
     Brightness 1/2   854mA
     Brightness 1/4   830mA
     Brightness Off   818mA
           
Playing
     Brightness Full 1015mA
     Brightness 3/4   916mA
     Brightness 1/2   872mA
     Brightness 1/4   847mA
     Brightness Off   833mA
Mulig LC Audio sin Lownoise Regulator blir i minste laget, hva tror godtfolket om Manson EP-603?  


Utspänning: 0-30V
Utström: 0-2,5A
Rippel: < 5mV r.m.s.
Dimensioner: 15 x 14,5 x 20 cm
Pris: kr 1014,-

Edit: Bytta ut PSUen i spørsmålet ettersom EP-900 har temperaturstyrt vifte når modellen er over 200VA, faktafeil hos ELFA. Dog er sikkert niels sin reaksjon den samme, ettersom modellene nesten er identiske ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg sendte denne e-mail til Welborne:

"Hi

I have recently bought your power supply for Sqeezebox. I hope to receive it this week.
You inform that the rippel is less than 50 microvolt under full load. I have seen several other power supplies with rippel down to a level of 1 microvolt. Can you explain the difference? Do other supplies measure the rippel without any load?"

Fikk dette svaret:

"Thanks for your e-mail.

Some measure under full load and others don't. It will also depend upon the amount of current being drawn from the supply too. It's very easy to obtain 1microvolt of ripple from a power supply that is tasked with 15mA of current versus 1.5A of current.

Our power supply is much less than 50 microvolts but our test equipment is not very accurate below that level so I don't have a specific number. In any case, 50 microvolts is extremely low.... less than 0.001%

Regards,

Ron

Welborne Labs
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Denne er vel i hvert fall brukbar, Mascot 719:


Stabilisert, linjer strømforsyning for laboratoriebruk.
Utspenning: 0-30V
Utstrøm: 0-15V max 2A, 0-30V max 1,5A
Rippel: 0,3 mV r.m.s. (mellom 0-1,75A og ± 10% nettspenning)
Pris: kr 1674,-

Made in Norway :D
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Ja.. det står så.. (eller?), vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet ditt? Her har du PDF-fila hos Mascot (0,3mV RMS, men jeg kan ikke lese ut i fra PDFen at det er ved 1,5A belastning).
A millivolt (symbolized mV) is equal to one-thousandth of a volt (1 mV = 10-3 V). A microvolt (symbolized µV) is equal to one-millionth of a volt (1 µV = 10-6 V).
0,3 millivolt = 300 mikrovolt.

Milli er 1/1 000.
Mikro er 1/1 000 000.
 
B

Back_Door

Gjest
Ja.. det står så.. (eller?), vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet ditt? Her har du PDF-fila hos Mascot (0.3mV RMS, men jeg kan ikke lese ut i fra PDFen at det er ved 1,5A belastning).
Poenget mitt var at du tidligere sammenlignet Welborne, som har oppgitt 50 microvolt, med LC Audio som oppgir 1 microvolt.Du syntes det var litt betenkelig at Welborne hadde 50 ganger mer rippel. Det var da også bakgrunnen for den refererte e-mail jeg sendte Welborne.
Når du da viser et nytt supply med 300 microvolt, stusset jeg litt.
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
I see ;D (må nok være laboratoriebruk som gjorde meg for engasjert, ettersom jeg blingsa på milli og mikro) :-[

Manson 5000mV
Mascot 300mV
Welborne 50mV

Har sendt en mail til LC Audio (6. mars) som de videresendte til "de produktansvarlige...", er ikke det Lars Clausen? ???
 
B

Back_Door

Gjest
;)

Bare litt pirk: mV står for millivolt. Symbolet for microvolt er µV .
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Det er helt OK, jeg tar sjeldent ting personlig ;)

Driver å funderer litt på strømforbruket til SB3, kobler man ut hele analogtrinnet (og lodder på ZAPfilter 2 som har egen PSU) burde LC Audio sin Lownoise Regulator ha nok styrke, i verste fall må man skru displayet på tre kvart styrke.
 
L

Ludo

Gjest
Hva med rett & slett la den være som den er og heller bruke Welbornes variant? Ikke for å være ufin, men det virker kanskje litt tungvint når man i tillegg må justere ned styrken på displayet for å få det til å klaffe...

Du skal uansett ha for pågangsmot da ;)
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Noen som vet om det er noen her på berget som modder Squeezeboxen og strømforsyning slik som Bolder gjør :
http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=369
?

Litt tungvidt å sende den "over there" hvis det finnes noen nærmere.

Hva med LMC, dette må jo være midt i blinken for han ?
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for tipset  ;D

Svaret var Nei !  :(

Noen andre tips ?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Tror ikke jeg ville modde noe som helst, kanskje Welborne labs strømforsyning...., burde holde.
Ellers er der en del DIY på Slim Forum...
 

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
261
Antall liker
373
Torget vurderinger
2
Mottok min Sqeezebox på lørdag. Mindre og penere boks enn jeg forventet. (svart) Nå gjenstår det bare å rippe godt over 300 CDer. Har ikke tid til det nå pga husbygging, men bestillte likevel nå for å få en unit med Slim-logo ::)
Tror jeg går for å rippe i AIFF. Denne squeezedingsen har jeg tro på at jeg blir fornøyd med.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.719
Antall liker
3.866
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg kan se blir en AIFF-fil (ikke AIFF-C) mye større enn tilsvarende i et komprimert, men lossless, format som FLAC eller Lossless WMA? Nå skriver du ikke om du bruker Apple eller PC, men det ha'kke noe å si for FLAC. Kanskje du/ dere finner noe interessant her: http://members.home.nl/w.speek/comparison.htm

Jeg valgte ihvertfall en blanding av Lossless WMA og FLAC etter mange og lange overveielser.

Bernt K
 

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
261
Antall liker
373
Torget vurderinger
2
Tja, tanken bak var vel at jeg skulle bruke et open source format som alle kan lese.  (VMP,itunes og squeezeren)
Finnes det forresten FLAC pluigns for VMP og Itunes?
Foreløpig bruker jeg PC.
HD er jo billig så ser ikke på filstørrelse som et særlig stort problem.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
SlimServer konverterer jo..men der er jo native formater som FLAC, WAV, MP3 og AIFF.
Lagrer du i WAV blir filene jo ca. dobbelt så store som Apple Lossless f.eks., men har man plass nok så...., desuten går snakken at WAV lyder bedre, men det vet jeg ikke helt årsaken til....

SlimServer kan konvertere mellom ulike lyd-formater for avspilling i spilleren. Her kan du deaktivere forskjellige formater.
Filformat Streamingformat Decoder
AIFF AIFF (built-in)
AIFF FLAC flac
AIFF MP3 lame
Apple Lossless FLAC alac/flac
Apple Lossless MP3 alac/lame
Apple Lossless WAV alac
Monkey's Audio FLAC mac/flac
Monkey's Audio MP3 mac/lame
Monkey's Audio WAV mac
FLAC FLAC (built-in)
FLAC MP3 flac/lame
FLAC WAV flac
Apple AAC eller film AIFF mov123
Apple AAC eller film FLAC mov123/flac
Apple AAC eller film MP3 mov123/lame
MP3 MP3 (built-in)
Musepack AIFF mppdec
Musepack FLAC mppdec/flac
Musepack MP3 mppdec/lame
Musepack WAV mppdec
Ogg Vorbis AIFF sox
Ogg Vorbis FLAC sox/flac
Ogg Vorbis MP3 sox/lame
Ogg Vorbis Ogg Vorbis (built-in)
Shorten FLAC shorten/flac
Shorten MP3 shorten/lame
Shorten WAV shorten
WAV FLAC flac
WAV MP3 lame
WAV WAV (built-in)
Windows Media FLAC wmadec/flac
Windows Media MP3 wmadec/lame
Windows Media WAV wmadec
Windows Media Windows Media (built-in)
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
PCen min har 3 nettverkskort (2x1000mbit), og 1 trådløst på 54mbit. Den er koblet til en ruter via TP kabel... jeg lurer på om det er mulig å koble Squeezeboxen til PCen på ett eller annet vis - via det trådløse nettverket på dataen.. ? Eller må jeg kjøpe meg en trådløs nettverksruter for å få det til ?
 
Topp Bunn