Springerbakken HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Ja, ja, da får jeg prøve meg på min egen blogg her på sentralen...

    Tittelen på bloggen stammer fra et par flåsete kompiser. Regner med at underholdningsverdien har vært forhodsvis høy til tider når kreativiteten/galskapen har fått utfolde seg fritt...
    Trenger vel ikke å si at det har vært en del oppturer og nedturer når entusiasmen overdøver fornuften. Resultatet av dette er at man til tider lett akkumulerer en del utstyr. Det var vel i en av disse periodene "Motoren" her på sentralen satt med et fårete glis om kjeften og proklamerte at Springerbakken Hifi snart var en realitet.

    Jeg har forsåvidt ikke holdt på med dette så lenge, men det har blitt ca ti år. Interessen har gått i bølgedaler og kommer sikkert til å fortsette slik en god stund til.

    Fortsettelse følger

    Mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Var igrunnen på vei ned for å ta noen bilder, men måtte lade kameraet først. Men kan jo ta litt historie først. Har ikke så mye bilder av tidligere oppsett. Noen har sikkers sett de før men det får våge seg...

    Min første smak av hifi var et sett med disse :



    PSB Stratus Silver, kirsebær finish - Dette var koblet opp på Densen Beat 200, 300, og 400. I ettertid kan man vel diskutere hvor vellykket denne comboen var, men der og da var jeg i himmelen...
    Hadde dette settet noen år før jeg ble lei av å velge plater med omhu...
     

    Vedlegg

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Dette kan bli en spennende tråd,gleder meg til fortsettelsen :)
    kjør på med bilder

    Hadde vært moro å hørt Stratus Silver på Pliniusen

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Det har igrunnen jeg også tenkt litt på. Det var derfor jeg handla noe i samme sjanger for en liten stund siden, men det kommer litt senere i tråden. :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Fortsettelsen er jeg litt usikker på. Var mye som skjedde relativt tett etterhverandre...
    Etter det jeg kan huske gikk PSB'ene ut til fordel for et sett med Vienna Acoustic Strauss. Det ble da helt nødvendig å finne på noe annet på forsterkerfronten, og endte opp med en Parasound A21 Halo - Brand new! Forsterkeren hadde jo fått knall kritikker, det måtte jo bare bli innertier -NOT!

    Dette var jo igrunnen en hobby jeg alltid hadde hatt lyst til og holde på med, men biler og racing hadde holdt økonomien i sjakk i flere år. Så sløkka som jeg var trodde jeg at litt hifi var piece of cake, a walk in the park, iallefall i forhold til det jeg hadde holdt på med tidligere.

    Det er vel her jeg begynner på den lange veien, the never ending story...

    Regner meg frem til at det er den forbanna preen som ikke matcher effekt og blir totalt blendet av MingDa sitt flaggskip:



    Ser jo ut som en million det, og lyder sikkert like bra ;)
     

    Vedlegg

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm, dette ble bedre, men var vel ikke helt det resultatet jeg hadde håpet på. Bitt av rørbasillen kommer jeg over et sett med disse. Løp og kjøp.



    Endelig begynner det å løsne. Har fremdeles litt problemer, men ingenting litt rørrulling ikke kan fikse... En tre måneder gammel A21 blir solgt på stuen, noe som ennå står igjen som en av de dårligste investeringene gjennom tidene. Føltes faktisk kjipere enn å ha handlet aksjer i WorldCom, for de som husker den blemma...

    Men, uansett med "litt" rørrulling hadde jeg den feiteste lyden jeg kan huske å ha hørt.
     

    Vedlegg

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Virkelig moro med et gjensyn av utstyret ditt :)
    var jo en spennende tid

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Fikk du "panta" alle de flaskene etter hvert?? 8)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    hehe, det er ikke helt slutt ennå Pengesluk. Michaelson & Austin M-100 var morro det. Faktisk så morro at jeg måtte prøve en pre fra dem også...



    Mere rør, jo flere jo bedre, eller noe sånt antar jeg...
    Skal jeg være ærlig kunne jeg vel kjøpt meg noe virkelig gromt for det disse småflaskene har kostet meg. Men det er vel det man kaller erfaring. Mere dyrkjøpt sådan.



    Men denne ble igrunnen anskaffet en liten stund etter det største vendepunktet i karieren min så langt...
     

    Vedlegg

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Det ble etterhvert tydelig at Viennaene ikke fungerte i rommet mitt. Når sant skal sies er det vel ikke så rart med bare 18m2 å boltre seg på. Noe måtte gjøres.

    Handlesjuk ble jeg sittende å tråle sentralen etter noe mindre og greiere og kom over en tråd på vintageavdelingen. Skrotnissen i meg greidde simpelthen ikke å stå imot. ;D



    Altec Lansing Model 19!



    Jeg hadde sett lyset!!!
    ;)
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    YESSS!! Bia på sannhetens smale sti - high-eff systems!! Tøft var det også - og godt å lese om noen som ikke har motforestillinger mot å leke skrotnisse - og samtidig anser Altec 19 til å være "mindre saker" My kinda guy...

    Jamen SE på den veggen da dere - se og LÆR - livet begynner sånn ca. med et oppsett som dette. Skyhøy WAF også, for de som måtte ha slike hang-ups..
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, jepp og med high-eff system gikk det jo ikke lange tiden før jeg bare måtte prøve...



    40 kg SET med trafoer fra en Tommy eller noe...

    Glem hifi, dette spillte musikk!
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Bæltøft bilde, kunne nesten bli flaskepeller av å se sånt noe..

    Hifi drev vi med for ca. 30 år siden.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Takker, det beste jeg fikk til med en gammel mobiltelefon...

    Hopper over en del utstyr som ikke har satt de store sporene, og hopper rett over på neste store lærdom. Hvis 6,5 w spiller bra på 100db følsomhet, spiller ikke 160w klasse A så mye dårligere...

    Bort med flyten inn med Punch - ja med stor P.

    Sugden Masterclass monoblokker



    Fulgte med Pre også :)



    Kommer sikkert til å lire av meg om mine preferanser ang følsomhet og effekt litt senere. Kommer sikkert til å få på pukkelen da, men det får vente...
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    :) Husker godt at du klagde litt over hvor lite innmat det var i blokkene...Men Klasse-A krever kjøleribber!
    8)
    Arne K
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Det er overhode IKKE noe galt med mye effekt, bare den har kvalitet! Jeg spiller akkurat nå med 150W / kanal TRANSISTOR på 110 dB horn, akkurat passe. Dønn tyst og støyfritt, låter aldeles henførende på 55 dB også. Vi må få bukt med alle disse mytene. Overhead er MYE viktigere enn de fleste innbiller seg. 5-10 x kalkylen for peak power ref. høyttalere og egne preferanser, det bør det være. Da låter det garantert aldri anstrengt når det tar av på toppene. Og kl.A bør det være.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Overhead er MYE viktigere enn de fleste innbiller seg. 5-10 x kalkylen for peak power ref. høyttalere og egne preferanser, det bør det være. Da låter det garantert aldri anstrengt når det tar av på toppene. Og kl.A bør det være.
    Det var da svært så forsiktig herren var i dag da?
    Bør?? Skal det ikke stå et par skal, eller et par istedet? ::)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Nei RoDa, Sluket er fleksibel som en H-bjelke og går aldri av veien for å prøve alternativer. Til bass f.eks. kan det godt være at gode klasse D-trinn kan gjøre jobben, og selvfølgelig finnes det A/B amps som er kanon til bass-duty også. Lenger oppover i registeret er jeg litt fastere, men ikke låst.

    Dessuten er vi alle forskjellige, og jeg påberoper meg ikke å sitte med patentløsnngene som alle kan bejuble.. Lufter bare mine egne høyst subjektive oppfatninger basert på hva som faktisk er prøvd og erfart.

    Sluket som "Rottefangeren fra Høybråten"... :eek: :eek: Det skulle tatt seg ut!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Tror du må finne frem noen bilder av kabler for å få noe fart i denne tråden Bia :-\

    merkelig så lite respons det er i tråden.

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Bedrer seg nok - vær du trygg! 8) 8)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    bia skrev:
    Men, uansett med "litt" rørrulling hadde jeg den feiteste lyden jeg kan huske å ha hørt.
    Trodde det bare ble nedtur herfra, men "feiteste" kan vel bety så mangt :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig tråd...Kjøpte Strauss av deg husker jeg... De hønna var deilig SVÆRE ;D
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hiver meg på. Mye stilig utstyr her!

    Stiller meg bak ønskene om flere bilder, selvfølgelig.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Takker alle for interessen :)

    gormj skrev:
    bia skrev:
    Men, uansett med "litt" rørrulling hadde jeg den feiteste lyden jeg kan huske å ha hørt.
    Trodde det bare ble nedtur herfra, men "feiteste" kan vel bety så mangt :)
    Snakker om pondus ;)

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Cobra2 skrev:
    :) Husker godt at du klagde litt over hvor lite innmat det var i blokkene...Men Klasse-A krever kjøleribber!
    8)
    Arne K
    Stemmer det, men etterhvert kom det et sett andre blokker som hadde litt lengre deleliste. Lett tweaket fra forrige eier spillte de rett og slett meget bra.

    Vincent 991+
    100w klasse A, 300 A/B



    Store, tunge, kjempevarme, hva mer kan en ønske seg? Dette er det litt sannhet i også. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor det disse forsterkerene ikke er mer i vinden. Det er vel en motesak eller noe...

    Grunnen til disse ble kjøpt inn var at jeg hadde snubla på det Sluket kaller sannhetens smale sti. Og snakker om å snuble -Her måtte det bi-amping til...
     

    Vedlegg

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Skulle tro jeg hadde lært når Straussene ble for store til rommet, men neida, teflonhjernen slo til igjen...

    Infinity IRS Epsilon -



    Som sikkert alle forstår ble dette også en betinget suksess i et rom på 18m2. gikk ikke så lenge til Altcene var tilbake på plassen sin igjen. Må vel kanskje nevne at Epsilon gav intrykk av å kunne formidle en vannvittig holografi, følte samtidig at jeg ikke greide å sparke skikkelig liv i dem, selv med 600 w i 4 ohm - bare på bassene. Masterclass blokkene på mellomtone/topp.

    Så fikk jeg iallefall prøvd det også. ::)

    mvh
     

    Vedlegg

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Bare turen vi fikk var verd det kjøpet :) men vi var nok litt vel optimistiske pga det lille lytte rommet :-\

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    hehe, dette blir jo i litt feil rekkefølge men det får gå. Hadde snakket med selger om å handle, og ble enig om å møtes på veien for å gjøre det enkelt.
    Det vi ikke hadde regna med var å bli henta i en sånn en:



    Turen gikk utover et godt stykke kan du si





    eneste som manglet var pils og reker
    - OG en større båt til å få med oss et sett med jævlig store høyttalere...
     

    Vedlegg

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dæven, synes det var noe kjent med det bildet! Salt og pepper :) Spennende med hifi-historie.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Flott underholdning bia, pøs på med mer :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Vel, etter dette ble som sagt Altecene båret inn igjen. Ikke alltid like lett å gå tilbake når man hadde håpet på en oppgradering.

    Svaret denne gang ble å oppgradere delefilteret.

    Cobra2 tipset om hva jeg kunne gjøre med det, og som oftest viser det seg at det fungerer.
    Kunne skrevet en hel avhandling om alt jeg har plaget Arne med, men for å gjøre en lang histore kort; Hadde han nok vært en holden mann i dag
    -Hadde han bare tatt betaling for sine konsulenttjenester...

    Eneste aberet med å vanke i dørene der i gården er at man alltid går ut igjen med ny inspirasjon...

    Tiden var moden for ny platespiller.

    Det jeg hadde levd med en stund hadde fått ypperlige kritikker:



    Project Experience Super Pack med Ortofon Rondo Red, koblet opp på en Tubebox SE. Tenkte jo at denne spilleren skulle stå på hylla frem til pensjonisttilværelsen, men

    Skrotnissen i meg begynte så smått å våkne igjen...
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    (rødme-smiley)
    Du klarer deg nå godt med egne planer... ;)
    Og hva gjør man når lytterommet blir for lite? Kjøper nytt hus! Gratulerer! Og skal bli spennende å se hva fremtiden bringer om ~ et års tid...

    Arne K
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    bia skrev:
    Skulle tro jeg hadde lært når Straussene ble for store til rommet, men neida, teflonhjernen slo til igjen...

    Infinity IRS Epsilon -



    Som sikkert alle forstår ble dette også en betinget suksess i et rom på 18m2. gikk ikke så lenge til Altcene var tilbake på plassen sin igjen. Må vel kanskje nevne at Epsilon gav intrykk av å kunne formidle en vannvittig holografi, følte samtidig at jeg ikke greide å sparke skikkelig liv i dem, selv med 600 w i 4 ohm - bare på bassene. Masterclass blokkene på mellomtone/topp.



    De der var bare skamrå

    Mvh

    Lars

    Så fikk jeg iallefall prøvd det også. ::)

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Cobra2 skrev:
    (rødme-smiley)
    Du klarer deg nå godt med egne planer... ;)
    Og hva gjør man når lytterommet blir for lite? Kjøper nytt hus! Gratulerer! Og skal bli spennende å se hva fremtiden bringer om ~ et års tid...

    Arne K
    Takker, nå var det vel ikke akkurat lytterom som var avgjørende for huskjøp, men det er klart at et lite verksted, garasje og bedre muligheter for lytterom var alle faktorer som var med på å avgjøre det hele.
    Håper bare det ikke tar for lang tid med oppussingen av hus og andre viktige ting...









    Planen er å få bilen tilbake i denne standen igjen. Viktig med mange prosjekter på en gang...
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn