Spitzenklasse midbass ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har vel sett på diverse Ob løsninger, årsaken til tegningen over ;

    -Skal ikke brukes lenger opp enn 200 hz,

    -Ønsker færrest mulig reflekterende flater i nærheten av d/mt horn ( 1 meter høy) og

    -Med et så lavt design står man fritt til å skyve baffelen fremover uten å skape refleksjonsproblematikk.


    2220 er selvsagt rimelig spesielt som OB objekt, ikke akkurat noe seriøst og veloverveid ide - mer et eksperiment, med hva en har liggende
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Som bass\midbass er jo OB'ene her mer enn bare et forsøk. Jeg har spilt med 515C i OB i en eller annen fasong ganske lenge. I starten med 3stk per side fra bunn til 650Hz, så fra bunn til 130 der de møtte midbasshorn. Så ble de erstattet med SLOB.

    Mye på bakgrunn av erfaring med å lytte hos meg har Shy fortalt meg at han bygde sine egne midbass-OB'er med tilsvarende spesifikasjon (kjappe 15", 3stk per side).
    For å teste subhorna hans ønsket vi noe vi viste leverte varene, og jeg foreslo derfor å kjapt lage noen mockups med mine 515 som jeg har liggende da jeg ikke har hovedanlegget oppe å gå per nå.

    Og det leverer, absolutt. Jeg bar dem i etterkant ned i kjelleren hvor jeg spiller på dem som rene basshøyttalere opp til 250Hz, Coral Beta8 over og TAD TD-2001 over der igjen.

    Jeg er hornfan, men noe av det første jeg skal gjøre når ting er på plass er å gjøre en direkte shootout mellom OB med 3stk 515 og FLH'ene mine. Det er så bra midbass hos meg / Shy / Hato at jeg rett og slett tviler litt. Det er lenge siden jeg har hørt FLH, og jeg tror fortsatt det trekker det lengste strået. Men...det er noe med rent membranareal som kanskje slår hornlading i bass\midbass.

    2220 er vel hakket "strammere" enn 515, og det er nok bare moro om du ikke skal strekke strikken lenger ned.
    Når det er sagt er mine FLH langt nettere og med mindre footprint enn de koniske mange andre har bygget, og omtrent samme output\bruksområde (ruller av10-20hz høyere)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Veldig interessant Emo, takker for info - kan vel nesten ikke bli enklere å lage enn dette - 515 er trolig en bedre match , uansett moro og prøve !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Skal bli spennende å overvære denne shootout'en. Vil tro det vil bli en litt forskjellig framføring av middbassen, og at det kommer an på hva en liker. Synes OB gir litt mer tyngde i smekket uten at det går nevneverdig ut over plutseligheten.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Akkurat plutseligheten og overskuddet/uanstrengtheten til FLH har for meg vært unikt, faktisk usikker på om jeg har hørt OB med mange 15" .

    Bygde med 4x12 ( pr side) på engang på 90 tallet, men med litt slakke enheter dengang. Buet front - dempet innvendig med store mengder betong.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Når man kan ha litt for mye nivå uten at det ødelegger detaljering , og med dynamisk overskudd , uanstrengt og med litt trykksetting av rommet.

    - kanskje som det sto i Focal sin gamle Audiom brosjyre " Speed and impact "

    Til å spille live plater på litt realistisk nivå duger det idag, men det er endel ulineariteter som ødelegger veldig og selvom selve basshøyttaleren er lineær i nærfelt hjelper det lite når så mye skjer i lyttepos !
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hmmm. En liten innrømmelse først. Jeg skriver bare når jeg drikker.:cool:

    Dernest en annen innrømmelse. Jeg føler ofte på fylleangst og uvissheten om man har klart å skrive dumme ting i noe påseilet tilstand. Stillheten i tråden + ditt gode tilsvar får meg til å lure på om jeg kan fortsette med å drikke og skrive...;)

    Det ble jo veldig stille rundt betraktningene om Spitzenklasse midbass(?)

    For hvca det er verdt av en drukkenbolt av en hfser, så har jeg til dags dato ikke hørt en ob-konstruksjon som fikser impact. 2x12" lav qts i lukket config får det til å smelle i både ører og vegger bare det blir høyt nok - nett som live (amplified).

    Mine 5c en påseilet fredagskveld. Lykke til med prosjektet.:)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    En kjapp titt på innleggene dine viser at det ikke er oftere enn to ganger i måneden så det er vel innafor ;) og ja det mangler ofte den fysiske opplevelsen, men den mangler jo som oftest uansett da de fleste fornuftig nok spiller for lavt til at det oppleves.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Mja, min even test av 2x12” i lukket kasse mot singel 15’’ i horn, med samme target, var ikke nevneverdig i favør av kassene.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En kjapp titt på innleggene dine viser at det ikke er oftere enn to ganger i måneden så det er vel innafor ;) og ja det mangler ofte den fysiske opplevelsen, men den mangler jo som oftest uansett da de fleste fornuftig nok spiller for lavt til at det oppleves.
    Enig i det, og et par ganger i måneden må man unne seg å spille litt tøffere ting enn jazz-trio - og da må det riste litt i veggene...;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Du må nok opp i minst 3stk 15’’ av riktig kvalitet for noe optimalt. Høy-qts av mindre art er ikke interessant her
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå ble det mer teknisk uten å være teknisk. Jeg lurer meg ned i bunnen av ølglasset igjen. Skål.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Tråden heter mid bass , men hadde vært fint med kun en kanal som håndterte 150/200 og ned til de 30 - så kan man diskutere hvor mange 15 som skal til hvis man liker litt godt med trykk ved 40 hz.

    Og ikke minst - vil flere (mange) drivere redusere kvaliteten opp ved 150 hz ? , melder behovet seg for kun 2 drivere opp og påfyll i bunn - så er man jo like langt, dvs 2 kanaler..

    Jeg har hatt 4 drivere pr side , ved utkobling av 2 fikk jeg en betydelig linearisering ( mindre rom tilskudd) og forsterkeren fikk et mye bedre grep - resultatet ble et tydelig løft i bassen - med færre basser, totalt headroom ble selvsagt redusert.

    Resultatet mht til forsterker er jo greit, høyere impedanse gir - osv.

    Linearisering med færre drivere - kan det være slik ; med fler drivere vil de påvirke hverandre på en slik måte at det blir mer dype frekvenser ( akustisk belastning og forsterkerlast) - med mer dype frekvenser , genereres mer rom noder som igjen skaperl mer ulinearitet ?

    Dvs. jeg må equ kurvene med 2 og 4 elementer til å bli helt like, for å vurdere .
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    permorten.
    Når jeg får klasket sammen doble GPA-414 i lukka bokser, kan du jo stikke innom tigerstaden å høre åssen det låter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tråden heter mid bass , men hadde vært fint med kun en kanal som håndterte 150/200 og ned til de 30 - så kan man diskutere hvor mange 15 som skal til hvis man liker litt godt med trykk ved 40 hz.

    Å bygge OB som går fra 30 til 150/200 bør da ikke vere noe problem. Mine 2226 spiller fra 40 til caish150+. I mitt kompromissoppsett er to pr.side helt greit. 2220 hjelper kanskje et gram nedover..? Spørsmålet er hva som er godt no for deg! :)

    Og ikke minst - vil flere (mange) drivere redusere kvaliteten opp ved 150 hz ? , melder behovet seg for kun 2 drivere opp og påfyll i bunn - så er man jo like langt, dvs 2 kanaler..

    Jeg tror ikke kvaliteten forringes ved 150hz ved bruk av flere drivere, heller bedres. Om en må til med to kanaler/halveis delinger kommer litt an på hvor rett respons en klarer få i utgangspunktet. Tenker fjølstørrelse og drivervalg.

    Jeg har hatt 4 drivere pr side , ved utkobling av 2 fikk jeg en betydelig linearisering ( mindre rom tilskudd) og forsterkeren fikk et mye bedre grep - resultatet ble et tydelig løft i bassen - med færre basser, totalt headroom ble selvsagt redusert.

    Se litt på hva som faktisk skjer når en kobler ut et par drivere. Om det er OB eller kasse, så vil respons endre seg. I kasse vil nivå minke mer i de øvre frekvenser enn i de lave forholdsmessig, så også i OB og sikkert din konstruksjon også.

    Resultatet mht til forsterker er jo greit, høyere impedanse gir - osv.
    Tror det som skjer med høyttaleren er viktigste faktor

    Linearisering med færre drivere - kan det være slik ; med fler drivere vil de påvirke hverandre på en slik måte at det blir mer dype frekvenser ( akustisk belastning og forsterkerlast) - med mer dype frekvenser , genereres mer rom noder som igjen skaperl mer ulinearitet ?
    Hakke peling :D

    Dvs. jeg må equ kurvene med 2 og 4 elementer til å bli helt like, for å vurdere
    Forstod ikke :D.

    Har prøvd å være snill gutt og gi litt input :)
    Men var litt vanskelig å svare synest jeg.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    permorten.
    Når jeg får klasket sammen doble GPA-414 i lukka bokser, kan du jo stikke innom tigerstaden å høre åssen det låter.
    Veldig gjerne Bergfinn ! Gi lyd når du vil ha besøk :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du må nok opp i minst 3stk 15’’ av riktig kvalitet for noe optimalt. Høy-qts av mindre art er ikke interessant her
    3stk synest jeg er helt ok :)
    I bunn det egentlig bare to som gjør jobben menmen...

    Ikke bare Q er avgjørende, MMS, VAS osv har betydning opplever jeg.

    Nå skal det ikke gjemmes under hverken stol eller krakk at mine er skapt direkte som kopi av å lese tråder av Sluk, Emo, og om Mobsterne.
    Hadde sånn sett vert morro høre GPA 515 en gang i fremtiden så jeg viste hvordan disse oppfører seg. For det har jeg lurt på!
    Er en del forskjell på 515 og 2226. 515 er spesiell når en leser specs! :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Tråden heter mid bass , men hadde vært fint med kun en kanal som håndterte 150/200 og ned til de 30 - så kan man diskutere hvor mange 15 som skal til hvis man liker litt godt med trykk ved 40 hz.

    Å bygge OB som går fra 30 til 150/200 bør da ikke vere noe problem. Mine 2226 spiller fra 40 til caish150+. I mitt kompromissoppsett er to pr.side helt greit. 2220 hjelper kanskje et gram nedover..? Spørsmålet er hva som er godt no for deg! :)

    La oss si en bassdel som henger med horna.. og i OB med 30 hz limit er jeg redd det blir ett betydelig antall !

    Og ikke minst - vil flere (mange) drivere redusere kvaliteten opp ved 150 hz ? , melder behovet seg for kun 2 drivere opp og påfyll i bunn - så er man jo like langt, dvs 2 kanaler..

    Jeg tror ikke kvaliteten forringes ved 150hz ved bruk av flere drivere, heller bedres. Om en må til med to kanaler/halveis delinger kommer litt an på hvor rett respons en klarer få i utgangspunktet. Tenker fjølstørrelse og drivervalg.

    150 hz er jo fortsatt langt nede, min erfaring er at det som regel blir mer renhet med 1 driver enn 2 - osv. Men som sagt 150 er way down..


    Jeg har hatt 4 drivere pr side , ved utkobling av 2 fikk jeg en betydelig linearisering ( mindre rom tilskudd) og forsterkeren fikk et mye bedre grep - resultatet ble et tydelig løft i bassen - med færre basser, totalt headroom ble selvsagt redusert.

    Se litt på hva som faktisk skjer når en kobler ut et par drivere. Om det er OB eller kasse, så vil respons endre seg. I kasse vil nivå minke mer i de øvre frekvenser enn i de lave forholdsmessig, så også i OB og sikkert din konstruksjon også.

    Jeg mener bestemt at ved innkobling av flere drivere - øker nivået i bunn, dvs den tonale balansen tipper mot det mørke

    Resultatet mht til forsterker er jo greit, høyere impedanse gir - osv.
    Tror det som skjer med høyttaleren er viktigste faktor

    Er ikke så sikker på det !

    Linearisering med færre drivere - kan det være slik ; med fler drivere vil de påvirke hverandre på en slik måte at det blir mer dype frekvenser ( akustisk belastning og forsterkerlast) - med mer dype frekvenser , genereres mer rom noder som igjen skaperl mer ulinearitet ?
    Hakke peling :D

    Dette er jo litt merkelig, jo større høyttaleren er jo , jo mer skulle den jo "stråle" lyd og rombidraget skulle også utligne seg - syntes dette var rart selv også.

    Dvs. jeg må equ kurvene med 2 og 4 elementer til å bli helt like, for å vurdere
    Forstod ikke :D.
    Når jeg måler responsen med 2 drivere - istedenfor 4, får jeg mindre energi i det nedre område , ved å justere i dsp kan jeg endre dette og lage de like - deretter ta en ny vurdering mht rom responsen.


    Har prøvd å være snill gutt og gi litt input :)
    Men var litt vanskelig å svare synest jeg.
    Takker deg for respons oks ! litt merkelig at vi har gjort såpass forskjellige erfaringer !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, men du må huske at jeg er litt merkelig! :D Det var mer innpill enn fasit!

    -Ja, for å få 110dB følsomhet med OB ved 30hz vil det nok kreve en del areal både med membran og fjøl!

    -Jeg har erfart fra ca 150 og oppover kan det vere en fordel med bare en driver.

    -Med flere drivere, samtidig større fjøl, eller større kasse, så klart får en mer headroom og kapasitet nedover.

    Resten skal jeg ikke kommentere så mye, da blir det litt for mye synsing fra min side, tror jeg synser nok allerede :D
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har vel ikke inntrykk av at du er MER merkelig enn oss andre her inne - :eek:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tråden heter mid bass , men hadde vært fint med kun en kanal som håndterte 150/200 og ned til de 30 - så kan man diskutere hvor mange 15 som skal til hvis man liker litt godt med trykk ved 40 hz.
    150-200 Hz er for høyt til å kjøre en kanal. Det vil gå utover stereobilde, så sant den ikke plasseres i midten mellom høyttalerne.

    Og ikke minst - vil flere (mange) drivere redusere kvaliteten opp ved 150 hz ?
    Det gir lavere forvrengning, men summeringen er ikke nødvendigvis 100%.

    Linearisering med færre drivere - kan det være slik ; med fler drivere vil de påvirke hverandre på en slik måte at det blir mer dype frekvenser ( akustisk belastning og forsterkerlast) - med mer dype frekvenser , genereres mer rom noder som igjen skaperl mer ulinearitet ?
    Mer dypbass trigger flere romnoder. I tillegg kan stacking av elementer forsterkere en romnode i rommet.

    Kvalitetsbass handler først og fremst om romintegrering og hvordan det måler tidsmessig i rommet. Rimelige elementer i godt akustisk rom og hvor det jobbet med plassering vil låte langt bedre enn dyre elementer i et svakt akustisk rom. Topp elementer er mer prikken over ien.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! :D
    Vi lider vel mer eller mindre av samme sinnslidelse hele banden :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Nei! Det er de andre som er syke. De andre!!!! :mad::mad:

    Det er oss mot KKK.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Synes det er rart at godt voksne folk ikke har fått med seg at det er jævlig stor avstand på hva de enkelte liker, og mener er riktig. Og ikke minst i hvilken omgivelser forskjellig ting er testet. De fleste operere med sin egen virkelighet. En kan sitte her å jazze fram og tilbake, synse i vilden sky, uten å komme en døyt videre. Et besøk gir svar i løp av sekunder.
    Skjønner litt av problemene med avstander og slikt, men det munner nok mest ut i prioriteringer. Sosialisering på nett er jo også blitt så populært.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Klara Klukk Klanen? :D

    KKK er forresten en turbo for de som ikke viste det! Brukt i F1 blandt annet :)


    Orso: det er ikke snakk om mono, men stereo og om en skal la f.eks en OB fjøl pr.side ta seg av hele området 30-150 eller om en skal dele det opp.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    KKK = Kabel & Kapasitets Konformistene. For de med eventuell dårlig allmennutdannelse så finnes det ordbøker :rolleyes:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Synes det er rart at godt voksne folk ikke har fått med seg at det er jævlig stor avstand på hva de enkelte liker, og mener er riktig. Og ikke minst i hvilken omgivelser forskjellig ting er testet. De fleste operere med sin egen virkelighet. En kan sitte her å jazze fram og tilbake, synse i vilden sky, uten å komme en døyt videre. Et besøk gir svar i løp av sekunder.
    Skjønner litt av problemene med avstander og slikt, men det munner nok mest ut i prioriteringer. Sosialisering på nett er jo også blitt så populært.
    Et besøk er tingen....litt mer enn noen sekunder.....har du noen minutter for lytting på førstkommende tirsdag?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    permorten.
    OB fjøler ned til 30hz krever uansett mye nembran areal.
    Jeg bruker i dag doble 15" i OBfjøler som midbass, 150 til 700hz. Smekker godt og synes det funker veldig bra som vente-midbass til GPA kommer inn.
    Når du ønsker 30-150 hz med dipol bass, hvorfor ikke gutse til med SLOBs?
    Jeg bruker miniSLOB fra 30 til 150hz og synes det funker veldig bra i kjellern min.

    16 x 515 burde trøkke godt, men det blir litt pæng.

    Alternativt ville jeg heller gått for lukket/refleks bass opp til 60-80, da slipper du unna med 3×15" pr side til åpen midbass opp til 150-200.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    KKK

    Her er et typisk KKK medlem


    kkk 2.jpg



    KKK = Kabel & Kapasitet Konformistene



    Konformisme; - tendens til å være i samsvar med skikk og bruk, til å følge vedtatte normer; oppførsel i samsvar med samfunnets vedtatte normer og skikker..


    M.a.o. den største trusselen mot fritenking og en sunn utvikling av hobbyen vår!



    En illustrasjon

    konformitet.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Synes det er rart at godt voksne folk ikke har fått med seg at det er jævlig stor avstand på hva de enkelte liker, og mener er riktig. Og ikke minst i hvilken omgivelser forskjellig ting er testet. De fleste operere med sin egen virkelighet. En kan sitte her å jazze fram og tilbake, synse i vilden sky, uten å komme en døyt videre. Et besøk gir svar i løp av sekunder.
    Skjønner litt av problemene med avstander og slikt, men det munner nok mest ut i prioriteringer. Sosialisering på nett er jo også blitt så populært.
    Et besøk er tingen....litt mer enn noen sekunder.....har du noen minutter for lytting på førstkommende tirsdag?
    Hehe, ser ut som det er vanskelig for oss å få til en lytt. Har ca 30 timers jobb igjen i Holmestrand som begynner på mandag tror neppe jeg er ferdig før utpå onsdagen en gang.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    permorten.
    OB fjøler ned 30hz krever uansett mye nembran areal.
    Jeg bruker i dag doble 15" i OBfjøler som midbass, 150 til 700hz. Smekker godt og synes det funker veldig bra som vente-midbass til GPA kommer inn.
    Når du ønsker 30-150 hz med dipol bass, hvorfor ikke gutse til med SLOBs?
    Jeg bruker miniSLOB fra 30 til 150hz og synes det er funker veldig bra i kjellern min.

    16 x 515 burde trøkke godt, men det blir litt pæng.

    Alternativt ville jeg heller gått for lukket/refleks bass opp til 60-80, da slipper du unna med 3×15" pr side til åpen midbass opp til 150-200.
    Det er ca der jeg er i dag , med 3x18 refleks opptil 55 hz og ventilert ( fremtidig ob ? ) oppover til 150-200 .

    Har aldri hørt slob , med 8x15/16 vil jeg tro man kommer i mål - tross alt totalt 16 stk basser må da flytte luft - den åpenbare fordelen er jo at vi snakker en kanal.(pr.side)
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Synes det er rart at godt voksne folk ikke har fått med seg at det er jævlig stor avstand på hva de enkelte liker, og mener er riktig. Og ikke minst i hvilken omgivelser forskjellig ting er testet. De fleste operere med sin egen virkelighet. En kan sitte her å jazze fram og tilbake, synse i vilden sky, uten å komme en døyt videre. Et besøk gir svar i løp av sekunder.
    Skjønner litt av problemene med avstander og slikt, men det munner nok mest ut i prioriteringer. Sosialisering på nett er jo også blitt så populært.
    Mye av problemet med selvkritisk lytting er tilvenning, enig med deg - få besøk/dra på besøk .
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Tråden heter mid bass , men hadde vært fint med kun en kanal som håndterte 150/200 og ned til de 30 - så kan man diskutere hvor mange 15 som skal til hvis man liker litt godt med trykk ved 40 hz.
    150-200 Hz er for høyt til å kjøre en kanal. Det vil gå utover stereobilde, så sant den ikke plasseres i midten mellom høyttalerne.

    Og ikke minst - vil flere (mange) drivere redusere kvaliteten opp ved 150 hz ?
    Det gir lavere forvrengning, men summeringen er ikke nødvendigvis 100%.

    Linearisering med færre drivere - kan det være slik ; med fler drivere vil de påvirke hverandre på en slik måte at det blir mer dype frekvenser ( akustisk belastning og forsterkerlast) - med mer dype frekvenser , genereres mer rom noder som igjen skaperl mer ulinearitet ?
    Mer dypbass trigger flere romnoder. I tillegg kan stacking av elementer forsterkere en romnode i rommet.

    Kvalitetsbass handler først og fremst om romintegrering og hvordan det måler tidsmessig i rommet. Rimelige elementer i godt akustisk rom og hvor det jobbet med plassering vil låte langt bedre enn dyre elementer i et svakt akustisk rom. Topp elementer er mer prikken over ien.
    Ja godt akustisk rom - og for å bøte på mangler der - direktive basser ob/slob . Ulineariteter nede i 20 -40 området føler jeg er relativt uproblematisk, langt værre med 50 -150 !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fortsetter med ideer jeg :D

    Du nevner midbass mer linjær med to drivere enn fire.
    En tanke....kan du halveis dele midbass?

    Øvre og nedre spiller f.eks 50-100?
    De to i midten 50-150?

    En spole på øvre og en spole på nedre som filter?

    Bare en ide :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det jeg ikke skjønner, er at om du føler at FLH har gitt deg et varig likandes inntrykk,hvorfor bygger du ikke bare to par og slutter å "plage" deg selv?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn