Squeezebox!!!

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Hei folkens

Eg har ein Squeezebox 1,ein laptop og ekstern hd. Kva treng eg om eg skal kunna bruka squeezebox,en uten å koble opp laptop,en?
Ein netverksbasert hd kansje? Om så er,kan nåken gje meg eit god kjøpetips/råd etc?

Mvh
T A F
 
G

Gjestemedlem

Gjest
T A F skrev:
Hei folkens

Eg har ein Squeezebox 1,ein laptop og ekstern hd. Kva treng eg om eg skal kunna bruka squeezebox,en uten å koble opp laptop,en?
Ein netverksbasert hd kansje? Om så er,kan nåken gje meg eit god kjøpetips/råd etc?

Mvh
T A F
coolbiz skrev:
Slimserver kan bare kjøres på NAS-bokser som er basert på Linux eller FreeBSD.
De NAS-løsningene som ser ok ut for Slimserver er (fra Slimserver wiki):
  • Infrant ReadyNAS NV+
  • Buffalo LinkStation
  • Thecus N2100
  • Synologi DiskStations (DS-101g+, DS-106 series, CS-406 series, DS-107 series, DS-207 series, CS-407 series)
  • Linksys NSLU2
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
I kveld forsøkte jeg dette: rippet en av mine Classic Records 24/96 DAD plater med DVD Audio Extractor og valgte flac som output format. Når jeg spiller den med SB3 (+ekstern DAC som klarer 24/96) høres det ut som det er "rusk på stiften" og det skraper. Noen som har vært bort i dette? Forsøker igjen nå med .waw format for å se om det gjør noen forskjell.

Oppdatering: rippet til .waw og da høres det meget bra ut! Jeg har nå spilt min første 24bit/96KHz låt gjennom SB3 (Cannonball Adderley - Autumn Leaves)!

Har tre plater til jeg skal rippe: John Coltrane - Blue Train, Freddie Hubbard - Open Sesame og The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card. Sistnevnte er en HDAD plate som har 24/96 på den ene siden og 24/192 på den andre (krever DVD-Audio dekoder).

mvh,
OS
 
M

marsboer

Gjest
Du vet at SB3 ikke klarer å spille av 24/96 uten å downsample til CD-kvalitet først?

Du må opp på Transporteren for å få spilt av 24/96 i full kvalitet..
Men når det er sagt så opplever jeg den samme skrapingen de første 2 sekundene med Transporter, men kun på flac i 24/96. Etter de første sekundene har gått så oppfører den seg helt normalt. Kanskje det har noe med bugs i buffringen å gjøre eller noe, siden det gir seg etter noen sekunder.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
marsboer skrev:
Du vet at SB3 ikke klarer å spille av 24/96 uten å downsample til CD-kvalitet først?

Du må opp på Transporteren for å få spilt av 24/96 i full kvalitet..
Men når det er sagt så opplever jeg den samme skrapingen de første 2 sekundene med Transporter, men kun på flac i 24/96. Etter de første sekundene har gått så oppfører den seg helt normalt. Kanskje det har noe med bugs i buffringen å gjøre eller noe, siden det gir seg etter noen sekunder.
Hei,

Jeg visste at den ikke kunne spille det av via den interne DACen ja men ikke at den downsamplet signalet ut på digitalutgangen. Skjønner i så fall ikke helt hvorfor de gjør det.

mvh,
OS
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jeg spurte om dette på slimdevices forumet for en tid tilbake. Svaret fra Sean Adams, konstruktøren av SB, var at SB ikke var designet for å handtere 96kHz og ikke hadde prosessorkraft nok.

Det den gjør er kun å droppe annethvert sample og dermed konvertere ned til 48kHz. Dette er ikke helt bra, for den gjør ingen lavpassfiltrering ifbm. nedsamplingen. Det betyr at informasjon som ligger over 24 kHz blir med i nedsamplingen og kan føre til økt støynivå i hørbart område.

SD er fullstendig klar over at dette ikke er en god løsning. Opprinnelig var ikke SB istand til å spille av 96kHz filer, men det ble lagt inn som en fix for brukere som ønsket dette.

Om du opplever økt støygulv på noen filer kan de nedsamples med en passende software til 48kHz før avspilling på SB.


Edit: Den skrapingen dere nevner har jeg aldri opplevd hverken med SB eller transporter, og jeg har spilt mye flac 24/96 filer. Merkelig...
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
I dag kom naboen innom og fortalte at han hadde kjøpt seg SB3 og jeg har begynt å leke med idèen om å dele musikk med ham. Kanskje ikke helt lovlig men jeg lurer på om det er noen her som har noen tips til hvordan dette kan gjøres. Vi bor i rekkehus og vi får lett inn hverandres trådløse nettverk. Det jeg lurer på er om jeg kan dele ut en av diskene i mitt nett til ham i hans nett? Jeg tror det går via internett men da må vi ha IP-adresser og greier og de er jo dynamiske.

mvh,
OS
 

havards

Medlem
Ble medlem
15.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
35
OS skrev:
I dag kom naboen innom og fortalte at han hadde kjøpt seg SB3 og jeg har begynt å leke med idèen om å dele musikk med ham. Kanskje ikke helt lovlig men jeg lurer på om det er noen her som har noen tips til hvordan dette kan gjøres. Vi bor i rekkehus og vi får lett inn hverandres trådløse nettverk. Det jeg lurer på er om jeg kan dele ut en av diskene i mitt nett til ham i hans nett? Jeg tror det går via internett men da må vi ha IP-adresser og greier og de er jo dynamiske.

mvh,
OS
Noen har allerede fundert på dette, se her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13456.30.html (side 3 og 4).
Har ikke fått ut fingern og prøvd ut dette ennå, men om andre tester først hadde det vært interessant med en liten rapport :)
mvHåvard
 
N

nb

Gjest
OS skrev:
I dag kom naboen innom og fortalte at han hadde kjøpt seg SB3 og jeg har begynt å leke med idèen om å dele musikk med ham. Kanskje ikke helt lovlig men jeg lurer på om det er noen her som har noen tips til hvordan dette kan gjøres. Vi bor i rekkehus og vi får lett inn hverandres trådløse nettverk. Det jeg lurer på er om jeg kan dele ut en av diskene i mitt nett til ham i hans nett? Jeg tror det går via internett men da må vi ha IP-adresser og greier og de er jo dynamiske.

mvh,
OS
Om dere ser hverandres trådløse nett kan dere f.eks opprette en felles arbeidsgruppe i Windows - man kan koble til basert på servernavn, trenger ikke være basert på IP-adresser. Trenger ikke involvere internett om dere har tilgang til hverandres trådløse nett. Det burde være mulig å sette opp slik at dere alikevel ikke kan bruke hverandres tilgang til internett - en god del routere støtter trafikkontroll av denne typen.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.719
Antall liker
3.866
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Eller sette opp en felles filserver i en gammel pc?

Bernt K
 
M

marsboer

Gjest
En av dere kan sette opp aksesspunktet som repeater for den andres nett. Vær obs på at ytelsen da halveres for den som står på repeateren.

En annen mer profesjonell og sannsynligvis uaktuell løsning er en Mesh løsning. Dvs at man bruker 802.11a båndet som link mellom aksesspunktene og 802.11b/g til klientene. Dette krever spesielle aksesspunkt.

Den beste løsningen er å koble begge aksesspunktene sammen med kabel, eller evt at SB3 står på ditt trådløse nett, mens han vanligvis jobber med sitt eget nett på alle andre ting.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Hei, folkens. Jeg har lest at det skal være mulig å bruke to datamaskiner i nettverk sammen med SB`en. F.eks. et oppsett med stasjonær og bærbar pc. Kan noen gi meg inn med teskje hvordan jeg bruker min bærbare pc med SB i et slikt nettverk? evt. gi meg en link hvor dette blir enkelt forklart? Takker for hjelpen på forhånd.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
atonal skrev:
Hei, folkens. Jeg har lest at det skal være mulig å bruke to datamaskiner i nettverk sammen med SB`en. F.eks. et oppsett med stasjonær og bærbar pc. Kan noen gi meg inn med teskje hvordan jeg bruker min bærbare pc med SB i et slikt nettverk? evt. gi meg en link hvor dette blir enkelt forklart? Takker for hjelpen på forhånd.
Du kan bruke den stasjonære PCen til Slimserver og musikkfiler. SBen kobles til som normalt. På den bærebare PCen kan du bruke Softsqeeze som er en softwareutgave av SB. Denne kan i likhet med SB kobles til Slimserver på den stasjonære. Den kan lastes ned gratis fra Slimdevices.

Var det noe slikt du tenkte på?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Har installert Softsqueeze, ser meget bra ut. Det er vel noe slikt jeg ser etter, ja. Får imidlertid ikke kontakt med slimserver på den stasjonære, gjennom Softsqueeze.
Når jeg kikker litt i "Networking" på softsqueeze`en antar jeg at jeg skal fylle inn riktige data?

Slimserver HTTP port: 9000
Slimserver SlimProto Port: 3483

Skal jeg erstatte disse verdiene med noe annet?

Hva med "SSH", skal jeg bruke denne funksjonen?
Har dessverre lite greie på nettverk :-\
 
G

Gjestemedlem

Gjest
atonal skrev:
Har installert Softsqueeze, ser meget bra ut. Det er vel noe slikt jeg ser etter, ja. Får imidlertid ikke kontakt med slimserver på den stasjonære, gjennom Softsqueeze.
Når jeg kikker litt i "Networking" på softsqueeze`en antar jeg at jeg skal fylle inn riktige data?

Slimserver HTTP port: 9000
Slimserver SlimProto Port: 3483

Skal jeg erstatte disse verdiene med noe annet?

Hva med "SSH", skal jeg bruke denne funksjonen?
Har dessverre lite greie på nettverk :-\
Du må vel spesifisere ip adressen til slimservermaskinen i tillegg til porten regner jeg med. typisk (192.168.0.x, eller 10.0.0.x) Åpne et dos vindu på den stasjonære og skriv ipconfig så ser du hvilken ip adresse den har.

Har ikke lenger SS eller SB på maskinen så jeg husker ikke detaljene i oppsettet. Mulig du må stille inn noe i SS også.

Du kan jo først prøve det gode gamle datatrikset: skru det av og på igjen, og se om det virker da. (både server og soft)

Ellers finner du litt info her:

http://softsqueeze.sourceforge.net/index.html
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Hei, folkens. Jeg har lest at det skal være mulig å bruke to datamaskiner i nettverk sammen med SB`en. F.eks. et oppsett med stasjonær og bærbar pc. Kan noen gi meg inn med teskje hvordan jeg bruker min bærbare pc med SB i et slikt nettverk? evt. gi meg en link hvor dette blir enkelt forklart? Takker for hjelpen på forhånd.
Mulig jeg sklir litt inn på en bananskall i denne diskusjonen men det får våge seg. Hvis behovet ditt "bare" er å adressere musikkbiblioteket ditt via en laptop mot slimservergrensesnittet i nettverket, så er det nok å kjøre en web side mot ip adressen til PC-en som kjører slimserver (=xx), over port 9000. Altså f.eks sette opp http://192.168.1.xx:9000/ på laptopen så får du opp samme inngangsportal som du har på den pc-en som kjører slimserver.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Audiot skrev:
atonal skrev:
Hei, folkens. Jeg har lest at det skal være mulig å bruke to datamaskiner i nettverk sammen med SB`en. F.eks. et oppsett med stasjonær og bærbar pc. Kan noen gi meg inn med teskje hvordan jeg bruker min bærbare pc med SB i et slikt nettverk? evt. gi meg en link hvor dette blir enkelt forklart? Takker for hjelpen på forhånd.
Mulig jeg sklir litt inn på en bananskall i denne diskusjonen men det får våge seg. Hvis behovet ditt "bare" er å adressere musikkbiblioteket ditt via en laptop mot slimservergrensesnittet i nettverket, så er det nok å kjøre en web side mot ip adressen til PC-en som kjører slimserver (=xx), over port 9000. Altså f.eks sette opp http://192.168.1.xx:9000/ på laptopen så får du opp samme inngangsportal som du har på den pc-en som kjører slimserver.
Dette fungerte helt fint! Takk for hjelpen :)
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
Jeg spurte om dette på slimdevices forumet for en tid tilbake. Svaret fra Sean Adams, konstruktøren av SB, var at SB ikke var designet for å handtere 96kHz og ikke hadde prosessorkraft nok.

Det den gjør er kun å droppe annethvert sample og dermed konvertere ned til 48kHz. Dette er ikke helt bra, for den gjør ingen lavpassfiltrering ifbm. nedsamplingen. Det betyr at informasjon som ligger over 24 kHz blir med i nedsamplingen og kan føre til økt støynivå i hørbart område.

SD er fullstendig klar over at dette ikke er en god løsning. Opprinnelig var ikke SB istand til å spille av 96kHz filer, men det ble lagt inn som en fix for brukere som ønsket dette.

Om du opplever økt støygulv på noen filer kan de nedsamples med en passende software til 48kHz før avspilling på SB.


Edit: Den skrapingen dere nevner har jeg aldri opplevd hverken med SB eller transporter, og jeg har spilt mye flac 24/96 filer. Merkelig...
Bra forklaring. Vet du noe om hvor en kan få tak i denne fixen? Har samplet opp en del musikk, den låter bedre enn original, men kunne tenke meg til å nå helt opp til 96khz
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Fixen, altså nedsampling av 96kHz til 48kHz, gjøres i firmwaren til SB'en.
Dette ble implementert i SS 6.5.0, FW64, for ca et års tid siden, så antagelig har du denne fixen allerede.

Det har ingenting for seg å sample opp til 96 så lenge SB nedsampler til 48 allikevel. Blir bare ekstra prosessering av sånt.
 

foffe

Medlem
Ble medlem
09.06.2004
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei!
Har lånt meg en Denon pcm dac DA-500 for å teste den ut sammen med squeezeboxen men får ikke noe lyd på coax. Den klarer ikke å motta signalet . Hva er årsaken?
 

HI

Medlem
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
12
Antall liker
0
Som lykkelig bruker av SB siden 2003, har jeg nå kommet til en utfordring mht å ta i bruk av NAS-løsning. Har lest rundt på nettet i ulike fora, men sitter fortsatt igjen med noen spm:
1. Jeg tenker på en løsning med en NAS som er direkte koblet med kabel til SB(har tidlig variant hvor det ikke er trådløst nettverk innebygget). Jeg har heller ikke noen egen ruter(da jeg deler nettverk med min nabo), og eneste PC i huset er en bærbar. Lar dette seg gjøre? Om det lar seg gjøre,
2. Tenker på en Bufallo Linkstation Live Pro med 500Gb(både fordi den er rimelig og for at den har USB-innganger så jeg kan supplere med mine MAXTOR 300Gb disker som er fulle med musikk). Er det noen som kan gi meg en "idiotsikker" framgangsmåte for oppsett av en slik løsning?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
HI,

Ang. (1)
Dette er avhengig av hvordan du og din nabo deler nettverk.

Hvis du har ethernet-tilknytning (kabel, altså) til felles-routeren, så skulle det være nok med en liten 5-ports switch (eller hub) for å knytte sammen SB, NAS, bærbar og felles-routeren.

Dersom du kun har trådløs tilgang til felles-nettet, må du i tillegg ha en eller annen form for trådløs bro mellom ditt kablede nett og det trådløse fellesnettet.
 
Topp Bunn