Var tiltenkt rollen som midbass, i teorien skule man tro det gikk uten filter ,men her er det også noe som ikke stemmer helt i hornresp , ofte faller ikke systemet totalt så mye av som denne simuleringen kan gi inntrykk av, antar en virkelig enhet ikke oppfører seg som en ren matematisk formel oppover i frekvens ( bryter opp ).
Hvilken respons du måler i rommet er neigu ikke godt å vite og Hornresp gjør ikke så rare forsøk på å simulere det. 4pi responsen som du simulerer er tett på det som vil kunne antas å være hornets powerrespons. Min oppfatning er at jo nærmere 1pi, 2pi og 4pi simuleringen er dess større er sannsynligheten for at målt respons ligner den simulerte.Var i en periode i tvil om jeg skulle bruke 1 eller 2pi, men har vært av den oppfatning av at 1 pi har lignet mest på praktiske målinger - med tillegg av romrelaterte topper/dipper , 4 pi bude man vel sjekke, men hvor relevant det er i lyttepos. er jeg usikker på , kommer selvsagt litt an på plassering av horn / størrelse lytterom - kom vel til konklusjonen at 4pi kun har akademisk interesse.
Interessant at du tar dette opp , jeg hadde egentlig lagt dette tilside og kun gått på 1pi, er du av den oppfatning av at 2pi gir et mer realistisk resultat ?
Har ikke sjekket aktuelle simuleringer i 4pi - simuleringene her er som sagt kun resultat av lek med tall, fort gjort å legge inn påny og sjekke 2 - 4 pi, i akkurat dette tilfelle ville nok hornet uansett blitt plassert ved gulv/vegg..
Trodde plasseringen var tydeligst området 2+ Khz?Nei men opp til 750 er veldig lokaliserbart og deilig midt i trynet når jeg ligger henslengt i bula
Ett lavt flh hadde plassert artistene unaturlig lavt tror eg med så høy deling
Når vi snakker hornets sitt powerrespons blir det vanskelig i praksis, bruker påny eksemplet innlegg 45 , hva man simulert opplever på aksen og rundt i rommet, i tillegg mener jeg forskjellige hornprofiler har forskjellig spredningsmønster. Samtidig med det her kommer som tidligere nevnt oppbrytninger, ulineariteter og enhetens egenlyd inn , nå er jo horndrivere litt mer temperamentsfulle enn trad høytt enheter også.Hvilken respons du måler i rommet er neigu ikke godt å vite og Hornresp gjør ikke så rare forsøk på å simulere det. 4pi responsen som du simulerer er tett på det som vil kunne antas å være hornets powerrespons. Min oppfatning er at jo nærmere 1pi, 2pi og 4pi simuleringen er dess større er sannsynligheten for at målt respons ligner den simulerte.Var i en periode i tvil om jeg skulle bruke 1 eller 2pi, men har vært av den oppfatning av at 1 pi har lignet mest på praktiske målinger - med tillegg av romrelaterte topper/dipper , 4 pi bude man vel sjekke, men hvor relevant det er i lyttepos. er jeg usikker på , kommer selvsagt litt an på plassering av horn / størrelse lytterom - kom vel til konklusjonen at 4pi kun har akademisk interesse.
Interessant at du tar dette opp , jeg hadde egentlig lagt dette tilside og kun gått på 1pi, er du av den oppfatning av at 2pi gir et mer realistisk resultat ?
Har ikke sjekket aktuelle simuleringer i 4pi - simuleringene her er som sagt kun resultat av lek med tall, fort gjort å legge inn påny og sjekke 2 - 4 pi, i akkurat dette tilfelle ville nok hornet uansett blitt plassert ved gulv/vegg..
Klart forskjellige horn har forskjellig spredningsmønster, på samme måte vil de være forskjellige mht. hvor langt ned og opp i frekvens de ivaretar spredningskontroll. 4pi simuleringen vil til en viss grad være resultatet av hornets spredningskontroll. Utfordringen er jo at rommets flater bidrar til uforutsigbarhet mht. hva vi får i lytteposisjon og at resultatet avhenger om vi lytter i nærfelt, i diffust felt eller noe midt i mellom. Gulvet f.eks. vil nesten alltid ha stor påvirkning på resultatet uavhengig hvor stort rommet er. Dernest kommer de andre førsterefleksjonene. Skal vi få noe mer forutsigbart ut av simulert resultat så må vi veien om BEM/FEA. Men med enkle hjelpmidler som Hornresp mener jeg bestemt at en sunn tilnærming vil være at 1pi, 2pi og 4pi simuleringene tilstrebes å være så like som mulig. Da er også sjansen for at det vi måler nærfelt bedre korrelerer med det som måles i lytteposisjon.Når vi snakker hornets sitt powerrespons blir det vanskelig i praksis, bruker påny eksemplet innlegg 45 , hva man simulert opplever på aksen og rundt i rommet, i tillegg mener jeg forskjellige hornprofiler har forskjellig spredningsmønster. Samtidig med det her kommer som tidligere nevnt oppbrytninger, ulineariteter og enhetens egenlyd inn , nå er jo horndrivere litt mer temperamentsfulle enn trad høytt enheter også.
Jeg synes det her er langt mer komplisert enn med en tradisjonell 8 eller 10" bassenhet hvor du alltid befinner deg i fjernfeltet.
Årsaken til at jeg falt på 1pi til generell simulering tror jeg må være at simulert følsomhet her stemte best med målt. Ellers er jeg helt enig at en bør sjekke hva som skjer i 2 -og kanskje 4 pi før en tar saga fatt og bygger Room gainet lagt på i 2 og 1pi er veldig generelt - som du påpeker, men allikevel nyttig.
Jeg gjentar: GPA414Sjå der ja Bergfinn ! hva er forskjellen på slob - ob - dv.s lydkarakteristikk
hva slags drivere har du ?
Bare hyggeligoks takker for innspill, det er klart en ob er enkel å produsere og med nøkkelverdier mht bafflepeak på plass, dreier det seg vel mye om valg av driver og få til en rigid konstruksjon.
Som jeg skrev hadde det vært ideelt med kun en kanal i bassen, DVs hele området fra 30 -150/200 . Mine 2220 er vel ikke akkurat førstevalg i en slik løsning og mener heller ikke 2240 osv heller er noe opplagt valg, at jeg kan ha 2x18 stående som ekstra sub (pr kanal)- hvis jeg ønsker trykksetting av rommet er greit, men det hadde både vært lettvint og bra ( tror jeg) med f.eks ob hele veien- i hvertfall langt ned.
spørsmålet er vel om slob er mye bedre, og hvor mange cm2 som trengs for litt live følelse..