Spot your cable

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
OMF skrev:
En god del av disse konstruksjonsvalgene påvirker ytelsen til kabelen. Men det virker for meg som om det er liten sammenheng mellom konstruksjonsprinsipp og subjektive lytteinntrykk - derimot synes jeg ofte det er samsvar mellom lytteinntrykk og utsende og materialvalg. En tynn kabel har ofte masse luft og litt dårlig bass (til tross for at det kreves mange tusen ganger mer energi gjennom kabelen for å gi strøm til en pære på juletreet), en aluminiumskabel har ofte en kjølig presentasjon, en sølvkabel er litt lys, mens en gullkabel ikke overaskende har en sniller, mer finkornet og gylden klang. Blander man materialene - så havner man gjerne mitdt i mellom. En kabel med bosker har gjerne mer sort bakgrunn (det er vel det boksene gjør), og store tunge kabeler er ofte best i bassen.

snakker du om dine egne opplevelser her, omf?

for jeg kjenner ikke igjen noe av dette.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
At annet litt artig aspekt er at vi tror hifi bransjen er grådig og full av humbug, men den er ikke anlene om dette!

Elektomateriell som du har over hele huset får store aktører ofte 70-80% rabatt uten videre ;D

Kulelagre fikk vi uten videre 50-60% rabatt i en bedrift jeg jobbet i! Og forhandleren tjener fortsatt gode penger ;D

Rørlegger bransjen! Har dere sett hva små koblings dingser koster? ;D

For ikke å snakke om klær og motebransjen? Så en uttalelse fra Dressmann som er en "billig kjede" som sa at dei ganget produksjonspris med tre for å få utsalgspris ;D
Mye,mye verre er det med riktige moteklær ;D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gago skrev:
OMF skrev:
En god del av disse konstruksjonsvalgene påvirker ytelsen til kabelen. Men det virker for meg som om det er liten sammenheng mellom konstruksjonsprinsipp og subjektive lytteinntrykk - derimot synes jeg ofte det er samsvar mellom lytteinntrykk og utsende og materialvalg. En tynn kabel har ofte masse luft og litt dårlig bass (til tross for at det kreves mange tusen ganger mer energi gjennom kabelen for å gi strøm til en pære på juletreet), en aluminiumskabel har ofte en kjølig presentasjon, en sølvkabel er litt lys, mens en gullkabel ikke overaskende har en sniller, mer finkornet og gylden klang. Blander man materialene - så havner man gjerne mitdt i mellom. En kabel med bosker har gjerne mer sort bakgrunn (det er vel det boksene gjør), og store tunge kabeler er ofte best i bassen.

snakker du om dine egne opplevelser her, omf?

for jeg kjenner ikke igjen noe av dette.
Nei - dette er min oppfatning basert på de brukererfaringer jeg har lest på nett, blader og hørt fra hifi interesserte.


Mvh
OMF
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ok.

mine egne erfaringer ligger i så fall langt unna allfarvei.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Da jeg var på CES i Las Vegas, var det en egen avdeling dedikert rene "kinavarer". Sikkert stort som flere fotballbaner, med flere hundre utstillere. Veldig mye av det så ut til å komme fra Shenzhen i Kina. Jeg snakket med noen av kineserene der, som naturlig nok var ivrige der de stod i et mylder av lignende utstillere. Mange av de produserte kabler, og kunne vise til bilder av relativt moderne og store produksjonslokaler. Trodde faktisk et øyeblikk jeg tok de litt på senga når jeg spurte hva som var mulig å få laget, men etter en liten tenkepause kom det fra den ene kineseren på gebrokkent engelsk; -What do you want? We make everything. How much do you want? You have company?

Videokabler var det også mye av der. Tekniske spesifikasjoner fattet interessen min, slik som for eks. 1080P ver. 1.3 på HDMI kablene. Kineseren jeg snakket med virket ikke spesielt oppdatert på det området, men forsikret meg raskt om at tekst/design på esken/embalasjen og selve kablene kun var et eksempel og kunne endres fritt etter mitt ønske. :-\

Flere av hayfay-kablene der kunne lett forveksles med eksklusive high-end kabler fra et europeisk firma, kun avslørt av navnet trykket for anledningen. De hadde dusinvis av ulike plugger og termineringsalternativ, og om man ønsket kunne man også få montert spennende "bokser" i alu, tre eller plast på kablene. Overhørte 2 dresskledde amerikanere som diskuterte ved en av disse utstillerene, der han ene påpekte at den riktige prisen var den kunden var villig til å betale... Kunne ikke unngå å tenke på hva enkelte tunge audiofile hadde vært villig til å betale for et par av de mest flashy kablene der bare de hadde hatt det rette navnet. Make your cable...
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gago skrev:
ok.

mine egne erfaringer ligger i så fall langt unna allfarvei.
OK - kunne du nevne noen eksempler på kabler du mener har avvikende egenskaper i forhold til fysisk ytre...?

Mvh
OMF
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takke meg til Blue Jeans Cable. Ikke det at jeg tror kablene deres låter bedre enn noe annet, men en slik seriøs kabelprodusent er sannelig verdt å støtte. De har veldig mye god og saklig informasjon på nettsiden sin. Men man finner helt klart kabler som har et penere ytre og har ikke noe problem å forstå at det betyr litt for folk.
http://www.bluejeanscable.co.uk/index.htm
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Bluejeans = Belden kabler
Belden = datakabler

Så vidt jeg kunne se, så terminerer kun Bluejeans kablene. En ekte DiYer gjør det selv. Ta en meter Cat 6 eller 7 kabler og terminer dem selv med Biltema RCA-plugger. Sett på litt pyntestrømper. Det blir nok billigst og kommer til å se bra ut. Ta 4000 kr for meteren og insiter på at dette er high-end 8)

Og hvis noen ikke tror det er high-end. Vis til målinger og latterliggjør dem mht. psykoakustikk, placebo og ditt og datt.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
frans skrev:
Bluejeans = Belden kabler

Så vidt jeg kunne se, så terminerer kun Bluejeans kablene. En ekte DiYer gjør det selv.
Bluejeans er stort sett Belden og Canare, ja. Belden lager mye bra, men det er ganske dyrt.

Problemet for en DiY`er som skal terminere Belden kabler, er at Belden utvalget i stor grad selges på 100m rull - enkelte typer kun på 300m rull.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
frans skrev:
Bluejeans = Belden kabler
Belden = datakabler
Stemmer at det er stort sett er Belden og det legger de heller ikke skjul på. Men likhetstegnet med datakabler stusser jeg litt over. Belden brukes i veldig mange studioer.
Uansett finnes det billigere alternativer enn Bluejeans som etter min mening gjør en like god jobb. Men vi blir jo aldri enige når det gjelder kabler. ;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
OMF skrev:
Gago skrev:
ok.

mine egne erfaringer ligger i så fall langt unna allfarvei.
OK - kunne du nevne noen eksempler på kabler du mener har avvikende egenskaper i forhold til fysisk ytre...?

Mvh
OMF

kort sagt, så går det vel på at jeg ikke deler disse "allmene" oppfatningene om ulike typer kabler.
jeg assosierer ikke "sølv = lys", "tynn kabel = dårlig bass", "tykk kable = god bass", osv.

derimot synes jeg kabler oppfører seg veldig uforutsigbart i ulike anlegg/rom.
derfor bruker jeg ikke all verdens med penger på kabler, selv om jeg mener å høre forskjell.
jeg hooker bare opp den kabelen som jeg synes passer best til anlegget på et gitt tidspunkt, that's it.

som eq-verktøy duger kabler dårlig.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Da jeg var på CES i Las Vegas, var det en egen avdeling dedikert rene "kinavarer". Sikkert stort som flere fotballbaner, med flere hundre utstillere. Veldig mye av det så ut til å komme fra Shenzhen i Kina. Jeg snakket med noen av kineserene der, som naturlig nok var ivrige der de stod i et mylder av lignende utstillere. Mange av de produserte kabler, og kunne vise til bilder av relativt moderne og store produksjonslokaler. Trodde faktisk et øyeblikk jeg tok de litt på senga når jeg spurte hva som var mulig å få laget, men etter en liten tenkepause kom det fra den ene kineseren på gebrokkent engelsk; -What do you want? We make everything. How much do you want? You have company?

Videokabler var det også mye av der. Tekniske spesifikasjoner fattet interessen min, slik som for eks. 1080P ver. 1.3 på HDMI kablene. Kineseren jeg snakket med virket ikke spesielt oppdatert på det området, men forsikret meg raskt om at tekst/design på esken/embalasjen og selve kablene kun var et eksempel og kunne endres fritt etter mitt ønske. :-\

Flere av hayfay-kablene der kunne lett forveksles med eksklusive high-end kabler fra et europeisk firma, kun avslørt av navnet trykket for anledningen. De hadde dusinvis av ulike plugger og termineringsalternativ, og om man ønsket kunne man også få montert spennende "bokser" i alu, tre eller plast på kablene. Overhørte 2 dresskledde amerikanere som diskuterte ved en av disse utstillerene, der han ene påpekte at den riktige prisen var den kunden var villig til å betale... Kunne ikke unngå å tenke på hva enkelte tunge audiofile hadde vært villig til å betale for et par av de mest flashy kablene der bare de hadde hatt det rette navnet. Make your cable...
Kineserne sparker muligens beina under seg selv på sikt, siden de underminerer sin egen troverdighet hvis det er slik de driver på.
 
N

nb

Gjest
bjornh skrev:
Kineserne sparker muligens beina under seg selv på sikt, siden de underminerer sin egen troverdighet hvis det er slik de driver på.
Jeg tror ikke det er så veldig forskjellig fra hvordan hele kabelbransjen driver på.

Ellers, helt anekdotisk og kun basert på min egen loffing i Sørøst-Asia så lærte jeg fort at jeg måtte stille konkrete spørsmål som ikke kunne besvares med ja/nei. Stille jeg et ja/nei - spørsmål, så var svaret som regel alltid ja helt uavhengig av om vedkommende faktisk visste svaret eller om svaret egentlig var nei;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gago skrev:
OMF skrev:
Gago skrev:
ok.

mine egne erfaringer ligger i så fall langt unna allfarvei.
OK - kunne du nevne noen eksempler på kabler du mener har avvikende egenskaper i forhold til fysisk ytre...?

Mvh
OMF

kort sagt, så går det vel på at jeg ikke deler disse "allmene" oppfatningene om ulike typer kabler.
jeg assosierer ikke "sølv = lys", "tynn kabel = dårlig bass", "tykk kable = god bass", osv.

derimot synes jeg kabler oppfører seg veldig uforutsigbart i ulike anlegg/rom.
derfor bruker jeg ikke all verdens med penger på kabler, selv om jeg mener å høre forskjell.
jeg hooker bare opp den kabelen som jeg synes passer best til anlegget på et gitt tidspunkt, that's it.

som eq-verktøy duger kabler dårlig.
OK - det kunne bare vært interressant om noen fant en test/beskrivelse på som virkelig gikk i mot "det visuelle" - altså en tynn kabel som hadde fantastisk tyngde i bassen, en stor og tykk kabel som var veldig luftig oppover, en tynn kabel som hadde veldig sort bakgrunn, en gullkabel som var hard i lyden eller en dyr kabel som faktisk ikke var spesiellt god.

mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
OMF skrev:
OK - det kunne bare vært interressant om noen fant en test/beskrivelse på som virkelig gikk i mot "det visuelle" - altså en tynn kabel som hadde fantastisk tyngde i bassen, en stor og tykk kabel som var veldig luftig oppover, en tynn kabel som hadde veldig sort bakgrunn, en gullkabel som var hard i lyden eller en dyr kabel som faktisk ikke var spesiellt god.

mvh
OMF
...eller en treg sølvkabel, hva nå en "treg" / "rask" kabel egentlig er for noe. Eller en veldig tung komponent som hadde dårlig fundament i bassen eller en tweak der det å ta av topplokket gir en mer lukket lyd. Osv, osv.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
699
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
OK - det kunne bare vært interressant om noen fant en test/beskrivelse på som virkelig gikk i mot "det visuelle" - altså en tynn kabel som hadde fantastisk tyngde i bassen, en stor og tykk kabel som var veldig luftig oppover, en tynn kabel som hadde veldig sort bakgrunn, en gullkabel som var hard i lyden eller en dyr kabel som faktisk ikke var spesiellt god.

mvh
OMF
Når man Googler beskivelser av Crystal Cable så får man ikke inntrykk av at de ikke kan levere bass. Crystal leverer vel noe av det "tynneste" som kan anskaffes av HT kabel.

 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
OMF skrev:
Gago skrev:
OMF skrev:
Gago skrev:
ok.

mine egne erfaringer ligger i så fall langt unna allfarvei.
OK - kunne du nevne noen eksempler på kabler du mener har avvikende egenskaper i forhold til fysisk ytre...?

Mvh
OMF

kort sagt, så går det vel på at jeg ikke deler disse "allmene" oppfatningene om ulike typer kabler.
jeg assosierer ikke "sølv = lys", "tynn kabel = dårlig bass", "tykk kable = god bass", osv.

derimot synes jeg kabler oppfører seg veldig uforutsigbart i ulike anlegg/rom.
derfor bruker jeg ikke all verdens med penger på kabler, selv om jeg mener å høre forskjell.
jeg hooker bare opp den kabelen som jeg synes passer best til anlegget på et gitt tidspunkt, that's it.

som eq-verktøy duger kabler dårlig.
OK - det kunne bare vært interressant om noen fant en test/beskrivelse på som virkelig gikk i mot "det visuelle" - altså en tynn kabel som hadde fantastisk tyngde i bassen, en stor og tykk kabel som var veldig luftig oppover, en tynn kabel som hadde veldig sort bakgrunn, en gullkabel som var hard i lyden eller en dyr kabel som faktisk ikke var spesiellt god.

mvh
OMF

eksempel:
tester på audience au24 strider vel mot konsensus (hva nå den måtte være).

au24 er tynn som en sytråd, men folk melder om mektig bass, mørk lyd, osv.

guggle litt rundt, så finner du tester og uttalelser.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Baard skrev:
OMF skrev:
OK - det kunne bare vært interressant om noen fant en test/beskrivelse på som virkelig gikk i mot "det visuelle" - altså en tynn kabel som hadde fantastisk tyngde i bassen, en stor og tykk kabel som var veldig luftig oppover, en tynn kabel som hadde veldig sort bakgrunn, en gullkabel som var hard i lyden eller en dyr kabel som faktisk ikke var spesiellt god.

mvh
OMF
Når man Googler beskivelser av Crystal Cable så får man ikke inntrykk av at de ikke kan levere bass. Crystal leverer vel noe av det "tynneste" som kan anskaffes av HT kabel.

poenget var ikke om de leverte bass - men jeg vil vel anta at en slik kabel vil bli omtalt som veldig oppløst og luftig, men som gjerne kanskje mangler litt kropp og tyngde. Du kan gjerne linke til en test som avviker fra en slik besrkivesle.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gago skrev:
OMF skrev:
Gago skrev:
OMF skrev:
Gago skrev:
ok.

mine egne erfaringer ligger i så fall langt unna allfarvei.
OK - kunne du nevne noen eksempler på kabler du mener har avvikende egenskaper i forhold til fysisk ytre...?

Mvh
OMF

kort sagt, så går det vel på at jeg ikke deler disse "allmene" oppfatningene om ulike typer kabler.
jeg assosierer ikke "sølv = lys", "tynn kabel = dårlig bass", "tykk kable = god bass", osv.

derimot synes jeg kabler oppfører seg veldig uforutsigbart i ulike anlegg/rom.
derfor bruker jeg ikke all verdens med penger på kabler, selv om jeg mener å høre forskjell.
jeg hooker bare opp den kabelen som jeg synes passer best til anlegget på et gitt tidspunkt, that's it.

som eq-verktøy duger kabler dårlig.
OK - det kunne bare vært interressant om noen fant en test/beskrivelse på som virkelig gikk i mot "det visuelle" - altså en tynn kabel som hadde fantastisk tyngde i bassen, en stor og tykk kabel som var veldig luftig oppover, en tynn kabel som hadde veldig sort bakgrunn, en gullkabel som var hard i lyden eller en dyr kabel som faktisk ikke var spesiellt god.

mvh
OMF

eksempel:
tester på audience au24 strider vel mot konsensus (hva nå den måtte være).
Tja..hva sier testene da.....
Utseendemessig er dette en ganske tynn kabel, litt nøktern. I min "visuelle bok" så skulle man anta den ikke har ekstreme egenskaper (Altså det er ikke den mest oppløste, ikke den tyngste bassen), fraværet av slike ekstreme egenskaper vil da gjerne bli beskrevet som homogen, musikalsk - at den først og fremst er god på helheten.

Mvh
OMF
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
omf: du får guggle rundt og lete etter tester og brukeruttalelser på au24.

kanskje den "visuelle boka" er noe som til syvende og siste betyr mer for deg enn for "kabelentusiastene"?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kjapt søk på nettet....

http://www.audience-av.com/cables/a_reviews.php


After two months of listening on four systems, I can say these Au24e interconnects and AC cables are just stunningly neutral and musical


The Au24 ic sits midway between the other two with a dead neutral tonal balance... the Au24s filled in slightly better the notes' bloom and resonance following the initial transients."

The Audience Au24 interconnects and speaker cables are commendably neutral and natural, and they help you forget about chasing the pot o’ gold at the end of the audiophile rainbow


Det var fryktelig mange tester...kunne vært greit om dere linket til en spesifikk test hvor man besrkiver kabelen veldig anerledes...

Mvh
OMF
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
nb skrev:
bjornh skrev:
Kineserne sparker muligens beina under seg selv på sikt, siden de underminerer sin egen troverdighet hvis det er slik de driver på.
Jeg tror ikke det er så veldig forskjellig fra hvordan hele kabelbransjen driver på.

Ellers, helt anekdotisk og kun basert på min egen loffing i Sørøst-Asia så lærte jeg fort at jeg måtte stille konkrete spørsmål som ikke kunne besvares med ja/nei. Stille jeg et ja/nei - spørsmål, så var svaret som regel alltid ja helt uavhengig av om vedkommende faktisk visste svaret eller om svaret egentlig var nei;)
Et ikke ukjent fenomen.
 
L

larkus

Gjest
OMF skrev:
Hei JK!

Grunnen til at jeg spurte er at på - nesten mer enn noe annet - så er det voldsomme sprik i konstruksjonsmåter - for å ta noen eksempler:

Skjerming - noen vektlegger god skjerm, mens andre lager uskjermet.
Ledermaterialer - noen sverger til kobber, andre til sølv, carbon, aluminum og gull er vel også bruk.
Ledertykkelse - noen lager tykke kabler med lav motstand, andre syltinne med høy motstand
Isolasjon - noen gjør et stor nummer ut av en delektrisk koeffisient nær null, mens andre lager tykke kabler med store metallklosser på.
Plugger - noon lager de minimalistiske med minst mulig metall andre selger svinedyre plugger som frest ut av en solid kloss med kobber.

En god del av disse konstruksjonsvalgene påvirker ytelsen til kabelen. Men det virker for meg som om det er liten sammenheng mellom konstruksjonsprinsipp og subjektive lytteinntrykk - derimot synes jeg ofte det er samsvar mellom lytteinntrykk og utsende og materialvalg. En tynn kabel har ofte masse luft og litt dårlig bass (til tross for at det kreves mange tusen ganger mer energi gjennom kabelen for å gi strøm til en pære på juletreet), en aluminiumskabel har ofte en kjølig presentasjon, en sølvkabel er litt lys, mens en gullkabel ikke overaskende har en sniller, mer finkornet og gylden klang. Blander man materialene - så havner man gjerne mitdt i mellom. En kabel med bosker har gjerne mer sort bakgrunn (det er vel det boksene gjør), og store tunge kabeler er ofte best i bassen.

Uavhengig av dette - så skulle det være helt uproblematisk å lage en "referanse" kabel uten at det koster all verden.Kabel på rull koster som kjent ikke all verden - til og med de beste pluggene man kan få tak i koster nok ikke så veldig mye hvis man kjøper stort fra leverandører.

Mvh
OMF

Knakende godt observert og ikke minst skrevet, OMF. Innlegget ditt bør leses minst to ganger av alle som har noen som helst mening om kabler.
Jeg har, for å være på den sikre side rent visuellt, helgardert med 12 kvadrat massive ledere i bass, og 0,85 kvadrat massive ledere i mellomtone/diskant. ;)

JK skrev:
Når det gjelder noe som jeg er opptatt av, connectorer så er dette et lite nisjeprodukt som blir relativt dyrt når det skal gjøres skikkelig og i små serier.
Jeg er også litt opptatt av god kontakt og gode connectorer. Er en ringkabelsko i ren kobber som krympes og loddes til kabelen med sølvloddetinn en god connector?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
OMF skrev:
Kjapt søk på nettet....

http://www.audience-av.com/cables/a_reviews.php


After two months of listening on four systems, I can say these Au24e interconnects and AC cables are just stunningly neutral and musical


The Au24 ic sits midway between the other two with a dead neutral tonal balance... the Au24s filled in slightly better the notes' bloom and resonance following the initial transients."

The Audience Au24 interconnects and speaker cables are commendably neutral and natural, and they help you forget about chasing the pot o’ gold at the end of the audiophile rainbow


Det var fryktelig mange tester...kunne vært greit om dere linket til en spesifikk test hvor man besrkiver kabelen veldig anerledes...

Mvh
OMF


les f.eks. testene til stereophile og fidelity.

ingen steder ble au24 beskrevet å låte som de ser ut som: dvs. tynn og kald.

eller trål brukeruttalelser her på hfs.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
larkus skrev:
OMF skrev:
Hei JK!

Grunnen til at jeg spurte er at på - nesten mer enn noe annet - så er det voldsomme sprik i konstruksjonsmåter - for å ta noen eksempler:

Skjerming - noen vektlegger god skjerm, mens andre lager uskjermet.
Ledermaterialer - noen sverger til kobber, andre til sølv, carbon, aluminum og gull er vel også bruk.
Ledertykkelse - noen lager tykke kabler med lav motstand, andre syltinne med høy motstand
Isolasjon - noen gjør et stor nummer ut av en delektrisk koeffisient nær null, mens andre lager tykke kabler med store metallklosser på.
Plugger - noon lager de minimalistiske med minst mulig metall andre selger svinedyre plugger som frest ut av en solid kloss med kobber.

En god del av disse konstruksjonsvalgene påvirker ytelsen til kabelen. Men det virker for meg som om det er liten sammenheng mellom konstruksjonsprinsipp og subjektive lytteinntrykk - derimot synes jeg ofte det er samsvar mellom lytteinntrykk og utsende og materialvalg. En tynn kabel har ofte masse luft og litt dårlig bass (til tross for at det kreves mange tusen ganger mer energi gjennom kabelen for å gi strøm til en pære på juletreet), en aluminiumskabel har ofte en kjølig presentasjon, en sølvkabel er litt lys, mens en gullkabel ikke overaskende har en sniller, mer finkornet og gylden klang. Blander man materialene - så havner man gjerne mitdt i mellom. En kabel med bosker har gjerne mer sort bakgrunn (det er vel det boksene gjør), og store tunge kabeler er ofte best i bassen.

Uavhengig av dette - så skulle det være helt uproblematisk å lage en "referanse" kabel uten at det koster all verden.Kabel på rull koster som kjent ikke all verden - til og med de beste pluggene man kan få tak i koster nok ikke så veldig mye hvis man kjøper stort fra leverandører.

Mvh
OMF

Knakende godt observert og ikke minst skrevet, OMF. Innlegget ditt bør leses minst to ganger av alle som har noen som helst mening om kabler.
Jeg har, for å være på den sikre side rent visuellt, helgardert med 12 kvadrat massive ledere i bass, og 0,85 kvadrat massive ledere i mellomtone/diskant. ;)

JK skrev:
Når det gjelder noe som jeg er opptatt av, connectorer så er dette et lite nisjeprodukt som blir relativt dyrt når det skal gjøres skikkelig og i små serier.
Jeg er også litt opptatt av god kontakt og gode connectorer. Er en ringkabelsko i ren kobber som krympes og loddes til kabelen med sølvloddetinn en god connector?
Den ringkabelskoen er sikkert god nok som ren forbindelse for kabelen men den må rengjøres veldig ofte for kobber oksyderer ganske så fort, derfor er det brukes gull/sølv pletting på konnektorer, ikke for å være "fancy" ;D ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om du drar til en kontakt på ordentlig vis er det ikke noe luft i mellom.
 
L

larkus

Gjest
JK skrev:
Den ringkabelskoen er sikkert god nok som ren forbindelse for kabelen men den må rengjøres veldig ofte for kobber oksyderer ganske så fort, derfor er det brukes gull/sølv pletting på konnektorer, ikke for å være "fancy" ;D ;D
Det var betryggende å høre. Jeg betalte den svimlende sum av 2 kroner pr. stk hos lokal bilvareforhandler. Riktignok fortinnet, men det var en enkel sak å pusse vekk. Men jeg er i ettertid ikke så sikker på om det var nødvendig. Loddetinn er det jo mye av i signalveien fra før!!

Her mer høyttalerkabel. Fra tyske W&M Audio denne gang.
Tipper at klangbalansen på denne heller mot det mørke, og at den har en autoritær gjengivelse av de laveste oktavene.


Mer her: http://www.hifi123.nl/bekabeling/bc01/Kabels-c-75.html

Den ligner mistenkelig på denne fra produsenten Kaetat i Kina




Hadde det vært mulig med god markedsføring å selge denne til troende entusiaster for f. eks kr. 19 990.-?
 

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det var en gang flere europesiske og amerikanske produsenter som reiste til østen med gull i lommene.
De lærte opp lokale produsenter i å lage hifigreier, de i østen ble således underleverandører...

Dette pågikk i mange år, så tenker underleverandørene... hm hvorfor bare levere deler, jeg vil og produsere ferdig produkter
selv... Og det gjorde de, designen hadde de jo allerede fått, nermest i gave fra sin europeiske og amerikanske venner...
Noe nytt lager de og etterhvert...
The age of the copy cat begynner.... the age of "the white van" ...

Så kommer 2000 tallet og man glemmer at alt startet slik, man åpner apparater og kabler og ser på hjemmesidene til de asiatiske produsentene... og poster på forum.

Ååååå se hva jeg fant inn!!! Sier de...
Se hva asiatene har på hjemmesidene sine!!! Copycat blir plutselig til re-branding...

Jeg ser dette som tegn på at tidene endrer seg. Oversikt er nå luksus... få ha den lenger.
Sannheten? Hvem vet... ???

Spot the origin, det er problemet...

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gago skrev:
OMF skrev:
Kjapt søk på nettet....

http://www.audience-av.com/cables/a_reviews.php


After two months of listening on four systems, I can say these Au24e interconnects and AC cables are just stunningly neutral and musical


The Au24 ic sits midway between the other two with a dead neutral tonal balance... the Au24s filled in slightly better the notes' bloom and resonance following the initial transients."

The Audience Au24 interconnects and speaker cables are commendably neutral and natural, and they help you forget about chasing the pot o’ gold at the end of the audiophile rainbow


Det var fryktelig mange tester...kunne vært greit om dere linket til en spesifikk test hvor man besrkiver kabelen veldig anerledes...

Mvh
OMF


les f.eks. testene til stereophile og fidelity.

ingen steder ble au24 beskrevet å låte som de ser ut som: dvs. tynn og kald.

eller trål brukeruttalelser her på hfs.
Vel - kabelen ser ikke tynn og kald ut. Den har også en navn "Au24" som henleder mot gull. Så kabelen ser på ingen måter kald ut - kabler som ser kalde ut er rene sølvkabler spesiellt hvis de er litt grove sånn som feks sølvskinner. Det tynne reflekterer også mer på at den ikke er "grov" nok til å gi best bass. Og når den ikke er fugl eller fisk - så blir det litt i midten - med en dæsj gull (sødme).

Fra Stereophile:
http://www.stereophile.com/cables/802audience/index.html


The Au24s had a neutral, relaxed sound

The Au24 acquitted itself well in comparisons to my two reference interconnects, the Nordost Valhalla and the Nirvana S-X Ltd., but didn't quite match their performance in the areas where those wires truly excel. The Au24 was vivid, for example, but lacked the density of tonal colors and the nth degree of inner detail that the Valhalla produces. Nor did it quite match the Valhalla's incredible speed and precision—though the Au24 was no slouch itself in those terms.


I hvilket nummer av Fidelity er den testet...?


To ting til...en dyrere kabel vil selvsagt gjøre alt bedre - altså en dyr sølvkabel vil fremdles være lys, men mye mindre plagsom enn for en tilsvarende billig kabel. Hvis man kan legge til litt hokus pokus (Bybee, filterbokser, kvanteteknologi eller annen mystikk) så kan man greie å kombinere egenskaper som normalt ikke lar seg kombinere...men det er klart ...da koster det...

Mvh
OMF
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
deilig å kunne være litt selektiv når man siterer.

fra stereophile:
The Au24 had a slightly warmer tonal balance—double basses and cellos were reproduced with more authority, and a more realistic weight and resonance.

husker ikke i hvilket nummer fidelity testet, du får lete selv, siden du åpenbart er mer opptatt av den "visuelle boka" enn det jeg er.
kraftfull bass og generelt mye skryt er det jeg husker.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gago skrev:
deilig å kunne være litt selektiv når man siterer.

fra stereophile:
The Au24 had a slightly warmer tonal balance—double basses and cellos were reproduced with more authority, and a more realistic weight and resonance.

husker ikke i hvilket nummer fidelity testet, du får lete selv, siden du åpenbart er mer opptatt av den "visuelle boka" enn det jeg er.
kraftfull bass og generelt mye skryt er det jeg husker.
Ja den var varmere enn Valhalla...ikke så rart Valhalla ser jo kjølig ut, men er såpass dyr at det ikke slår spesiellt negativt ut...

mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Gago skrev:
kraftfull bass og generelt mye skryt er det jeg husker.
... og så vidt jeg husker overrasket det d'herrer i Fidelity da den var så tynn, sånn sett har dere jo begge et poeng. Tror det var i nummer 10 eller 14.

Edit: Ja, det var nummer 10. Side 70 i pdf-filen (68 i bladet) - gruppetest av ymse kablage.

Men siden man kan lese i samme test at Biltema "dreper dynamikken" er det selvsagt ingen grunn til å ta testene særlig seriøst. Vet ikke hva dynamikkområdet til en Biltema-kabel er, men det er i alle fall fryktelig mye mer enn noe annet av utstyret i testanlegget og garantert ikke den begrensede faktor for dynamikken.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
699
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
poenget var ikke om de leverte bass - men jeg vil vel anta at en slik kabel vil bli omtalt som veldig oppløst og luftig, men som gjerne kanskje mangler litt kropp og tyngde. Du kan gjerne linke til en test som avviker fra en slik besrkivesle.
Mvh
OMF
http://www.positive-feedback.com/Issue30/crystal_cable.htm

Bass notes were taut, never bloated or soft. The details were there, but they were not over accentuated, as they can be with some silver cables.

Jeg er blant de som mener at fysisk utseende ikke kan si noe om en kabels engenskaper - egenskapene ligger mer i materialvalg og oppbyggning enn tverrsnitt.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Valentino skrev:
Om du drar til en kontakt på ordentlig vis er det ikke noe luft i mellom.
Luft er veldig små greier Valentino, jeg har svært vondt for å tro at du er istand til å dra til en skrukontakt så det ikke kommer luftmolekyler i mellom.
Her jeg jobber bruker vi vakuumkammer varmet opp til 300 grader og legger høyt trykk på for å få til hermetisk tette kobber tinn forseglinger. Ikke noe man får til med klypa mao.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Baard skrev:
OMF skrev:
poenget var ikke om de leverte bass - men jeg vil vel anta at en slik kabel vil bli omtalt som veldig oppløst og luftig, men som gjerne kanskje mangler litt kropp og tyngde. Du kan gjerne linke til en test som avviker fra en slik besrkivesle.
Mvh
OMF
http://www.positive-feedback.com/Issue30/crystal_cable.htm

Bass notes were taut, never bloated or soft. The details were there, but they were not over accentuated, as they can be with some silver cables.

Jeg er blant de som mener at fysisk utseende ikke kan si noe om en kabels engenskaper - egenskapene ligger mer i materialvalg og oppbyggning enn tverrsnitt.
Vi snakker om Crystal cable here.....tynne sølvkabler - og ganske dyre...


I have had experience with silver interconnects and speaker cables in the past, and find that they often overemphasize detail, creating a bright sound. Not so here. There was no hint of that tell-tale silvery quality. Instead, the highs were incredibly smooth, and appeared to be only limited by the capacity of the speaker drivers. Never once did the Crystal cables make them sound constrained, or over-energized. This smoothness was not only apparent in the highs, but throughout the frequency spectrum. Absent was any strain or edginess, from the midbass on up.


Det eneste som står om bassen så vidt jeg kunne se på en kjapp gjennomgang er:
and taut bass built upon those fundamentals

Som ihvertfall for meg som mer stram og spenstig enn mye fundament og tyngde.....

Mvh
OMF
 
V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
Men siden man kan lese i samme test at Biltema "dreper dynamikken" er det selvsagt ingen grunn til å ta testene særlig seriøst.
Veldig morsomt.

Som jeg nevnte tidligere i tråden - innen jeg ble kabelskeptiker så brukte jeg en del tid i hifi-blader og på nettet, og leste vurderinger av kabler. Det er spesielt opplysende å lese hvordan samme kabel kan ha en temmelig imponerende spennvidde av effekter på lyden.

En dag vil sannheten gå opp for de fleste - at kabler i dag utgjør en måte å bygge overhead på, at de innhentes til en forbausende lav bulkpris, og at de kan selges videre til en forbausende høy enhetspris.

En ting som burde vekke bekymring, og som er årsak til at en viss kabelaktør kom i skammekroken hos noen danske forhandlere, er at kabler er blitt et omsetningsmiddel pga dette ville spennet mellom fremstillingskost og utsalgspris.
Et mulig scenario.

1. En kabel har en antatt markedsverdi, i form av veiledende pris. Det er denne som kommuniseres i kataloger og gjennom publikasjoner som hifi-blad, og i butikk.
2. Som man etterhvert har skjønt, så er det mulig å prute seg til et fint avslag, spesielt om man kommer til å kjøpe en komponent som passer til strekket.
3. Forhandlerne har en innkjøpspris fra produsent, som i mange tilfeller ikke er allment kjent.
4. Men produsenter kan finne på å distribuere kabler ut i markedet, utenom forhandlerleddet, for at disse skal selges i annenhåndsmarkedet.
5. Kablene omsettes da f.eks. til 1/3 av veiledende, noe som anses som meget attraktivt for dem som drømmer om å ha dette strekket i anlegget.
6. Og dermed er kablene faktisk blitt en særvaluta - at de omsettes på denne måten undergraver selvsagt forhandlerleddets bestrebelser på å innarbeide kablene, og det kan medføre at en forhandler som bare noe måneder før var med på å lansere kabelen avslutter sitt samarbeid med produsenten.

Sånn helt hypotetisk, selvsagt.

Dette ville vært bortimot umulig dersom kabelen ble laget på gamlemåten, i gamlelandet, fordi marginen da ikke ville tillatt det handlingsrommet som en Chi-Fi leverandør åpner for.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Monster kjørte annonser i bransjeblader: " Lar du pengene ligge igjen på bordet?", altså oppfordring til hifi-forhandlerne om å vri ut de siste kronene etter et anleggs-salg ved å selge dyre kabler. I bransjebladet var de åpne på denne forretningstaktikken.

Nesten like dumt som da utbyggeren av Teglverks-området på Bakklandet gikk ut i Ingeniørnytt med en artikkel om hvor billige materialer husene var bygget av, og hvor mye de skulle tjene pr. enhet. Området ble stående som spøkelsesby nesten i årevis, for mange av de potensielle kundene leste Ingeniørnytt!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Veggen skrev:
Valentino skrev:
Om du drar til en kontakt på ordentlig vis er det ikke noe luft i mellom.
Luft er veldig små greier Valentino, jeg har svært vondt for å tro at du er istand til å dra til en skrukontakt så det ikke kommer luftmolekyler i mellom.
Her jeg jobber bruker vi vakuumkammer varmet opp til 300 grader og legger høyt trykk på for å få til hermetisk tette kobber tinn forseglinger. Ikke noe man får til med klypa mao.
ISC
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Gago skrev:
deilig å kunne være litt selektiv når man siterer.

fra stereophile:
The Au24 had a slightly warmer tonal balance—double basses and cellos were reproduced with more authority, and a more realistic weight and resonance.

husker ikke i hvilket nummer fidelity testet, du får lete selv, siden du åpenbart er mer opptatt av den "visuelle boka" enn det jeg er.
kraftfull bass og generelt mye skryt er det jeg husker.
Ja den var varmere enn Valhalla...ikke så rart Valhalla ser jo kjølig ut, men er såpass dyr at det ikke slår spesiellt negativt ut...

mvh
OMF
Ta med deg lissene dine og kom på besøk en dag. Selv med hønngamle høyttalere så hører en forskjell på Valhalla og ikke.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
snakker du til meg eller omf?

ingen av oss har disse lissene.

og vi diskuterte heller ikke hvorvidt man kan høre forskjell på valhalla og lisser.
 
Topp Bunn