Sporing av Lyra pickuper?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hei, jeg har en Lyra Delos. Får den bare til å spore 50 mikrometer. Har testet den I Mørch dp6 og SME V. Andre pickuper jeg har sporer minst 70.
Er det noen med Lyra Delos eller andre Lyra pickuper som har testet sporingen med å bruke Ortofon sin testplate?
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Er det noen som kan sjekke sporingen på sin Lyra med en Ortofon testplate?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skulle gjerne hjulpet til, men jeg eier ikke en Lyra. Uansett, 50μm er for dårlig for noen pickup, gitt at alt annet er på stell. "Normale LPer går svært sjelden over 60μm" ifølge Ortofon, så 70μm burde være minimum for å være på den sikre siden.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Helt enig. Spent på hva andre Lyra eiere sier.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Har du prøvet med andre pick ups? Er det den nye ortofon testplade du har?
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Hadde Lyra Kleos tidligere den spora 70μm på Ortofon Test platen, Nåle trykk 1.72 gram
 
Sist redigert av en moderator:

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.443
Antall liker
3.927
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Ja min Audio Technica Art 9 klarer nesten 80. Det er den gamle Ortofon platen.
Min ART 9 klarer 80 med glans. Spent på hva min Kleos klarer. Prøver den senere i uken. Mye annet som skjer akkurat nå.:)
 

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
Har et spørsmål angående sporing: hvordan ser / leser man sporingskraften vha en testeplate?
Ikke meningen å kapre tråden men MÅ vite det.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Har et spørsmål angående sporing: hvordan ser / leser man sporingskraften vha en testeplate?
Ikke meningen å kapre tråden men MÅ vite det.
På Ortofon pladen er der en stemme der siger 60µm-70µm-80µm. Når du begynder at høre forvrængning, ved du grænsen er nået.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Går fra noe som minner om summetonen i fasttelefonen til flue i papirpose.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Clearaudio sin Trackability Test Record:
"It is a very good result if a cartridge tracks 80micrometer without distortion.
The test signals of 90 and 100 are extreme amplitudes, which vever show up in cutted music signals but if tracked by a catridge it indicates a safety margin.
Test signalet 50-100 mikrometer finnes på 128 og 90mm fra radius, altså sporingen testes på to plasser på plata.

Clearaudio Veritas (+30 år gammel) , Charisma V2 og Ortofon Vindfeld Ti sporer helt forvregningsfritt på 80 mikrometer. Finjusterer Antiskating til mest mulig lyd (har en litt sær Petter smart arm). Justerer etter Jan Garbarek/Dansere og Andreas Vollenweider/White Winds.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Armen har definitivt mye å si, men Mørch dp6 og SME V burde da vitterlig klare brasene. Delos er vel på ingen måte en så aparte pickup at den ikke skal klare å spore mer enn 50µm i så gode armer.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis den er ny så lukter det reklamasjon og bytte etter min mening.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Takk for mange svar her. Det er utvilsomt noe feil med Delos pickupen :). Den var kjøpt brukt og jeg har avtalt med selger om at han tar den i retur.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Høres ut som et ypperlig resultat. Kudos til selger også, for å gjøre det riktige.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@plinius.

Får man spørge hvilken effektiv længde/overhang du benytter med Mørch dp-6 ?
Og hvorfra du måler armens omdrejningspunkt?
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
18mm overheng. 230mm-212mm
Oppheng i punktet der armrøret skrus på.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Du har de rette afstande men begår den almindelige fejl at tage udgangspunkt fra fingerskruen som armens omdrejningspunkt.
Omdrejningspunktet er at finde kort bag fingerskruen, der hvor armrøret ender i plexiglasset umiddelbart foran det lille trekantet stykke (formodentlig lim) bagerst på armrøret.
Hvis eksempelvis du justerer PU med Feickert-protractor bør "pegenålen" på vinklen pege ned direkte over enden af røret (212mm) mens "pegefingeren" står på oh-buens 230-punkt (indbygget 18mm Oh), derefter er det bare ligne nålen med de to "nul-punkter". Det giver et par mm længere effektiv tonearms-længde og samtidig bedre sporeegenskaber.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Er vel ikke tvil om at opphenget er der skruen er.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Når du sænker armen ned på pladen tilter fingerskruen fremefter.
Mit forslag var Feickert Analogue protractor og indstille vinkelnålen så den peger på armrørets bagkant mens nålen er nede på protractoren. Nede på protractoren skal OH-nålen så ramme 230-punktet (og ikke 218-punktet man vanligvis ville have gjort). Herefter kan nålen med lidt justering passe alle tre målepunkter (de to nulpunkter og OH-punktet med samme indstilling).
Benytter selv den fremgang. Har hverken sporings- eller faseproblemer der skyldes pu-opsettet. Jeg kunne førhen (af og til) have små faseforskydninger med de mere traditionelle topunkts-protractore
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Når du sænker armen ned på pladen tilter fingerskruen fremefter.
Mit forslag var Feickert Analogue protractor og indstille vinkelnålen så den peger på armrørets bagkant mens nålen er nede på protractoren. Nede på protractoren skal OH-nålen så ramme 230-punktet (og ikke 218-punktet man vanligvis ville have gjort). Herefter kan nålen med lidt justering passe alle tre målepunkter (de to nulpunkter og OH-punktet med samme indstilling).
Benytter selv den fremgang. Har hverken sporings- eller faseproblemer der skyldes pu-opsettet. Jeg kunne førhen (af og til) have små faseforskydninger med de mere traditionelle topunkts-protractore
Hei, jeg mener at opphenget ligger midt i armen (merket med rødt). Når du senker armen, så er det greit at skruen i toppen tipper fremover, men opphenget i senter av armen blir ikke påvirket. Jeg er for øvrig ikke plaget med sporing av mine pickuper. Min Audio Technica Art 9 sporer 80. Den jeg hadde problemer med var en Lyra Delos som viste seg å spore like dårlig i en SME V arm. Konkluderer med at det er noe feil med pickupen.

Det med at opphenget ligger i skruen og forandrer seg når du senker armen, hvor har du det fra? Hva sier Moerch feks?


1632292814280.png
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Når du sænker armen ned på pladen tilter fingerskruen fremefter.
Mit forslag var Feickert Analogue protractor og indstille vinkelnålen så den peger på armrørets bagkant mens nålen er nede på protractoren. Nede på protractoren skal OH-nålen så ramme 230-punktet (og ikke 218-punktet man vanligvis ville have gjort). Herefter kan nålen med lidt justering passe alle tre målepunkter (de to nulpunkter og OH-punktet med samme indstilling).
Benytter selv den fremgang. Har hverken sporings- eller faseproblemer der skyldes pu-opsettet. Jeg kunne førhen (af og til) have små faseforskydninger med de mere traditionelle topunkts-protractore
Jeg bruker selv en Feicert Analogue protractor. Trudde røret i den skulle settes til 212mm. Da mener jeg opphenget blir på 230mm når man setter pickupen i punkt 1.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@plinius.

Ja vinkelmåleren skal stå 212mm, pegefingeren ramme armrørets bagkant, imens pu-nålen rører 230-mærket på buen.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
[QUOTE="plinius, post: 3381318, member: 836"

Det med at opphenget ligger i skruen og forandrer seg når du senker armen, hvor har du det fra? Hva sier Moerch feks?


Fingerskruen er kun i centrum når armen står 100% vinkelret med tallerkenen.
Når du sænker nålen ned på pladen flytter således dit målepunkt (fingerskruen) og kan være svært se hvor vinkelmåleren skal pege (1mm fejlpegning betyder meget ude ved pu-nålen).
 
Sist redigert:

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
[QUOTE="plinius, post: 3381318, member: 836"

Det med at opphenget ligger i skruen og forandrer seg når du senker armen, hvor har du det fra? Hva sier Moerch feks?


Fingerskruen er kun i centrum når armen står 100% vinkelret med tallerkenen.
Når du sænker nålen ned på pladen flytter således dit målepunkt (fingerskruen) og kan være svært se hvor vinkelmåleren skal pege (1mm fejlpegning betyder meget ude ved pu-nålen).
Er skeptisk, men kan teste det ut 😀 Hvor mye utgjør det på overhenget? 2mm?
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Når jeg har justert dette tidligere så har pickupen passet i punktene 2 og 3 i Feickert Protraktoren uten å måtte vri pickupen i headshellet. Hvordan blir det nå, setter du pickupen rett i headshellet?
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Når jeg har justert dette tidligere så har pickupen passet i punktene 2 og 3 i Feickert Protraktoren uten å måtte vri pickupen i headshellet. Hvordan blir det nå, setter du pickupen rett i headshellet?

Når PU er symetrisk placeret i armen og sådan at selve nåletippen befinder sig lodret under det forreste sorte stykke af armrøret (230mm) mens nålen er sænket i pladen, er det bare at flytte tonearmen frem/tilbage for at nå de tre punkter i Feickert-opsettet (da Mørch-armen ikke kan flyttes må du i stedet have et fleksibelt armboard)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
PS. Jeg skal gerne forklare "det usete" i min justerings-model.
Traditionelt måler man OH fra 212-prikken på Feickerts OH-bue og derfra er der 212mm til omdrejningspunktets (fingerskruens) midtpunkt.
Målt fra 230-punktet på Feickerts OH-bue er der 212mm til begyndelsen/periferien af omdrejningspunktet, som er et 10mm rør/bøsning inde bag plexiglasset. Og betyder i realiteten afstanden til omdrejningspunktets centrum bliver 5mm kortere, men hvis så man måler bagerst på armrøret som befinder sig 5mm bag centrum af omdrejningspunktet, bliver forskellen udlignet.
Den store fordel er imidlertid at man altid kan måle imod bagenden af armrøret hvilket betyder man kan præcisere målingen også når armen er sænket, og det kan du ikke ved at måle imod fingerskruen.:)
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Er det denne protractoren du bruker? Hva er OH-buen? Det skal være 230mm til punktet der det står Step 1. og så dreier man protractoren slik at step 2 og 3 passer.

1632319162418.png
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Skjønner ikke helt hvor du måler fra på armen! Er det ikke bare å måle fra fingerskruen når nåla står i plata?
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Min Feickert er nummeret ældre. Er hvid og der er tre punkter der skal stemme overens (de to nulpunkter samt OH-buen). Bevares, en topunkts-protractor kan også føre til målet men nogen er bedre og mindre besværlige end andre.

ps Såden som billedet viser kan du ikke med Mørch. Når målepinden er i fingerskruen kan du ikke sænke armen ned på pladen.
Du kan så holde målepinden oppe over fingerskruen. Men i så fald må målepinden hæves et par mm hvilke bliver mere upræcist, for det er så dine øjne der skal vurdere om målepinden er præcis over fingerskruen. Et par mm over fingerskruen kan føre til det værre ude ved pu-nålen.
Teoretisk set burde du kunne sætte Mørch dp6 vinkelret på pladespilleren. Men måske har du en pu der skal hæves (vta) et par mm for at yde sit bedste og i såfald tilter fingerskruen fremefter når PU-nålen sænkes ned på pladen.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Skal på ingen måte blande meg inn i samtalen, men mitt råd er - spør tkr! Mvh ToreP
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Skjønner ikke helt hvor du måler fra på armen! Er det ikke bare å måle fra fingerskruen når nåla står i plata?
Ok jeg tror jeg forstår hvorfor du ikke forstår hvad jeg mener. Du har en af de nyere versioner af Mørch-arme hvor der er forkromet hele vejen rundt i toppen af armens plexiglas fatning? Og så kan du selvfølgelig ikke se hvor armrøret ender.
I så fald tror jeg du i udgangspunktet bare kan måle 5mm bagud fra centrum af fingerskruen og der bør armrøret ende, med mindre Mørch har ændret målene på sin arm hvilket jeg ikke ved noget om.
 
Topp Bunn