Spotify vs Wimp

T

tce-teams

Gjest
Nå har jeg testet ein del album i dag både på spotify og wimp , ser ut som til nå at det går i favør til spotify , når det kommer til lydkvalitet og ikke minst album , der vil jeg si spotify knuser wimp. I hvertfall på di albumene jeg har lyttet på til nå. Oprativ systemet jeg har brukt er windows 8. Var enklere å høre forskjellen på sangene når jeg hadde huset for meg selv siden i dag mårres. Wimp har ein del igjen for at di skal komme på høyde med spotify , både når det kommer til lydkvalitet og album ikke minst. Når jeg skrev lenger bak i tråden her at wimp låt bedre på mitt anlegg , var ikke rart da jeg hadde nylig oppdadert spotify og hadde glemt og hadde på best streaming igjen. Spotify låter best på annlegget mitt fram til nå , men jeg skal fortsette og teste fram til fredagen.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kjekt å se at du kom frem til det samme som meg når det gjelder lydkvalitet.
Jeg og ser at det mangler en del musikk hos wimp kontra spotify.
 
T

tce-teams

Gjest
Kjekt å se at du kom frem til det samme som meg når det gjelder lydkvalitet.
Jeg og ser at det mangler en del musikk hos wimp kontra spotify.
Ikke ein del musikk , mye musikk faktisk. Wimp har litt meire når det kommer til norsk , men utelandsk der ruler spotify rett og slett.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kjekt å se at du kom frem til det samme som meg når det gjelder lydkvalitet.
Jeg og ser at det mangler en del musikk hos wimp kontra spotify.
Ikke ein del musikk , mye musikk faktisk. Wimp har litt meire når det kommer til norsk , men utelandsk der ruler spotify rett og slett.
Så og at wimp mangler en del norsk, som spotify faktisk har. Ja, vil tro wimp har mest norsk, vertfall bør de ha det.
Men for meg er denne lydkvaliteten viktigst.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Hva som kjennetegner ulike codecs i form av opplevd kvalitet vet jeg for lite om, men opplever det som pussig at det hjemme hos meg ikke er en rød tråd på hva som gir best lyd av de to tjenestene. Hvordan innhentes materialet de tilbyr? Rip'er de selv? Og begge i så fall da fra samme utgivelse/mastering?
Jeg har forstått det slik at Wimp skulle gjøre en jobb med dette ifb med lansering av Wimp Hifi, nettopp pga mye tøys med kvaliteten på kildematerialet. Mulig jeg husker feil eller har drømt her.
 
T

tce-teams

Gjest
Kjekt å se at du kom frem til det samme som meg når det gjelder lydkvalitet.
Jeg og ser at det mangler en del musikk hos wimp kontra spotify.
Ikke ein del musikk , mye musikk faktisk. Wimp har litt meire når det kommer til norsk , men utelandsk der ruler spotify rett og slett.
Så og at wimp mangler en del norsk, som spotify faktisk har. Ja, vil tro wimp har mest norsk, vertfall bør de ha det.
Men for meg er denne lydkvaliteten viktigst.
Spiller tiesto nå både på wimp og spotify , og her er det klart forskjell.
spotify er best her.
 
T

tce-teams

Gjest
Da har jeg satte meir eller mindre hver dag i fleire timer og testet spotify oppi mot wimp.
Wimp må se seg slått av spotify både når det kommer til lydkvalitet og album.
Lydkvaliteten hos wimp har jeg det samme når det kommer til lovemusikk , det samme gjelder hos spotify.
Så nå er det bare til og vente til ein av di kommer med hifi lyd som di sier. Jeg har også testet cd plater oppimot spotify , og det er veldig vanskelig og høre forskjell.
Di har kommet langt i dag når det kommer til streaming tjenester :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
tce-teams, du har nok helt rett.
Jeg har spilt hver kveld nå og det bare er sånn.
Spotify kan ikke måle seg med en Burmester cd spiller (har hatt) men tror du skal slite å skille det fra f.eks en Hegel spiller eller andre i den klassen.

Jeg får helt klare forskjeller i favør Spotify. Og eg hadde jo håpet det norske firmaet var best, men nei.
Klart best: Spotify
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg hører jo selfølgelig forskjeller når jeg setter på ei cd plate i spilleren min , men noen album er verre og høre forskjell enn andre.
Men som sagt streaming har kommet langt i dag , og det er ikke langt unna cd kvalitet og dette skal komme. Gleder meg til streaming tjenestene gjør dette , og betale 199,- kr mnd for og få lyd i cd kvalitet gjør jeg lett :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMP har "Fever" med Elvis Presley

[...] Neste sang test, Fever med Elvis vant Spotify lett og vet dere hvorfor? Wimp har ikke den !!! Utrolig. [...]
Siden du har hevdet samme feil i to tråder, og ingen andre har reagert, får jeg rette den i begge. Sitat fra tråden "Bedre lyd på Wimp" innlegg #80:

[...] Neste sang test, Fever med Elvis vant Spotify lett og vet dere hvorfor? Wimp har ikke den !!! Utrolig. [...]
WiMP har "Fever" med Elvis Presley båd her og der. Litt rask leting gav følgende, og det vil ikke forundre meg om man finner flere:
Søk
WiMPs søkemotor/opplegg er derimot mer så där. Jeg har funnet ut at det ofte er lurt å søke andre steder, f.eks. Google, Wikipedia, AllMusic og Amazon, slik at man har en full(god) referanse som man så benytter for å søke i WiMP. Da får man ofte treff.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMPs lydforbedringsprosjekt

Hva som kjennetegner ulike codecs i form av opplevd kvalitet vet jeg for lite om, men opplever det som pussig at det hjemme hos meg ikke er en rød tråd på hva som gir best lyd av de to tjenestene. Hvordan innhentes materialet de tilbyr? Rip'er de selv? Og begge i så fall da fra samme utgivelse/mastering?
Jeg har forstått det slik at Wimp skulle gjøre en jobb med dette ifb med lansering av Wimp Hifi, nettopp pga mye tøys med kvaliteten på kildematerialet. Mulig jeg husker feil eller har drømt her.
WiMP får musikken fra plateselskapene. WiMP har i den senere tid (siste året?) gjennomført et prosjekt der målet er å innhente alt på nytt i tapsfri kvalitet. Dette skal så benyttes som basis for alle deres tjenester. Jeg tror fremdeles ikke de er helt i mål. Noen plateselskaper er tregere med å levere enn andre.

WiMPs lydforbedringsprosjekt er beskrevet i bl.a.:
Jeg tror i tillegg at WiMP har samarbeidet med norske rettighetshavere og (mindre) plateselskaper om å tilgjengeliggjøre og endog digitalisere eldre fonogrammer som (lenge) har vært utilgjengelige på markedet.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMPs to oppløsninger/modi er begge oppgradert

[...]
Wimp [...] oppgraderte tidligere i år fra 96 AAC+ til 320 AAC på premium, hvis man da har går inn og velger det i oppsettet that is.
Dette er galt. WiMP har oppgradert, men du blander WiMPs to oppløsninger/modi. Begge er oppgradert:

OUR AUDIO FORMATS

AAC+ 96 (PREVIOUSLY AAC+ 64)
AAC+ is actually just a brand name for HE AAC (High Efficiency Advanced Audio Coding), an extension of AAC optimized for low bit rate use such as streaming audio.There are two versions, version 1 and 2. We are using HE AAC version 1 with spectral band replication (SBR) in order to get best possible clarity at low bit rates. (Version 2 introduces Parametric Stereo which we felt took as further away from the source material.) In tests, this format really surprised us. When encoding from lossless, it sounds unexpectedly good considering the bit rate.

AAC 320 (PREVIOUSLY AAC 256)
For most content and when encoded well, the difference between lossless and AAC 320 is nearly impossible to perceive. Advanced Audio Coding (AAC) was designed to be the successor to MP3 and achieves generally a better sound quality than MP3 at similar bit rates. It is a very versatile and friendly format as it is built in as standard in all of the popular applications you'll meet in daily life.

MP3 256 (SAME AS BEFORE)
We use MP3 as a download as it is and has been one of the most widespread formats since the digital era began. The reason why we keep it at 256 kbps is that we also use this for Logitech's Squeezebox and this bit rate has proved most efficient.

FLAC
We store everything we get from the record companies as FLAC. This is still an PCM file like WAV, but it uses an algorithm to losslessly compress and decompress the audio file. Think of it as a . zip-file for audio. It saves up to 50-60% of file size with zero degradation of the sound quality.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Enkodingsparametre (og -prosessering) har betydning

[...]
Di albumene jeg har gått over nå så låter wimp bedre på mitt anlegg enn spotify.
Må si jeg ble litt rar av heile greine , va er det som gjør dette. Både spotify og wimp kjører jo 320 aac ?
Spotify og Wimp bruker ulike lydcodec.

Wimp benytter AAC gjennom Dolby Media Generator, mens Spotify bruker ulike codec for ulike plattformer, men har til nå benyttet Ogg Vorbis til 320 og bruker Opus til IPhone/IPad.

Felles for alle er at de hevder at deres metode er tapsfri, men at mange andre metoder lyder crap selv om formatet er like stort.
[...]
Hva da med windows 7 ?? Hvorfor opplever jeg klare forskjeller mellom de i favør Spotify?
Wimp vs Spotify tenker du?

Det er vel forskjell på Ogg Vorbis og AAC codecene rett og slett.
Det ville ikke forundre meg om WiMPs innstillinger for Dolby Media Generator har betydning. Dette er beskrevet i "WiMP Love music. Love audio." og artikler i Lyd & Bilde og Din Side (se innlegg ovenfor).

Man skal heller ikke glemme at kodek kun er en del av kjeden. Det finnes mange enkodere som kan produsere f.eks. mp3 eller aac, men de gir ikke nødvendigvis identisk resultat. Det er f.eks. en kjent sak at alle mp3-enkodere ikke er like gode. Hvis jeg husker rett, ble LAME og Fraunhofer regnet som bedre enn mye annet.

Valg av enkoderparametre vil også kunne ha betydning. Se ovennevnte WiMP-artikkel.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
[...] Neste sang test, Fever med Elvis vant Spotify lett og vet dere hvorfor? Wimp har ikke den !!! Utrolig. [...]
Siden du har hevdet samme feil i to tråder, og ingen andre har reagert, får jeg rette den i begge. Sitat fra tråden "Bedre lyd på Wimp" innlegg #80:

[...] Neste sang test, Fever med Elvis vant Spotify lett og vet dere hvorfor? Wimp har ikke den !!! Utrolig. [...]
WiMP har "Fever" med Elvis Presley båd her og der. Litt rask leting gav følgende, og det vil ikke forundre meg om man finner flere:
Søk
WiMPs søkemotor/opplegg er derimot mer så där. Jeg har funnet ut at det ofte er lurt å søke andre steder, f.eks. Google, Wikipedia, AllMusic og Amazon, slik at man har en full(god) referanse som man så benytter for å søke i WiMP. Da får man ofte treff.
Se der ja..jeg fant den ikke i farten, søkte bare vanlig og den dukket ikke opp.

Uansett, for å holde oss til tråden, så pr i dag er Spotify bedre kvalitet hos meg.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hei har wimp gjennom canal digital! Hvor kan jeg finne wimp hifi og hvordan betaler jeg for det ? finner ingenting verken på wimp.no eller canal digital !
 
T

tce-teams

Gjest
Hei har wimp gjennom canal digital! Hvor kan jeg finne wimp hifi og hvordan betaler jeg for det ? finner ingenting verken på wimp.no eller canal digital !
Ikke jeg heller er wimp hifi der ute vil jeg abbonere tvert.
 
T

tce-teams

Gjest
Hei har wimp gjennom canal digital! Hvor kan jeg finne wimp hifi og hvordan betaler jeg for det ? finner ingenting verken på wimp.no eller canal digital !
Ikke jeg heller er wimp hifi der ute vil jeg abbonere tvert.
Trodde det skulle ha kommet allerede! var det ikke i august ?
Det var vel betaversjonen , men wimp hifi skulle komme nå til begynnelsen av høsten , men nå er det snart vinter.
 
T

tce-teams

Gjest
Er wimp hifi kommet eller ikke ? Vist det er det noen som har ein link eller lignede , er det fortsatt mulig og laste ned beta versjonen ?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMP HiFi

216401d1379159869-bedre-lyd-pa-wimp-hifi_badge.png


wimp hifi skulle komme nå til begynnelsen av høsten , men nå er det snart vinter.
Vi er knapt 1/3 inn i høsten. Vinteren begynner ikke før i desember.

Vist det er det noen som har ein link eller lignede , er det fortsatt mulig og laste ned beta versjonen ?
WiMP HiFis betaprogram var ikke fritt for alle. Man måtte være påmeldt eller invitert.

Hvor kan jeg finne wimp hifi og hvordan betaler jeg for det ? finner ingenting verken på wimp.no
Da har du ikke søkt tilstrekkelig grundig. Det finnes lenker i den allerede nevnte HFS-tråden "Bedre lyd på Wimp".

Trodde det skulle ha kommet allerede! var det ikke i august ?
Minst en kilde hevdet det eller noe lignende, men det var enten galt eller viste seg å være for optimistisk

WiMP HiFi skal lanseres høsten 2013 ifølge WiMP. Tidligere i september 2013 var det mulig å melde seg på slik at man fikk WiMP HiFi ved lansering, men den kampanjen er avsluttet. De som ikke handlet i tide, må vente. Foreløbig vet vi ikke hvor lenge.


PS: Alt dette kunne dere funnet ut ved et raskt HFS-søk og endog et googlesøk.
 
T

tce-teams

Gjest
Vis vedlegget 219101



Vi er knapt 1/3 inn i høsten. Vinteren begynner ikke før i desember.



WiMP HiFis betaprogram var ikke fritt for alle. Man måtte være påmeldt eller invitert.



Da har du ikke søkt tilstrekkelig grundig. Det finnes lenker i den allerede nevnte HFS-tråden "Bedre lyd på Wimp".

Trodde det skulle ha kommet allerede! var det ikke i august ?
Minst en kilde hevdet det eller noe lignende, men det var enten galt eller viste seg å være for optimistisk

WiMP HiFi skal lanseres høsten 2013 ifølge WiMP. Tidligere i september 2013 var det mulig å melde seg på slik at man fikk WiMP HiFi ved lansering, men den kampanjen er avsluttet. De som ikke handlet i tide, må vente. Foreløbig vet vi ikke hvor lenge.


PS: Alt dette kunne dere funnet ut ved et raskt HFS-søk og endog et googlesøk.
Pokker at jeg ikke meldte meg påved lansering da , men men for håpe man ikke må vente for lenge. Og vinteren for meg cdwmcinspots begynner oktober ;) Begynner og bli kaldt da og det liker ikke armen min og smertene blir nesten ultoldelig. Men takk for opplysningene , jeg har i hvertfall gjort riktig på wimp på selve pcen , der står det på 320 aac.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Høst vs. vinter

[...] Og vinteren for meg cdwmcinspots begynner oktober ;) Begynner og bli kaldt da og det liker ikke armen min og smertene blir nesten ultoldelig. [...]
Oktober og november er klassiske høstmåneder.

Hvis jeg husker rett, bor du i en av bergens nabokommuner. Her er (mye av) løvet fremdeles grønt. Her er det sjelden mange kuldegrader og vinteren begynner i hvert fall ikke tidlig. Du har neppe opplevd 30-40 kuldegrader der du bor, antagelig heller ikke 20. Jeg vet dog at fuktige kystkuldegrader kan oppleves som kaldere enn tørre innlandskuldegrader.
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.181
Antall liker
303
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Sitat Frank Gambale:

Hi Folks,
Ok, I think you all know that I am NOT one to rant on...but today I have taken a stand, alongside some other fine Artists who have and are doing the same. My angst is toward music streaming companies such as Rhapsody ( with the emphasis on "sody", Rdio and Spotify to name but a few.

I have instructed CD baby to remove all my catalog of music from those streaming sites.

Why? You may well ask!

If we as Artists believe our music to be worthless, then Spotify and the like are GREAT places to put your music.
17,000 plays of one of my tunes on Spotify paid a whopping 15.3 cents!!!

Now, look folks, I talk to people all the time and many of them say they use Spotify. The consumers love these sites. $10 a month for a subscription, then they play and listen to whatever they want...completely oblivious to the fact that the folks running Spotify and the like are lining their pockets and paying Artists less than peanuts...because I can't afford to buy peanuts to eat if I had to rely on Spotify royalties.

Now folks, I'm not against streaming, I think it's awesome, however, I DO think that these companies need to realize where their revenue is coming from.

In my mind it's utterly pitiful and a disgraceful display of greed and once again Artists being ripped off. Folks, WE, as musicians ARE the source!! We love what we do, but let's face it, we're not a charity!

Here's the facts:

Rhapsody royalty rate = .0091 cents per play
Rdio royalty rate = .0045 cents per play
Spotify royalty rate = .0009 to ZERO ( YES ZERO!!! ) per play!

I rest my case folks. The regular airwave radio stations pay roughly 10 cents a play...these internet radio stations need to pay Artists an actual royalty rate that reflects RESPECT for the music, Artists and Musicians who make the music in the first place.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Om å sammenligne eple(sorte)r

@lovemusikk, tce-teams og evt. andre:

lovemusikk og tce-teams har sammenlignet nå nylig og dermed formodentlig benyttet musikk som er et resultat av WiMPs lydforbedringsprosjekt. Husk dog på at dette prosjektet fremdeles ikke er fullført. Det finnes m.a.o. fremdeles en del musikk med laber teknisk kvalitet.

Eldre sammenligninger vil altså ikke være relevante, enn si gyldige, for dagens og fremtidens situasjon.

Dere ytrer dere rimelig tydelig om kvalitetsforskjeller. Det ville være ryddig om dere oppgav hvilke album/sanger dere har benyttet ved sammenligning. Dette bør gjøres i form av lenker slik at enhver kan se hva dere har sammenlignet og selv kan forsøke det samme. Ditto gjelder for evt. sammenligninger med CD. Hvilken CD-utgave ble benyttet?

Det er fullt tenkbart at man i vanvare kan sammenligne to forskjellige utgaver (f.eks. mastringer) av samme sang eller album. I så fall er det jo meget sannsynlig at man hører forskjell.

Hvis Spotify og WiMP benytter forskjellige enkodingsparametre og/eller enkodere, er det også mulig at resultatene blir forskjellig for forskjellige sjangre. Man bør fortrinnsvis benytte et allsidig testmateriale, men det viktigste er at man er åpen om hva man har benyttet slik at andre lesere har et skikkelig evalueringsgrunnlag.

Det kan også være fornuftig å være oppmerksom på lydstyrkekrig når man velger sammenligningsmusikk. Det er ikke opplagt at lydstyrkekrigofre er gode testkandidater. Se gjerne innlegget "Lydstyrkekrig (loudness war)" der dere bl.a. finner programvareverktøy for rask visuell og tallbasert kontroll av enhver lydkilde som kan avspilles på Windows eller OS X inkl. WiMP og Spotify.

Det er også viktig at det reelle lydstyrkenivået er likt ved sammenligning. Det er en velkjent sak at man lett kan lures av dette hvis man ikke er oppmerksom. Det er neppe tilstrekkelig at lydstyrkekontrollen står urørt i samme posisjon under sammenligningen.
 
T

tce-teams

Gjest
[...] Og vinteren for meg cdwmcinspots begynner oktober ;) Begynner og bli kaldt da og det liker ikke armen min og smertene blir nesten ultoldelig. [...]
Oktober og november er klassiske høstmåneder.

Hvis jeg husker rett, bor du i en av bergens nabokommuner. Her er (mye av) løvet fremdeles grønt. Her er det sjelden mange kuldegrader og vinteren begynner i hvert fall ikke tidlig. Du har neppe opplevd 30-40 kuldegrader der du bor, antagelig heller ikke 20. Jeg vet dog at fuktige kystkuldegrader kan oppleves som kaldere enn tørre innlandskuldegrader.
Det meste jeg har målt var -17 grader og det med fuktige kystkuldegrader brrrrrr kaldt , bruttern bor i Tromsø og han var her på besøk nå vinteren var på sitt verste , og han syntes det var kaldere her vi bor enn der han bodde he he :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Musikeres strømmeinntekter

Takk for innlegg.

Det er dog god skikk å oppgi lenke når man siterer. Jeg formoder at dette er kilden. Stemmer det?:
Sitat Frank Gambale:
[...]
Here's the facts:

Rhapsody royalty rate = .0091 cents per play
Rdio royalty rate = .0045 cents per play
Spotify royalty rate = .0009 to ZERO ( YES ZERO!!! ) per play!

I rest my case folks. The regular airwave radio stations pay roughly 10 cents a play...these internet radio stations need to pay Artists an actual royalty rate that reflects RESPECT for the music, Artists and Musicians who make the music in the first place.
Dette er vel dog nærmest en kortslutning?
  • En tradisjonell radioavspilling når x mennesker. For NRK P1 m.fl., enn si f.eks. BBC, er tallet x ganske høyt.
  • En strømmeavspilling når typisk kun én person og evt. noen få andre i denne personens umiddelbare omgivelser, f.eks. resten av familien.
Jeg tror NRK P2s program Kurér tidligere har vært innom dette, men jeg kan også ha lest om det. I det programmet sammenlignet de typisk lytteadferd for ulike artister og gav mer eller mindre følgende eksempel på meget forskjellige, men sannsynlige scenarier:
  • Justin Bieber eller Lady Gaga: Fjortis som hører samme sang(er) på repetisjon nesten hele dagen/uken
  • Kari Bremnes: Godt voksen person som kun lytter til albumet en gang søndag formiddag
Når begge artister betales samme beløp per avspilling, får Justin Bieber og Lady Gaga nesten hele potten. CD-salgmodellen gir derimot en helt annen fordeling.

En annen viktig forskjell for artister som ikke ligger på listetoppen, er at med CD-salg fikk de mye av inntektene relativt raskt etter utgivelse. Disse kunne så (bl.a.) benyttes til å finansiere ny aktivitet og utgivelse. Med strømming spres inntekstgivende musikkavspilling og dermed inntektene ut over mange år. Dette oppleves som meget annerledes (og vanskelig) for mange.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
@lovemusikk, tce-teams og evt. andre:

lovemusikk og tce-teams har sammenlignet nå nylig og dermed formodentlig benyttet musikk som er et resultat av WiMPs lydforbedringsprosjekt. Husk dog på at dette prosjektet fremdeles ikke er fullført. Det finnes m.a.o. fremdeles en del musikk med laber teknisk kvalitet.

Eldre sammenligninger vil altså ikke være relevante, enn si gyldige, for dagens og fremtidens situasjon.

Dere ytrer dere rimelig tydelig om kvalitetsforskjeller. Det ville være ryddig om dere oppgav hvilke album/sanger dere har benyttet ved sammenligning. Dette bør gjøres i form av lenker slik at enhver kan se hva dere har sammenlignet og selv kan forsøke det samme. Ditto gjelder for evt. sammenligninger med CD. Hvilken CD-utgave ble benyttet?

Det er fullt tenkbart at man i vanvare kan sammenligne to forskjellige utgaver (f.eks. mastringer) av samme sang eller album. I så fall er det jo meget sannsynlig at man hører forskjell.

Hvis Spotify og WiMP benytter forskjellige enkodingsparametre og/eller enkodere, er det også mulig at resultatene blir forskjellig for forskjellige sjangre. Man bør fortrinnsvis benytte et allsidig testmateriale, men det viktigste er at man er åpen om hva man har benyttet slik at andre lesere har et skikkelig evalueringsgrunnlag.

Det kan også være fornuftig å være oppmerksom på lydstyrkekrig når man velger sammenligningsmusikk. Det er ikke opplagt at lydstyrkekrigofre er gode testkandidater. Se gjerne innlegget "Lydstyrkekrig (loudness war)" der dere bl.a. finner programvareverktøy for rask visuell og tallbasert kontroll av enhver lydkilde som kan avspilles på Windows eller OS X inkl. WiMP og Spotify.

Det er også viktig at det reelle lydstyrkenivået er likt ved sammenligning. Det er en velkjent sak at man lett kan lures av dette hvis man ikke er oppmerksom. Det er neppe tilstrekkelig at lydstyrkekontrollen står urørt i samme posisjon under sammenligningen.
Begge kjører 320
Jeg har testet så mange album at jeg vil si at Spotify generelt er bedre. Ingen av de albumene jeg har testet var like god eller bedre på wimp.
Wimp hadde en varmere klang og kanskje en opplevd kraftigere bass. (ikke reelt syns jeg da den var like kraftig på Spotify, men klarere)
Men det låter mer grumsete, f.eks får en ikke vispingen på slagverket i bakgrunnen så klart og fint som spotify klarer. Det er kvaliteten som er bedre på spotify.
Selvfølgelig har jeg tatt hensyn til lydnivå og at det spilles på nøyaktig samme plate. Dette er jo viktig.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
N� kan du str�mme cd-lyd fra nettskyen - kultur - Dagbladet.no

Wimp HiFi blir i første omgang tilgjengelig for Sonos, Bluesound, iOS og Android. Løsningen kommer etter hvert til PC og Mac, og ganske sikkert til andre plattformer, som Simple Audio. En løsning for den populære, men dessverre ikke lenger oppdaterte Squeezebox-plattformen til Logitech jobbes det også med.
 
T

tce-teams

Gjest
@lovemusikk, tce-teams og evt. andre:

lovemusikk og tce-teams har sammenlignet nå nylig og dermed formodentlig benyttet musikk som er et resultat av WiMPs lydforbedringsprosjekt. Husk dog på at dette prosjektet fremdeles ikke er fullført. Det finnes m.a.o. fremdeles en del musikk med laber teknisk kvalitet.

Eldre sammenligninger vil altså ikke være relevante, enn si gyldige, for dagens og fremtidens situasjon.

Dere ytrer dere rimelig tydelig om kvalitetsforskjeller. Det ville være ryddig om dere oppgav hvilke album/sanger dere har benyttet ved sammenligning. Dette bør gjøres i form av lenker slik at enhver kan se hva dere har sammenlignet og selv kan forsøke det samme. Ditto gjelder for evt. sammenligninger med CD. Hvilken CD-utgave ble benyttet?

Det er fullt tenkbart at man i vanvare kan sammenligne to forskjellige utgaver (f.eks. mastringer) av samme sang eller album. I så fall er det jo meget sannsynlig at man hører forskjell.

Hvis Spotify og WiMP benytter forskjellige enkodingsparametre og/eller enkodere, er det også mulig at resultatene blir forskjellig for forskjellige sjangre. Man bør fortrinnsvis benytte et allsidig testmateriale, men det viktigste er at man er åpen om hva man har benyttet slik at andre lesere har et skikkelig evalueringsgrunnlag.

Det kan også være fornuftig å være oppmerksom på lydstyrkekrig når man velger sammenligningsmusikk. Det er ikke opplagt at lydstyrkekrigofre er gode testkandidater. Se gjerne innlegget "Lydstyrkekrig (loudness war)" der dere bl.a. finner programvareverktøy for rask visuell og tallbasert kontroll av enhver lydkilde som kan avspilles på Windows eller OS X inkl. WiMP og Spotify.

Det er også viktig at det reelle lydstyrkenivået er likt ved sammenligning. Det er en velkjent sak at man lett kan lures av dette hvis man ikke er oppmerksom. Det er neppe tilstrekkelig at lydstyrkekontrollen står urørt i samme posisjon under sammenligningen.
Jeg skal ta ein ny test igjen utover uken som kommer , så skal jeg legge ut di albumene , jeg tester mot hverandre i wimp og spotify. Men nå er det ein del musikk sjanger som ikke er på wimp og motsatt igjen. Jeg skal ta 3 norske album og 3 utlandske album , som selfølgelig er på begge streaming tjenestene så skal jeg komme tilbake igjen med nytt test resultat.
Da selføgelig navnet på albumene osv osv.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.251
Antall liker
4.406
Torget vurderinger
0
Takk for innlegg.

Det er dog god skikk å oppgi lenke når man siterer. Jeg formoder at dette er kilden. Stemmer det?:
Sitat Frank Gambale:
[...]
Here's the facts:

Rhapsody royalty rate = .0091 cents per play
Rdio royalty rate = .0045 cents per play
Spotify royalty rate = .0009 to ZERO ( YES ZERO!!! ) per play!

I rest my case folks. The regular airwave radio stations pay roughly 10 cents a play...these internet radio stations need to pay Artists an actual royalty rate that reflects RESPECT for the music, Artists and Musicians who make the music in the first place.
Dette er vel dog nærmest en kortslutning?
  • En tradisjonell radioavspilling når x mennesker. For NRK P1 m.fl., enn si f.eks. BBC, er tallet x ganske høyt.
  • En strømmeavspilling når typisk kun én person og evt. noen få andre i denne personens umiddelbare omgivelser, f.eks. resten av familien.
Jeg tror NRK P2s program Kurér tidligere har vært innom dette, men jeg kan også ha lest om det. I det programmet sammenlignet de typisk lytteadferd for ulike artister og gav mer eller mindre følgende eksempel på meget forskjellige, men sannsynlige scenarier:
  • Justin Bieber eller Lady Gaga: Fjortis som hører samme sang(er) på repetisjon nesten hele dagen/uken
  • Kari Bremnes: Godt voksen person som kun lytter til albumet en gang søndag formiddag
Når begge artister betales samme beløp per avspilling, får Justin Bieber og Lady Gaga nesten hele potten. CD-salgmodellen gir derimot en helt annen fordeling.

En annen viktig forskjell for artister som ikke ligger på listetoppen, er at med CD-salg fikk de mye av inntektene relativt raskt etter utgivelse. Disse kunne så (bl.a.) benyttes til å finansiere ny aktivitet og utgivelse. Med strømming spres inntekstgivende musikkavspilling og dermed inntektene ut over mange år. Dette oppleves som meget annerledes (og vanskelig) for mange.
Spotify inngår individuelle avtaler med plateselskapene. I tillegg har de særavtaler i ulike land med andelsselskaper.
I norske TONO ønsker de å hjelpe nyvinninger slik at de får en sjanse til å etablere seg. Spotify er inne i andre avtaleperiode nå og den tredje vil gi betydelig mer penger tilbake til komponistene og låtskriverene.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
N� kan du str�mme cd-lyd fra nettskyen - kultur - Dagbladet.no

Wimp HiFi blir i første omgang tilgjengelig for Sonos, Bluesound, iOS og Android. Løsningen kommer etter hvert til PC og Mac, og ganske sikkert til andre plattformer, som Simple Audio. En løsning for den populære, men dessverre ikke lenger oppdaterte Squeezebox-plattformen til Logitech jobbes det også med.
Det er irriterende for oss som har MAc/PC som avspillingsplattform, men jeg kan tenke meg at det er samarbeidsavtaler som gir en viss støtte til Wimp utvikling av Sonos og Bluesound. Det kan vel virke salgsfremmende for f.eks. Sonos hvis kjøperen ser at det finnes lossless streaming tilgjengelig der som ikke finnes på PC?
Men hva jeg skal med lossless streaming på Android (jeg har en HTC) skjønner jeg ikke. Kabel fra hodetelefonutgang til hifien?
Antar at det ikke er lenge til Wimp Hifi kommer på PC/Mac, da vil jeg vurdere Wimp Hifi i tillegg til Spotify P. Mest for å teste, og inntil Spotify svarer med en tilsvarende kvalitet. Hvis det skjer blir det utvalget/katalogen som avgjør. Og der leder Spotify soleklart slik jeg ser det.
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
[...] Men hva jeg skal med lossless streaming på Android (jeg har en HTC) skjønner jeg ikke. Kabel fra hodetelefonutgang til hifien? [...]
Noen androidenheter støtter digital audio via USB-utgang som så kan mate en DAK.

Apple iOS-enheter kan benytte Apple AirPlay, og (noen vel) også USB-DAK via en overgang eller tre(?)
 
T

tce-teams

Gjest
Heilt utrolig ikke wimp satset dette på pc brukere først av alt , hva skal man med wimp hifi på ein android tlf eller lignende. Er lyden ut av gulv høyttalerene mine jeg er inntrisert i.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Markedslogikk

Heilt utrolig ikke wimp satset dette på pc brukere først av alt , hva skal man med wimp hifi på ein android tlf eller lignende. Er lyden ut av gulv høyttalerene mine jeg er inntrisert i.
Det er etterhvert mange musikkinteresserte, "vanlige" mennesker som bytter ut mer tradisjonelle stereoanlegg med en eller annen form for Apple AirPlay-mottager + aktive, gjerne trådløse høyttalere. Avspiller er da typisk Apple iPhone, subsidiært Apple iPad. Høyttalere som Dynaudio Xeo, Audio Pro Living m.fl. er aktuelle i slike sammenhenger, og nå kommer Bang & Olufsen.

Disse menneskene er godt fornøyd og ser seg ikke tilbake. Dette er antagelig et langt større marked enn hifientusiastene.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Det er antageligvis ikke Wimp som er vanskelige her, men plateselskapene. De tillater nok ikke Wimp å streame i CD kvalitet dersom det ikke er en eller annen form for DRM som de er fornøyd med. Rent tekninsk bør det ikke være noe problem å streame direkte og Wimp er helt sikkert interessert å nå flest mulig.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
N� kan du str�mme cd-lyd fra nettskyen - kultur - Dagbladet.no

Wimp HiFi blir i første omgang tilgjengelig for Sonos, Bluesound, iOS og Android. Løsningen kommer etter hvert til PC og Mac, og ganske sikkert til andre plattformer, som Simple Audio. En løsning for den populære, men dessverre ikke lenger oppdaterte Squeezebox-plattformen til Logitech jobbes det også med.
Håper de snart får dette på lufta også.
Hvis man ser på http://www.hifisentralen.no/forumet...isentralen-forum-og-markedsplass-hi-fi-8.html
så er jo Squeezebox klart i flertall her inne :)
 
T

tce-teams

Gjest
Noen som kan komme med ein test på spotify vs wimp hifi , for di som strømmer igjennom sonos eller noe. Er det store forskjeller på lyden det er snakk om her. Jeg skal uansett ha wimp hifi når det kommer ut på pc , men er bare litt nyskjerrig hvordan lydkvaliteten er i forskjell på spotify nå. Tipper spotify kommer til og følge etter.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
[...] Men hva jeg skal med lossless streaming på Android (jeg har en HTC) skjønner jeg ikke. Kabel fra hodetelefonutgang til hifien? [...]
Noen androidenheter støtter digital audio via USB-utgang som så kan mate en DAK.

Apple iOS-enheter kan benytte Apple AirPlay, og (noen vel) også USB-DAK via en overgang eller tre(?)
Takk. Det var som jeg trodde.
Far ønsker seg ny iPhone til jul. Jula begynner tidlig i år, var det noen som sa....
 
Topp Bunn