Springerbakken HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Dette var en mye yngre utgave.. :eek: :eek:
    Det var igrunnen ikke vitti Jan - Har blitt jævlig fort gammel etter jeg ble samboer. :mad:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Huff og huff - du har mine dypeste medfølelser. Men, hvor bliver det blanke vidunderet??
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Ikke godt å si, har nettopp solgt reserve-høyttalerene. Sitter nå med et prosjekt som ikke er fullstendig, og et rom som er ræva. Lurer på om jeg kan greie meg med en nødløsning med konvensjonelle subber fra 50 hz og ned. Har begrenset plass og tid.
    Den nye jobben med 2 uker på og 3 uker av har endt opp med at jeg er på 5. uken på, og et par dager av nå og da.

    Ikke rart at jeg blir fort gammel og grå i håret...

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som jeg har litt fri fremover. Inspirert av dipolbølgen her på forumet, har jeg også lyst til å teste litt...
    Har prøvd meg litt tidligere uten særlig hell.
    kommer nok til å gjøre et forsøk igjen, men kunne tenke meg å planlegge litt først denne gangen.

    Har lekt meg litt på Edge men har vel ikke helt kontrollen...

    Det jeg lurer på er om det går å legge inn parameterene på elementene slik at man får ut total frekvensrespons på baflene?

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Ja, ja, samme kan det være, for nå har testinga begynt og tøflene er sparket av.
    Denne gangen tror jeg faktisk jeg har overgått meg selv... ::)

    Får finne frem kameraet tror jeg.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Fuglebad fra sluket + Altec hornbasser uten bakplate - Dipol ::)

    Har ikke tatt noe måling men det virker faktisk veldig lovende. Interiørpolitiet kommer nok til å ha en annen oppfatning, men må man så må man ;D
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Vakkert bilde, bia, synd det befinner seg oppi hodet mitt bare ;D ;D
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Der var bildene på plass...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    OK, da er vi online..

    Dette er bæltøft - ekte mannfolkanlegg!! Og hornbass uten bakvegg er faktisk pr. definisjon også en dipol! At dette dessuten spiller tøft betviles ikke. Muligens ikke det aller siste i ekstrem dypbass men det er mest for surrefolket uansett, som tror at Steven Seagall's neve på full fart inn i puddingtrynet på en eller annen kjeltring virkelig frembringer 16 Hz. jordskjelvaktige lydbølger :eek: :eek:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Hehehe....... grisebank venter, skjønner jeg.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Hmmmm...det var noe kjent med de grå kassene ;)
    (godt jeg har et par til...)
    8)
    Arne K
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    BTW bia, passet driverne rett på? Husker ikke i farta hvilke det var. Hva endte du opp på av delefrekvens?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Har nettopp fått hevet det på plass.

    bruker altec 299. Det var forresten perfekt match på hullbildet på hornet!

    Satte hornet på 520 hz -funka fint som f.

    Når det gjelder bassene virker det som de går mye dypere som dipol. De mister noe av smekket men tippper de går under 30 hz slik som de står nå. Bruker 3 db eq på bunnen. Teorien min er at kassene fungerer som en stor H-baffel, og hjelper meg i havn på de lavere frekvensene.
    Smekket håper jeg å få tilbake hvis jeg rigger opp resten av bassene, dette er bare begynnelsen 8)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.586
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja det fungerte som bare faen i dag Bia,heldig jeg som fikk sitte i ss som første mann :)

    Endelig begynner planene dine å fungere som det skal,mangler bare en Fostex på toppen nå ;)

    Kan bli en spennede tid framover 8)

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Ja, en T500AmkII gjør susen. Jeg deler de nå på 7kHz. med samme hornet og det går flott. 520 Hz. i bunn tror jeg også er ypperlig på disse hornene og den aktuelle driver, for langt ned er unødvendig, særlig med de basskassene du har med så gode elementer ref. mellombass.
    Tøft at du fikk mer i bunn ved å ta av bakplatene, prøv å sette på halvparten og se hva som da skjer med "smekket" eksempelvis.

    Du bør også (dersom mulig) prøve ut endring av hornplassering i dybdeledd etter å ha tatt av bakplatene, det er sansynlig at smekket kommer tilbake når du treffer optimalt akustisk senter elementene imellom. Pose & sekk.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Skal teste ut litt mere, er helt på begynnerstadiet foreløpig. Dette er mest for å ha en ide om hva jeg skal gå for senere.

    Som du ser er det begrenset med plass i rommet og det skal lite til for å få relativt hørbare forandringer. Å si at der ikke er smekk er ikke riktig, men man må jo ha noe å jobbe etter...

    Har også ett ekstra sett med elementer på vei. Tenkte jeg måtte prøve en litt nedkjipa versjon av baflene dine

    Når det gjelder diskanter er det noe jeg bare må ha nå. Horna virker veldig gode, men man kommer ikke unna 3 veis.



    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Sånn er det bare, prisen for den feite fine mellomtonen er at du måtrappe ned fra 7 k. for å unngå beaming. Men fortvil ikke, dersom du banker til med nevnte horn så er dette en match made in heaven. Har prøvd 14 forskjellige, og det finnes bedre saker men da KOSTER det virkelig $$$$

    BTW, nå er det støpte bafler på gang for 5 x Altec.... anstendig pris også.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    ehh, den kom litt uventet. du har pm...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Ser nye ut, de driverne..? Vakkert nærbilde, som poesi nærmest. Men skru nå fast alle fire boltene da mann...
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Jammen, måtte jo stjele muttere fra bunnpartiet til den nye 440 blokka. Har jo ikke flust av UNF liggende å flyte heller...
    Driverene er nok heller pent brukt enn nye, men de funker godt iallefall. Hadde vært morro og sammenlignet med 288/291.

    -Tar ikke alle "sannheter" for gitt før jeg har hørt selv. Tresk som faen...

    ::)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Holder de i 440-blokka så bør det akkurat gå i 299 ;D ;D ;D Samme dreiemomentet omtrent..
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Nå begynner sikkert folk og bli lei av alt maset her, men jeg var som sagt meget fornøyd i går. I dag tok jeg litt fininnstillinger på filteret. Delay-problematikken er sykt undervurdert, det har ALT å si for lydbildet.

    Koblet også opp platespilleren i dag - du milde himmel, trodde jeg var fornøyd i går...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Hehehe.... ingen blir LEI av slike betraktninger og bilder, bia - vær trygg. Ingen problem å spe ut med to-tre sider pissprat mellom gullklumpene heller. Spilleren har jeg ventet LENGE på å få se i oppsettet. Håper du har eller har planlagt et verdig understell for den.

    Det ble bedre ved innbyrdes justering av drivere ja? Folk tenker overhode ikke på alignment og viktigheten av dette. Alfa og Omega for sammenhengen i lyden, og ikke minst smekket... Dette er grunnen til at jeg skrinla de meget langt (rett før spaden i jorda) fremskredne planene om innebygget basshorn i kjelleren og heller gikk for dipolbass. Med analogt filter er det ikke mulighet til delay og jeg hørte anlegg av denne typen, totalt livløst og usammenhengende. De installasjonene jeg hørte med digitalt delay i kretsen låt ikke spesielt bra de heller.

    Bare vent til du får opp tweeteren og dipolbass done right, du kommer til å lure på om det virkelig er sant det du hører, og til hvilken latterlig pris (vel, i dette syke gamet uansett) du har klart å snekre sammen dette. Husk jeg sa det.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Tweeteren er det rett og slett på tide å få hjem. Har sett på madisound i et par år nå. Hadde håpet på å finansiere de nye tweeterene med å selge noe av det som står stuet vekk. Desverre er det altfor mange dekksparkere for tiden. Det var mye bedre før i tiden ::)

    Men spøk til side. Som jeg nevnte tidligere i tråden var Epsilon ikke noe særlig vellykket hos meg. Når jeg for en stund siden kom over Infinity Renaissance 80, måtte jeg prøve meg igjen. Kort summert var de nye Infinityene de beste allround høyttalerene jeg har hatt i hus. Oppløsning, holografi, varme, og litt smekk også faktisk, er beskrivende for lyden. At de spiller så stort hadde jeg aldri innbilt meg.

    Men hva hjelper vel det når man har plutselig har andre planer...
    Infinityene er til salgs (til samboerens store fortvilelse), så får vi se hvordan det går.
     

    Vedlegg

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    hmmm, ligger to hentelapper fra posten her nå. Ikke så veldig spennende, men ting tar form etterhvert...

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.580
    Antall liker
    27.704
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    bia skrev:
    I dag tok jeg litt fininnstillinger på filteret. Delay-problematikken er sykt undervurdert, det har ALT å si for lydbildet.
    Hei, hvordan stiller du riktig delay, har du målt?

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    måler med tommestokk!

    Faktisk ikke tull. Behringerfilteret har en skala som angir lengde mellom elementene. Tar grovinnstillingen på mål og prøver litt frem og tilbake til jeg finner det jeg synes høres tight ut. Ikke så vanskelig å høre når du treffer.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.580
    Antall liker
    27.704
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    bia skrev:
    måler med tommestokk!

    Faktisk ikke tull. Behringerfilteret har en skala som angir lengde mellom elementene. Tar grovinnstillingen på mål og prøver litt frem og tilbake til jeg finner det jeg synes høres tight ut. Ikke så vanskelig å høre når du treffer.

    Mvh
    Fiffig!

    Skal teste ut det der. Takker.

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Ingen årsak, bare hyggelig å kunne hjelpe.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.580
    Antall liker
    27.704
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nytt spørsmål: Tar du utgang i lyttehøyde også, dvs ser du på avstandsforskjellen mellom høyttalerelementene i ørehøyde? Prøvde akkurat ut systemet ditt, og fikk ut en tidsdifferanse på 5 x 10*-5 sekunder, altså ca. 20 samples v 96 kHz. vha. målebånd, kalkulator og synsing. Virker det plausibelt?

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    bia skrev:
    måler med tommestokk!

    Faktisk ikke tull. Behringerfilteret har en skala som angir lengde mellom elementene. Tar grovinnstillingen på mål og prøver litt frem og tilbake til jeg finner det jeg synes høres tight ut. Ikke så vanskelig å høre når du treffer.

    Mvh
    Husk endelig å bruke ørene til den siste finjusteringen, og at du endrer helt forholdet dersom du gjør om teilheten på delingen. Men det er du sikkert klar over.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    tkr skrev:
    Nytt spørsmål: Tar du utgang i lyttehøyde også, dvs ser du på avstandsforskjellen mellom høyttalerelementene i ørehøyde? Prøvde akkurat ut systemet ditt, og fikk ut en tidsdifferanse på 5 x 10*-5 sekunder, altså ca. 20 samples v 96 kHz. vha. målebånd, kalkulator og synsing. Virker det plausibelt?

    mvh
    På filteret mitt leste jeg nettopp av at jeg har stilt det inn på 250mm som tilsvarer 0.72 millisekunder.
    Da høres det rett ut i mine ører. Hele lydbildet blir "klarere" og strammere, mer smekk og bedre holografi.
    Som jeg sa tiligere er fininnstillingen tatt på øret, det er sikkert mer fancy ting å bruke, men dette funker fint for meg.

    Mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    bia skrev:
    måler med tommestokk!

    Faktisk ikke tull. Behringerfilteret har en skala som angir lengde mellom elementene. Tar grovinnstillingen på mål og prøver litt frem og tilbake til jeg finner det jeg synes høres tight ut. Ikke så vanskelig å høre når du treffer.

    Mvh
    Husk endelig å bruke ørene til den siste finjusteringen, og at du endrer helt forholdet dersom du gjør om teilheten på delingen. Men det er du sikkert klar over.

    Litt usikker på om det er slik på digitalfilter, men vet du må passe på ved analog deling.

    Mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Samme fysiske lover som gjelder der, bia.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.515
    Antall liker
    102.823
    Torget vurderinger
    23
    Stjålet bilder fra arkivet mitt igjen nå? Hva har jeg sagt om dette, bia.. ::) ::)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Lett påvirkelig vettu...

    Må innrømme at bassystemet ditt har virket som en fornuftig måte å løse problemet på. Nå har jeg selvfølgelig kjipet ned på budsjettet pga. lett tilgang og enda lettere lommebok.
    Om resultatet blir vellykket gjenstår å se, eller høre.

    Håper det ikke blir penger og arbeid i dass.

    mvh
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke elementer er dette, bia?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn