Spoler - idiot trenger hjelp...

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.753
Antall liker
10.472
Sted
London
Driver og planlegger ny runde med selvbygg av høyttalere
Har allerede bygd tre sett med Troels Gravesen design, men disse har alle delefilter komponenter listet og solgt som en pakke

Vurderer nå å bygge noe som ikke er Troels, og kikker en del på delefilter som er laget. Jeg har ikke per nå mulighet eller intersse for å konstruere filter fra bunnen av
Men jeg trenger hjelp og råd. Eksempler her er fra Seas - jeg kan finne deler (Har brukt Jantzen i alt annet, og er komfortabel med disse) for alt annet enn spoler

Hvordan velger man riktig/best spole fra f.eks. Jantzen sin katalog basert på verdien som er merket i rødt,
Bifrost X-over.jpg
Idunn X-over.jpg
oppgitt i disse diagrammene?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
1
Driver og planlegger ny runde med selvbygg av høyttalere
Har allerede bygd tre sett med Troels Gravesen design, men disse har alle delefilter komponenter listet og solgt som en pakke

Vurderer nå å bygge noe som ikke er Troels, og kikker en del på delefilter som er laget. Jeg har ikke per nå mulighet eller intersse for å konstruere filter fra bunnen av
Men jeg trenger hjelp og råd. Eksempler her er fra Seas - jeg kan finne deler (Har brukt Jantzen i alt annet, og er komfortabel med disse) for alt annet enn spoler

Hvordan velger man riktig/best spole fra f.eks. Jantzen sin katalog basert på verdien som er merket i rødt, Vis vedlegget 967883 Vis vedlegget 967884 oppgitt i disse diagrammene?
Man finner endel på DIY-sjapper med alle slags verdier, her f.eks:

Mundorf, Jantzen og Dayton har de der. På Elfa og Digikey finner man også spoler.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.048
Antall liker
20.242
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Serie-spoler med så lav motstand/tykk tråd som muligt.
Parallell-spoler gjerne mindre i størrelse og med større, indre motstand enn seriespoler.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mange bruker Hificollective, etter det jeg har lest her på sentralen.

Jernspole kan brukes på deling til lave frekvenser, som jeg har forstått det.


Hificollective Jantzen
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
Du bor jo i ukk.... Falcon Acoustics og Wilmslow Audio er begge engelske, og var de jeg brukte... før i tida... :cool:
Var i alle fall gode leverandører dengang da... og finnes enda..
 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.753
Antall liker
10.472
Sted
London
Tusen takk for alle innspill her
Har lest masse og rotet rundt på nettsider som er nevnt, og tror jeg er nærmere med å finne rette spoler

Fra Gravesens nettside
For bass:
DCR = 0.3 - 0.4 ohms - jo lavere, jo bedre...
Gjerne ikke-magnetisk jernkjerne eller air core - 1.2-1.8 mm wire


For mellomtone:
DCR = 0.2-0.5 ohms
Air-core coil laget av 0.8-1.0 mm wire


Diskant
DCR = 0.15 -0.5 ohms
Air-core coil laget av 0.5-0.8 mm wire


Jeg gjetter at air-core er greit for en 2-veis, i og med at bass og mellomtone er dekket av ett element og tror at det er viktigere med kravene til mellomtone enn til bass...?

I tillegg vil jeg bruke dette innenfor de veilendende rammene ovenfor fra Troels Gravesen
Serie-spoler med så lav motstand/tykk tråd som muligt.
Parallell-spoler gjerne mindre i størrelse og med større, indre motstand enn seriespoler.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.753
Antall liker
10.472
Sted
London
Så - for L2 i dette diagrammet, jeg burde da ideelt bruke en av disse to - se tabell fra Jantzen?
Er det en som er bedre enn den andre? Begge er Iron-core...
Idunn X-over.jpg
2.2mH - IronCore options.jpg


Air core spolene gir en mye høyere DCR, se tabellen nedenfor. 000-0985 er et mulig alternativ, men er mye tykkere - er det et problem?
2.2mH - aircore options.jpg
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.867
Antall liker
10.702
Torget vurderinger
10
Topp Bunn