Spitzenklasse midbass ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    det jeg ikke skjønner, er at om du føler at FLH har gitt deg et varig likandes inntrykk,hvorfor bygger du ikke bare to par og slutter å "plage" deg selv?
    Ja, du kan så si - selvplager !

    Antar det er muligheten for å få noe som er enda bedre, og jeg liker det visuelle inntrykket runde horn har - men noe snarvei er det ikke. Jeg har jo lyd nå - akkurat hatt noen timer hvor jeg har STORkost meg ! Perfekt er det ikke, men spiller det faktisk musikk - tramper tact -en her !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fortsetter med ideer jeg :D

    Du nevner midbass mer linjær med to drivere enn fire.
    En tanke....kan du halveis dele midbass?

    Øvre og nedre spiller f.eks 50-100?
    De to i midten 50-150?

    En spole på øvre og en spole på nedre som filter?

    Bare en ide :)
    Årsaken til ønsket om en kanal var det selvmotsigende og bruke filter som idag ; 18" har 55 hz lavpass / 15" har 45 høypass og 105 hz lavpass ( trenger ekstra nivå på 50) / (2220 er ikke noe subelement.)

    Når delehz kommer så tett på hverandre blir det ikke optimalt, skulle gjerne vært et par oktaver mellom deling , synes passivt er trøbbel i nedre del - ideen er god !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men mens du prøver å finne noe som er bedre, kan du i det minste nyte det du har likt best hittil mens du søker etter Nirvana
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Planlegger andre horn/ delehz , men ønsker tyne mest utav nåværende oppsett før endring - som en slags referanse.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2220 er ikke noe subdriver nei :)

    Det er lørdag! Alle bekymringer sendt med posten til Australia!
    Å trampe takten og lytte til musikk høres fornuftig ut! :)
    Det låter nok smellbra tenker jeg!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja godt akustisk rom - og for å bøte på mangler der - direktive basser ob/slob . Ulineariteter nede i 20 -40 området føler jeg er relativt uproblematisk, langt værre med 50 -150 !
    Bassen i et lite rom mister direktiviteten uavhengig av bassprinsipp. Det er ikke noe som heter direktive basser. Bølgelengdene vil følge romnodene i rommet. Geddes har skjønt dette:
    Acoustics of corners - Page 12 - diyAudio


    Hvordan de trigges er derimot ulikt med monopol, kardioide og dipol. Derfor fungerer de best forskjellige steder i rommet. En dipol trives dårligst i et hjørne og gjerne best midt i rommet eller godt ut i rommet langs sideveggene. Monopoler fungerer som regel best i hjørner. Kardioide er litt mer plasseringsvennlig og mindre påvirket av ulike plasseringer. Man må jobbe med plassering av både bassene og sitteposisjon forskjellig med de ulike prinsippene. Når folk ikke gjør det, så er det hovedårsaken til at man får bedre resultat med et prinsipp framfor et annet.

    Dipol har derimot gjerne mindre nivå på peakene av den enkle grunn til den gir mindre nivå og er mindre effektiv. Og dersom den ikke går dypt, vil man unngå å trigge den laveste romnoden og dens harmoniske. Sagt litt enkelt, mindre bassproblemer p.g.a. mindre bass. Tilsvarende kan man selvsagt få med en mindre monopol.

    Det kan allikevel tenkes at du har litt å hente på direktivtet i området ca. 120-200 Hz, siden schrøder frekvensen er en glidende overgang. Og her vil dessuten stacking av elementer til taket kunne jevne ut responsen litt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn