Spm. til dere som importerer komponenter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    DHL, fordi de er bedre representert/organisert i Norge - i praksis - om det skulle oppstå problemer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hadde en ca 40 varelinjer på mouser igår. Var bare DHL som var "gratis". Mouser skulle nå ha over 1000kr for frakt. Så det blir test av dhl denne gangen.

    Gikk også en bestilling til elfa, så får se hvordan det går.

    Jo og den ultramegakjente nettbutikken arnesting.no :) Tviler vel egentlig på om det er "ekte" vare i sistnevnte.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Opplevde det samme på mouser og måtte gå for DHL.
    Idag kom fakturaen og det var ingen spesielle ekstrakostnader, betalte rundt 500kr i moms og utleggsgebyr for en pakke til 1500kr. Det virker som det er flaks og tilfeldigheter som avgjør om man får en stor eller liten regning. Denne gangen hadde de tatt alt under en tollkode istedetfor å gå inn på enkeltkomponenter.

    Fra elfa kommer det ingen overraskelser da de tar seg av fortollingen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Elfa bestillingen gikk helt brillefint. Ikke noe ekstragebyr av noe slag.

    Denne gangen med Mouser og DHL kom selvsagt regning på MVA utlegg 421kr som er helt ok. I tillegg "annen importavgift" 165kr som ikke er korrekt iht. mouser sine betingelser.

    Har sendt en ny epost til mouser med forklaring. De ordner sikkert opp. Men makan til ekstraarbeid for kunder og mouser selv.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mouser fikser opp. Den "importavgiften" som hhv. dhl og ups legger på skal egentlig ikke være der iht. Mousers salgsbetingelser og jeg har fått overført de kronene.

    Men fikk en annen faktura fra UPS her en dagen. Ca 700kr. Har visstnok mottatt en vare fra Danmark i Oktober.. Det er jo bare tull. Andre som har fått "feil" fakturaer?
    Jeg tror det er fakturaavdelingen til UPS som har rota det til.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mouser fikser opp. Den "importavgiften" som hhv. dhl og ups legger på skal egentlig ikke være der iht. Mousers salgsbetingelser og jeg har fått overført de kronene.

    Men fikk en annen faktura fra UPS her en dagen. Ca 700kr. Har visstnok mottatt en vare fra Danmark i Oktober.. Det er jo bare tull. Andre som har fått "feil" fakturaer?
    Jeg tror det er fakturaavdelingen til UPS som har rota det til.

    Jo og den ultramegakjente nettbutikken arnesting.no :) Tviler vel egentlig på om det er "ekte" vare i sistnevnte.


    Ja det var "fake" . Ikke brukende produkter. Har sent x antall mail uten svar. Sendte via finn.no (han har noen annonser der) og fikk svar.

    Blir retur av disse. Selger skulle sjekke opp med leverandør.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde en runde for mange år siden med en av de store transportørene. Vi måtte hastebestille noen deler til en server, og nærmeste lager var hos Kingston i England. Send med ekspress over natt, ga jeg beskjed om.

    Joda - det gikk over dammen på et døgn, hvorpå de overlot det til posten, som prompte sendte det til Narvik i Norgespakke, som de brukte ei uke på å levere...

    Jeg fikk unskyldningsbrev fra Kingston hvor de bedyra at de ble å skifte transportør...

    Johan-Kr
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    stemmer det at DigiKey sender gratis ved kjøp over $100,-? Hva tilkommer av gebyr o.l?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har for litt siden handlett fra mouser. Fraktselskap DHL.

    - Fikk faktura samme dag som forfall. Synes dette er noe ufint gitt. Det bør vel minst være 14 dager enn har på seg?
    - DHL krever meg for "fortolling 3-5 varelinjer" på kr 290, samt "utleggsgebyr" på kr 179.

    Med mouser sitt leveringsalternativ med "DDP whit VAT unpaid", skal jeg da betale dette?

    MVH
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du skal betale mva. Annet kan du sende mail til mouser om. De krediterer etterhvert.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Jeg får nok krangle videre med Mouser jeg også :( . Har nå to caser gående med de. Den siste er fra i dag........:

    Merverdiavgift : 563,- Den er grei.

    Fortolling over 10 varelinjer: 539,-
    Utleggsgebyr : 265,-

    Altså de forlanger 804,- for jobben, og utlegg for Mva ?

    Håper Mouser ordner opp i dette snart, men de har fortsatt ikke fått løst min første case. Siste svar jeg fikk fra de var (17.03)

    Hello Johnny,

    Unfortunately nothing yet. We are currently running tests with a customer to see what triggers these fees.

    I will get back to you with an update as soon as possible!
    Håper de løser dette snart, begynner å bli litt lei all denne mailingen frem og tilbake.

    Mvh.
    Johnny



     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Fikk dette svaret fra Mouser i dag:

    Hello Johnny,

    I am very sorry to hear that they are charging you this horrendous amount. I will try and get a refund for you from our shipper in Texas. However, as we are in the middle of resolving cases similar to yours, I am at the moment not authorized to give a refund but I will keep your case open and hopefully get an OK to refund. In the meantime, we have switched back to UPS standard shipping to Norway to avoid these fees. I can see our website already gives free shipping in USD for all orders over 100 USD and I am working with Texas to remove the shipping fee for EUR and NOK as well. So if you need to buy anything else from us in the meantime, please feel safe to do so and ship with UPS.

    Again, please accept our apologies for all the issues caused!
    Håper jeg får refundert :confused::confused:

    Da blir UPS neste gang. DHL Norge suger bigtime !

    Mvh.
    Johnny
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk en pakke sendt fra madisound for en stund tilbake. Fedex prøvde å leve denne på døra mi midt på dage, midt i uka. Dette irriterer meg noe så inni....... Folk er jo på jobb for pokker.
    Resultatet av att pakka ikke kunne leveres her, var direkte retur. Madisound spleiset da med meg på frakt en gang til. Fedex kom jeg ikke noe vei med, desverre...

    Også har jeg en kollega som har en case gående med UPS ang ødelagt pakke. De har holdt på i noen måneder.
    Tror det er noe dritt med alle disse selskapene.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Mens jeg irriterer meg over at pakker ikke blir levert før etter 16. Jeg er på jobb når jeg bestiller, men passer på å ha fri på leveringsdato.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Mens jeg irriterer meg over at pakker ikke blir levert før etter 16. Jeg er på jobb når jeg bestiller, men passer på å ha fri på leveringsdato.
    Om man bestiller en del fra utlandet som skal leveres på døra hjemme, kan man jo ikke ha fri i hytt og pine.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Når du bestiller, vet du om du har fri om to dager som det vanligvis tar mouser å levere. Du vet hvem som leverer da du har valgt det når du bestilte. Da er det ikke værre enn å kontakte transportør før pakken kommer for å gjøre en avtale om levering etter at du har fått sporingsnummer.
    Bestiller du elektriker eller rørlegger uten å være hjemme og irriterer deg over at han kommer i arbeidstiden?
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Når du bestiller, vet du om du har fri om to dager som det vanligvis tar mouser å levere. Du vet hvem som leverer da du har valgt det når du bestilte. Da er det ikke værre enn å kontakte transportør før pakken kommer for å gjøre en avtale om levering etter at du har fått sporingsnummer.
    Bestiller du elektriker eller rørlegger uten å være hjemme og irriterer deg over at han kommer i arbeidstiden?
    Jeg bestiller hverken rørlegger eller elektrikker. Men det er nå så.

    Om man vet hvor lang tid en forsendelse tar, så kan jo dette selvfølgelig planlegges. Mitt poeng er att det er ikke alle som har mulighet til å gjøre det på denne måten du beskriver over. Om du kan det er jo dette flott.

    En annen side av saken er att det er ofte en forsendelse tar lengre tid enn det man har forventet.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Du vet likevel at du bestiller noe og det koster deg ikke mange kaloriene å kontakte forsender for å forklare at du ikke er hjemme til å ta imot. Å klage over at de prøver å levere mens du er på jobb, blir det samme som å klage på at de jobber for fort.

    Er din tid verdt mer enn tiden til han som skal levere pakken, og skal han evt gå overtid for å levere pakken etter arbeidstid fordi du ikke gidder å gi beskjed om at du ikke er hjemme?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Støtter overnevnte taler. Levering har aldri vært et problem. Er man ikke hjemme, så kan avtale at de legger igjen pakken på et "drop-punkt". Dette kan i mange tilfeller være en Narvesen kiosk eller lign.
    Saken dreier seg vel egentlig om hva DHL tar for håndteringen, eller ???
    I mitt siste tilfelle dreier dette seg om Kr. 804,- hvilket jeg synes er et betydelig beløp !
    Levering blir liksom ikke helt casen her ?
    Nei, dette med levering blir bare litt for "dumt" for meg.

    Mvh.
    Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Vekker denne tråden igjen

    Jeg har bestilt deler fra mouser i mange år. For lenge siden var det veldig greit, da sto Mouser selv for frakt/fortolling/levering uten at jeg husker helt hvordan dette var.

    I oktober 2016 fikk jeg noen horrible varelinjegebyr fra UPS. Jeg gadd ikke forfølge saken videre siden jeg fikk følgende svar på epost fra UPS:

    Varelinje-gebyret er fastsatt og det er dessverre ikke mulig å ha spesialavtaler på. Likevel vil jeg informere om at ordinære sendinger med en verdi under 3000,- NOK havner i en samlefortolling hvor tollvesenet ikke krever opprinnelse eller tariffering i selve fortollingen. Her blir det derfor heller ikke belastet varelinjegebyr uansett hvor mange varelinjer avsender har påført faktura. Kriteriene for å havne i en samlefortolling er at sendingen må ha en totalverdi under 3000 nok (inkl. frakt), og at det må være et ordinært kjøp, (ikke reparasjoner/erstatningsvarer feks). Hvis du skulle bestille ordinære varer for over denne summen vil jeg derfor anbefale deg å splitte forsendelsen slik at hver enkelt sending har en verdi under 3000.

    Ønsker deg en fin helg. J


    Jeg har siden splittet opp bestillinger i mindre enn 3000 kroner og det har gått greit.
    Helt til nå.

    På en bestilling med verdi på 2700,- fikk jeg regning fra UPS på 1994,- !!!!
    * Utleggsprovisjon på 158,-
    * Fortollinger over 5 varelinjer 1092,-
    * MVA 744,- (hvor de får 744 fra aner jeg ikke. MVA på 2700,- er 699,-)

    Jeg klagde, men fikk ikke gehør. Viste så til mail jeg fikk fra dem i fjor der de informerer om 3000,- grensen. Jeg fikk dermed kreditert varelinjegebyret på 1092,-

    Her er mailen fra UPS nå.

    Hei!
    Madeleine dessverre har gitt deg feilaktige opplysninger tidligere, og på grunn av dette så krediterer vi varelinjegebyret.
    Mange privatpersoner havner i samlefortollingsbatch og da kan det fortolles slik som Madeleine forklarte. Men det er ikke sånn at alle privatpersoner havner i den batchen, selv om verdien er under 3000,-. Det er systemet godkjent av Tollvesenet som bestemmer dette. Det er et krav fra Tollvesenet at vi registerer saker der vi er i tvil om det er til privatperson, om det er mat og drikke, feil i verdi etc. Og det er system som bestemmer.

    Dersom en avsender sender med 100 forskjellige varer med 100 forskjellige opprinnelser, så er vi egentlig pålagt å fortolle inn 100 tariffnummere.

    MvH
    Anna Koniecpolska-Lachowska
    broker
    UPS Norway AS


    Er det mulig???? Som forbruker skal jeg altså ikke på forhånd vite hva jeg skal betale??
    Varelinjegebyret til UPS er 78,-. Hvis jeg bestiller 30 poser med komponenter som er produsert i forskjellige land kan jeg risikere å betale varelinjegebyr på 78,- * 30 = 2340,- i gebyr selv om verdien på de 30 posene er ti kroner posen.

    Jeg kommer neste gang til å prøve DHL. I en epost fra oktober 2016 fikk jeg denne prislisten fra dem:

    Hei,

    Sender deg en oversikt over gebyrer i vedlegg og info om det vi snakte om på tlf.
    Har du ytterligere spørsmål angående denne, svar på denne mailen.

    Ha en fin dag videre.


    Utleggsgebyr: (avhengig av moms/toll)

    Payment Deferment (value: 0-499) - Per shipment 179,- (30 poser til 10 kroner stykket blir MVA på 75,-)
    Payment Deferment (value: 500-999) - Per shipment 265,-
    Payment Deferment (value: 1.000-4.999) - Per shipment 395,-
    Payment Deferment (value: 5.000-9999.) - Per shipment 695,-
    Payment Deferment (value: 10.000-24.999) - Per shipment 1195,-
    Payment Deferment (value: >25.000) - Per shipment 5%

    Fortollingsgebyr:

    Multiline Entry (3-5 different commodity lines and/or multiple origin countries) Per shipment 282,-
    Multiline Entry (6-10 different commodity lines and/or multiple origin countries) Per shipment 363,-
    Multiline Entry (>11 different commodity lines and/or multiple origin countries) Per shipment 524,-



    Med vennlig hilsen/Best regards,

    Alicja Siarkiewicz
    Clearance Support Agent

    DHL Express (Norway) AS



    Som man ser uthevet av meg i gult vil gebyret på dette komme på maksimalt 179,- + 524,- = 703,-. Dette er også latterlig dyrt, men vesentlig mindre enn UPS sine 2340,-.

    Jeg skal ta opp saken med mouser nå og høre hva de sier. "To be continued"...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å bruke Magnum (Jetcarrier) til å håndtere frakt?

    Johan-Kr
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har kun bestilt fra mouser en gang og det holdt, fikk samme sinnsvake gebyr fra UPS, og det var handlet for godt under 3000 også tror jeg.
    Hvis jeg ikke finner det jeg trenger på elfa, så finner jeg det på ebay eller noen på nettet som sender med posten.
    for oss vanlige forbrukere er transportselskaper til forveksling like parkeringsvaktpiratene å ha med å gjøre.

    Kan det ikke sendes med posten vil jeg ikke ha det.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har lest i en annen tråd at Mouser krediterer slike gebyr...
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det fremdeles er slik at du kan fortolle selv. Du må bare passe på å gi beskjed på forhånd til befrakter.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mouser krediterer om du sender en mail med saken. De har gjort det med meg hver gang. Det er kun MVA og MVA alene som skal komme på toppen av bestillingen. De har ikke orden på den norske transporten av komponenter med DHL og UPS.
    Om mange nok klager så kanskje de går opp saksgangen med speditørene igjen.

    Eks. på svar jeg fikk:
    Hello,

    Thank you for your email.

    Please, accept our apologies for UPS charging this fee to you. Since UPS is in the non-handling fee list, we will the refund you the amount (xxxxx NOK) they invoiced you. To do so, could you please indicate the Mouser invoice number of this order? Furthermore, could you please send a scanned copy of UPS’s invoice so we can keep a register of it?

    Moreover, we will also need your bank account information: IBAN, BIC/SWIFT code and beneficiary (who owns the account).

    Regarding the previous time, we didn’t have DHL in the list, but now it is included. That’s why before we couldn’t refund you.




    Best regards,

    Noel Cudeiro
    Customer Service Representative
    Mouser Electronics - Linecard

    Scandinavia, Nordic & Baltics
    Tel +46 (0)8 590 88 715 | Fax: +46 (0)8 590 88 746
    Email Sweden@Mouser.com

    UK, Ireland & South Africa
    Tel +44 (0)1494 467490 | Fax: +44 (0)1494 467499
    Email UK@mouser.com
    Her er hva Mouser forplikter seg til:
    Incoterms: FCA (Duty, customs and VAT collected at the time of delivery).

    International Shipping Charges
    We post orders via UPS, FedEx and DHL to most locations worldwide at special low prices.

    No Handling Fees
    Orders shipped via UPS Worldwide Express Saver, FedEx International Priority and DHL will not incur any handling fees.

    FedEx International Priority
    Delivery in 2 to 3 days
    UPS Worldwide Express Saver
    Delivery in 2 to 3 days
    DHL
    Delivery in 2 to 3 days
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Akkurat som bambadoo skriver så fikk jeg også tilbud om tilbakebetaling av gebyret. Da er det bare å fortsette å kjøpe. Det er pengene som bestemmer, og taper Mouser nok på dette kommer de nok til å ta opp kampen mot UPS og DHL.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Oppdatert info

    Når jeg skal sjekke ut ser det slik ut:

    Screen Shot 10-16-17 at 07.20 PM.PNG


    På elektronikk er det ikke toll (duty). VAT på 25% skal betales. Men hva mener de med customs?

    Videre skriver de at det ikke skal betales noen "handling fee".

    Slik jeg tolker dette skal jeg KUN betale 25% VAT (moms) og ingenting annet. På min siste bestilling fra Mouser via UPS måtte jeg betale 158 kroner i utleggsprovisjon i tillegg til de 1092 kronene i varelinjegebyr. Jeg spurte om å få tilbake disse 158 også, men det var de ikke villige til. Stemmer dette med "no handling fees" de informerer om på sin webside?
    Jeg fikk et skuffende svar fra Mouser i dag.

    Hello,
    Thank you for your email.

    Unfortunately we are only able to credit this 1092 NOK since it is what belongs to the concept below described, note that next times, we won’t be able to do it. Furthermore, all the other amounts invoiced by UPS should be discussed with them since we already inform in our website these fees will apply.

    We are aware of this concern, and are working to find a solution, but it may take time. Since Norway is outside the EU, the logistics and customs procedures are more complicated.

    Best regards,
    Noel Cudeiro
    Customer Service Representative



    Dette er sure greier, og enda verre er uttalelsen om at de neste gang ikke vil betale meg tilbake eventuelle krav.
    Må vel begynne å bruke de norske leverandørene selv om utvalget er mye dårligere..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Høres rart ut. Har du oversatt de "norske linjene" til engelsk?
    utleggsprovisjon = handling fee
    osv?
    Du må forholde deg til Mouser og deres vilkår. Der står det ganske så klart at det kun er MVA som skal betales.

    Han har nok rett i at:
    We are aware of this concern, and are working to find a solution, but it may take time. Since Norway is outside the EU, the logistics and customs procedures are more complicated.
    Selv bruker jeg http://no.rs-online.com/web/ i tillegg til mouser.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Jeg har "kranglet" med Mouser tre ganger tidligere ang. dette. (DHL var da frakter). Ble henvist til kundebehandler i Sverige, som jeg ikke kom noen vei med. Ga opp til slutt. Venter nå en regning fra UPS-Norge, blir spennende å se hva den havner på ?
    Neste gang jeg bestiller fra Mouser, skal jeg bruke min mors adresse i Strømstad. Så får vi se hvordan det går ?

    Mvh.
    Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg er en skikkelig "pain in the a.." for både Mouser og UPS nå.
    Jeg fant nettopp ut at UPS har lagt på 10,7% på alle varene før de beregner MVA. Dette står i rubrikk 45. Justering
    Screen Shot 10-16-17 at 11.10 PM.jpg


    Her ser vi at varens pris er 4,9 USD. Kursen er 7,8000 og det blir 38,22 NOK.
    Da legger de like greit på 4 kroner før de beregner MVA.

    På pairene fra Mouser står det uttrykkelig at frakten er 0 kroner.
    Screen Shot 10-16-17 at 10.49 PM.PNG


    De kan da virkelig ikke med loven i hånd gjøre dette?

    Jeg har søkt rundt på internett og merverdiavgitsloven på lovdata, men finner ingen informasjon om det er riktig av speditør å gjøre dette.

    Noen som vet?
     

    MrHandy

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2018
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Styr unna FedEx. Kom over denne tråden etter å ha blitt svidd. Kjøpte varer for 1360kr. FedEx sender regning på 2160kr.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Sørlandet
    Styr unna FedEx. Kom over denne tråden etter å ha blitt svidd. Kjøpte varer for 1360kr. FedEx sender regning på 2160kr.
    Hvorfor i all verden skal en av verdens største aktører ha en glede av å svi deg? Her må det enten være en misforståelse eller rett og slett en feil. Handler du varer for 1360,- og bruker FedEx så skal dem ha betalt for selve frakten, toll og diverse fortollingsgebyrer. Akkurat som posten, DHL og UPS.

    Den eneste kritikken jeg har mot Fed Ex er at sjåførene deres har en innstruks om å ikke ringe kundene. Dermed risikerer man at man ikke er hjemme når sjåføren kommer.

    -BB-
     

    MrHandy

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2018
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    ...
    Her må det enten være en misforståelse eller rett og slett en feil. Handler du varer for 1360,- og bruker FedEx så skal dem ha betalt for selve frakten, toll og diverse fortollingsgebyrer. Akkurat som posten, DHL og UPS.
    ...
    Har både ringt og sendt mail med FedEx - deres gebyr er korrekte. De tar 60kr pr varelinje "over 5 inkluderte". Jeg handlet noe over 50 varelinjer med basiskomponenter. En varelinje med 2 resistanser til 3-4 kroner koster dermed over 60kr.

    Har sendt mail til mouser og håper de tar en titt på saken.

    Har tidligere benyttet UPS, og de har et flatt gebyr på ca 170kr. Trekker man fra mva på denne bestillingen med FedEx, har de et gebyr på svimlende 1800kr - mer enn verdien til varene.

    De var derimot meget greie med levering. Kom en dag senere enn online beregning - men ringte meg for levering. Jeg kunne ikke møte han til tide, men ble enig om levering i butikk.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er mye trøbbel med mouser og leveranser til Norge. Deres avtaler er ikke gode med speditørene her.
    Incoterms: FCA (Duty, customs and VAT collected at the time of delivery).

    International Shipping Charges
    We post orders via UPS, FedEx and DHL to most locations worldwide at special low prices.

    No Handling Fees
    Orders shipped via UPS Worldwide Express Saver, FedEx International Priority and DHL will not incur any handling fees.

    FedEx International Priority
    Delivery in 2 to 3 days
    UPS Worldwide Express Saver
    Delivery in 2 to 3 days
    DHL
    Delivery in 2 to 3 days
    Her er vilkårene. Så om det er Fedex international Priority som er brukt så skal du ikke ha noe "handling" fee. Dette må mouser ordne opp i.

    De har fikset for meg flere ganger. Jeg er blitt kreditert.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg ble kreditert over 1000 kroner fra Mouser setter siste levering. Send mail og klag!! Jo flere som gjøre det jo fortere vil de fikse dette surret. Jeg har også hatt samme problem med UPS. Hos UPS fikk fikk jeg en gang informasjon på mail om at hvis jeg holdt meg under 3000 kroner kunne de håndtere det som en forenklet fortolling og da spilte det ikke noen rolle hvor mange varelinjer det var. Når jeg så senere bestilte noe til 2900 kroner men en haug med varelinjer fikk jeg full fortolling med 60 kroner per varelinje allikevel. Jeg klagde og fikk da informasjon om at 3000 kroner grensen jeg tidligere hadde fått informasjon var feil. Etter å ha vist til eposten fikk jeg allikevel refundert pengene.... Det er til å bli gal av..

    Jeg kontaktet DHL for å spørre om hva en tilsvarende pakke ville kostet his dem og fikk dette svaret:
    Screen Shot 04-25-18 at 10.43 AM.jpg

    Dette virker jo greit, men det koster...

    Jeg har sluttet å kjøpe fra Mouser og bruker nå heller RS eller Arrow. Kjøper jeg noe fra Mouser holder jeg meg under 5 varelinjer.
     

    MrHandy

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2018
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Er mye trøbbel med mouser og leveranser til Norge. Deres avtaler er ikke gode med speditørene her.
    Incoterms: FCA (Duty, customs and VAT collected at the time of delivery).

    International Shipping Charges
    We post orders via UPS, FedEx and DHL to most locations worldwide at special low prices.

    No Handling Fees
    Orders shipped via UPS Worldwide Express Saver, FedEx International Priority and DHL will not incur any handling fees.
    ...
    Her er vilkårene. Så om det er Fedex international Priority som er brukt så skal du ikke ha noe "handling" fee. Dette må mouser ordne opp i.

    De har fikset for meg flere ganger. Jeg er blitt kreditert.

    Jeg forsøkte med en klage til Mouser. Svaret kommer under.

    The information on our website regarding handling fees refers to Mouser. We mean that Mouser will not charge any handling fees when processing your order.

    Unfortunately as we do not have a DDP service in Norway, all duty, customs and carrier charges are payable at the time of delivery by the customer. Sometimes the Courier will charge an admin fee (which they refer to as “handling Fee”).

    UPS is the preferred choice for Norwegian customers as they have a larger customer base in Norway than other couriers.
    Incoterms FCA som mouser nevner ved betaling, gjør at kjøper sitter med alt av gebyr under fortolling osv.

    Nå forsøker jeg å få redusert gebyrene med FedEx. Sendte en rask mail til forbrukerrådet også - dette er jo landeveisrøveri. Har dog mistet håpet om at gebyrene forsvinner. Sure penger jeg egentlig skulle investere i oscilloskop.

    Hvis noen kunne delt klage som førte til utbetaling/mindre gebyr - fint om dere kunne delt - PM eller her...
    Til fremtidige bestillinger blir det nok ny leverandør og holde meg langt unna FedEx.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn