Spm. til dere som importerer komponenter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alhe

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg har et spørsmål til dere som selv importerer komponenter. :)

    Jeg har fått en litt drøy regning fra Fedex, etter at jeg bestilt en del elektronikk (div. motstander, kondensatorer) fra Digikey.com. Disse skal naturligvis momses inn. Moms er ca. 700 kr + 120 kr i importgebyr. Fedex krever i tillegg gebyr på 60 kr per varelinje. Altså et gebyr for å fortolle hver type komponent etter type og opprinnelsesland, tror jeg de ligger til grunn. Dette blir til sammen 660 kr i mitt tilfelle, hvilket ikke er krise, men jeg synes det er et ganske heftig gebyr for noe som sikkert er en rutinejobb. Jeg tenker bare at skulle jeg hatt et større utvalg deler kunne man lett blitt flådd.

    Fedex refererer til toll.no/tlf.
    Tollen refererer til Fedex.

    Som privatperson, skal jeg klage på denne regningen, eller er dette vanlig?
     

    bambi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    9.421
    Antall liker
    4.415
    Sted
    Nedre Eiker
    Tviler på at du kommer noen vei med å klage, med mindre det var avtalt en pris på forhånd.

    Men du kan jo sende en klage til forbrukerrådet hvis du har lite å gjøre en dag, og spørre hva de syns. :)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.144
    Antall liker
    266
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes du skal klage og refere til hva posten tar for samme jobb. Det er ikke fair med en så ublu pris for noen få komponenter
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    3.771
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Oslo
    Dette er et internt gebyr FedEx selv bestemmer seg for å ha. Det er ikke noe i tollreglementet som tilsier at du skal ilegges gebyrer for å kjøpe ulike typer varer.
    Gebyret går til FedEx som kompensasjon for at det blir mer papirarbeid. Pengene blir ikke sendt videre til statskassa, slik moms og evt toll blir.
    Hadde pengene gått videre til toll- og avgiftsetaten kunne FedEx henvist videre til tollen med god samvittighet.
    Dessverre er samvittighet noe økonomi/salg/fakturaavdelingen til FedEx ikke er spesielt tungt belastet med. Noe som er veldig synd, for de har et kundesenter og et sjåførteam som er ekstremt serviceinnstilte og profesjonelle.
    Jeg importerer ganske mye selv (ikke hi-fi vel å merke), og måtte til slutt gi opp å samarbeide med FedEx på grunn av overraskende gebyrer og prisendringer som bare dukka opp uten forvarsel. Og de nekter selvsagt å refundere noe som helst.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    343
    Antall liker
    83
    Ikke første gangen jeg ser noen klage på gebyrene til FedEx. Neste gang du bestiller noe så forlang annen transportør.
     

    heia1956

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    11
    Kan også velge transport der fortolling er med i frakten og kun mva betales ved mottak, men da blir frakten en del dyrere så da er du like langt. Private er ikke prioritert for en del transportører. De er mer innrettet mot næringsdrivende, private er egentlig mest bryderi og ikke noe de tjener så veldig mye på. Dersom posten kunne slippe fortollingstjenesten for privatkunder er jeg sikker på at de ville jublet da de neppe tjener penger på dette.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.130
    Antall liker
    1.341
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Dette med gebyrer i forbindelse med kjøp over kr 350.- er ett problem for oss forbrukere. De forskjellige aktørene i transportbransjen har sikret seg gode inntekter på en masse "tullegebyrer". Når varen skal løses ut av forbrukeren ser en galskapen, men det værste av alt er at vi har ingenting vi skulle ha sagt der og da. Eneste måten er å varsle selger om hvilken transportør som skal brukes for å unngå denne gebyr kåtskapen. Posten har edruelige priser.

    Fedex og Postnord er vel blant de værste på gebyrer.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.646
    Antall liker
    1.375
    Opplevde det same fra Europe Audio: FedEx og "baksmell".
    Kanskje vi skulle opprette en tråd med erfaringer og "OBS'er" for de forskjellige leverandører, eksportører og transportører?
     

    Lgrons58

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    9.741
    Antall liker
    6.835
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Hvilke transportører fra det store utland har edruelige priser ?
    Eventuelt samarbeider med Postverket i Norge slik att de har fortollingen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    3.771
    Antall liker
    2.067
    Sted
    Oslo
    Posten og UPS oppfører seg relativt anstendig.
    DHL er -veldig- varierende, da de har hatt en tendens til å selge spesialavtaler til enkelte firmaer rundt i verden der de vinner anbud med ekstremt lave priser, men som kompenserer med ekstreme gebyrer til mottakeren istedenfor. Har skjedd før hvor to ulike DHL-alternativer, en "gratis frakt" som tar litt tid, og en annen som er ekspressfrakt som man betaler litt for, så blir den gratis betydelig mye dyrere, da det legges til voldsomme gebyrer av kreativ art på slike alternativer. Har aldri hatt store problemer med ekspressleveranser med DHL, kun superduperlavprisalternativer. DHL har også variert veldig fra år til år, og er akkurat nå i en "litt mindre stinky periode" på billigfrakta også.
    FedEx er som nevnt helt på trynet prismessig, og den norske avdelingen som beregner gebyrer og priser endrer vilkår kontinuerlig, så du vet aldri hva du må betale. Var veldig bra tidligere, men begynte å bli vanskelige å ha med å gjøre for rundt fire, kanskje fem år siden.
    DPD (Deutche Post) eier DHL og skal unngås som pesten. Hadde en kort periode ansvar for mottak av post fra USA til Norge for drøyt ti år siden (Posten hadde mistet rettighetene til å videreformidle fra USPS), men det ble så mye bråk at de mistet denne avtalen, og gode gamle Posten tok over igjen.
    Posten: Enkelt og greit. Tar av og til litt tid, men man vet som oftest hva man får. Pakker som sendes med USPS og EMS fra USA ender normalt sett hos Posten. Unntak kan være for ekstra store/tunge forsendelser, men det har jeg ingen erfaring med via disse.
    Postnord: Tidligere Tollpost som var et veletablert merkenavn, som var så upopulære at de ikke tapte noe da de slo seg sammen med masse annet raklemikk av transportselskaper og ble hetende Postnord, som ingen hadde hørt om. De har nå operert noen år, og for innlandsfrakt gir de ca 50/50 sjanse for at du får pakka di som forventet, uten problemer. Godt kjent for ekstremt høye og kreative gebyrer ved import. Flere har klart å kjempe seg til å få annullert eller redusert regninger med usaklig høye gebyrer. Styr unna om du kan, men jeg er usikker på hvilke leverandører fra utlandet som lander hos Postnord.
    UPS: Dette er for tiden min foretrukne leverandør, sammen med Posten. Gebyrene er absolutt tilstede, men de er ganske forutsigbare og stabile. De har et velfungerende kundesenter, og faktura/økonomi/salg prøver ikke konstant å svindle deg slik som det kan føles med andre selskaper. Sjåførene er ikke helt på høyde med FedEx, men de gjør jobben bra og som forventet. Kjører ikke alltid ut med egne biler, men leier innimellom inn andre aktører når det er mye å gjøre.
    TNT: Har lite erfaring med disse, men har hørt andre uttale at de har hatt mye negative opplevelser og unngår de totalt.
    Schenker: Får jobben gjort, men bruker litt tid og koster en del. Men de har dyktige folk som kan jobben sin.

    Om jeg kan velge er prioriteringslista mi slik:
    UPS
    Posten (EMS, USPS Express)
    DHL Express
    Schenker
    FedEx (om jeg må, og om avsender har god avtale på ekspressfrakta deres)

    Postnord, TNT og DPD holder jeg meg heretter totalt unna.
    Gratis eller superøkonomifrakt fra DHL dropper jeg også.


    Brent barn lukter svidd....
     

    alhe

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Men er det ikke noe lovverk som regulerer dette ovenfor oss privatpersoner?
     

    alhe

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Synes AndersR postet mye bra, her. Vil bare legge til at jeg har utelukkende gode erfaringer med DHL fra Tyskland, men dette gjelder kun Deutsche Post DHL. Posten gjør fortolling.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    2.417
    Antall liker
    1.145
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    3
    Men er det ikke noe lovverk som regulerer dette ovenfor oss privatpersoner?
    Nei, her er det markedet som bestemmer. Hvis du vil tilbake til stalinisme og detaljregulering i lovverket så må du stemme deretter.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    319
    ...Fedex krever i tillegg gebyr på 60 kr per varelinje. Altså et gebyr for å fortolle hver type komponent etter type og opprinnelsesland, tror jeg de ligger til grunn. Dette blir til sammen 660 kr i mitt tilfelle, hvilket ikke er krise, men jeg synes det er et ganske heftig gebyr for noe som sikkert er en rutinejobb. Jeg tenker bare at skulle jeg hatt et større utvalg deler kunne man lett blitt flådd.

    Fedex refererer til toll.no/tlf.
    Tollen refererer til Fedex.

    Som privatperson, skal jeg klage på denne regningen, eller er dette vanlig?
    Jeg har importert komponenter for sikkert 100k gjennom årene, og aldri opplevde at FedEx, DHL eller UPS har tollet hver varelinje individuelt. Virker som om du har hatt utrolig uflaks med en litt for pirkete saksbehandler. Ellers må jeg si at mine er erfaringer med Posten og deres samarbeidspartnere f.eks. EMS, funker veldig bra etter mine erfaringer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    12.348
    Antall liker
    6.198
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har ikke brukt alle, men har god erfaring med dhl, ups, posten med sine samarbeidspartnere ikke minst, fedex, tnt. Aldri fått ublu gebyrer eller mistet eller ødelagt noe. Dette er basert på nærmere 200 leveranser av stort og smått. Jeg bruker nesten alltid sporbar flyfrakt og det har fungert gidt sålangt. Ingen erfaring med postnord.

    Og her snakkes det om hele spekteret fra ladekabel fra kina til usd0,99 til Marantz CD7 sendt fra australia.........

    Eneste skade jeg kan komme på var en innenlandspakke, men den ble reparert gratis av Neby til tross for at det dreide seg om et merke de tidligere hadde hatt og en komponent son i dette tilfellet var solgt ny i USA. De sa bare at dette ikke skal skje med det merket ........ Noen som sa service?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.301
    Da fikk jeg meg plutselig en overraskelse fra DHL.
    Jeg har brukt de til flere leveranser fra mouser uten at gebyrene har vært spesielt høye.
    Idag fikk jeg faktura for den siste leveransen fra Mouser:
    Merverdiavgift kr 760,- Annen importavgift kr 759,-. :S
    kr 235 i utleggsgebyr var som forventet, men gebyr for "Fortolling, over 10 varelinjer" kr 524,- har jeg aldri fått før.

    Prøvde å ringe inn en klage på dette ekstragebyret, men fikk ingen forståelse der.

    Har lest historier om at det samme har skjedd med folk som har brukt UPS, betyr det at man gambler hver eneste gang man bestiller noe fra mouser?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    2.417
    Antall liker
    1.145
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    3
    Problemet dukker opp fordi det er toll på varer inn i Norge avhengig av hvilket land varene er produsert i. Det f.eks. ikke toll på biler produsert i EU, men på biler produsert i Asia. Denne tollen legges på før det beregnes bilavgift og moms. Hvis du bestiller en ordre med mange forskjellige komponenter produsert i forskjellige land så må befrakter sjekke hver enkelt varelinje og det koster mye mer enn bare å beregne moms på et enkelt produkt.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.301
    Ser på fakturaen fra Mouser at det står "Incoterms: DDP with VAT unpaid (VAT collected at the time of delivery)."'
    Etter litt googling har jeg funnet ut at DDP står for "Delivery Duties Paid" og at kun moms skal betales av kjøper. Vil ikke det si at fortollingsgebyret skal betales av Mouser? Kanskje det er grunnen til at jeg ikke har fått det gebyret før? Jeg har sendt mail til Mouser for å spørre om hvilken avtale de har med DHL om dette.

    Edit:
    Har fått en oversikt hos DHL nå, de beregner dette gebyret etter hvor mange forskjellige HTS koder, så dette er verdt å følge med på ved bestilling.
    Her er prisene:Multiline Entry (3-5 different commodity lines and/or multiple origin countries) 282,-
    Multiline Entry (6-10 different commodity lines and/or multiple origin countries) 363,-
    Multiline Entry (>11 different commodity lines and/or multiple origin countries) 524,-
    Multiline Entry (>5 different commodity lines and/or multiple origin countries) Gratis




    Jeg var altså maks uheldig med denne bestillingen, i en tilsvarende bestilling tidligere (deler til en komplett forsterker) fikk jeg ingen ekstra gebyr, så da har jeg tydeligvis holdt meg under 5 forskjellige HTS nummer.

    Denne ordren var på 71 varelinjer og endte opp med 16 forskjellige HTS nummer, de fleste har forskjellige nummer fordi de er fra forskjellige land. Så ved neste bestilling passer jeg bedre på å holde meg til produsenter fra samme land.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.301
    Fikk imponerende tilbakemelding fra mouser. De ba meg om å sende kopi av fakturaen så skulle de tilbakebetale ekstrautgiftene. Videre skulle de ta opp saken med transportør. :)
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.756
    Antall liker
    1.659
    Sted
    Fetsund
    Fikk imponerende tilbakemelding fra mouser. De ba meg om å sende kopi av fakturaen så skulle de tilbakebetale ekstrautgiftene. Videre skulle de ta opp saken med transportør. :)
    Det var imponerende. kanskje det som må til, sette press på Norske transportører som tar blodpris på en jobb som tar under et minutt.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    2.417
    Antall liker
    1.145
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    3
    Det var bra gjort av Mouser. Men til kanaris, det tar nok noe mer enn ett minutt å sjekke 10 varer i tolltariffen. Du har kanskje ikke forsøkt å finne frem i den selv? Tolltariffen
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.756
    Antall liker
    1.659
    Sted
    Fetsund
    Det var bra gjort av Mouser. Men til kanaris, det tar nok noe mer enn ett minutt å sjekke 10 varer i tolltariffen. Du har kanskje ikke forsøkt å finne frem i den selv?
    Disse firmaene slipper nok å bla i tolltariffen. De har alt på data, med søkefunksjon.
    Tolltariffen er ut.


    Edit: Når jeg skrev ett minutt var det for å sette det litt på spissen. Si 5 minutter da.
    Alikevel en rå timepris
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    8.297
    Antall liker
    4.115
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel stort sett ikke toll på elektronikkdeler, men det skal selvsagt svares mva, både av varens kostnad og frakt.. dessverre. Så kommer "fortollingsgebyret" som er betalinga for arbeidet, selv om det ikke betales toll..........
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    367
    Sted
    Moss
    Om det er sånn Mouser behandler kundene sine, da skal jeg jammen handle der :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har handlet mye hos Mouser de siste to årene. Får varene levert på døra på Kongsberg av UPS. Hyggelige sjåfører som også legger de på trappa hvis jeg er borte. Aldri opplevd ublu gebyrer.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Fikk imponerende tilbakemelding fra mouser. De ba meg om å sende kopi av fakturaen så skulle de tilbakebetale ekstrautgiftene. Videre skulle de ta opp saken med transportør. :)

    Det var imponerende! Da skal jeg fortsette å gjøre mine bestillinger der. Sist fikk jeg tilsendt fra Mouser valgte jeg DHL, men har ikke fått noe krav på mva fra dem.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    2.441
    Sted
    Halden
    Hei,
    Har ikke hatt noen tilsvarende problemer fra Mouser tidligere, men det har vært få "poster" i bestillingen. Nå sitter jeg klar med en ny bestilling til Mouser, som inneholder ca. 60 forskjellige artikler......blir spennende å se hva som skjer ?

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    2.441
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Noen med erfaringer med Newark (Farnell element14). Må bestille fra England, da man ikke kan bestille som privatperson fra norsk avd.
    Har en lang bestillings-liste til de også. Erfaringer ?
    Videre: Har også en lang liste til Digikey. Erfaringer ?

    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Jeg har bare gode erfaringer med digi-key. Bestilt derfra mange ganger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn