Spot your cable

N

nb

Gjest
Et lite eksempel på håpløs påstand:

Jeg var på demo med Nordost-Leif på Oslo HiFi-Center. Det vanlige snakket om ledehastighet (selvsagt irrelevant) og så videre, og fyren skrøt også av den ekstreme båndbredden sakene hans hadde. Det var viktig "når der sker meget i musiken" som han sa.

Det betyr ett av to
1) Han vet ikke hva båndbredde er for noe, eller så har han diktet opp en helt egen definisjon av det som har svært lite med den faktisk definisjonen å gjøre
2) Han prater t&t.

Uansett hvordan han vrir og vender på det og hva han kaller det, så er og blir båndbredden fra CD-en han brukte som kilde sånn ca 20Hz-20kHz og ganske uavhengig av hvilken musikk som spilles. Likevel nikket folk og synest tilsynelatende at det han sa var fornuftig og gav mening. Det gjorde det selvsagt ikke.
 
P

Parelius

Gjest
lars_erik skrev:
KJ skrev:
w.o.t.

Det er også en «hersketeknikk» å beskylde andre for å bruke «hersketeknikk». Det kan virke som denne varianten er ganske så utbredt.

mvh
KJ
Det kan det selvsagt være, men ikke i dette tilfellet. nb og fodera i særdeleshet, har brukt et svært ufint språk i sine karakteristikker av de som ikke deler deres meninger. Idiot er et ord som er brukt flere ganger! Sarkasme og hånligheter, og tildels truende språk-spesielt fra fodera, har også vært brukt. Slikt har vi ikke bruk for! De kan finne seg et annet forum enn sentralen.
Kan vi ikke bare kalle dem «betonghoder»!
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
56fwb skrev:
Har du prøvd sammenlignet desse (rød utheving) med kabler i eget oppsett larkus?????
Det var vel det spm gjekk ut på..
Energeticen (både Energetic og SW Cresendo ref II var og er i min besittelse) har du vel BARE hørt i en annens anlegg
uten at det var kjørt sammenligningstest da du var tilstede.
Så DEN (store!) forskjellen som faktisk var, fekk du ikke høre... så vidt som jeg husker... ;)

Et såkallt godt kjent anlegg kan vel ikke vere godt nok,
da det kan vere dage- og vekevis mellom hver gang du hører på det anlegget du refererer til.

mvh
Med SW Crescendo ble det sammenlignet med de kablene som står oppkoblet i anlegget til daglig. Jeg hørte ikke noen nevneverdig forskjell. Rent umiddelbart syntes jeg at det ble litt mer blodfattig med SW. Men du vet, placebo...

Nå har jeg faktisk også hørt Kåre i ditt anlegg, og jeg syntes at det låt flott den gangen også jeg :) Jeg har faktisk aldri hørt anlegget ditt låte dårlig, uansett kabling :) :)

Med Oblivion kabelen ble det ikke kjørt sammenligning. Det låt også veldig flott, men også det anlegget låter fanden så godt til daglig.

Men det er absolutt en mulighet for at jeg ikke har peiling på det jeg snakker om, og at hørselen min er under pari
;D


PS: Husker du da lauget var på besøk her og stiftet beskjentskap med Hr. Kåre for første gang? Samtlige laugsmedlemmer rekvirete sporenstreks et eksemplar av arten ;D

mvh
larkus
Viser til rød utheving; hvorfor må du ALLTID ha med en slik "jeg er et offer-kommentar" larkus....?? ???

Blå; Ja, jeg husker det: Jeg også bestllte og var til å begynne med betatt av Kåre, MEN den begynte også etterhver å "vise" sine (store) svakheter.
Den ble difor etter kort tid frakoblet og hengt ut i garagen - hvor den ennå henger...til jeg finner ut at den går med søppla.. 8)
Nå har jeg sagt mitt og vil ikke frekventere tråden så ofte...

PS: Å diskutere kabler er verre en å diskutere religion og politikk - en blir aldrig enige og det ender ofte "tragisk"
Hvorfor kan ikke folk få lov til å vere fornøyde med det de har uten at noen skal "misjonere" og "omvende" en "stakkar" med en annen mening..

Jeg erklærer hermed at; jeg hører forskjell på kabler - og er fornøyd med det... :)

Adieu... ;) :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hører også forskjell på kabler, og er også fornøyd med det. ;D
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
lars_erik skrev:
Hører også forskjell på kabler, og er også fornøyd med det. ;D
Da er vi minst 2 stk... ;D
(klarte ikke å dy meg på denne - bare MÅTTE innpå att... 8)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Har ikke så fryktelig mange kabelerfaringer selv, men sånn er mine opplevelser med forskjellige kabeltyper:
Rent kobber: Mørk og uklar lyd uten snert, men behagelig å høre på, mye fokus i bassområdet
Kobber med litt sølv: Lys og detaljert i diskanten, men bassen virker fraværende, slitsomt å høre på i lengden, fokus i diskanten.
Rent sølv: Stram lyd over hele linja fra diskant til bass

Sølv strammer opp lyden etter min erfaring uansett hvilken frekvens det er snakk om.
Virker som sølv har den egenskapen at den leverer lyden på et kortere tidsspenn sånn at bassen blir mer kontant, mellomtonen klarere osv...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
I have spotted my cable a long time ago. It is connected to my components and resides behind my rack. And there it stays.
 
V

vredensgnag

Gjest
vredensgnag skrev:
Noen betraktninger omkring Au24.

"Relaxed, neutral presentation without any injected drama" -- "less 'audiophile' and more 'music lover'"; "definitely in the smooth, round, musical realm" but also "considerably more linear than that of some similarly priced cables"; remarkable bass performance from such tiny cables.
The woody warmth of the Peggy and Yale Gordon Center for the Performing Arts clearly embraced Russell’s notes, supporting and sustaining his guitar’s sound. Detail, warmth, truth -- what’s not to like?
...
The Au24 speaker cables reproduced Swallow’s loosey-goosey bass line with impact and precision. And swing? They sure didn’t sound as if they were storing any energy. In that respect, based on the way they caught Swallow’s drive and slam, they were mighty close to the state of the art.


This is what the Au24s give: the ease, "lift," tactile immediacy, and coherence of live music, and the uncanny presence of a performer. You are sitting back toward the middle of the hall, where the edges have been softened a bit by air and the room and where the orchestra’s separate voices have come together. The soloist is standing before you, and, as frequently happens during the experience of live music, you find yourself smiling.
The result is natural reproduction as heard in real life without added emphasis or editorializing. The Au24 cables may not sound as exciting at first but the virtues become apparent as the listener becomes familiar with them. Perhaps even more importantly, the musical overtones arrive in their proper time relationship with the fundamentals. This creates a more convincing illusion of reality and improves sound staging. For example, when properly recorded, a drummer’s cymbals will now be placed back with the rest of the drum kit instead of appearing to emanate from the speakers.
These wires don't highlight any aspect of the frequency spectrum - unless of course, you already have a deficiency in some area thereof. Then you will notice a "highlight" but perhaps later come to realize that it wasn't that at all. The Au24s just lay it all out in proper proportion and do so at modest listening levels. I know, I always harp on this but it's only fair to come back to what I consider my vision when assembling my system.
The Au24 had a slightly warmer tonal balance—double basses and cellos were reproduced with more authority, and a more realistic weight and resonance. Images were a bit more dimensional with the Au24s, and slightly more solid and dense. Part of it was a slightly better resolution of inner detail. The xylophone at the opening of "Dance of the Rose Maidens" was more distinctive with the Au24s, with a slightly woodier bite and a better sense of the instrument's shape and configuration.
The reason that they don't stand out is that they do absolutely nothing more to one aspect of the sound than to all the others; and nothing to one part of the frequency range more than another part. In other words, they are exceptionally even-handed. They manage to produce an increased amount of detail, without making the music too bright. They produce the 'right amount' of bass without becoming boomy. The music appears to be much more layered, rich in tone without being 'sweet'. Clarity is spot on, that is clear without being over analytical
"We usually associate an increase in detail or resolution with some unwanted side effect, such as dryness, thinness, brightness, or some other negative "-ness" that is a definite compromise. Get more of "this", but less of "that". With the new "e" cable, there is more of the "this", but no less of the "that". There is an increase of smoothness, detail and resolution all across the frequency range without any sense, even a subtle one, that any compromise has been made. But make no mistake, for a small increase in cost the higher level of musical enjoyment is substantial."
On acoustic bass the leading edge of notes seem crisper and tightly controlled. The initial slap heard before the thud of a kick drum is more apparent. Sibilants are not exaggerated but seem clearer and more natural. Sounds seem to emanate with clarity from a more focused space within the soundstage. Harmonics are portrayed without excessive bloom which will probably make for a good match with tube based systems such as mine. I suppose this all hinges on getting leading edge transient information timed properly so that the ear/brain mechanism can interpret it as more lifelike.
"The Audience Au24 interconnects and speaker cables are commendably neutral and natural, and they help you forget about chasing the pot o' gold at the end of the audiophile rainbow. These are attributes that the best cable should embody.
Som tydelig demonstrert her, diskuterer vi ikke hvorvidt det høres forskjell på kabler. Disse sitatene kommer fra toneangivende hifi-anmeldere, mange av dem verdenskjente, de hører helt tydelig forskjell på en kabel.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
impulse skrev:
I have spotted my cable a long time ago. It is connected to my components and resides behind my rack. And there it stays.
Oh Yeahhh!!
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
KJ skrev:
Konteksten er at en «kabel som dreper all dynamikk» - retningen er mot Fidelity, men spredningen er stor. En kabel som «dreper» all dynamikk er enten ikke tilkoblet, eller det er brudd i den. En veltilpass og fungerende lydkabel i et ditto husalter gjør ellers absolutt ingen ting nevneverdig med dynamikken i reproduksjon av hermetisk musikk. Subjektiv bedømming av lydlig dynamikk er forøvrig en risikosport med mange muligheter for feilskjær.

mvh
KJ
Er du sikker på at mener det samme som deg når de snakker om en «kabel som dreper all dynamikk»?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
...
Er du sikker på at mener det samme som deg når de snakker om en «kabel som dreper all dynamikk»?
Det eneste jeg er sikker på i den sammenhengen (dvs eksl. det med dynamikk vs kabler, og subjektiv bedømming av dynamikk) er at jeg og Fidelity antagelig ikke forstår det samme om dynamikk, med eller uten kabler. Sporadisk skumming av Fidelity på Narvesen kan tyde på at de ikke er helt enige om det selv heller. Det er forøvrig mye annet av det Fidelity skriver (basert på nevnte skumming) som jeg finner ganske vanskelig å forstå; av og til virker det som tekstene hverken skal leses eller forstås, dog fine bilder men med for alt lite innmat.

mvh
KJ
 
N

nb

Gjest
ayaboh skrev:
Er du sikker på at mener det samme som deg når de snakker om en «kabel som dreper all dynamikk»?
Om de ikke mener dynamikk så burde de ikke kalle det dynamikk. Når Nordost-Leif ikke mener båndbredde så burde han ikke kalle det båndbredde. For meg som leser eller tilhører blir det vanskelig å forholde meg til det når hver og en kan ha sin egen definisjon og legge sitt eget innhold i allerede klart definerte begreper.

Se på eksempelene vreden viser - det er bare ord. Anmeldelsene kunne ha vært om hvasomhelst, hadde det ikke stått produktnavn, wire eller cable i noen av anmeldelsene hadde det vært omtrent umulig å vite hva de snakker om. Om det er helt ok at så mange presumtivt godt trenede, erfarne lyttere med sikkert mye erfaring mener så mye forskjellig om akkurat samme produkt, så er det bare å gi opp - da blir hele sjangeren "beskrivelse av lydinntrykk" fullstendig meningsløs.

Hvor mye klokere har man egentlig blitt om utgangspunktet er at alle disse anmeldelsene er like gyldige?
 
U

utgatt60135

Gjest
vredensgnag skrev:
"Relaxed, neutral presentation without any injected drama" -- "less 'audiophile' and more 'music lover'";

"The Audience Au24 interconnects and speaker cables are commendably neutral and natural, and they help you forget about chasing the pot o' gold at the end of the audiophile rainbow.

Hvis det er noen som lider veldig av hifinevrosa så kan jeg tilby å hjelpe med mine medisiner (AU24). De har vært til stor hjelp for meg.

Men må også advare om at de ikke injiserer noe ekstra drama, så forvent ingen andre positive bivirkninger. Men kan derimot garantere at de ikke tar livet av dynamikken.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
nb skrev:
Om de ikke mener dynamikk så burde de ikke kalle det dynamikk. Når Nordost-Leif ikke mener båndbredde så burde han ikke kalle det båndbredde. For meg som leser eller tilhører blir det vanskelig å forholde meg til det når hver og en kan ha sin egen definisjon og legge sitt eget innhold i allerede klart definerte begreper.

Se på eksempelene vreden viser - det er bare ord. Anmeldelsene kunne ha vært om hvasomhelst, hadde det ikke stått produktnavn, wire eller cable i noen av anmeldelsene hadde det vært omtrent umulig å vite hva de snakker om. Om det er helt ok at så mange presumtivt godt trenede, erfarne lyttere med sikkert mye erfaring mener så mye forskjellig om akkurat samme produkt, så er det bare å gi opp - da blir hele sjangeren "beskrivelse av lydinntrykk" fullstendig meningsløs.

Hvor mye klokere har man egentlig blitt om utgangspunktet er at alle disse anmeldelsene er like gyldige?
Det er en viss forskjell mellom teknisk og subjektiv beskrivelse. En teknisk beskrivelse av feks en oppladbar drill forteller bare hvilken ytelse man kan forvente, men den sier ingen ting om hvordan den er å bruke, eller hvordan den "føles" i bruk. Kabler er et vrient område i så måte fordi de kan oppleves forskjellig i forskjellige oppsett, og beskrivelsen av hvordan disse oppleves kan derfor bli veldig sprikende.

Hvordan forteller du noen som aldri har spist en appelsin hvordan den smaker? Hvis 10 av dere poster et innlegg som forklarer dette vil jeg anta at vi får 10 forskjellige beskrivelser, men jeg og andre av dere som faktisk har spist appelsin vil kjenne igjen det som beskrives selv om det spriker i alle retninger. En beskrivelse av opplevd lyd er basert på det samme.
 
N

nb

Gjest
ayaboh skrev:
Det er en viss forskjell mellom teknisk og subjektiv beskrivelse.
Selvsagt, men da får de finne på sine egne ord. Dynamikk og båndbredde er dessverre opptatt. "Musikalitet" er et fint eksempel, det kan jo bety hvasomhelst alt etter hvem som sier det.

Og når Fidelitys "Mr. Dynamikk himself" sier dynamikk så er jeg faktisk så frekk at jeg tror han mener dynamikk. Og når han sier at den fra Biltema "dreper all dynamikk" så antar jeg at han mener at den begrenser dynamikken i det som til slutt kommer ut av høyttalerene ("dreper all" antar jeg selvsagt er en stor overdrivelse for "i stor grad/lett hørbart" eller noe slikt). Tetsplatene som brukes har kanskje et dynamikkspenn på 30-40dB på en god dag om det er klassiske innspillinger, så kravene er ikke akkurat allverden.
 
V

vredensgnag

Gjest
Aha!
Så når samme kabel er "kald", "varm", "nøytral", "med veldefinert bass", "uten større bassbidrag", "helt sann", "farger", "bidrar i mellomtonen", "gjengir jevnt over det hele uten avsporing", "den skjerper lyden", "den gir mer avrunding" - osv. -- så smaker det appelsin?

Got you!

Min favoritt er denne: "Get more of "this", but less of "that". With the new "e" cable, there is more of the "this", but no less of the "that"."

Audience selv syns den var så fin at de likegodt siterte den på hjemmesidene sine.
http://www.audience-av.com/cables/a_reviews.php
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
...
Hvordan forteller du noen som aldri har spist en appelsin hvordan den smaker? Hvis 10 av dere poster et innlegg som forklarer dette vil jeg anta at vi får 10 forskjellige beskrivelser, men jeg og andre av dere som faktisk har spist appelsin vil kjenne igjen det som beskrives selv om det spriker i alle retninger. En beskrivelse av opplevd lyd er basert på det samme.
Hvordan smaker stetten i vinglasset? Smaker den ulikt med ulik vin?

mvh
KJ
 

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
83
Antall liker
0
Har man smakt på stetten har man ett glassklart problem!
 

E.Sæterdal

Medlem
Ble medlem
19.06.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
sinep skrev:
Har ikke så fryktelig mange kabelerfaringer selv, men sånn er mine opplevelser med forskjellige kabeltyper:
Rent kobber: Mørk og uklar lyd uten snert, men behagelig å høre på, mye fokus i bassområdet
Kobber med litt sølv: Lys og detaljert i diskanten, men bassen virker fraværende, slitsomt å høre på i lengden, fokus i diskanten.
Rent sølv: Stram lyd over hele linja fra diskant til bass

Sølv strammer opp lyden etter min erfaring uansett hvilken frekvens det er snakk om.
Virker som sølv har den egenskapen at den leverer lyden på et kortere tidsspenn sånn at bassen blir mer kontant, mellomtonen klarere osv...
+1 ;)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
nb skrev:
ayaboh skrev:
Det er en viss forskjell mellom teknisk og subjektiv beskrivelse.
Selvsagt, men da får de finne på sine egne ord. Dynamikk og båndbredde er dessverre opptatt. "Musikalitet" er et fint eksempel, det kan jo bety hvasomhelst alt etter hvem som sier det.

Og når Fidelitys "Mr. Dynamikk himself" sier dynamikk så er jeg faktisk så frekk at jeg tror han mener dynamikk. Og når han sier at den fra Biltema "dreper all dynamikk" så antar jeg at han mener at den begrenser dynamikken i det som til slutt kommer ut av høyttalerene ("dreper all" antar jeg selvsagt er en stor overdrivelse for "i stor grad/lett hørbart" eller noe slikt). Tetsplatene som brukes har kanskje et dynamikkspenn på 30-40dB på en god dag om det er klassiske innspillinger, så kravene er ikke akkurat allverden.
Jeg har dessverre hørt folk som burde visst bedre, uttrykke at de sidestilte dynamikk med vedvarende høyt lydnivå på en plate, f.eks californication med red hot chili peppers, der nesten hele plata ligger i klipping. Det er selvfølgelig et prakteksempel på det motsatte av dynamikk.

Eksempelet illustrerer at ikke alle som uttaler seg om hifi har doktorgrad i signalbehandling, og forklarer at skinnuenigheter kan blåses opp til ren krigføring.
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Det er ikke enten ingen eller kjempestor forskjell på kabler. Mitt inntrykk er at de (fleste) som prøver å tone ned forestillingen om at kabler kan utgjøre store forskjeller, gjør det i opplysningens tjeneste og ikke for å rakke ned på de som hører forskjell. Har heller ikke inntrykk av at de fornekter enhver forskjell på kabler. Selvsagt kan en kabel introdusere tap eller endringer i signal, særlig på lange strekk, og det er vel like selvsagt at dette er marginalt i forhold til andre faktorer i signalveien. Det skal bare grunnleggende elektrokunnsakp til å forstå det. Med så mye humbug og overtro som kyniske og faglig inkompetente bransjeaktører (ikke alle, for all del) prøver å dytte på folk, så mener jeg at det er en god gjerning å forsøke å rydde opp i dette og få frem litt fakta. Vi trenger ikke bli kategoriske eller dele oss i leire for det.

I tillegg kommer vi aldri til å bli kloke på hva vi hører uansett. Ørene og hjernens persepsjon av lyd er så lettlurt og kompleks at vi er nødt til å støtte oss litt til sunn fornuft og kunnskap om elektronikk og akustikk i tillegg til det vi hører.
 
U

utgatt60135

Gjest
.tore. skrev:
Det er ikke enten ingen eller kjempestor forskjell på kabler. Mitt inntrykk er at de (fleste) som prøver å tone ned forestillingen om at kabler kan utgjøre store forskjeller, gjør det i opplysningens tjeneste og ikke for å rakke ned på de som hører forskjell. Har heller ikke inntrykk av at de fornekter enhver forskjell på kabler. Selvsagt kan en kabel introdusere tap eller endringer i signal, særlig på lange strekk, og det er vel like selvsagt at dette er marginalt i forhold til andre faktorer i signalveien. Det skal bare grunnleggende elektrokunnsakp til å forstå det. Med så mye humbug og overtro som kyniske og faglig inkompetente bransjeaktører (ikke alle, for all del) prøver å dytte på folk, så mener jeg at det er en god gjerning å forsøke å rydde opp i dette og få frem litt fakta. Vi trenger ikke bli kategoriske eller dele oss i leire for det.

I tillegg kommer vi aldri til å bli kloke på hva vi hører uansett. Ørene og hjernens persepsjon av lyd er så lettlurt og kompleks at vi er nødt til å støtte oss litt til sunn fornuft og kunnskap om elektronikk og akustikk i tillegg til det vi hører.
Bra innlegg! Støttes!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
HCS skrev:
Larkus , hva mener du med den saken til Martin Luther ? Er du en slags reformator eller noe ? :)
Niks :eek: :eek:
Tenkte mest på dette med hvordan det går når en taler "Roma" midt imot ;D ;D
Hvem er det som representerer hifi-ens Vatikan på HFS? Jeg er fristet til å si målemafiaen, men det er kanskje jeg som leser bibelen slik fanden leser den. Uansett så er det en smule morsomt at noen ser på seg selv som opprørere, og en motkraft til makten. Hifi-folket har ofte sterke likhetstrekk med marxist-leninistene. ;)

I og med at det er vanskelig å få tak i sirkuskabler i selve Roma, så må vel lutheranerne i denne debatten være kabeltilhengerne. Eneste butikk som jeg vet om er musikkbutikken på Via del Corso, som helst selger mic og linjekabler. Avskriv gjerne mitt innlegg som tull og tøys. Det setter det i samme klasse om de andre innleggene i denne tråden.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Godt å se at dere har kommet til enighet i kabelspørsmålet.
 
Topp Bunn