Squeezebox!!!

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Hvordan er selve søkegrensesnittet?
Må innrømme jeg blir mer og mer nysgjerrig på denne boksen :D
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan søke på lagrede spillelister, favoritter, album, artist, genre, sang, eller ved navn. Radio på land, by, genre osv...
Du kan selv bestemme hvilke søke muligheter du vil ha i menyen.
LazySearch er en plugin du kan bruke også.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Har ikke satt meg ordentlig inn i dette, men er kanskje på tide :)

Blir ikke en Slim..løsning som beskrevet av trådstarter noenlunde det samme som en cd/harddisk-kombo fra McIntosh (http://www.6moons.com/audioreviews/mcintosh/ms300.html) med den forskjellen at disken i stedet er på din PC?
Kan noen opplyse meg? :eek:
Funksjonen er mye den samme. Men en SB kan enten være koblet til en PC eller en til en nettverksenhet som er spesielt tilpasset slik at man unngår at PCen må stå på. Dette muliggjør også betydelig mer lagringsplass enn de 300GB som er innebygget i MS300en. Det er også mulig å ha flere SBer i nettverket i forskjellige rom. F.eks. med en god DAC i stuen og en rein SB på soverommet. SBen kan også fjernstyres med diverse enheter som en Wlan telefon, PsP, PDA etc.

Til prisen av en MS300 får du nok en Transporter, 2 SBer og 2TB med nettverksdisker.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg sammenliknet igår min SB3 med Philips dvd 963Sa med LCAudio mod via Stax hodetelefoner.
Bortsett fra en liten hevning i øvre mellomtone fra Philips´en, der gjør at den høres en anelse lysere ut, ja da er de dønn like. Jeg hører ikke forskjell, ikke på den ene cd´en jeg prøvde da.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
B

Back_Door

Gjest
Har lest litt varierende meninger om Welborne f.eks., noen siger det er støyen den originale strømforsyningen sender i retur der kontaminerer de andre apparater, ikke at den leverer "dårlig" strøm til SB3 egentlig, vet ikke hvad jeg tro.
Hva er det egentlig du mener å si om Welborne her?
Uansett, om den originale strømforsyning ødelegger mer for andre komponenter enn for selve Squeezeboxen, bli resultatet i høyttalerne det samme.

Jeg har nå ventet på min nye strømforsyning fra Welborne siden midten av januar.
Fikk nylig denne meldingen:
"Your order has been delayed due to a design change we needed to implement. We recieved a noisey batch of transformers from our vendor and the followup replacement order was also noisey so we have had to redesign the circuit for a transformer from a different manufacturer. We have already tested the new transformers and they work well and we have new circuit boards ordered with delivery scheduled for next week"
 
O

OivindJ

Gjest
Er forforsterkeren i denne god nok til å høres på en stund?
 

Zapffe

Medlem
Ble medlem
03.03.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Meget interesant tråd for meg som er helt blank på dette og har behov for en oppgradering på signalkilde siden. Ser ut til at neste investering likevell ikke blir cd-spiller men en transporter + lagringsplass.

Er etter gjennomlesing av tråden fortsatt litt forvirret og håper noen kan svare meg på noen spørsmål:

1. Har noen prøvd andre typer transporter enn Squeezebox ?

2. Noen som har forslag til en NAS disk med raid-system som sikrer lagring på min 2 disker og som kan brukes uten PC påslått (ønsker sikkerhet for at jeg ikke må rippe cd-samlingen på nytt ved disk-havari...) Vil nødvendig firmware (Slimserver?) være inkludert eller må dette skaffes i tillegg?

???
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...

2. Noen som har forslag til en NAS disk med raid-system som sikrer lagring på min 2 disker og som kan brukes uten PC påslått (ønsker sikkerhet for at jeg ikke må rippe cd-samlingen på nytt ved disk-havari...) Vil nødvendig firmware (Slimserver?) være inkludert eller må dette skaffes i tillegg?  
Foreslår du tar en titt innom "3rd party hardware" avsnittet av forumet på slimdevices: http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=18.

Det er en drøy håndfull NAS-produkter som kan kjøre SlimServer lokalt. I noen tilfeller er leverer produsenten SlimServer, i andre tilfeller er det Squeezebox-entusiaster som har laget en versjon. Det er uansett snakk om software, ikke firmware.

Vær forresten litt forsiktig med å bruke uttrykket "transporter" i denne sammenheng, siden det kan forveksles med "Transporter", et spesifikt produkt fra Slim Devices. ;)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.718
Antall liker
3.864
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er forforsterkeren i denne god nok til å høres på en stund?
Det er forsåvidt ingen forforsterker i SB3, derimot en DAC. Det går dog å kjøre den direkte mot en poweramp; dersom du går på slimdevices' forum finner du løsningen. Jeg har nå hatt min i snaut en måned; oppsettet ble en gammel pc med 2 400 GB HDDer i RAID 1 og én liggende på jobben som off-site backup i tilfelle. Det ble plass til ca 1400 cd-er i en blanding av FLAC og lossless WMA ( WMP 10 ripper så utrolig mye fortere). Kunne sikkert ha presset inn mer musikk, men hadde ikke tålmod til å velge en saktere ripping med sterkere komprimering. Holder på å telle på alle knappene om jeg skal selge vekk ca 1000 cd-er, men det er en tung avgjørelse...
Kvalitet: Det ble helt greit; synes dog at jeg aner en liten betoning i diskanten (noen ekle sibilanter, men det kan skyldes dårlig 80-talls remastering fra DG osv). SB3-eren går i en EC 4.6 og derfra til en gammel AW100 fra samme firma, for så å slippes ut via Mission 751. Slimserveren var litt ustabil til å begynne med; nektet å starte sammen med pc-en, men nå går alt så meget bedre. Når feriepengejulenissen kommer på besøk skal vi prøve med en annen DAC, fikk lyst på noe med rør..
Bernt K
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Er noen som har fått til å ta inn lokalradio med squeezeboxen?
Linker til de andre NRK-kanalene finner jeg blant annet på http://www.nrk.no/lyd/ , men jeg liker å høre lokalnytt om morgenen og har så dårlig FM-mottak at det skurrer selv på mono.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Det har jeg ikke sett etter, du kan se om din lokalradio har en hjemmeside hvor der er en link til streamingen. Den kan du da lime inn.
Kan du ikke bruke de lokalradioer fra Danmark der ligger inne i SB3 allerede, he-he ??
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Er du sikker på den linken, jeg får ingenting opp...., SqueezeNetwork aksepterer den ikke heller, "unvalid" siger den...
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Nei, linken virker bare i en webbrowser desverre.
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Vurderer å kjøpe meg en SB3 ettersom Transporter er i dyreste laget, synes også Bolder Cable sin modding er dyr (minst kr 2500,-). Det er her ZAPfilter MkII kommer inn i bildet, noen som har prøvd det på SB?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.718
Antall liker
3.864
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det høres veldig interessant ut, men jeg synes det ser litt småskummelt ut for en som knapt har satt sine ben i en loddebolt: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=43
Du kan jo prøve SB3- en uten mod som start; DACen er av ganske høy kvalitet, selv om jeg er på jakt etter noe med rør (billig!). Strømforsyninga/ veggvorta, dog, er en annen historie, og dersom noen har et tips tar jeg det gjerne i mot.

Bernt K
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg var på Clas Ohlsson og se på den de havde, men jeg gik igjen da det var en switching type.
Tror egentlig ikke der er vits i å tenke ny strømforsyning hvis du skal ha dac likevel, put pengene i dac først er mitt råd. Ellers kan du se på den mascot strøm saken jeg linket til.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.718
Antall liker
3.864
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mnja, mon tro om ikke den også er switched; på databladet står det hvertfall "switch frequency 33 MHz". Billige strømforsyninger av denne typen har jeg en haug av. Dersom jeg på en god måte kunne modifisere en pc-PSU har jeg flere av dem også, men de er vel også switched. Og har vifter. Hmm, og har 5,0V utgang. Men er digre. Og har vifter. Og er switched. Nevnte jeg at de også har vifter? Men noe må jeg gjøre, da det blir litt for mye betoning på sibilantene for meg. Forslag til god, billig rørDAC?

Bernt K
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Du har sett lyset. Undrer mig hver gang noen spør om råd til ny cd spiller, men det tok også mig laaang tid og tenke over saken, helt som du beskriver. Jeg fik SB3 for en måned siden tror jeg, og når jeg ser statistikken for spilt musikk blir jeg helt vantro, jeg har jo ikke hatt tid til å lytte, men jeg har spilt 3095 låter ! Skjønner det ikke.
 
B

Back_Door

Gjest
Det høres veldig interessant ut, men jeg synes det ser litt småskummelt ut for en som knapt har satt sine ben i en loddebolt: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=43
Du kan jo prøve SB3- en uten mod som start; DACen er av ganske høy kvalitet, selv om jeg er på jakt etter noe med rør (billig!). Strømforsyninga/ veggvorta, dog, er en annen historie, og dersom noen har et tips tar jeg det gjerne i mot.

Bernt K
http://www.welbornelabs.com/squeeze.htm
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Litt off-topic:

Det har nylig kommet nye versjoner av SlimServer (6.5.1) og flac (1.1.4)

Flac-enkoderen har blitt raskere og oppnår litt bedre kompresjon.

SlimServer 6.5.1 har mye snillere minneforbruk enn 6.5.0, og på min 256MB Linux slimserver maskin gjør dette at responstidene alltid er bra, mens under 6.5.0 ble det ofte tregt når serveren i tillegg gjorde andre ting.
 
B

Back_Door

Gjest
Takk; bestilt, så får vi håpe at loddebolten min funker.

Bernt K
Minner om at du også kan få den ferdig montert.
Min kommer ferdig montert, neste uke ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Post gjerne testresultater! Spesielt med ekstern DAC hvis mulig.
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg kjører også med et annet powersupply, dette gir markant bedring av lyden både på analog og digitalutgangen.
Jeg har forstått at det er det samme power jeg har bestilt som Ludo her omtaler.

Selv forventer jeg ikke full effekt av denne oppgradering før jeg får koblet det sammen med mitt nye anlegg.(en eller annen gang før sommeren)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.718
Antall liker
3.864
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Minner om at du også kan få den ferdig montert.
Min kommer ferdig montert, neste uke ;)
Jada, men jeg er gjerrig på sånne småting, også er det noe med å kunne si at jeg har satt den sammen selv 8)
Bernt K
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har nå hatt SB3 i to uker og litt av begeistringen jeg hadde til å begynne med har dempet seg litt. Jeg syns internettradio via SB3 er utolig bra og lyden er veldig bra når jeg kjører digitalt ut fra boksen og inn på min Accuphase DP-78.

Det som ikke er så bra er at den henger seg ganske ofte ved at den ikke reagerer når jeg bruker fjernkontrollen. Jeg opplever også ofte hakking i musikken men dette kan skyldes at det trådløse nettverket mitt er ustabilt eller at musikkserveren har for dårlig ytelse (Synology Diskstation DS-106 NAS). En tredje ting som irriterer meg er at det ofte står feil meloditittel i displayet.

Er det andre som opplever noen av disse problemene?

mvh,
OS
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
1. Det som ikke er så bra er at den henger seg ganske ofte ved at den ikke reagerer når jeg bruker fjernkontrollen.

2. Jeg opplever også ofte hakking i musikken men dette kan skyldes at det trådløse nettverket mitt er ustabilt eller at musikkserveren har for dårlig ytelse (Synology Diskstation DS-106 NAS).

3. En tredje ting som irriterer meg er at det ofte står feil meloditittel i displayet.

Er det andre som opplever noen av disse problemene?

mvh,
OS
Mine erfaringer etter nærmere 1 år med SB:

1. Av og til når jeg blar fort nedover i listen, hender det at ting stopper opp. Hvis jeg venter noen sekunder, fungerer det normalt igjen.

2. Hakking har jeg enda ikke opplevd.

3. SB'en viser tittlene slik de er laget når platene ble rippet. Er dette feil, viser den selvsagt feil.

Frode
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Har ennå ikke opplevd at spilleren har hengt seg. Min har virket helt prikkfritt from the get-go. Eneste hakkingen er fra dårlige rip'er. Den viser også titlene som jeg selv har angitt dem.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Det jeg mente med at det står feil tittel er at det ofte står navnet på forrige melodi men det retter seg opp når jeg trykker "now playing" på fjernkontrollen.

Har nå skiftet kanal på nettverket til en som gir litt bedre signalstyrke og jeg skal teste i kveld om det blir bedre. Hakkingen kommer ofte når jeg blar frem og tilbake og spiller litt fra en artist for så å skifte til en annen. Typisk at det skjedde i går kveld når jeg skulle demonstrere det for kona: "Har du Lenoard Cohen?" spurte hun. "Jada, et øyeblikk" og jeg begynte å bla og da begynte sangen jeg spilte å hakke og jeg måtte til slutt dra ut power på det trådløse nettverket og SB3.

mvh,
OS
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Mine erfaringer etter nærmere 1 år med SB:

1. Av og til når jeg blar fort nedover i listen, hender det at ting stopper opp. Hvis jeg venter noen sekunder, fungerer det normalt igjen.

2. Hakking har jeg enda ikke opplevd.

3. SB'en viser tittlene slik de er laget når platene ble rippet. Er dette feil, viser den selvsagt feil.

Frode
Har ennå ikke opplevd at spilleren har hengt seg. Min har virket helt prikkfritt from the get-go. Eneste hakkingen er fra dårlige rip'er. Den viser også titlene som jeg selv har angitt dem.
Kjører dere trådløst? Hvilken hardware kjører dere SlimServer på?

mvh,
OS
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
1. Kjører dere trådløst?

2. Hvilken hardware kjører dere SlimServer på?

mvh,
OS
1. Jeg har ikke hatt anledning til å kjøre trådløst enda. Skal sette opp et AP når jeg kommer hjem til helga, men trådløst burde ikke volde noen slike problemer, tror jeg. Det er nok bandbredde.

2. Kjører Slimserver på PC'en. Har du prøvd å kjøre fra PC i stedet for NAS? Har du samme problemer da?
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
2. Kjører Slimserver på PC'en. Har du prøvd å kjøre fra PC i stedet for NAS? Har du samme problemer da?
Har ikke forsøkt det enda men det står på listen over ting jeg skal prøve. Har også kablet nettverk i rommet hvor jeg har SB3 og skal prøve det først.

mvh,
OS
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, kan jo liste opp.
Jeg bruker en helt vanlig HP 3200+, 994MHz, 512 MB pc.
Her har jeg VLC, ITunes, Audacity og SlimServer på. (Bruker aldrig VLC og Audacity til noe)
Da har jeg et Telenor bredbåndsmodem fra Speedtouch.
Routeren er en D-Link DGL-4300 ( kjøbte denne fordi denne var blant de anbefalte på Slim Devices support side ) denne har SB3 som eneste trådløse klient.
Routeren er egentlig en til spillebruk, den er lynrask.
Har WPA kryptering på routeren.
SB3 står i et skab ca. 5 meter fra routeren.
Signalstyrke er vanligvis ca. 83%.

Signalstyrke betyr ikke så mye, du kan godt ha 50 % signastyrke og perfekt audio, men du kan ta netverkstesten i SlimServer for å se hvor mange kbps ditt oppsett klarer. Her får du også vite om andre problemer, klikk på "enable monitoring".
Ellers, som dere sikkert har sett i min tråd, da havde jeg en del problemer med routeren da jeg fik den, pc´en kunne sende musikk til SB3 men meldinger retur var der problemer med. Etter oppdatering av firmware har der ikke vært noen problemer overhodet.
Søking går lynrask fra fjernkontrollen, og jeg har endda ikke opplevd noen form for hakking eller dropouts, og nå har jeg spilt ca 3100 sange !
Jeg mangler å finde ut av en ting dog, som f.eks. når jeg ved pc´en går inn på et album, spiller sang no: 4, da skulle jo SlimServer/SB3 spille fra og med den sang , har huket av ved det i menyen i SS da, men den spiller bare denne sangen.
Jeg roter litt rundt med SB3 og SS når det gjelder radio, skjønner ikke helt at det ikke går an å stille inn på radio ved SS når SB3 er i SS modus ( eller noe sånt, husker ikke helt, måtte hvertfald ha tak i fjernkontrollen for å stille om til radio)
Ellers har jeg ingen som helst problem, bruker kun cd/dvd spilleren når kona skal høre språkkurs ( der er jo grenser for hvad jeg legger inn i SS ) og hvis vi en sjelden gang skal se en film. Jeg har faktisk også idag pakket ned min Tandberg TPT 3001 A, trodde aldrig den dagen skulle komme, men den havde litt problemer med å trekke inn Atlanta Blues Society på radioen....
Med hensyn til dine problemer, umiddelbart vil jeg sige routeren, men dette finder du fort ut av hvis du legger opp kabel likevel, kabel er desuten en langt sikrere løsning, og mye mindre plunder.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Jeg kjører SlimServer på en PC og alt går på trådløst nettverk.

Frode
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.718
Antall liker
3.864
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjører Slimserver på en pc jeg har satt opp som filserver; kabel fra pc til Linksys- ruter; resten trådløst. 2 problemer: 2-3 ganger på en måned opplevd "heng" på ett spor, som kan overstyres fra web-interfacen; Slimserver finner ikke ét av de 1400 albumene, selv ikke ved rescanning, men alt i alt en "mycked lyckad" løsning.
Vent litt; der fikk jeg Slimserver til å finne albumet; det var visst japanske karakterer i filnavnet, og jeg som kjører 6.5.1...

Bernt K
 
Topp Bunn