Sport, sykkel og trening Sport på TV og i nyhetene (merkelige saker)

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Jeg får ikke med meg mye sport, tiden strekker ikke til. Men noe får jeg tid til å se og jeg leser da nyheter.

1.
Jeg fikk med meg sprint for kvinner i helgen og ble litt satt ut av det som skjedde. I sprint skjer det alltid noe. Mye armer og bein, samt hoder som ikke funker. Juryen ga ut gule kort og muntlige advarsler i fleng. Men ikke til Linn Svahn, som ikke skjønte hva galt hun hadde gjort. Det er forstålig, men når da renn direktøren går ut å sier det samme:
I dag skriver svenske Expressen at FIS- renndirektør Pierre Mignerey kommer til å kalle inn til et møte etter det som skjedde søndag. Mignerey hadde blant annet en lang prat med den norske langrennssjefen Espen Bjervig søndag kveld.
FIS-sjefen mener at Svahn lå først, og derfor kunne velge spor i duellen med Udnes Weng:
- Jeg forstår ikke hvorfor folk er så overrasket - det var ikke noe spesielt som skjedde, sier Mignerey til Expressen.

Da skjønner jeg ikke mere. Hun gikk oppå skiene til Udnes Weng og sistnevnte måtte reise seg opp og misset et par stavtak. Om ikke det er obstruksjon, hva er egentlig obstruksjon?

2.
Helgen før var det finske Mäki og russiske Bolsjunov som var i klinsj. Jeg mener at provokaskjonen til Mäki var unødvendig og at han gjorde dette med vitende vilje. Han burde i det minste hatt et gult kort for det. Men Bolsjunovs handling etter mållinjen var verre. Han kjørte Mäki ned! Det burde ihvertfall resultert i gult kort. Ingen av de fikk noe, men det russiske laget ble disket. Jeg skjønner ikke helt det.

3.
Så har vi Besseberg. Har vi ikke alltid hatt en mistanke om at han har vært litt over kanten av det lovlige? Jeg håper han blir dømt, det kan ha en viss virkning i det miljøet. Jeg får et inntrykk av at det skjer mye rart og at det er mye penger på avveie i idretten. Spesielt skiskyting ser ut til å være hardt rammet, men også FIFA. Hvordan i alle dager kan man legge et VM til Qatar? JEg fatter det ikke.... Uansett, Besseberg bør dømmes! Eller...?

Mye artig å diskutere her? :)
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.203
Synes NRK's reportere var barnslige i Svahn-saken. De drev og kokte i hop en slags konspirajonsteori om at svenskene fikk lov til alt, og kom stadig tilbake til det. "Race incident" kalles i det F1. Ja, hun skulle hatt et gult kort, men dette er jo bare en avansert lek, ingen ble skadd.
Bolsjunov har vist litt for mange ganger at han har elendig impulskontroll. Han bør snart settes litt mer grundig på plass.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Synes NRK's reportere var barnslige i Svahn-saken. De drev og kokte i hop en slags konspirajonsteori om at svenskene fikk lov til alt, og kom stadig tilbake til det. "Race incident" kalles i det F1. Ja, hun skulle hatt et gult kort, men dette er jo bare en avansert lek, ingen ble skadd.
Bolsjunov har vist litt for mange ganger at han har elendig impulskontroll. Han bør snart settes litt mer grundig på plass.
Det burde vel strengt tatt finnen også?

NB: Jeg ser nå at det visstnok skal finnes et annet opptak fra en annen vinkel, der Linn Svahn ser ut til å ha sitt på det tørre, med et k....hårs margin. Det er vel slike marginer vi må få vekk fra sporten. Den skaper mere frustrasjon enn sprotslig glede! Det gjelder begge de to siste tilfellene.
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Korrupsjon, doping og russiske horer er da ingen nyhet i idrett. Det eneste som har variert opp gjennom årene er nasjonaliteten til horene.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Korrupsjon, doping og russiske horer er da ingen nyhet i idrett. Det eneste som har variert opp gjennom årene er nasjonaliteten til horene.
Ingen nyhet, men likefullt noe å strebe etter å bli kvitt....eller i det minste begrense.
Å bli kvitt slike Bessebergere burde være en god start. Se opp FIFA!
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
For min del kan man godt slutte med skirenn, det har aldri interessert meg. Jeg kastet skiene mine i 1966 og jeg har aldri angret på det.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
For min del kan man godt slutte med skirenn, det har aldri interessert meg. Jeg kastet skiene mine i 1966 og jeg har aldri angret på det.
Da kan man vel samtidig brenne opp sykler og sette en stopper for en viss rundtur i Frankrike?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Sykkel, særlig rundturen i Italia og serie A fotball er derimot god underholdning. Det jeg aldri har forstått er folk som er utendørs i kuldegrader.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.112
Antall liker
3.229
Torget vurderinger
1
Sykkel, særlig rundturen i Italia og serie A fotball er derimot god underholdning. Det jeg aldri har forstått er folk som er utendørs i kuldegrader.
Både sykkel og fotball har foregått i snøbyger, så det burde gå samme veien som skiene dine.



 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
sport gis altfor mye oppmerksomhet i nyhetsbildet
finnes uendelig mye annet viktigere å gjengi ...ofte er det en duste sak som omtrent kommer først i nyhetene.....med et uforholdsmessig langt innslag
MOT sport i vanlige nyheter...send det i egne sendinger iMO
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Sykkel, særlig rundturen i Italia og serie A fotball er derimot god underholdning. Det jeg aldri har forstått er folk som er utendørs i kuldegrader.
Jeg er oppriktig nysgjerrig her.

Hvordan er sykkel så god underholdning? Det er likom 5 timer innledning til de siste 3 kilometer som kanskje er interessante? Jeg har sålangt ikke klart å finne de første 5 timene interessant. Noen går i brudd. Kanskje opp til 10 minutter her og der, kanskje 20 minutter, kanskje 30 minutter, men man vet jo at bak i der sitter det noen med et regneark som sier at man må kjøre de inn etter x kilometer. Så man kan liksom bare komme inn når det er igjen 3 km og se derfra. a) brudd som går inn. b) brudd som blir kjørt inn c) fellesspurt.

Så jeg lurer oppriktig på hva som er så veldig spennende før de siste 3 km? Er det spenningsmoment om nettopp dette bruddet kommer til å gå inn? Er det spenningen i om en sammenlagtkanon bruker opp sine lagkamerater og til slutt må gjøre jobben selv? Er det også naturbildene underveis? Litt ala hurtigruten slow-tv? Hva er det som gjør sykkel så bra? Oppløpet og spurten skjønner jeg.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det er det å se interessante landskap gli sakte forbi og fine helikopterbilder av byer og bygninger som er det store med sykkel. Steder jeg ikke kommer til allikevel, som f.eks. nord-Italia, Frankrike og Spania. 5 timer daglig avslapning foran TVen uten at det skjer noe særlig. De siste 3 km er masete og lite interessante. Hvem som vinner er uten betydning, de er dopet allikevel.;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
sport gis altfor mye oppmerksomhet i nyhetsbildet
finnes uendelig mye annet viktigere å gjengi ...ofte er det en duste sak som omtrent kommer først i nyhetene.....med et uforholdsmessig langt innslag
MOT sport i vanlige nyheter...send det i egne sendinger iMO
Har du fremdeles illusjoner om at de viktige sakene først blir prioritert i nyhetsbildet?
Jeg regner Nrk blant de seriøse nyhetsformidlerne, men Dagsrevyen sist uke hadde flere innslag om den engelske utgaven av Mascorama, hvem som kunne være vikingen der. Og mer type Se & Hør aktig stoff i dagsrevyen kan du ikke ha.
Og altfor mye Sport!
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Helt enig når det gjelder sport på de vanlige kanalene, sporten for holde seg til de kanalene som sender slikt. Før hadde vi sportsrevyen, en egen sending for slikt. Den bør komme tilbake. Så kan nyhetene ta seg av det som er nyheter, det som ikke er sport eller nyheter kan Dorthe Skappel og Se & Hør ta seg av.
 
  • Haha
Reaksjoner: LMC

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.121
Antall liker
9.429
^Er du ute etter kun nyheter så finnes det egne kanaler for slikt. Der kan man meske seg med elendighet verden over 24/7
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.080
Antall liker
2.536
Slowsport er finfint, sykkel, sjakk, golf og snooker f.eks Kjempemessig.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Den mest underholdende idretten i det siste har vært diskusjonen om kunstgress i Brann.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.743
Antall liker
13.231
Jeg er oppriktig nysgjerrig her.

Hvordan er sykkel så god underholdning? Det er likom 5 timer innledning til de siste 3 kilometer som kanskje er interessante? Jeg har sålangt ikke klart å finne de første 5 timene interessant. Noen går i brudd. Kanskje opp til 10 minutter her og der, kanskje 20 minutter, kanskje 30 minutter, men man vet jo at bak i der sitter det noen med et regneark som sier at man må kjøre de inn etter x kilometer. Så man kan liksom bare komme inn når det er igjen 3 km og se derfra. a) brudd som går inn. b) brudd som blir kjørt inn c) fellesspurt.

Så jeg lurer oppriktig på hva som er så veldig spennende før de siste 3 km? Er det spenningsmoment om nettopp dette bruddet kommer til å gå inn? Er det spenningen i om en sammenlagtkanon bruker opp sine lagkamerater og til slutt må gjøre jobben selv? Er det også naturbildene underveis? Litt ala hurtigruten slow-tv? Hva er det som gjør sykkel så bra? Oppløpet og spurten skjønner jeg.
Du har mye å lære her ser jeg.

Du glemmer mellom annet fjelletappene hvor ting kan skje hele tiden, for ikke å snakke om endagers-klassikerene og lignende hvor det er en svært liten gruppe som kommer først til mål fordi rittene rett og slett er så harde og det kjøres så hardt at nesten alle faller av underveis. Jeg kan forsåvidt skjønne at en del av de flate "transportetappene" i 3-ukers-ritt kanskje er litt for spesielt interesserte - og spesielt når det erklæres uofisiell hviledag og det går veldig piano, men innimellom kan de også de helt flate etappene være svært spennende, spesielt om det er sidevind som det ofte er når de kjører langs kysten.

Jeg ser en del TdF sammen med samboeren. Hun er ganske lite interessert i sykkeldelen, men TV-produksjonen er av ekstremt høy kvalitet og det er mye fint å se på langs veien. Som rent sykkelritt synes jeg både Spania Rundt og ikke minst Italia Rundt er morsommere enn TdF, mye fordi det kjøres med noe svakere lag så vanskeligere å kontrollere og fjellene er stort sett mange flere og mye brattere.

Det er ikke så mange som kan vinne et treukersritt, men på enkeltetapper eller i klassikere er det ofte svært åpent hvordan det vil gå.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Du har mye å lære her ser jeg.

Du glemmer mellom annet fjelletappene hvor ting kan skje hele tiden, for ikke å snakke om endagers-klassikerene og lignende hvor det er en svært liten gruppe som kommer først til mål fordi rittene rett og slett er så harde og det kjøres så hardt at nesten alle faller av underveis. Jeg kan forsåvidt skjønne at en del av de flate "transportetappene" i 3-ukers-ritt kanskje er litt for spesielt interesserte - og spesielt når det erklæres uofisiell hviledag og det går veldig piano, men innimellom kan de også de helt flate etappene være svært spennende, spesielt om det er sidevind som det ofte er når de kjører langs kysten.

Jeg ser en del TdF sammen med samboeren. Hun er ganske lite interessert i sykkeldelen, men TV-produksjonen er av ekstremt høy kvalitet og det er mye fint å se på langs veien. Som rent sykkelritt synes jeg både Spania Rundt og ikke minst Italia Rundt er morsommere enn TdF, mye fordi det kjøres med noe svakere lag så vanskeligere å kontrollere og fjellene er stort sett mange flere og mye brattere.

Det er ikke så mange som kan vinne et treukersritt, men på enkeltetapper eller i klassikere er det ofte svært åpent hvordan det vil gå.
Som bordtennis. Ping pong og så sitter'n. Vi er da enkle å glede.😁
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Hva er det med sport som gjør det så spesielt viktig at det faktisk trumfer alt, også folkehelsen?
Ser et oppslag i avisa at en viss OL presiedent Yoshiro Mori uttaler at nå må vi slutte å diskutere om sommer OL skal arrangeres, eller ikke. Fordi det skal arrangeres, garantert, og det uansett hvordan korona situasjonen er i sommer. Er mannen syk eller?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.203
Helt enig når det gjelder sport på de vanlige kanalene, sporten for holde seg til de kanalene som sender slikt. Før hadde vi sportsrevyen, en egen sending for slikt. Den bør komme tilbake. Så kan nyhetene ta seg av det som er nyheter, det som ikke er sport eller nyheter kan Dorthe Skappel og Se & Hør ta seg av.
Sportsrevyen finnes da fortsatt
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Det er det å se interessante landskap gli sakte forbi og fine helikopterbilder av byer og bygninger som er det store med sykkel. Steder jeg ikke kommer til allikevel, som f.eks. nord-Italia, Frankrike og Spania. 5 timer daglig avslapning foran TVen uten at det skjer noe særlig. De siste 3 km er masete og lite interessante. Hvem som vinner er uten betydning, de er dopet allikevel.;)
Har en mistanke om at du liker sakte TV, som nasjonal vedkveld, pausefisk og å se maling tørke? :cool:
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Vet det, men sportsrevyen er en del av dagsrevyen føre været kommer.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.203
Vet det, men sportsrevyen er en del av dagsrevyen føre været kommer.
Nei, Sportsrevyen er et ukentlig, separat program, sendes søndager.

Det er ellers korrekt at det er en egen sportsavdeling i Dagsrevyen, men det er ikke det samme som Sportsrevyen.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.150
Antall liker
7.786
Sted
Oslo
Direkte sendt 10 000 meter skøyter!
Bedre måte å koble av på en fyllesjuk søndag finnes ikke!
36,2 36,2 36,2 36,1
Rene meditasjonen
Dette er jo en Hi-fi tråd.
Rundetidene bør være 33,3 33,3 33,3
og for oldboys: 45. 45. 45
Dette er det som kalles å gå på idealtid
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: LMC

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Har en mistanke om at du liker sakte TV, som nasjonal vedkveld, pausefisk og å se maling tørke? :cool:
Hvis du mener sakte-TV som det NRK produserer så har jeg aldri sett på det og heller ikke noe annet hos dem. Sykkel på Eurosport og fotball på Strive er sakte nok for meg.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Løsningen på dette og en masse andre frustrasjoner er å hive ut tittekassa.
Har aldri angret !
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kassa er fin til film og serier
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Løsningen på dette og en masse andre frustrasjoner er å hive ut tittekassa.
Har aldri angret !

Jeg har ikke hevet ut kassen, men koblet den til DVD/blu ray spiller. Kjøpte TV til 20 000kr i August. Ennå ikke koblet den til annet en blu ray spilleren.
Sluttet å se dagsrevyen for flere år siden. Drita lei å bli foret med sport hele tiden, selv om de hadde sportsseksjon på sluttten.

Sluttet å betale nrk lisens for over 20år siden etter at jeg slo på radioen for å høre nyheter, bare for å bli fortalt i hovedoppslaget om en fyr (sportutøver) som hadde vondt i ei tå. Jeg lurer på hva som beveger i seg i hodet på de med redaktøransvar....
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Heder til vår nye gode skihopper, Granerud. Ikke helt heldig i hoppuka men vinner og vinner, før og etter.
Fint bilde synes jeg. Skjermbilde 2021-02-07 kl. 20.02.10.png
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.721
Antall liker
9.341
Sted
Trondheim
Sluttet å se dagsrevyen for flere år siden. Drita lei å bli foret med sport hele tiden, selv om de hadde sportsseksjon på sluttten.
Dagsrevyen ser man da på datamaskinen (eller AppleTVen eller hva man nå bruker) tidsforskøvet slik at man enkelt kan hoppe over de innslagene man ikke er interessert i.
 
Topp Bunn